Roope-sedän platinanumerossa pääsi huhtikuussa esille
Massimo De Vita. Platinanumeron jälleen kerran kiitettävästä artikkelien
annista selviää, ettei De Vita itse ole huomion perään. Mestarin tämä
ominaisuus huomioon ottaen on entistäkin arvokkaampaa, että lehteen on saatu
kaivettua mukaan myös hänen omia kommenttejaan. Ne ovat peräisin vuonna 1997 I
Maestri Disney -kirjasarjan osaan tehdystä De Vitan haastattelusta.
Ahmitaan maestron kommentit, kunnioitetaan tämän vaalimaa
yksityisyyttä ja siirrytään numeron sarjakuvalliseen antiin. Ensimmäinen sarja
on Abramo ja Giampaolo Barosson käsikirjoittama Jättiläishyttyset vuodelta
1966. De Vitan piirrostyyliä ei tästä hänelle varhaisesta tarinasta ainakaan
mitenkään nopeasti välttämättä tunnistaisi, jos piirtäjä ei olisi tiedossa. Lehden
artikkelissa kerrottiin De Vitan ammentamista vaikutteista muilta piirtäjiltä.
Eräs keskeinen vaikuttaja oli luonnollisesti hänen oma isänsä Pier Lorenzo De
Vita, joka hänkin on Disney-sarjakuvien tekijänä tuttu. Jättiläishyttysten
piirrokset tuovat paikoitellen elävästi mieleen itsensä Carl Barksinpiirrokset. Vaikutteita on haettu myös sieltä suunnalta, todetaan
artikkelissakin.
Jättiläishyttysten piirrokset eivät vielä ole sitä parasta
De Vitaa, joka myöhempinä vuosina kehittyi lehtien ja kirjojen sivuille
lukijoita ilostuttamaan. Barossojen käsikirjoitustakaan ei voi väittää
erityisen vahvaksi. Mielenkiintoinen detalji on Romano Scarpan Ravut
punaviinissä -klassikkoon luoman Roopen veljen Teodor Ankan esiintyminen. Tarina
kuitenkin ansaitsee julkaisunsa nimenomaan platinanumerossa. Se on
sarjakuvahistoriallisesti erinomaista ja kiintoisaa luettavaa ja tarkasteltavaa
nimenomaan De Vitan varhaisten piirtäjävuosien tyylin vuoksi.
Seuraava sarja on vain viisi vuotta Jättiläishyttysten
jälkeen tehty, mutta De Vitan piirroksissaan ottama kehitysloikka on roimasti
jättiläishyttystä suurempi. Rodolfo Ciminon käsikirjoittama Homeiset setelit on
julkaistu aiemmin Aku Ankassa vuonna 1976. Siinä De Vita on jo täysin
tunnistettavissa itsekseen, vaikka parasta latinkia saatiinkin edelleen odottaa
tulevaksi. Ciminon mielikuvituksellinen ja räiskyvä käsikirjoitus on ollut De
Vitalle oiva tulkittava, joskaan sarja ei menekään niin pitkälle kuin ennalta
Ciminon vauhdikkaan tyylin tuntien voisi odottaa.
Taikaviitta-sarja Dieettivillitys on lehden sisällöstä paras
osoitus De Vitasta parhaimmillaan. Vuodelta 1989 peräisin olevaan tarinaan
mennessä hänen tyylinsä on puhjennut jo täyteen kukoistukseensa. Taikaviitan
mukanaolo numerossa on erityisen tärkeää, koska nimenomaan De Vitan piirtämät
Taikaviitta-sarjat edustavat monille niitä kultaisia, erinomaisia seikkailuja.
Giorgio Pezzinin käsikirjoitus on hauska ja hyvin toteutettu. Sarja on
painotukseltaan täysin komediallinen, joten jännityselementit ovat tiessään.
Jännitystä sisältävät seikkailut ovat enemmän niitä mainittuja kullanarvoisia,
mutta kyllä tämä keveämpikin juttu paikkansa platinanumerossa ottaa. Sarjan
myötä moni tärkeä ruutu tulee De Vita -numerossa raksittua. Mukana on
Taikaviitta, mukana on tarina De Vitan huippuvuosilta ja mukana on jälleen yksi
hyvä, jopa erinomainen sarja.
Giorgio Salatin käsikirjoittama Indiana Hopo -tarina
Pyu-sivilisaation salaisuus saa lehdessä edustaa De Vitan uusinta tuotantoa,
joskin sarjalla on jo lähes vuosikymmen ikää. Käsikirjoitus ei tarinassa
kummoiseksi kohoa, joten päähuomio kiinnittyy taas piirroksiin. Tyypillisessä,
jopa hyvin kliseisessä ja siksi juoneltaan tylsäksikin äityvässä Indiana Hopo
-seikkailussa De Vita hoitaa oman osuutensa kuten pitääkin. Heikolta
käsikirjoitukseltaan sarjaa on vain mahdoton pelastaa. De Vita hallitsee yhä
työnsä eivätkä hänen piirroksensa ole kärsineet suurempaa inflaatiota
tavanomaisten pienten muutoksien lisäksi. 1970-luvun lopun ja 1990-luvun alun
välisiin huippuvuosiin ei enää ylletä, mutta moista onkin mahdoton vaatia.
Indiana Hopon puheenparren kohdalla toimitukselle on
sattunut kömmähdys. En muista hahmon koskaan aiemmin puhuneen hessumaisesti mä-
ja sä-sanoja käyttäen. Se muuttaa hahmon luonteen täysin ja on häiritsevää.
Hivenen häiritsevää on myös se, että Indiana Hopo -tarina on lehden ainoa
hiiriuniversumin puolelle sijoittuva. Mukana oli toki hyviä tarinoita ja hyviä
valintoja rajallisessa tilassa, mutta linja on epäsuhdassa De Vitan
haastattelussakin antamiin lausuntoihin nähden. Hän on nauttinut enemmän hiiri-
kuin ankkasarjojen piirtämisestä ja lopulta vuonna 1996 peräti täysin
kyllästynyt ankkojen piirtämiseen. Maestron suosikkihahmoa Hessua ei lehdessä
kuvituskuvien lisäksi nähdä. De Vitan hiirisarjojen ja niiden tyylin laajempi
esittely tarinankin muodossa olisi ollut paitsi piirtäjämestaria kunnioittavaa
myös varmasti lukijoille mieleen. Juoneltaan heikon Indiana Hopo -jutun olisi
voinut jättää platinanumerosta väliin ja siten jättää tila varsinaiselle
hiirisarjalle.
Näistä risuista huolimatta lehti selviytyy varsin puhtain
paperein. Sarjoja oli jälleen mukana laajalta ajalta mukavasti De Vitan tyyliä
eri jaksoilta esitellen. Mainituista kaivatuista parannuksista huolimatta
lehden sisältö ei jäänyt liian yksipuoliseksi. Hahmogalleriaa oli mainiosti
Mikin ja Hessun puuttumisesta huolimatta ja sarjojen kirjo oli tyylillisesti
sekä aiheiltaan mukavan vaihtelevaa. Kokonaisarvosana on hyvä. Sitä, ellei
vielä parempaa sopii odottaa myös seuraavalta, heinäkuussa ilmestyvältä Enrico
Faccinin platinanumerolta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti