Huhtikuun 400-sivuinen Taskari on Kova koville. Jo Andrea
Frecceron kansikuva viittaa siihen, että salapoliisi- ja dekkariteemat olisivat
esillä. Elementit ovatkin läsnä monessa kirjan sarjoista. Itse kansi viittaa
Yksityisetsivä Ankka -tarinasarjan aloitusosaan Maalauksellinen mysteeri.
Sarjaa on tehty toistaiseksi kolme osaa. Eivätköhän jälkimmäisetkin ilmaannu
ajan kuluessa suomalaistenkin luettavaksi. Vito Stabilen ja Carlo Limidon
luomassa ympäristössä ovat genren ominaispiirteet kohdallaan, mutta ainakaan
tämän aloitusosan perusteella tarinasarja ei tule erottumaan edukseen. Sillä ei
ole käsissään sellaista uutta valttikorttia, joka tekisi siitä poikkeuksellisen
ja muistettavan. Noirin tuntua syö tehokkaasti se, ettei Limido käytä
laisinkaan piirroksissaan minkäänlaisia varjostusefektejä. Jos ratkaisu on
harkittu ja tehty juurikin erottautumisen vuoksi, on päätös epäonnistunut.
Samankaltaisista kuvioista on jo vanha tuttu komisario
Miquet. Hahmon jälleennäkeminen on iloinen yllätys. Miquet seikkaili
Roope-setä-lehden puolella kymmenisen vuotta sitten ja on pyörähtänyt myös
Taskareissa pariin otteeseen. Osa seikkailuista oli oikein hyviä. Niitä on
vielä suomeksi pino julkaisemattakin. Halu niiden saamiselle meikäläisiin
kansiin ja kirjoihin kasvaa Augusto Macchetton ja Marco Mazzarellon Komisario
Miquet’n ja todentuntuisen tapauksen myötä. Tarinassa on juuri sitä kaivattua
Miquet-meininkiä.
Vähemmän kaivattua on se, että hiiriuniversumi jää jälleen
kerran sisällössä pahasti paitsioon. Miquet’n lisäksi ainoa hiirisarja on
Monsieur Nouccélier’n teatterissa. Lohdutusta tarjoaa se, että tarinan takana
ovat Casty ja Enrico Faccini. Herrojen yhteistyön tulosta oli esillä Taskarissa
jo alkuvuonna 2016 ja jatkolle näytettiin silloin vihreintä mahdollista lippua.
Saman lipun voi kaivaa esiin nytkin. Faccini ilahduttaa kirjan sivuilla vielä
Hansu-yksisivuisellaan Kätevä ja pätevä, joka on paras yksisivuinen
miesmuistiin.
Mielenkiintoisin yllätys miesmuistiin on Rodolfo Ciminon
käsikirjoittama Alla aaltojen. Käsikirjoituksessa ei ole mitään yllättävää,
mutta piirroksissa on. Ne ovat nimittäin Giuseppe Peregon käsialaa. Perego
muistetaan parhaiten alkupään Taskarien legendaarisista esinäytöksistä, jotka
yhdistivät kirjan tarinat löyhillä juonilla yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Peregon piirroksia ei voi hyvällä tahdollakaan alkaa taiturimaisiksi kehumaan.
Sen sijaan niitä voi kehaista niiden aina tarjoamasta nostalgia-annoksesta.
Joskus pieni kömpelyys on selvästi paikallaan.
Myös Marco Gervasion sarjassa Rokkia, rahaa ja rakkautta liikutaan
ajallisesti taaksepäin, mutta juonen sisällä. Kurkistus kohdistuu Akun
nuoruusvuosiin. Miljöö muistuttaa 1950-luvun Yhdysvaltoja. Gervasion aikamatka
on onnistunut ja sitä olisi voinut seurata pidempäänkin kuin 30 sivun ajan.
Sitä seuraavan Gaute Moen ja Flemming Andersenin Raerosvon tapauksessa sen
sijaan on tehty oikein, kun homma pakataan kasaan seitsemään sivuun. Juoni kun
vedetään kerralla aivan plörinäksi. Alkuruutujen myötä sopi jo odottaa
salapoliisiteemaan sopivaa jännäriä.
Jos positiivisuuden nimissä palataan jälleen onnistuneempiin
suorituksiin, niin niitäkin onneksi löytyy ja useampiakin. Rudy Salvagninin ja
Claudio Panaresen Liiankin täydellinen päivä on hyvin rakennettu pikku
hupipala. Carlo Panaron ja Maurizio Amendolan Taikojen taistelu ei ole juonellisesti
mitenkään vahva, mutta jostain syystä se jaksaa ilahduttaa. Siihen on löydetty
hippunen sitä kuuluisaa jotain. Tito Faracin ja Salvatore Deianan
Kiistanalaisessa mestariteoksessa sitä jotain on enemmänkin kuin vain hippunen.
Faraci tunnetusti tuo sitä kerralla vaikka kaivinkoneellisen. Myös Nino Russon
ja Anna Marabellin Aku Ankka pyrkii parrasvaloihin on onnistunut sarja.
Siinäkin salapoliisiteemalla on juonen kannalta ratkaiseva pikku osansa.
Oli kokonaisuus millainen tahansa, siitä erottuvat aina sen
avaava johtosarja sekä päättävä viimeinen tarina puhtaasti sijaintinsa vuoksi.
Tällä kertaa erottautuminen on pahasta. Sune Troelstrupin ja Andrea Frecceron
Taikaviitta-johtosarja Virkaveljen varjossa on kuluneen juonentyngän väsähtänyt
viritelmä. Edes Frecceron piirrokset eivät sen rinnalla jaksa piristää, vaikkei
niissä mitään ongelmaa olekaan. Kirjan päättävä Carlo Panaron ja Francesco D’Ippoliton
Pygmalion ja kultainen seppele on taas innoton ja rutinoitunut aarrejahti,
vaikka siihen Panaro onkin upottanut antiikin mytologiaa. Arvokkaasta lastista
ei ole iloa, jos sitä kantava alus vuotaa pahemman kerran. D’Ippoliton
piirroksiin pätevät samat sanat kuin Frecceron vastaaviin.
Jäljelle jäävät sarjat ovat Jacopo Cirillon ja Sandro Del
Conten Voi veljet, missä lienette?, Carlo Panaron ja Michele Mazzonin Ikitammen
salaisuus ja Bruno Concinan ja Giuseppe Dalla Santan Lomapuuhia. Ne eivät
hetkauta kurssia suuntaan taikka toiseen. Kuten ilmi kävi, mukaan mahtui varsin
perinteiseen tapaan kaksijakoisesti sarjakuvaa. Jos yksi pointti nostetaan
esille, on se hiiriuniversumin laiminlyönti. Kirjan sarjoista vain kaksi oli
sinne sijoittuvaa. Asetelman ikävyyttä korostaa, että molemmat sattuivat
vieläpä olemaan täysosumia. Vaa’an tasapainottamista olisi jo hyvä alkaa hieman
harjoitella, sillä ensi vuonna on ison juhlan aika. Ei sovi unohtaa, että
kaikki alkoi pienestä hiirestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti