Arvostelijamme Ville Tanttu paneutui uusimpaan Supertaskariin heti tuoreeltaan, ja ohessa onkin hänen mietteensä taskarisarjan tuoreimmasta opuksesta:
Toukokuu ja Super!
Ai, että, tänä vuonna pääsemme nauttimaan Supertaskukirjan sarjoista jo ennen kuin kesä virallisesti on päässyt alkamaan. Parittomat Supertaskarin numerothan on perinteisesti julkaistu aina kesäkuun puolivälissä, mutta syystä tai toisesta toimitus on päättänyt tänä vuonna ottaa varaslähdön kesään ja minä ainakin toivon, että kyse on julkaisutahdin tasaannuttamisesta. Kenties pokkarisarjasta on tulossa tarpeeksi suosittu, että voisimme saada ensi vuonna jo kolmannen numeron. Seuraavan kirjanhan olisi ennakotietojen mukaan tarkoitus ilmestyä jo lokakuussa, joten jos myyntiä on ollut tarpeeksi, ehkä uusi numero putkahtaa lehtihyllyihin jo helmikuussa. Neljän kuukauden välein pääsisimme nauttimaan Supereista taas kesäkuussa viime vuosien tapaan, mutta myös lokakuussa tämän vuoden tapaan. Esimerkiksi Saksassahan Supereiden esikuvina toimineet Premium-taskarit ilmestyvät nykyään noina edellämainittuina kuukausina.
Ai, että, tänä vuonna pääsemme nauttimaan Supertaskukirjan sarjoista jo ennen kuin kesä virallisesti on päässyt alkamaan. Parittomat Supertaskarin numerothan on perinteisesti julkaistu aina kesäkuun puolivälissä, mutta syystä tai toisesta toimitus on päättänyt tänä vuonna ottaa varaslähdön kesään ja minä ainakin toivon, että kyse on julkaisutahdin tasaannuttamisesta. Kenties pokkarisarjasta on tulossa tarpeeksi suosittu, että voisimme saada ensi vuonna jo kolmannen numeron. Seuraavan kirjanhan olisi ennakotietojen mukaan tarkoitus ilmestyä jo lokakuussa, joten jos myyntiä on ollut tarpeeksi, ehkä uusi numero putkahtaa lehtihyllyihin jo helmikuussa. Neljän kuukauden välein pääsisimme nauttimaan Supereista taas kesäkuussa viime vuosien tapaan, mutta myös lokakuussa tämän vuoden tapaan. Esimerkiksi Saksassahan Supereiden esikuvina toimineet Premium-taskarit ilmestyvät nykyään noina edellämainittuina kuukausina.
Mutta tämä kaikki on pelkkää spekulaatiota ja
julkaisun aikaistumiselle voi olla ihan muitakin syitä. Nautitaan nyt kuitenkin
tuoreesta Supertasakarista kun meille sellainen on tarjolla.
Aku Ankan taskukirja SUPER 7 – Virusvahti
Viime numeron tapaan, pelkkä mattamustainen
tausta kannesta on saanut väistyä hieman värikkäämmän kuvan vallatessa
kansipaikan. Ja mikäs siinä, Andrea Frecceron kansi on oikein oivaltava ja
sopii nykyiseen, yhä enemmän digitalisoituvaan aikaamme kuin nokka naamariin. Kansi
herätti itsessäni pieniä riemun tunteita siksikin, että se oli minulle jo
ennestään kovin tuttu. Olin onnistunut löytämään kuvan internetin syövereistä
ja pidin samaista piirrosta taannoin kännykkäni taustakuvana. Siihen se sopi
mielestäni jopa painotuotetta paremmin.
Ultrasankareiden Neliapila oppii, mikä sankaruudessa todella on tärkeintä |
Kannen takaa paljastuu lisää mukavia asioita.
Taskarissa on tuttuun tapaan tietenkin kaksi Taikaviitta2000 sarjaa ja uusi osa
Mikin Anderville saagasta. Tapaamme myös Heshukan ja pääsemme nauttimaan
nelirivisistä klassikoista. Mutta onpa mukana pitkästä aikaa myös tuttuja
kirjasarjan ihan ensimmäisten numeroiden sivuilta. Ultrasankarit tekevät paluun
supertaskareiden sivuille kahden ja puolen vuoden tuon jälkeen. Tarinassa Aku
ja Hannu torailevat supersankarien hynttyissä, toistensa siviiliminää
tietenkään tunnistamatta. Pienen tarinan aikana Taikaviitta yrittää opettaa
itsekeskeiselle Neliapilalle pitämään kiinni supersankarin velvollisuuksista
auttaa ihmisiä pyytettömästi. Kehuja ja kunniaa hamuava Neliapila oppii pienen
seikkailun päätteeksi ymmärtämään epäitsekkäästi toimimisesta ja lähimmäisen
auttamisesta syntyvän enemmän iloa kuin vain omaa etua etsiessä.
Ultrasankareissa väritys on aina ollut mukavan pehmeää ja raikasta katseltavaa.
Niin myös tässä osassa.
Ihan uutta Superin sivuilla ovat Konrad
kertoo-tarinat. Nämä ovat Taikaviitta2000 universumiin sijoittuvia kevyempiä
välipaloja mitä julkaistiin Taikaviitta2000-lehdessä pitkän päätarinan jälkeen
ikään kuin jälkiruokana. Niissä parrasvaloihin pääsi aina joku sivuhenkilö ja
ensimmäiset raottivat Konrad Kiivin taustoja. Näistä pääsemme nauttimaan nyt
myös Supereiden sivuilla ja voi kuinka piristävä lisä nämä ovatkaan. Ulkoisesti
ne eroavat muusta sisällöstä värityksensä takia, kuten Ultrasankarit, mutta
niissä on uskallettu ottaa enemmän vapauksia värimaailman ja ruutujaotuksen suhteen.
Esimerkiksi näissä Konrad-tarinoissa ei aina edes ole ruutureunoja, mikä antaa
kuvitukselle mukavasti tilaa hengittää. Konrad tarinat sijoittuvat
journailstimaailmaan ja siksi on ollut oiva idea värittää ne vanhan ajan
sanomalehtityyliin harmaan sävyjä käyttäen, mutta joitain kohtia kuitenkin
kivasti korostaen lämpimillä, ruskean ja oranssin sävyillä. Pisteet
toimitukselle, että näitä saadaan vihdoinkin taas suomeksi. Ja vieläpä kaksin
kappalein kuten Taikaviittojakin.
Taikaviitasta puheenollen saagan kaksi
päätarinaa näyttäisivät päättävän edellisessä kirjassa alkaneen Itiöt!-
tarinakaaren, mutta koska kyse on pitkästä sarjasta, itiöiden pariin palataan
varmasti vielä. Ensimmäinen tarina kantaa nimeä ”Paluu” ja siinä Ankkalinnassa
eletään kuumaa kesää. Niin lämmintä hellekautta, että jopa Roope-setäkin
päättää antaa itselleen pientä vapaata ja siirtyä mummon luokse maaseudun
rauhaan nauttimaan lämmöstä. Muutenkin koko kaupunki tuntuu kadonneen
lomalaitumille ja näin ollen Akun pian päättyvä pesti Ducklairtornin
talonmiehenä tuntuu saavan leppoisat loppupäivät. Mutta kuten niin monta kertaa
aiemminkin, ei ikinä pitäisi kehua etukäteen. Tarina muuten palauttaa kuvioihin
erään vanhan tutun mielestäni yllättävän ja vähän turhankin nopeasti. Siksi tuleekin
paikoin mieleen, että tämä tarina on luettu ennenkin. Onneksi vanhaan tuttuun
ei keskitytä koko tarinan aikaa ja kuten jo sanottu, ”Itiöit!” tarinasta alkanutta
isompaa juota saadaan kuljetettua eteen päin. Claudio Sciarronen piirtämässä
tarinassa on muuten mukana hämmentävä sivu. Siinä on vain yksi ruutu, eikä
puhekuplaa ollenkaan. Muutenkin vaakasuuntainen ruutu on painettu poikittain
pystysuuntaiselle sivulle. Ruutu tuo vähän samoja hämmenyksen tunteita kuin
edellisen kirjan yksi tyhjä sivu. Ruotsalaisesta Stål-Kalle albumista
ruutua/sivua ei löydy ollenkaan. Sen tarkoitus jää siis mysteeriksi, ainakin
minulle.
Olisiko tämä sivu ollut tarkoitus julkaista vaakasuuntaisena vai peräti koko aukeaman kokoisena? |
Jälkimmäisessäkin tarinassa tavataan tuttuja.
Aku lähtee Xadhumin kanssa Afrikkaan, etsimään todisteita Xadumin perheestä.
Paikan päällä he törmäävät itiöitä viljeleviin Evroneihin ja kohtaamisestahan
syttyy tietenkin sota. Fransesco Guerrinin kuvitus on erityisen kaunista
katseltavaa tässä tarinassa. Taiteilija on kuvannut afrikan auringonlaskuja ja
luontoa kauniin tunnelmallisesti. Tarinassa on jopa poikkeuksellinen hetki kun
Xadhum joutuu tekemään vaikean päätöksen pelastaakseen ystävänsä ikuiselta
orjuudelta. Tällaista ei Disney -sarjakuvissa usein näe.
Synkkiä juonikuvioita käsitellään myös Mikin
kanssa Andervillessa. Perheen perustanut ja uuden elämän aloittanut entinen
nyrkkeilijä joutuu kasvokkain pimeän menneisyytensä kanssa, mikä asettaa hänen
perheensä vaaraan. Mies pyytää apua Mikiltä joka saa ratkaistavakseen melkoisen
kimurantin sotkun, kun kaikki asiat eivät kestäkään päivänvaloa. Tarinassa viedään
päätökseen myös edellisestä osasta tuttu Henry Lasswellin oikeudenkäynti.
Jatkuvajuonisissa tarinoissa hienoin piirre on siinä, että juonikuvioita
voidaan käsitellä pidemmän aikaa. Ei oikeusjuttuja oikeassakaan elämässä
kerralla ratkota. Tarinassa käsitellään asioita realistisemmalla otteella kuin
perus taskareiden Mikki tarinoissa ja luo kuvaa siitä kuinka mustien asioiden
kanssa yksityisetsivä saattaakaan joutua painimaan kun puntaroitavana on
moraaliset seikat. Hienoa Mikkiä!
Synkistä aiheista pääsemme sujuvasti
Mahdottomuuksien maailmaan, eli Heshukan seuraan. Tällä kertaa kirjaan on
valikoitunut vain yksi kysymysnurkka ja sitä seuraa kaksi 12 sivuista hupailua,
joista ensimmäinen on puuduttavaa luettavaa. Sivuhahmona tuttu Manna jää
auttamattomasti sivuhahmon rooliin omassa tarinassaan suuren joukon mitä
tylsempiä sivuhahmoja varastaessashown. Ei juuri hyvää sanottavaa.
Sen sijaan jälkimmäinen lyhyistä
Heshukkahupailuista muistuttaa enemmän pidempiä, Roope-setä-lehdessä
julkaistavia Heshukan päätarinoita. Juttu on kuin sellainen puristettuna
neljänneskokoon. Mikki ajautuu ikivanhan tietokoneen kanssa Mahdottomuuksien
maailmaan ilman saattajaa ja käy läpi useita eri paikkoja etsiessään tietä
takaisin Ankkalinnaan. Tarinaa voisi seurata mielellään enemmänkin, mutta
toisaalta se toimii hyvin juuri näin lyhyenä välipalana ja siksi siihen ei
pääse ainakaan kyllästymään. Roberto Vianin kauniit kuvitukset tekevät
tarinasta entistä nautittavamman.
Rönsyilevästä läpikatsauksesta on hyvä palata
alkuun ja niihin mainittuihin tuttuihin nelirivisiin klassikoihin. Kaksi
suomessa ennen julkaisematonta juttua ovat italialaista klassikkosarjakuvaa
parhaimmillaan. Mukaan on valikoitunut mestarikäsikirjoittaja Rodolfo Ciminon
perinteinen Roope vastaan Karhukopla asetelma, niin ikään mestarikuvittajan Massimo
De Vitan piirtämänä. Sarja on vuodelta 1967 ja huokuu sympaattisesti omaa
aikakauttaan. Toinen klassikkonäyte on vähintään yhkä kovan luokan mestareilta.
Guido Martinan ja Luciano Bottaron merirosvoaiheinen tarina ”Musta Ankka –
Kastilian leijona” on suoraa jatkoa vuoden takaisessa Superissa olleelle ”Musta
Ankka – Karibian kauhu” tarinalle ja tämäkin on oiva esimerkki taitavan tarinan
rakentamisesta. Myös jatko-osan julkaiseminen Superissa oli ehdottomasti
nappivalinta toimitukselta. Juonellinen jatkuvuus tuntuu olevan tavaramerkki
tälle sarjalle ja se erottaa julkaisun tyylin kivasti muista.
Tämähän meni nyt melkeinpä pelkäksi
kehumiseksi, mutta ihan ansaitusti kylläkin. Loppujen lopuksihan kirjassa ei
juuri ole mitä moittia. Yksi heikko tarina (ja se hämmentävä sivu)
neljästätoista on äärimmäisen hyvä saldo eikä niistä iänikuisista
uusinnoistakaan ole tullut mainittua halaistua sanaa. Oliko niitä edes? Kyllä
vain, mutta ainoastaan kaksi ja ne vievät paksusta kirjasta vain pienen osan.
Giorgio Cavazzanon piirtämän ”Seurapiirisankari” tarinan julkaisu jo kolmatta
kertaa on melko turha, mutta ei niin huono valinta uusinnaksi kuin vaikkapa
viime numeron Eka Vekara tarina. Samoin Massimo De Vitan ”Elävät kuvat” tarina
on julkaistu suomeksi 12 vuotta sitten, mutta ihan kelpo juttu sekin on.
Ehdottomasti hienoimmaksi yllätykseksi mielestäni nousevat ne Konrad kertoo
tarinat ja niiden mukana tieto siitä, että muitakin vastaavia on varmasti
tulossa tulevaisuudessa. Näin laadukkaan monipuolisesta kattauksesta nauttii
mielellään.
3 kommenttia:
Ei se sivu nyt niin hämmentävä ole, jos on kokemusta alkuperäisestä italiankielisestä. Sivu on aivan kuin alkuperäisessäkin.
Linkin takana kuvaamani ja lähettämäni kuva alkuperäisestä italiankielisestä lehdestä todisteeksi:
http://imgur.com/a/9Lzei
Niin, siis asia mitä ihmettelin oli se, että mitä sisältöä sivu tuo tarinalle?
Ruotsissa on ymmärretty pudottaa koko sivu pois eikä se vaikuta tarinan kuljettamiseen silti mitenkään.
Visuaalisestikin se on oudosti aseteltu. Poikittain painettuna ruutu täyttäisi koko sivun ja yksityiskohdat pääsisivät paremmin esiin(ei sillä, että siinä niitä hirveästi olisi). Nyt 2/3 sivusta on pelkkää mustaa, tai suomalaisessa versiossa mustaa on vain kapeat marginaalit ruudun ylä- ja alaosassa, mutta muuten sivu on vain mustan suuntaan vivahtavaa tummaa harmaata.
Mutta mukava juttu, megasupermoon, että sinulla on alkuperäinen italialainen kappale vertailukohteena. Itseltäni kun ei tosisaan löydy kuin se ruotsalainen versio. :D
-Tanttu
Lähetä kommentti