Aku Ankan vuosikertaa 1973 ryydittävät Carl Barksin toiveklassikot, uutteran Tony Stroblin tarinoiden väheneminen ja toisen työmyyrän Vicarin uran alku. Kuulostaako tutulta?
Aku Ankka Näköispainos vuosikerrasta 1973, I ja II osa
Sanoma Magazines Finland Oy 2015
Toimitus: Antti Hulkkonen, Aki Hyyppä ja Viia Viitanen
Ulkoasu ja esipuheiden taitto: Raimo Hyvönen
842 sivua, sidottu (I osa), 878 sivua, sidottu (II osa)
ISBN: 978-951-32-4048-6 (I osa), 978-951-32-4049-3 (II osa)
Suositushinta: 51,00 €/kpl, 102,00 € yht.
Aku Ankkaa nykyjulkaisujen muodossa lukevalle vuosikerta 1973 voi vaikuttaa kummallisen tutulta. Sekä kyseistä vuotta että nykyhetkeä värittävät hyvin samanlaiset piirteet. Miltä näyttää Aku Ankan vuosi 1973, kun sitä peilataan tämän päivän tilanteeseen?
Merrill De Marisin Lumikki |
Vuonna 1973
Aku Ankassa nähtiin elävistä kuvista sarjakuviin päätyneitä Aristokatteja ja
Lumikkia ja seitsemää kääpiötä (vahvimmin omassa erikoisnumerossaan).
Toivesarjojen osalta Barksin ohella esiintyi Gil Turnerin Pikku Hukka
-sarjoja. Koko Ankan historian aikana Disney-sarjakuvien parissa ahkeroineen
Tony Stroblin sarjakuvaa oli edelleen mukana, mutta huomattavasti vähemmissä
määrin erityisesti 1960-lukuun verrattaessa. Vicar aloitti uransa Egmontilla ja
erottautui välittömästi joukosta. Jatkosarjoja oli yhä mukana, mutta niiden
luonne oli useimmiten seikkailullisuuden sijaan puhtaassa huumorissa ja ne oli
vain muokattu useampiosaisiksi. Hahmogalleria oli kaventunut siltä osin, että
päähenkilöinä esiintyi useimmiten samoja hahmoja, vaikka näiden kirjo olikin
melko laajaa Touhosta Pepiin.
Kuluvana
vuonna 2015 Aku Ankassa haetaan vauhtia elokuvien puolelta Star Wars -sarjojen
myötä. Barks-toiveklassikoiden rinnalle ovat tulleet toivesarjat Don Rosalta.
Edesmenneen Vicarin tuotantoa nähdään enää harvakseltaan. Norjalainen Arild
Midthun on Egmontin puolella noussut ykköskaartiin. Jatkosarjat ovat
jääneet vähiin tarinoiden pääpainon ollessa lyhyemmissä hupailuissa.
Hahmogalleria on kaventunut, mutta toisaalta sarjojen päähenkilöiksi nostetaan
usein tuttuja sivuhahmoja.
Massimo De Vitaa Akkarissa |
Ja kaikkien
näiden huomioiden päälle sekä vuonna 1973 että 2015 on mukana italialaisia
taiteilijoita, mikä molempien kohdalla vuosia taaksepäin olisi tuntunut
erittäin eksoottiselta. Lisäksi kummassakin tapauksessa voidaan nähdä
perinteiseksi koetun Disney-sarjakuvan vähenevää osaa, kun 1973 amerikkalainen
tuotanto jäi yhä syrjempään vanhalla mantereella tehdyn tieltä ja 2015
tanskalaisilta tilaa ovat viemässä hollantilaiset.
Angel Nadalin tönkömpää toteutusta |
Tutustuminen
vanhoihin Aku Ankkoihin on silmiä avaavaa ja suositeltavaa muillakin
mittapuilla kuin niillä samoilla iänikuisilla perusteluilla kuten, että Ankka
olisi silloin ennen ollut paljon parempi ja että sen kautta olisi
mielenkiintoista tehdä eräänlaisia aikamatkoja kunkin ajan kulttuuriin ja
ajatusmaailmaan. Aku Ankan lukeminen eri ajoilta kertoo jotain paljastavaa Aku
Ankasta itsestäänkin. Yllättävät, silmille lävähtävät yhtäläisyydet vuosikerran
1973 ja kuluvan vuoden 2015 välillä saavat näkemään Ankassa syklisyyttä.
Barks-klassikosta |
Aku Ankan
historia lähtee liikkeelle vuodesta 1951, jolloin oltiin välittömästi kiinni
kultakaudessa. Vanhat mestarit ja aito tunnelma takasivat lehdelle sen
ykköslaadun. Kultakausi jatkui vuoteen 1965, jolloin Barksin ura alkoi olla
lopussaan ja jatkosarjat katosivat lehdestä tyystin – onneksi kuitenkin vain
vuodeksi, mutta tänä aikana tapahtui painopisteen muutos. Aitoudesta
siirryttiin kaavamaisuuksiin ja tarinoista katosi terä. Tekijäsukupolven
vaihtuessa vähitellen muutos oli peruuttamaton. 1970-lukua pidetään usein Ankan
ankeimpana aikana.
Varhaisinta mahdollista Vicaria |
1980-luvulla
toivo alkoi palata edellisellä vuosikymmenellä aloittaneiden lahjakkuuksien
alkaessa kasvamaan korkoa. Vuosikymmen oli erityisesti Vicarin ja Daniel
Brancan aikakautta. Samoilla herroilla oli tärkeä roolinsa 1990-luvulla
Ankan toisen kultakauden alkaessa. Mukaan astui uutta sukupolvea, joilla oli
kunnioitusta ensimmäisen kultakauden tyyliä kohtaan. Heistä mainittakoon
esimerkiksi César Ferioli, Paco Rodriguez ja tietysti Don Rosa.
Toinen
kultakausi päättyi vähitellen 2000-kymmenen ensimmäisellä puoliskolla.
1960-luvun siirtyminen kaavamaisuuksiin toistui ja 2010-luku on ollut sitä
myötä kuin 1970-luvun toistoa. Pitkään kytenyt toivo on kohdistunut siihen,
että jälleen mukaan nousisi tekijöitä, joilla on kyky ja halu palata
kultakausien tielle. Arild Midthun on väläytellyt kunnioitustaan 1990-luvun
tuotantoa kohtaan, mutta se onko hänestä samaan joukkoon lukeutuvaksi
silloisten tiennäyttäjien kanssa, jää nähtäväksi.
Al Hubbard, Aristokatit ja Pepi |
Lukekaa
Aku Ankkaa eri ajoilta, myös vuodelta 1973, vaikka kuinka kuulisitte sitä
parjattavan. Ne iänikuisetkin syyt lukemisen puolesta pitävät paikkansa, mutta
eikö teissäkin ole halua nähdä tämä sama tai sitten todeta minun olevan
teorioineni aivan hakoteillä? Yleismaailmallinen loppukaneettini on: Aku Ankan
maailma on ihmeellinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti