Mikki-mestari Floyd Gottfredsonin voidaan viimein katsoa
lunastaneen ansaitsemansa paikan suomalaisella Disney-sarjakuvan kartalla, kun
kolmantena peräkkäisenä vuonna saadaan nauttia hänen kunnioitettavasta
elämäntyöstään jättikirjakoossa.
Mikki,
konnien kauhu – Floyd Gottfredsonin kovimmat kelmit
Sanoma Media
Finland Oy, Kids Media 2016
Toimitus:
Aki Hyyppä ja Antti Hulkkonen
Sarjojen ja
esipuheen suomennos: Antti Hulkkonen
Ulkoasu ja
taitto: Raimo Hyvönen
136 sivua, sidottu
ISBN:
978-951-32-4315-9
Suositushinta:
33,00 €
Floyd Gottfredson. Kuva: Inducks |
Kun
ensimmäinen Gottfredson-jättikirjoista, Mikin oma sanomalehti, julkaistiin
kaksi vuotta sitten, esitin inhorealistisen näkemyksen, että Gottfredsonin
julkaiseminen jäisi Suomessa siihen. Kuinka iloinen olenkaan oltuani pahasti
väärässä! Viime syksynä pistettiin vielä hurjemmaksi Vaarallisella Mikillä,
johon sisällytettiin sota-ajan tarinoita. Sitä hurjemmaksi menon lieneekin
mahdotonta yltyä, mutta ainahan kannattaa kokeilla. Mikki, konnien kauhu tuo
näyttämölle Gottfredsonin kelmikavalkadin.
Kirja
käyttää samaa menestysreseptiä kuin Mikin oma sanomalehti ja Vaarallinen Mikki
ulkoasuaan myöten. Uusi piirre on muistakin Disney-sarjakuvajulkaisuista tänä
syksynä bongattu julkaisijan huomautus, jossa muistutetaan menneiden
vuosikymmenten sarjojen ajoittaisesta rajuudesta. Näihin kirjoihin jos
joihinkin tällainen kannattaakin painaa, jos sellaiselle kerran on vaateita.
Jos tällainen huomautus mahdollistaa näiden vanhojen helmien julkaisemisen,
niin se on äärimmäisen tervetullut pikku yksityiskohta!
David
Gersteinin nimimerkillä J. Jalkapuoli eräällä siimahännällä kirjoituttama
esipuhe aloittaa teoksen ennen sarjakuvien ilotulitusta. Artikkeli on
mainituista syistä tavallisuudesta poikkeava, mutta mielenkiintoisesti ja
luovasti laadittu. Asiasisältökin käy siitä hyvin ilmi, joten miksei tällaista
hieman erilaista välillä tarjoiltaisikin.
Tarinat on
järjestetty kirjaan kronologisesti, mikä on ollut aiemmissakin kirjoissa tapana
pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta. Käytäntö on hyvä, joten muiden reseptin
osasten tavoin, miksi sitä vaihtamaan. Kronologinen eteneminen mahdollistaa
kehityksen tarkastelun sarjakuvien välillä vuosien kuluessa. Esimerkiksi jo
pelkästään Mikin hahmon ulkoinen kehittyminen on mielenkiintoista tutkailtavaa.
Ensimmäisenä
tarinana oleva Mikki vastaan Katti on alkuvuodesta 1931 eli hyvin varhainen
näyte niin Gottfredsonin ja Mikin yhteistaipaleelta kuin ylipäätään Disney-sarjakuvasta.
Valinta on oiva, sillä sen myötä päästään samalla tutustumaan villikkomaiseen
Mikkiin. Vuodenvaihteessa 1932–1933 julkaistu Pahakurjen kartano
professoreineen Eks, Dupleks ja Tripleks esittelee jo hieman kasvanutta Mikkiä,
mutta villikkomaisuudestakin on vielä piirteitä. Hyytävä ja tunnelmallinen ja
samalla hauska sarja on ikimuistoinen klassikko, jonka julkaiseminen on aina
suuri ilo. Tämän tarinan kohdalla voi helposti todeta, kuinka tämänkin
Gottfredson-järkäleen väritys on täydellisesti onnistunutta. Tyylikkäästi ja
virheettömästi väritetty klassinen sarjakuva hivelee silmiä. Sarjojen
julkaiseminen sanomalehtiformaatin mukaisesti mustavalkoisina olisi ollut myös
vaihtoehto, mutta tulosten myötä ei voi kuin iloita, että onneksi näissä
kirjoissa on lähdetty väritetylle tielle!
Seuraavissa
sarjoissa Mikki ja salakuljettajat sekä Viidakon aarteen jäljillä kohdattavana
konnana on se kaikkein tutuin eli Musta Pekka. Tosin, koska tarinat ovat vielä
1930-luvun perua – vuosilta 1934 ja 1937 – esiintyy tämä vielä Jopi
Jalkapuolena. Ensimmäisessä sarjassa Mikki ja Minni päätyvät Jopin
kipparoimalle paatille, jossa tämä saa päähänsä avioitua Minnin kanssa.
Seurauksena on Mikin oveluuden sävyttämiä hauskoja tilanteita, jotka huipentuvat
hulvattomaan ratkaisuun. Alkuperäisversiossa salakuljettajilla oli muuten
kyyditettävänään kultaa rankempaa ainetta. Jälkimmäinen sarja marssittaa
seikkailuun mukaan ilahduttavan määrän harvinaisia gottfredsonilaisia hahmoja,
kuten kapteeni Kirkonrotan, gorilla Hiiden ja konna Salomon. Afrikkaan
sijoittuva juttu lukeutuu 1930-luvun maailmankuvineen ja stereotypioineen
niihin, joita ei enää mihin tahansa julkaisuun laitettaisi, mutta näitäkin on
mahtavaa päästä lukemaan.
Merkittävin kirjasta
puuttuva Gottfredsonin konna on ehdottomasti Mustakaapu. Hahmo esiintyi
kuitenkin vain yhdessä Gottfredsonin sarjassa, Mustakaavun ensirötöksissä
vuodelta 1939, ja tuo tarina tuli julkaistuksi Mikin omassa sanomalehdessä.
Uusintajulkaisu tässä kohtaa ei olisi tullut tietenkään kyseeseen. Kaavun
sijaan vuosikymmen vaihtuu kirjassa keveämmän kelmin kera. Minniä piirittävän
Armas Rottamon sisältävä sarja Kilpakosija vuodelta 1941 on melko pikainen
uusinta vuoden 2013 Aku Ankka Ekstrasta. Moinen ei jää kuitenkaan lukiessa
kaivelemaan, sillä sarja on oivallinen ja hauska eli jatkaa samaa, hyvää rataa
edellisten sarjojen kanssa.
Välähdys
vuodelta 1942 on jännittävä dekkari, joka pitää otteessaan aivan loppuun asti.
Siinä paljastuu jatkuvasti jotain uutta ja yllättävää. Se on kirjan tarinoista
viimeinen, jonka käsikirjoitukseen Gottfredson on osallistunut. Tämän jälkeen
sarjoissa siirrytään Bill Walshin käsikirjoitusten kauteen ja luvalla sanoen,
nuo tarinat häviävät varhaisemmalle Gottfredsonin tuotannolle selvästi. Vaikka
niidenkin joukosta löytyy helmiä, vaivaa Walshin juonia ainainen pieni
sekasorto ja kaoottisuus, mikä jatkuvissa määrin ei ole nautittavaa.
Walshin
käsikirjoittamat sarjat ovat Salaisuuksien talo, Riimittäjä ja atomivarjo sekä
Katala kaksoisolento. Salaisuuksien talo on niistä pähkähulluin. Siinä ei ole
oikeastaan mitään järkeä. Tunteen korostumisessa auttaa piirtäjien vaihtelu
tässä vuodenvaihteen 1944–1945 jutussa. Strippejä ovat Gottfredsonin lisäksi
laatineet Dick Moores, George Waiss ja Paul Murry. Riimittäjä ja atomivarjo vuodelta
1948 on asiallisempi juttu, vaikka sekin menee melkoiseksi kouhkaamiseksi.
Kylmää sotaa vilauttavan tarinan nimikkokonna on sittemmin nähty muutamassa
italialaisessa tarinassa, joista tunnetuimpana Castyn Mikki Hiiri ja huomisen
maailma. Myös kirjan viimeisen sarjan kelmi on saanut uuden yrityksen
Italiasta, mutta kyseistä Castyn ja Enrico Faccinin juttua ei ole vielä
Suomessa nähty. Katala kaksoisolento vuodelta 1953 on Walshin jutuista ainoa,
jota on aidosti miellyttävä lukea.
Vaikka
Walshin erikoiset maailmat aiempien vuosien tapaan tökkivätkin, on Mikki,
konnien kauhu kaikkien kauniiden puheiden, ylistävien sanojen ja suosionosoitusten
väärti. Gottfredsonia on nyt julkaistu kolme jättikirjallista, mitä voisi pitää
loogisena määränä, mutta hän jos joku Carl Barksin ja Don Rosan ohella
ansaitsisi jäädä Disney-sarjakuvan kiintotähdeksi Suomessa. Gottfredsonin
sarjakuvalle on selvästi ollut kysyntää, ei hän muuten olisi jo kolmatta
jättikirjaa kolmen vuoden sisään osakseen saanut. Mikki, konnien kauhu on
aiempien osien tavoin kaikille mahdollisille ostajille suositeltava lukuelämys.
Eläköön, Mikki Hiiri! Eläköön, Floyd Gottfredson!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti