Kitupiikin juhlanumero kantaa nimeä Pääoma. Kukin päättäköön
itse, onko historiallisiakin taustoja vilisevä nimi kirjalle nokkela veto vai
ikävän säväyksen tuova. Mahdolliset ikävät säväykset ovat kuitenkin pian
tiessään Corrado Mastantuonon tyylikkäästi toteutetun kansikuvan sekä
johtosarjan Rahojen turvapaikka myötä. Guido Martinan ja Giovan Battista Carpin
sarja on julkaistu Taskarissa 76. Uusinta ei ole missään nimessä pahitteeksi,
vaan se toimii loistavana lähtölaukauksena kokonaisuudelle. Sarjan rakenteesta
voisi moni nykytekijä ottaa oppia. Juonessa riittää käänteitä eikä punoamisessa
edetä selvimmän ja yksinkertaisimman ratkaisun kautta. Tarinan loppu on kuin
viimeinen niitti Martinan legendaaristen kykyjen kunniakehyksille. Martinan
näkemys Roopen hahmosta suoranaisine pahansuopuuksineen ja kieroiluineen ei
tunnetusti ole lähellä Carl Barksin lämminsydämistä Roopea, mutta molemmat ovat
yhtä rakastettavia. Siksi Martinan Roope on tärkeä näky juhlallisuuksissa.
Myös Rodolfo Ciminon Roope taitaa tarvittaessa pienen
kieroilunkin, mutta ei yllä lähellekään Martinan Roopea. Romano Scarpan
piirtämässä Perintöoikeudessa Roope jää hieman statistin rooliin ja ponnahtaa kunnolla
esille vasta tarinan loppupuolella. Tämän johdosta Taskarissa 355 nähdyn sarjan
nosto juhlakokoelmaan on hieman yllättävä veto. Suurempia surkutteluja ei ole
tarpeen viritellä, sillä tarina on toimiva.
Kuka juuri väitti, ettei Ciminon Roope yltäisi kieroilussa
Martinan Roopen rinnalle? Ciminon käsikirjoittamassa sarjassa Roope-setä ja
peltilehmät saituri osaa olla melkoisen ketku bisneskettu. Siitä huolimatta on
tämänkin tarinan Roopella hivenen sellaista lämpöä, jota ei Martinan Roopelta
herkästi löytäisi. Giovan Battista Carpin piirrokset ovat nautittavia, kuten
yleensäkin. Käsikirjoituskin hipoo täydellisyyttä ja sitä voi pitää pienenä
talouden oppituntina. Vuonna 1972 Aku Ankka -lehdessä lyhennettynä nähty tarina
oli syytäkin saada Suomeen myös kokonaisena.
Ciminolta on mukana vielä kaksi Suomessa ennen
julkaisematonta sarjaa. Kuningas Midaan kultaisen kopsahduksen on piirtänyt
Paolo Mottura. Sarja sijoittuu tämän uran alkupäähän ja se näkyy piirroksissa,
mutta silti niissä on sellaista persoonallisuutta ja ilmeikkyyttä, ettei niistä
voi kuin tykätä. Käsikirjoitus on Ciminon tyyliin klassisen vekkuli. Opuksen
päättävän, Guido Scalan piirtämän sarjan Varrella virran suoritus on sen sijaan
paljon heikompi. Sarjan juoni on höttöä ja Scalan piirrokset jäykkiä.
Mainittujen lisäksi ainoa ennen julkaisematon pidempi sarja
on Ennio Missaglian ja Carlo Limidon Kohtalokas sukellus. Se tuo kirjan
sarjoista kenties selkeimmin esille Roopen lämmön ja hyväntahtoisuuden, mutta
päälle liimatulla ja tönköllä tavalla. Moinen ei tietenkään ota toimiakseen. Paremman
suorituksen hieman samalla teemalla tekevät Giorgio Salati ja Giorgio Cavazzano
Joutenolemisen sietämättömässä keveydessä. Taskarissa 343 julkaistu sarja on
lämminhenkinen ja samalla luontevasti toteutettu. Tavoiteltu lämpö ja mielihyvä
tulevat hyvässä käsikirjoituksessa esiin itsestään eikä niitä tarvitse väkisin
pusertaa.
Massimo De Vitan sekä käsikirjoittama että piirtämä Uusi
Ankkalinna on kirjan sisällöstä kummallisin julkaistava. Ihmettelyä ei synny
suoraan tarinan juonesta. Sarja on hyvin laadittu ja toimiva. Konteksti sen
sijaan ontuu pahemman kerran. Tarinassa Roope päätyy selkeästi sivuosaan ja on
tarinassa hyvin passiivinen toimija, joka jää aktiivisempien toiminnan varaan. Tällainen
juoni ei tunnu oikein soveliaalta nimenomaan Roopen hahmoa juhlistamaan
tarkoitetussa julkaisussa. Tarina on julkaistu Roope-setä-lehdessä vuonna 2010.
Kirjasta löytyy vielä kaksi sarjaa Enrico Faccinilta. Toinen
niistä on ensijulkaisunsa Suomessa saava yksisivuinen Omanarvontunto. Vitsi ei
lukeudu Faccinin nokkelimpiin. Roope-setä-lehdessä vuonna 2007 julkaistu sarja
Pankkiirin uudet vaatteet taas on Faccinia parhaimmillaan. Hauskuus syntyy
tarinassa monin eri tavoin: yksittäisistä vitseistä, hupaisista piirroksista
yksityiskohtineen, hulvattomista sivuhahmoista sekä itse päähahmojen
reaktioista. Kymmenen vuotta voi tuntua lyhyeltä ajalta uusintajulkaisulle,
mutta tällaisissa tilanteissa aika tuntuu menettävän merkityksensä.
Pääoma on oiva juhlapokkari Roopelle. Kirja on
kokonaisuudessaan varsin laadukasta sarjakuvaa. Erittäin hyvät tarinat ovat
enemmistössä, mikä on tietysti hyvä saldo. Sellaisia epäonnistumisia ei ole
mukana, jotka laskisivat julkaisun arvokkuutta. Joillekin Rodolfo Ciminon
edustus peräti neljässä sarjassa voi olla kummastuksen aihe, mutta tarinat
olivat järkiään hyviä – sitä kirjan viimeistä lukuun ottamatta, mutta mukana
olevien sarjojen suuri määrä lisää luonnollisesti todennäköisyyttä myös heikomman
tuotoksen esiintymiselle. Legendat Scarpa, Carpi, De Vita ja Cavazzano ovat
jokainen mukana, mutta heidän osuutensa ei ole niin dominoiva kuin takavuosina
on usein ollut. Se ei ole missään nimessä mikään puute kirjalle. Legendoja ei
ole syytä mihinkään hylätä, mutta on täysin perusteltua antaa näkyvyyttä myös
muille tekijöille kuin vain pienelle joukolle sitä kirkkainta kärkeä. Miten
muuten kärkiketjuihin voisi tulevaisuudessa kuvitella saatavan uusia nimiä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti