Lokakuussa saatiin kuulla järisyttäviä uutisia Roope-setä-lehden
loppumisesta. Päätöksen myötä kuun lopussa ilmestynyt Giorgio Cavazzanolle
omistettu platinanumero jää formaattinsa viimeiseksi ja joulukuun alussa
ilmestyvä numero lehden viimeiseksi numeroksi. Keskustelu aiheen ympärillä
jatkuu varmasti kuumeisena vähintäänkin uuden Ducktales-lehden alkutaipaleelle saakka
ja Ankkalinnakekin tulee vielä työntämään lusikkansa kiehuvaan soppaan.
Roope-sedän kaksi viimeistä numeroa saavat kuitenkin tuttuun tapaan omat
arvostelunsa.
Giorgio Cavazzanolle platinanumeron tähteys ei ole
ensimmäinen kerta. Jo kautta aikain toinen platinanumero keväällä 2015 oli
koottu hänen kunniakseen. Toista kierrosta on hänen kohdallaan perusteltu eteen
sattuneilla merkkipäivillä. Maestro täytti pyöreät 70 vuotta 19. lokakuuta ja
lisäksi hänen Disney-taiteilijauralleen tuli tänä vuonna kertyneeksi mittaa 50
vuoden verran.
Roope-sedän kanssa samalla tiensä päähän tulevien
platinanumeroiden loppu on konseptin toimivuuden vuoksi jo itsessään
surullista. Helpotusta ei tuo todellakaan se, että viimeiseen numeroon on
kehitetty myös uusia ratkaisuja, joita ei nyt tämän enempää nähdä. Jokaisen
tarinan alkuun on sijoitettu lyhyt esittelyluontoinen teksti sarjasta. Niissä
on myös mukavia pikku tietoiskuja.
Ensimmäisenä tarinana on Mikki Hiiri ja valloittamaton Tor
Korgat vuodelta 2013. Sarjan esittelyteksti keskittyy piirrostyöhön, eikä
syyttä. Paitsi että lehden tähtinimi on tietysti piirrosten takana, ovat ne
jopa Cavazzanon mittapuulla upeaa katseltavaa. Roberto Gagnorin sinänsä ihan
mallikas käsikirjoitus jää aivan jalkoihin piirrosten edessä. Himalajan
lumisiin maisemiin sijoittuvan seikkailun kuvitus on tarkkaa, mutta samalla
Cavazzano taitaa miljööseen täydellisesti sopivan pelkistävyyden tyylilajin.
Piirrokset ovat taidetta ja siksi tarina on täydellisen sopiva valinta tähän
juhlavaan platinanumeroon.
Vuodelta 1999 olevan Vincenzo Mollican käsikirjoittama
Nobelia Mummon tapaan taidettiin lukea Nobel-komiteassa viime vuonna, kun
kirjallisuuspalkinto myönnettiin Bob Dylanille. Mummo kun sai oman rajoja
rikkovan tunnustuksensa huomattavasti aiemmin. Cavazzanon ja Mollican luoma
harvinaisempi toimittajahahmo Sulo Suvio on nostettu sarjan nimihahmoksi.
Tarina on lehden ainoa ankkauniversumin puolelle sijoittuva. Erikoiseksi
kuriositeetiksi historiaan jää, että Roope on nimikkolehtensä viimeisessä
platinanumerossa yhden ainoan sarjan statistina.
Sarja jää johtosarjan jäljiltä melko heikkoon asemaan.
Cavazzanon piirroksissa ei ole tietenkään tässäkään mitään vikaa, mutta
luonnollisesti samanlaisiin henkeäsalpaaviin suorituksiin ei tällaisen juonen
tarinassa ole mahdollisuuksia kuin vuoristomaisemien spektaakkelissa. Hieman
erityisemmäksi tarina kohoaa enemmänkin teemansa kuin sen käytännön
toteuttamisen ansiosta. Nobel-teemainen sarja on tietysti itsessään erityistapaus,
mutta muuten se ei yksinkertaisessa ja varsin heppoisessa käsikirjoituksessa
näy.
Lehden päättää vuodelta 1991 mukaan kaivettu Mikki-dekkari
Katkenneen puhelun arvoitus, jonka käsikirjoitus on Silvano Mezzavillan.
Viisikymmensivuinen pähkinä pitää otteessaan loppuun saakka, mutta siitä on
täysin kiittäminen Cavazzanoa eikä Mezzavillaa. Mysteerin käsikirjoitus on niin
innoton ja suorastaan hölmö, että se häiritsee. Sen sijaan Cavazzanon
piirrokset ovat niin tyylikkäitä ja taidokkaita, että ne ylläpitävät
täydellisellä tavalla sopivaa tunnelmaa ja sitä kautta mielenkiintoa.
Mezzavilla ei tästä pisteitä ansaitse, Cavazzano taas roppakaupalla.
Cavazzano-platinanumero osoittaa tyylikkäällä tavalla, miksi
häntä kutsutaan legendaksi ja miksi hän on Romano Scarpan ohella ainoa henkilö,
joka sai nimiinsä kaksi platinanumeroa. Lehden kaksi Mikki-sarjaa ovat
täydellisiä tarinavalintoja Cavazzanon taidokkuuden osoittamisen kannalta.
Nobel-sarjakin menee mukavana välipalana ja tuleehan siinä sivussa esiteltyä
Sulo Suvio. Käsikirjoitusten osalta ei edetä läheskään yhtä vahvasti. Toiveita
parempaan olisi ollut. Toisaalta lehti onnistuu juhlasankari Cavazzanon työn
kunniallisessa esittämisessä, toisaalta heikkolaatuisemmat käsikirjoitukset
nakertavat juhlan arvoa.
Oli niin tai näin, numero ei missään nimessä pyyhi
platinanumeroiden formaatin hyvää kokemusta ja muistoa. Kolmivuotiseksi ja
kahteentoista numeroon jäänyt rupeama jää mieliin lämpöisenä ja näin lopun
koittaessa ilmassa on väkisinkin haikeutta. Platinanumerot olivat toimiva ja
edetessään kehittynyt kokonaisuus, jota oli silkka ilo lukea. Toivottavasti
niiden perintö ei jää unohduksiin ja sitä osataan hyödyntää tulevia julkaisuja
suunniteltaessa ja laadittaessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti