Aku
Ankan Taskukirja SUPER 8 – Valvoja
Supertaskari lienee tunnetuin Suomessa
surullisen kuuluisasta Taikaviitta2000 -saagasta. Miltei kaikki ankkaharrastajat
tuntevat tarinan vuosituhannen vaihteessa ilmestyneestä sarjasta. Siitä, kuinka
uuden lehden toiminnan täyteiset tarinat piti kelvata räväkäimpienkin
tarinoiden ystäville ja kuinka numerosta toiseen jatkuva sarja saisi lukijan
odottamaan aina uutta numeroa malttamattomana. Toimitus oli jopa niin varma
lehtisarjan suosiosta, että se otti riskin ja hyppäsi 30 numeron yli
päästääkseen mukaan muiden maiden julkaisutahtiin, ettei kukaan vain pääsisi
tarkistamaan muiden maiden numeroista, mitä tuleman oikein pitää.
Taikaviitta2000 päättyi vain 14 numeron jälkeen loppuvuidesta 2000.
Uusin
Supertaskari pitää sisällään TK2000 tarinat Trauma
ja Urk. Jälkimmäisen myötä olemme
taas saavuttaneet sarjan 14. osan. Toivoa sopii, ettei tuo lukema koidu
Taikaviitan kohtaloksi tälläkin kertaa. Mitä tarinoihin tulee, varsinkin Trauma onnistuu säväyttämään. Mestarikäsikirjoittaja
Tito Faracin kynäilemässä tarinassa
Evronit lähettävät Taikaviitan kimppuun vaarallisten kokeden tuloksena
syntyneen mutantin, mitä kutsutaan Traumaksi. Taikaviitta ottaa mittaa
jättimäisestä Traumasta kadonneen miljonääri Everett Ducklairin rakentamaa voimapukua
käyttäen. Mittelössä pistetään päreiksi iso osa kaupunkia ja piirtäjä Lorenzo Pastrovicchio kuvaa
taitavasti yllättävän väkivaltaista kohtausta. Tällainen raadollisuus on koko
perheen Disney -sarjakuvissa poikkeuksellista nähtävää. TK2000 -sarjan on
kerrottu ottavan mallia amerikkalaisista supersankarisarjakuvista ja
erityisesti tätä tarinaa lukiessa sen kyllä huomaa. Tarinassa vastustajaa
vedetään turpaan ihan tosissaan ja perinteisen Aku Ankka-lehden lukijasta tämä
tuntuu varmasti todella oudolta, ellei jopa väärältä. Ymmärrän hyvin, että
vielä vuosituhannen vaihteessa tällainen sisältö saattoi hyvinkin koitua
Taikaviitta2000-lehden turmioksi. Meneillään olevan supersankari buumin
ansiosta sarja saattaa löytää helpommin yleisönsä tänä päivänä. Faraci ei
kuitenkaan mässäile liikaa turhalla väkivallalla ja osaa rytmittää tarinan
toiminnan antaen hahmoille (ja lukijalle) välillä aikaa hengähtää
rauhallisemmissa kohtauksissa. Tarinassa myös käsitellään Akun kokemia
lapsuuden traumoja kauniisti.
Harvinaisen kovaotteista toimintaa Akulta. |
Urk taas on tarina, missä Taikaviitan maailmaan tuodaan jälleen uusi hahmo.
Tarina on perinteinen esittelyosa, mikä petaa tulevia seikkailuita. Jutun juoni
kalpenee edellisen osan rinnalla, mutta toisaalta toimii kevyempänä jaksona Trauman jälkeen, vaikka kyllä tarinassa
toimintaakin piisaa. Se on kuitenkin lähempänä perinteisempää Taikaviittaa kuin
mitä Traumassa nähtiin. Tarinan kirjoittamisesta kunnian ottaa Francesco
Artibani ja
sen poikkeuksellisen kehnoista ja tönköistä piirroksista vastaa kansipuolella
tutummaksi tullut Marco Ghiglione. Yllättävää
sinsänsä, minä kun olen pitänyt Chiglinea ihan hyvänä piirtäjänä kansien
perusteella. Sarjakuvan sivuilla hahmot näyttävät välillä kuin pahvinukeilta ja
anatomiankin kanssa tuntuu paikoin olevan hieman toivomisen varaa.
Taikaviitan lisäksi kirja sisältää tosiaan
kosolti muitakin oikeudenpuolustajia. Varjoankka on Suomessa erittäin
harvinainen hahmo. Suuri yleisö muistaa violettiin viittaan sonnustautuneen
supersankarin varmasti parhaiten 1990-luvulla tv:ssä pyörineestä
piirrossarjasta. Silläkin on hieman surullinen historia kontollaan. Sarjaa
pidettiin aikoinaan kuulemma liian väkivaltaisena lastenaamujen piirretyksi,
joten sen näyttäminen keskeytettiin suomessa, eikä sitä ole ilmaiskanavilla sen
jälkeen pyöritetty.
BOOM! Studiosin Varjoankka/Ankronikka -saaga |
Mutta nyt Varjoankka on täällä ja suomalaisetkin
voivat antaa hahmolle uuden mahdollisuuden. Mukana ovat myös Heimo Huima,
Mimosa, Morgana ja kaikki tutut vastustajat Litkuliinista Nega-Ankkaan. Tarina
kantaa nimeä Vaaran virta siitä
huomaa jo selatessa, että nyt liikutaan vierailla vesillä. Sarjakuvan
piirrostyyli on kyllä tunnistettavasti Disney-tuotantoa, mutta pitkäaikaiset
taskarin lukijat huomaavat varmasti, että nyt ei ole kyse italialaisesta
tuotannosta. Kuvitus on hienoa, mutta värimaailma on oudon tumma ja jotkut
kohtaukset ovat kuin suoraan painajaisista. Jotkut vitsit ja hahmojen reaktiot
ovat selkeästi tuotu animaatiosta ja tuntuvat sarjakuvan sivuilla hieman
hölmöiltä. Tarinassa ei esiinny vain Varjoankasta tuttuja hahmoja, vaan mukana
on myös koko Ankronikan remmi. Roopesta ja ankanpojista Tepaan, Maukka
Munankuoreen ja tämän aina televisiota katsovaan äitiin sekä Maukan
supersankarialter-egoon Turboankkaan asti. Tarinalla on melkoinen hahmokaarti
sillä sivuhahmoista ja cameoista saisi vielä pitkän listan erikseen. Kaikista
outouksista huolimatta sarja tempaisee mukaansa ja jaksaa viihdyttää, eikä
vähiten sen tuoreelta tuntuvan hahmokaartin ansiosta.
Info-laatikko tähän väliin!! Amerikkalainen BOOM! Studios alkoi tuottamaan upouusia Varjoankka -tarinoita viime vuosikymmenen vaihteessa. Sikäläisissä lehtikioskeissa ilmestyi neljä albumillista Varjoankkaa ja yksi albumillinen saman studion tuottamaa uutukaista Ankronikkaa. Albumit jakavat tarinallisen jatkumon keskenään ja niissä rakennetu juonikuvio huipentuu albumit yhdistävään crossover tarinaan Dangerous Currency. Tämä tarina nähdään uusimmassa supertaskarissa. Tarinan käsikirjoituksesta vastaavat Ian Brill sekä Warren Spector ja piirrokset ovat James Silvianin ja José Massarolin käsialaa.
On upea asia
saada tuoretta Varjoankkaa suomeksi, mutta ikävän kokemuksen tarinan lukeminen
tuottaa silti siksi, että siinä viitataan niin paljon sellaisiin tapahtumiin,
mitä emme ole Suomessa vielä päässeet näkemään. Tarina alkaa keskeltä, mutta
ainakin päättyy ilman gliffhangeria, joten täysin irralliseksi osaksi se ei
jää. Ymmärrän, että toimitus on todennäköisesti halunnut tutustuttaa Varjoankan
maailman meille tuttujen hahmojen kautta. Olisin kuitenkin toivonut heidän
uskovan lukijoihinsa sen verran, että olisivat julkaisseet aiemmat Varjoankka
osat oikeassa järjestyksessä. Niitä ei edes ole kuin neljä. Toivottavasti
pääsemme näkemään ne joskus tulevaisuudessa.
Isoin joukko
supersankareita tavataan yllättäen pokkarin toiseksi lyhyimmässä tarinassa. Pieni,
seitsemän sivuinen hassuttelu kertoo Supersankarien kerhon perustamisesta. Brasilialaisperäinen
tarina sisältää jonkin verran outouksia. Poliisimestari Sisu (joka komeista
viiksistään päätelleen viettää ilmeisesti ajankohtaisesti Movemberia) johtaa
Ankkalinnan supersankarien ryhmää. Sisun tehtävänantoa ovat kuulemassa
Taikaviitta, Superhessu, Super-Pelle (Hessun sukulaispoika), Viitatar,
Lepakkoankka, Purppuranpunainen Perhonen ja Punainen Herhiläinen.
Lupasin jo
aiemmin selittää, keitä kummia nuo kaksi viimeisimmäksi mainittua ovat. Nyt
voisi olla sen paikka.
Brasilialaisissa
Disney -sarjakuvissa seikkailee liuta hahmoja, jotka ovat muualla maailmassa
joko tuiki tuntemattomia tai sitten ne ovat seikkailleet harvakseltaan, lähinnä
muiden tähdittämissä tarinoissa sivuosissa. Purppuranpunainen Perhonen on
siviiliminältään Gloria, Touho Ankan tyttöystävä brasilialaisissa tarinoissa.
Suomessa hahmo on käytännössä täysin tuntematon. Toistaiseksi ainoa kerta kun
hänet on nähty meikäläisissä julkaisuissa on tarina ”Yllättävät yllätysjuhlat”
Aku Ankka-lehden numerosta 31/2014. Siinä Glorian kuva nähdään seinällä
roikkuvassa taulussa, Touhon asunnossa.
Punainen
Herhiläinen on taas poimittu vuoden 1967 Paul
Murry klassikosta Punaisen
Herhiläisen arvoitus, mikä on julkaistu suomeksi vuosina 1998 ja 2011. Tarinassa ei sen kummemin selitetä kuka
Punainen Herhiläinen on tai miten hänestä on tullut supersankari. Kertomuksessa
kuitenkin esitellään samainen piilopaikka, minne Supersankarien kerho pystyttää
tukikohtansa supertaskarissa julkaistavassa tarinassa. Brasilialaiset ottivat
hahmon mukaan omiin tarinoihinsa pian sen amerikan ensiesiintymisen jälkeen ja
jatkoivat tarinoiden kertomista Punaisen Herhiläisen edesottamuksista aina
1990-luvulle asti.
Niin sanottu
brassituotanto on jäänyt suomalaisille lukijoille vieraaksi, eikä monia sikäläisissä
julkaisuissa nähtyjä vakiohahmoja edes tunneta täällä. En tiedä täysin varmasti,
miksi tarinoita ei ole meillä suomeksi juuri julkaistu, mutta vahva veikkaus on
niiden vaatimaton taso. Silti mieleni täyttää aina jonkinasteinen ilo kun näen
brassituotantoa suomalaisissa taskareissa. Tarinoiden erilaisuuden ja harvan
ilmestymistahdin vuoksi niissä on aina mukana pieni tuulahdus eksotiikkaa.
Eivätkä
supersankarit vielä tähänkään lopu. Taikaviitta tarinassa Supersankarin eläketurva tapaamme vielä Kameleontin, Superriekon ja
Kunkun. Bruno Concina ja Lucio Leoni ovat luoneet hahmot vain
tätä yhtä tarinaa varten ja ne toimivat hauskasti kertomusken puitteissa, mutta
sen enenpää painoarvoa en niille antaisi. Tarina on julkaistu aiemmin
Roope-setä-lehden numerossa 6/2012. Vaikka juttu onkin ihan hauska, saa se
uusintajulkaisunsa turhan pian. Toisaalta, Supersankarin
eläketurvan ollessa kirjan ainokainen uusinta, en jaksa antaa asian
häiritä.
Totta kai
kaikkien sankareiden lisäksi tapaamme myös Heshukan. Heshukka on mukana tuttuun
tapaan vastailemassa lukijoiden lähettämiin kysymyksiin, minkä jälkeen hahmon
maailmasta nähdään pari tarinaa. Tälläkin kertaa kyseessä on kelpo Heshukkailua
tuttujen hahmojen outoine tapoineen ja pelottavine monstereineen. Mukaan on
mahtunut myös vain Mikin tähdittämä Heshukan maailmaa sivuava sarjakuva.
Mikki
tähdittää myös Andervillen kaupunkiin sijoittuvaa jatkuvajuonisen tarinasarjan
kahdeksatta osaa. Black Mask nimeä
kantavassa tarinassa Mikki saa selville, että komisario Clayton on pitänyt
häneltä salassa dokumentit, minkä nojalla Mikkiä ei voida enää pakottaa
viipymään Andervillessa. Tästä kimpantuneena Mikki päättää pakata
matkalaukkunsa ja lähteä kaupungista. Hän pestautuu neitsytmatkalleen lähtevän
Black Mask -junaan turvallisuuspäälliköksi päästäkseen pikimmiten takaisin
Ankkalinnaan. Matka ei kuitenkaan suju mutkitta ja mysteeri toisensa jälkeen
päätyy Mikin ratkaistavaksi. On suoranainen ilo, että tämänkin tarinan
käsikirjoituksesta vastaa aiemmin ylistetty Tito Faraci. Hän kuljettaa juonta
tunnelmallisesti eteen päin ja päästää lukijan Mikin pään sisälle hänen
yksinäisten pohdiskeluidensa kanssa. Faracin tyyliin tarina on rytmitetty
taitavasti vuoroin kauniisiin mykkiin kohtauksiin, vuoroin henkeäsalpaaviin
toimintakohtauksiin. Corrado
Mastantuonon piirrokset tekevät todellakin oikeutta käsikirjoitukselle.
Kaiken tämän
lisäksi Konrad Kiivikin mahtuu pokkarin sivuille koheltamaan parinkymmenen
sivun verran. Faraci on kirjassa hyvin edustettuna, sillä nämäkin kaksi
kymmensivuista ovat hänen käsialaansa. Niissä näemme kuinka kynäniekka taitaa
myös tilannekomiikan. Viime numeron tapaan tarinoiden piirroksista vastaa
kohellushuumorin mestari Silvia Ziche.
On hienoa
nähdä Supertaskarin voivan uudistua ja jättää vaihteksi pois ns. normaalit
ankkatarinat ja keskittyä spesiaalimpaan materiaaliin. Kirja ei juurikaan
soraääniä saanut, mutta ei se sellaisia mielestäni tämän enempää ansaitsekaan. Uusin
numero on mainio sukellus Disneyn sarjakuvien muonipuolisuuteen ja suosittelen
sitä ehdottomasti niille, ketkä pitävät Aku Ankkaa ainoastaan lapsellisena
sarjakuvalehtenä.
-Ville Tanttu
-Ville Tanttu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti