Enrico Faccinin platinanumeroa on odotettu kuin kuuta
nousevaa ja viimeinkin se on käsillä. Faccinin kutsuminen mykän komiikan
mestariksi on toimitukselta osuvaa, vaikka eivät miehen taidot siihen
rajaudukaan, kuten lehden sisältökin osoittaa. Sanattoman huumorin viljelijänä
hän on kuitenkin niin Disney-sarjakuvan saralla kuin laajemminkin katsottuna täysin
omaa laatuaan.
Numero alkaa Faccinin uran läpikatsauksella. Hienoa on, että
tämän esittelyn lisäksi lehteen on saatu mukaan myös taiteilijan itsensä omia
kommentteja. Ne ovat Disney-sarjakuvantekijöiltä harvinaista herkkua ja
platinanumerot ovat sellaiselle juuri otollinen alusta.
Lehden ensimmäinen sarjakuva on samalla Enrico Faccinin
ensimmäinen tarina. Vuodelta 1989 oleva Rokilla rikkauksiin ei luonnollisesti
ole mikään klassikkojen klassikko eikä sitä todennäköisesti tunnistaisi
Faccinin tuotokseksi, jos tietoa siitä ei olisi. Tarinassa ei ole sitä absurdia
hulluttelua, jota Faccinin komedioilta on myöhemmin totuttu näkemään. Se on
pikemminkin hyvin perinteinen mukava pikku hupailu. Piirroksiinsakaan Faccini
ei ole vielä omaa tyyliään löytänyt, mutta kyseessä on tosiaan hänen
ensimmäinen sarjansa. Se muistettaessa täytyy todeta, että siihen nähden tarina
on varsin sujuva kokonaisuus. Joka tapauksessa tämän Suomessa aiemmin
julkaisemattoman debyytin poimiminen platinanumeroon mukaan on toimitukselta sellainen
teko, joita näissä tilanteissa täytyykin tehdä.
Seuraavan sarjan myötä siirrytään kymmenen vuotta eteenpäin.
Tarinassa Varo mitä toivot Faracin piirrostyyli on jo tunnistettavissa, joskaan
vielä ei ole saavutettu tyylin huippua. Käsikirjoitus lyhyelle jutulle on
toisen kelpo komedianikkarin Tito Faracin työtä. Ajankohta on Faracille vielä
varhainen eikä jutussa päästä oikein mihinkään. Myöhemmin lehden sivuilla
hypätään vielä toinen tasavuosikymmen eteenpäin kokonaan Faccinin tekemään
sarjaan Hengen voitto. Sen teema on sama, mutta toteutus on täydellistä
Faccinia eli sitä luokkaa, että varhaisemmalle tekeleelle jää kuriositeetin
rooli. Sarjojen myötä lehden sisälle syntyy mielenkiintoinen vertailukohta.
Lehdessä nähtävä Lahjapulma on siinä mielessä hyvä valinta
numeroon, että sen myötä nähdään, miten Faccinilta on sujunut hiiriuniversumin
puolella piipahtaminen varhaisemmassa vaiheessa tämän uraa, tässä tapauksessa
vuonna 2003. Sujuvathan herralta myös hiiret, Hessu ja kumppanit, mutta kyllä
Faccinin ankoissa on aina ollut enemmän ruutia. Käsikirjoitukseltaan sarja on
lehden heikoin, sillä Sergio Tulipanon viritelmä on täysin ennalta
arvattavissa.
Viimeiset kilu-kilut on lehden pidemmistä sarjoista
oikeastaan ainoa Faccinille tyypillinen tarina tarkoittaen sitä, ettei siihen
liity mitään sellaista erikoista, joka tekisi siitä tämän uralla ainutlaatuisen
tai ainakin poikkeuksellisen. Tarinan nimestä voinee jo sen päätellä ja
toimituskin sen mainitsee, että sarja on kunnianosoitus Romano Scarpalle ja
tämän klassikolle Viimeinen kulu-kulu. Faccinin kunnianosoituksesta tekee
entistäkin kunniallisemman se, että sarja on kaikesta huolimatta täysin oma,
itsenäinen teoksensa, mitä Faccinin kuuluisa omaperäisyys vain korostaa.
Tarinaa lukiessaan voi vain ihaillen ihmetellä sitä taidon ja mielikuvituksen
määrää, mikä Faccinilla on. Vaikka hänen täysin uniikit ideansa ovat välillä
kuin toisesta maailmasta, saa hän silti aina aikaan järkevän, ymmärrettävän ja
ennen kaikkea hauskan tarinan.
Lehden erikoisin ja kaikilta osin poikkeuksellisin tarjonta
on säästetty lopuksi. Synkkäsolan arvoitus on samalla lehden uusin tarina,
sillä se on vuodelta 2013. Toimitusta lainaten ”tarina paljastaa lukijalle myös
hulluttelija-Faccinin vakavamman, synkeämmän puolen.” Sitä se totisesti tekee,
mutta ei hätää, sarja on edelleen tunnistettavissa aidoksi Facciniksi. On vain
silkka ilo havaita vielä vuosien jälkeen Faccinista yhä monipuolisempia, mutta
yhtä taidokkaita piirteitä. Sarja todistaa paitsi Faccinin kyvyn antautua
absurdin huumorin lisäksi täydellisesti tummasävyisemmän maailman vietäväksi
myös hänen suurenmoisen kehityksensä hiiriuniversumin loihtimisen taitajana. Vertailua
voi jälleen halutessaan tehdä Synkkäsolan arvoituksen ja Lahjapulman välillä.
Pitkien sarjojen ja useamman sivun vitsinvääntämisten
lisäksi lehdestä löytyy vielä niiden väliin ripoteltuina Faccinin yksisivuisia.
Ne ovat olennainen, merkittävä ja rakastettava osa Faccinin tuotantoa ja
olisikin ollut huutava vääryys, jos niitä ei olisi ollut mukana. Vielä niiden
lisäksi sivujen kätköistä löytyy varsin tyylikäs kuvitus Pariisin Disneylandin
20-vuotisjuhlalle. Kaikki 132 sivua kannattaa todella käydä tarkoin läpi,
huolella jälkeä tutkaillen ja teksteihin paneutuen.
Ei siitä tainnut missään vaiheessa olla epäilystäkään,
etteikö Faccini-platinanumero olisi onnistunut kokonaisuus. Huonon
Faccini-kokooman koostaminen olisi vaikeaa, koska Faccinilta ei juuri huonoja
sarjoja näe. Ainoa, missä voisi mennä vikaan, olisi paketin kasaaminen niin,
ettei siitä muodostuisi monipuolista kokonaisuutta, joka laajasti esittelee
ansioitunutta tekijäänsä. Tähän miinaan ei platinanumerossa astuta. Faccinin
uran läpikäyminen on toteutettu ilahduttavan monipuolisesti. Koluamattomia
nurkkia ei voi väittää jäävän.
Rehellisyyden nimissä on muistettava, että lehteen sisältyi
kaksi sarjaa, joiden käsikirjoitus ei tyydyttänyt. Ei ole sattumaa, että
kyseiset sarjat olivat sisällöstä juuri ne, jotka eivät olleet Faccinin
käsikirjoittamia. Näidenkin sarjojen julkaisu oli kuitenkin hyväksi, sillä
niillä oli annettavanaan arvokas opetus Faccinin kyvykkyydestä. Vaikka
käsikirjoitukset eivät olleet vahvoja ja vaikka Faccini ei ollut kummassakaan
tapauksessa vielä täydessä iskussa tyyliltään, olivat tarinat mieluisaa
makusteltavaa. Faccinin ansiosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti