Heinäkuun Taskari on Menolippu. Se, onko se sitä syvimpiin
pohjamutiin, ylimpiin iloittelun sfääreihin vai jonnekin näiden välistä,
selviää pureskelemalla opus läpi. Ainakin kirjan alku viittaa vahvasti matkaan
viimeksi mainitun suuntaan. Andreas Pihlin käsikirjoitukset eivät enää viime
vuosina ole olleet niin yleinen näky kuin edellisen vuosikymmenen mittaan. Sekä
hänen että piirtäjä Flemming Andersenin nimien havaitseminen
sisällysluettelossa on lähtökohtaisesti mielialaa kohottava asia. Kun herrojen
Poutasaaren pimennys -sarjaan lyödään mukaan vielä Taikaviitta, on oikeutettua
odottaa jonkinlaista irtiottoa valtavirrasta.
Egmontin tuottamien Taikaviitta-sarjojen ongelmat ovat
olleet niiden aloittamisesta saakka selviä. Ne eivät ole pärjänneet vertailussa
italialaisille sisarilleen. Kunniafanfaareille ei ole aihetta tälläkään kertaa,
vaikka Egmont-sarjoille harvinaisempi Taavikin on otettu mukaan. Suurin osaa
sarjaa kuluu odottavissa tunnelmissa, sillä nimihahmo Taikaviittaa ei juuri
näy. Juonikaan ei tähän puutteeseen lohtua tuo, sillä yllätykset puuttuvat eikä
asetelmakaan mikään järin mielenkiintoinen ole. Johtosarja saa täten osakseen
risuja. Toivottavasti Pihl vielä löytää sen teränsä, jonka hurmoksissa hän
vanhoja käsikirjoituksiaan laati.
Hurmosta ei seuraavan tarinan tekijältä puutu eikä yleensä
lukijoiltakaan hänen töitään ihaillessa. Castyn Mikki Hiiri Ajankajo-saarella
pitää sisällään kaikkea sitä, mitä johtosarjasta tuntui puuttuvan. 70 sivuun
paisuva seikkailu on heti kättelyssä mielenkiintoinen. Se ei missään kohtaa
jämähdä kaavamaiseksi tuotokseksi, vaan on monipolvinen ja kykenee yllättämään
lukijansa kerta toisensa jälkeen. Sarja tuo etäisesti mieleen vuosikymmen
sitten Disneyn omistamalla ABC-kanavalla pyörineen Lost-tv-sarjan, mutta pian
käy selväksi, ettei Castylla ole mielessään sen väkinäinen parodiointi. Tarina
on täyden viiden tähden saaliin arvoinen ja Taskari kannattaa kaivaa käsiinsä
jo pelkästään sen vuoksi.
Rodolfo Ciminon käsikirjoituksia on vuosien varrella
syytetty kaavamaisuuksiin jämähtämisestä. On myönnettävä, että Ciminon sarjat
kulkevat varsin usein vakaata reittiään, mutta miehestä teki legendan tämän
uskomaton kyky elähdyttää tarinansa mitä mielikuvituksellisin elementein.
Giorgio Cavazzanon piirtämä Lepakkopelikaanit kertoo tästä piirteestä jo
nimessään. Legendat ovat legendoja, minkäs sille mahtaa. Tarina on oivallinen
jälkiruoka Castyn seikkailulle.
Kiitetty parivaljakko on seuraavankin sarjan takana. Lucio
Leoni ja Emanuela Negrin tulivat takavuosina tutuiksi hauskoista Taikaviitta-sarjoistaan,
mutta viittasankarin poissaolokaan ei heille ongelmia tuota, kuten Pulmallinen
palkintojahti osoittaa. Taattu Leonin ja Negrinin huumori loistaa ja piirrokset
ovat samanlaista herkkua. Kirjalla tuntuu olevan oikea huippusarjojen putki päällä.
Valitettavasti jokainen putki tulee joskus päätökseensä.
Tälle niin käy harmillisesti Jacopo Cirillon ja Silvia Zichen Aku Ankan ja
salaperäisen kyltin kohdalla. Harmitusta lisää se, että tarinalla olisi ollut
olemassa täysin realistiset mahdollisuudet jatkaa huippusuoritusten saldoa.
Zichen piirroksissa ei tietenkään mitään vikaa ole, päinvastoin ne ovat
erinomaista jälkeä. Myös käsikirjoituksella on hetkensä. Toimivaa viihdykettä
pystytään tarjoamaan, mutta homma läsähtää tarinan runkoon eli sen pääjuoneen,
joka vie tarinan aivan liian lässyttävän meiningin armoille. Se ei tähän
kuvioon sovi ja sotkee pakan niin tehokkaasti, että tulos on huono.
Augusto Macchetton ja Graziano Barbaron Kadonneiden
kirjoitusten taika kärsii hieman samanlaisista oireista. Juonella on hyvä idea,
mutta toteutus ontuu. Sarjaa olisi voinut vierittää pidemmälle niin puhtaasti
huumorin kuin jännityksenkin voimin. Nyt kerä puretaan välittömästi, kun se on
saatu jotenkuten kokoon. Lässytykseen taipuvainen runko löytyy tästäkin. Sen
tehokkuutta syö erityisesti sen toistuva ja täysin paljastava rakentuminen. Äärimmäisen
pahaksi äityvä ennalta arvattavuus on tarinan turmioksi.
Hansu-sarjojen kanssa mennään harvoin metsään, kun huumori
ja vauhti ovat kohdallaan. Riccardo Pesce ja Francesco D’Ippolito osoittavat,
kuinka Hansun seurassa möhlitään lähtökuopista alkaen. Ruoasta rakkauteen
riistää Hansulta tämän huumorin ytimen viedessään tämän ruokahalun. Moinenkin
ratkaisu voisi toki toimia ja olisihan se ainakin erilainen, mutta silloin
pitäisi ajokkinsa hallita. Pesce ajaa kuitenkin konepelti seinää kohti ja siinä
kiinni. Meno on tuskallista ja matelevaa. Vaikka tarina ei edes ole kovin
pitkä, tuntuu se ikuisuudelta. Ruoasta rakkauteen on mahdollisesti huonoin
koskaan lukemani Hansu-tarina. En ainakaan kykene muistamaan toista tällaista
tapausta.
Carlo Panaron ja Alessia Martusciellon Ihannemiehen jäljillä
ei pääse kirjassa suotuisalle paikalle, kun edeltäjän jäljiltä tunnelma on
murskaava. Sen verran se sijainnistaan kuitenkin hyötyy, ettei ainakaan yhtään
alemmas voi enää vajota. Lähemmäs pintaa sarja pyristeleekin, mutta paljon jää
matkaa vielä tekemättä. Negatiivisen puolelle jää tämänkin sarjan tulos, kun
yllätyksiä ei ennakoitavaan etenemiseen mahdu eikä juonessa oikein riitä
mielenkiintoa.
Taskarin jälkimmäinen puoli täyttyi pahasti flopista flopin
perään. Hyvät sarjat olivat määrällisesti selvässä vähemmistössä, mutta ne
olivat niin loistavia suorituksia, että niiden positiivisuus kykeni peittoamaan
floppien negatiivisuuden. Mainitusti jo pelkästään Castyn huippusarja antaa
teokselle täyden suosituksen. Vaikka siltä osin puhtain paperein säilyttiin, ei
tästä pidä tietenkään ottaa oppia tulevaa varten. Kokonaisuus on osiensa summa
eikä tilanne saisi äityä sellaiseksi, että pari loisteliasta pelastaa
alisuoriutujien suuren lauman. Toivottavasti seuraavan Taskarin nimi
Puolisukeltaja ei ole tällaisen ennusmerkki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti