Uusi vuosi aloitetaan jo tutuksi käyneeseen tapaan
512-sivuisella Tuplataskarilla. Andrea Frecceron kannessa piipahdetaan
Frozen-elokuvan tunnelmiin ja tarinoiksikin on valikoitunut mukava määrä
vuodenaikaan sopivia juttuja. Nimeksi on paketille annettu Takaisku, mutta
toivottavasti se ei realisoidu opuksen kohtaloksi.
Alkuun ainakin päästään mukavissa merkeissä, sillä tarjolla
on taidokkaasta piirrostyylistään tunnetun Francesco Guerrinin
varhaistuotantoa. Carlo Panaron käsikirjoittamassa Pikkujättimarjoissa
aloitetaan jo teeman mukainen talvinen tallustelu. Päähuomio kohdistuu
piirtäjään. Samanlaista taituruutta piirroksissa ei luonnollisesti ole kuin
Guerrinilta on myöhemmin totuttu näkemään, mutta kyllä hän tässäkin vuodelta
1991 peräisin olevassa tarinassa antaa jo viitteitä tulevasta. Myöhemmästä
tuttuja maneereja on jo mukana. Vertailua voi tehdä kirjan päättävän, Vito
Stabilen käsikirjoittaman uutukaisen Kaksin kuutamolla kanssa. Käsikirjoitukset
eivät yllä kummassakaan tapauksessa kuin keskinkertaisuuteen. Jälkimmäisessä
yritetään viritellä ylevästi suurempia taustoja tuttujen hahmojen ja näiden
suhteen taakse, mutta siinä epäonnistuen.
Gorm Transgaardin ja Flemming Andersenin Talvisessa
taidetapauksessa on vähän jokaiselle jotakin. Tarinaan on ujutettu erityisesti
Roope-sedistä ja Aku Ankka Ekstroista tuttujen dekkaripähkinöiden makua välillä
ratkottavaksi annettavien pulmien muodossa. Pääasiallisena kohdeyleisönä niille
lienevät lapset, mutta mikseivät muutkin sellaisista voisi pitää, semminkin jos
ne on hyvin laadittu. Juoneen on kyllä panosta pistetty, mutta ei tästäkään
jutusta keskinkertaista pidemmälle ylletä. Suurin moka julkaisussa on tarinan
sivujen sijoittelu niin, että kysymykset ovat aukeaman ensimmäisellä sivulla.
Tällöin vastauksia niihin voi helposti huomata tahtomattaan aukeaman toiselta
sivulta, jossa juttu jatkuu.
Sitten päästäänkin kirjan suurimpaan pannukakkuun. Gabriele
Paninin ja Marco Mazzarellon Kaukogalaksien kyläilijä ei ole mitään herkkua
vaan tuotos on pikemminkin palanut pohjaan, kun sitä on unohdettu hämmentää.
Tarina on pikainen, sortuu kaikkiin mahdollisiin kliseisiin eikä tunnu missään
vaiheessa loppuun asti mietityltä. Mallia sille otettavaksi löytyisi
tämänkin opuksen sivuilta vaikka millä mitoin.
Onneksi sitten aletaankin vähitellen päästä asiaan.
Tuplanolla-seikkailu Viimeinen päivä pyörii viime kuun tapaan ajankohtaisten
juhlallisuuksien ympärillä. Marco Boscon ja Marco Mazzarellon johdolla joulusta
siirrytään välipäiviin ja uudenvuodenaattoon. Tarinan alku ei ole lupaava ja
paikoin koko juttu vaikuttaa ylimitoitetulta, mutta juoni parantaa juoksuaan
niin vahvasti, että lopulta suuhun jää hyvä maku. Mazzarellokin pääsee samalla
paikkaamaan osaltaan sattuneen.
Seuraavassa huipputapauksessa näyttämään pääsee Marco
Gervasio. Lumivalkoisessa tapauksessa Fantom Ankka saa vastaansa Ankule
Roipotin. Sarja on hyvää jälkeä. Se on viihdyttävä, kutkuttava ja mukavan
keveän otteensa loppuun saakka pitävä. Matkan varrella saadaan Fantomista uusi
paljastuskin. Juttu on niin mainio, että sille alkaa loppua kohti mentäessä jo
odottaa jatko-osaakin. Tälle toiveelle saadaankin sellainen vastaus, joka
pistää kutisuttamaan entisestään.
Sisto Nigron ja Massimo De Vitan Velattomaksi viheriöllä
jatkaa mukavan kepeiksi kuvailtavissa tunnelmissa. Sen jälkeen opuksen puolenvälin
ylittyessä saadaankin vastaan nimiloistoa, kun vuorossa on Castyn Kaitsijan
maailma. Casty vastaa niin käsikirjoituksesta kuin piirroksista. Alun absurdi
maailmanpoliittinen näyttämö sekä Castyn piirrostyyli tuovat vahvasti mieleen
Romano Scarpan. Puhki kaluttu ”antakaapas kun kerromme” -juonimalli ei lupaa
hyvää, mutta lopulta se osoittautuukin parhaaksi ratkaisuksi tilanteessa.
Kaitsijan maailmassa on sitä Castya, jota herralta aina odotetaan. Tarina on
pitkä ja jännittävä, huumori on mukana ja käänteitä riittää. Kyseessä on
täysien arvosanojen tuotos. Ainoastaan lopussa suoraan lukijoille osoitetun
saarnan olisi saanut jättää pois.
Huumoria on totuttu näkemään myös Lara Molinarin piirtämissä
sarjoissa. Maria Muzzolinin käsikirjoittama Yhteisörakentajat sisältää myös
oivan juonen, mikä tekee kokonaisuudesta onnistuneen. Yllätysviikingissä Carlo
Panaro ei ole saanut aikaan yhtä mallikasta juonta, mutta hymyn sekin huulille
jättää. Marco Mazzarellon nimi taas tullaan puhdistaneeksi täydellisesti, kun
pannukakku pyyhitään mielestä Tuplanollan lisäksi Mikki-jutulla Luonnotonta
luontoa. Sen oivasta käsikirjoituksesta vastaa Alessandro Sisti.
Marco Bosconkaan terä ei jää vain Tuplanollaan. Mies on
suorastaan liekeissä Silvia Zichen kanssa laaditussa komediassa Työpaikalla
yösydännä. Molemmat tekevät täydellisen suorituksen. Sarjalle on annettu
mukavasti pituutta ja se riittää melkoisen hahmokavalkadin käyttämiseen ja yhä
hullumpien käänteiden luomiseen. Tarina on jopa parempi kuin Castyn Kaitsijan
maailma ja se on paljon se, sillä myös se oli täydelliseksi arvioitava
suoritus!
Tykitys ei tunnu kerta kaikkiaan loppuvan ja hyvä niin!
Carlo Gentina on kenties käsikirjoittajana paremmin tunnettu nimi, jolta viime
vuosina on kuitenkin nähty myös piirtäjän suorituksia. Aku Ankassa on julkaistu
runsaasti tämän vitsisarjoja. Vegetofonissa hän osoittaa hallitsevansa myös
pidemmät jutut. Gentinan piirrokset eivät ole sieltä lennokkaimmasta päästä,
mutta niiden tönkköys on sympaattista. Italialaisen perinteen sijasta ne
muistuttavat enemmän tanskalais- ja amerikkalaistuotantoa tuoden mieleen jopa
itsensä Carl Barksin tyylin. Gentina on kuitenkin ehdottomasti tervetullut lisä
myös Taskariin ja muihinkin italialaispainotteisiin julkaisuihin.
Mannaa mahan täydeltä oli kerrakseen, mutta ei iloinen
sisältö tähän loppunut. Mainittava on vielä Enrico Faccinin pari yksisivuista.
Faccini on niin edukseen erottuva, että tämän läsnäolo on tuotava aina ilmi.
Edukseen erottuu myös tämä Taskari. Takaiskusta ei tullut nimensä veroista vaan
pikemminkin melkoinen positiivinen yllätyspommi heti vuoden alkuun. Se ohittaa
laadussa kertaheitolla esimerkiksi koko viime vuoden Taskarit! Samalla tullaan
todistaneeksi se, että nykypäivänäkin saadaan niputettua samojen kansien väliin
toinen toistensa kanssa paremmuudesta kilpailevia, lukijan laadukkuudellaan
kerrassaan ällikällä lyöviä tarinoita. Toivottavasti tämä taso säilytetään
jatkossakin. Sellaista olisi sääli menettää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti