Kesän viime hetket ovat käsillä ja ainakin koululaisten
lomat ovat tulleet jo lorvituiksi. Aikaisemmilta vuosilta tuttuun tapaan kesän
mittaan on ilmestynyt pino Taskareita, jotka tietysti ansaitsevat ruodintansa.
Kertyneen kasan perkaaminen alkaa Taskareista 441 ja 442.
Numero 441 eli Kesärenkaat julkaistiin kesäkuussa
juhannuksen alla. Sisällysluettelosta löytyy pitkä lista sarjoja, joten kirjan
kattaus on hoidettu lyhyen sivumäärän omaavien tarinoiden malliin. Lyhykäiset
sarjat voivat olla osuva valinta kesäviikonlopulle, mikäli niiden tunnelma
pystyy rentouttamaan. On tietysti makuasia, maistuvatko kesähelteet paremmin
tällaisten lyhyiden sarjojen kokoelmien vai oikein pitkien seikkailujen kanssa.
Kolme ensimmäistä tarinaa muistuttavat mitoiltaan vielä
tavanomaista Taskarin avausta, sillä kukin on noin 30-sivuinen. Johtosarjana
oleva Rodolfo Ciminon ja Giorgio Cavazzanon Hopeahaaksien herra on turvallinen
aloitus tunnustetuilta mestareilta, mutta mitään leukoja loksauttavaa saati
mitään muutenkaan ihmeellistä tarina ei sisällä. Seuraava sarja, Giulio D’Antonan
ja Ottavio Panaron Mikki ja Hessu -juttu Esi-isien kunnia jaksaa herätellä
enemmän, mutta paukut eivät sitten riitäkään tätä pientä mielenkiinnon
nostatusta pidemmälle. Mustakaapu nähdään komediallisena ketkuna, mikä on aina
surullista. Kaavun pitäisi mielellään aidosti jännittävänä ja vaarallisena
vihollisena, joka esiintyisi synkemmissä ja vakavammissa tarinoissa.
Riccardo Pescen ja Roberta Mighelin Muovin ihmeellinen
ekovärinä ei lankea onneksi yleiseen ansaan ja ala liian kuuluvasti saarnata
ekologisuuden puolesta. Muut ansat kuitenkin laukeavat. Juoni jää heppoiseksi
ja Mighelin piirrokset ovat suorastaan ala-arvoisia. Erityisen silmiinpistävää on
Akun pään suhteeton suuruus tämän vartaloon nähden.
Sitten päästäänkin mainittujen lyhyempien sarjojen ääreen.
Moni niistä jää oikein mitäänsanomattomaksi, mutta nostetaan esille joukosta
erottuvat. Stefania Leperan ja Marco Palazzin Laiskuuden taide on oikein mukava
pikku juttu, joskin siinä olisi juonen puolesta voitu mennä vielä pidemmälle ja
kasvattaa samalla sarjan sivumäärää. Sune Troelstrupin ja Giorgio Cavazzanon
Taikaviitta-sarja Maaseudun mullistus on hauskasti toteutettu ja erityisesti
Cavazzano pääsee loistamaan. Tarina toimii juuri näin lyhyenä. Tämän juonen
laajentaminen pidemmäksi seikkailuksi olisi todennäköisesti johtanut
katastrofiin.
Carlo Panaron ja Maria Luisa Uggettin Hankalassa
haastattelussa huomionarvoista on kasvupyrähdyksen kokenut Pikku-Pelle.
Perinteinen ja nimensä mukainen versio hahmosta on parempi. Yllätyshitti näistä
lyhyistä sarjoista on Massimiliano Valentinin ja Giorgio Di Vitan
Karhukopla-juttu Rosvot kiinni! Se on oikein hauska ja viihdyttävä paketti. Myös
kirjan viimeisellä tarinalla, Sergio Tulipanon ja Sergio Cabellan Erilaisella
lomalla on omat hyvät hetkensä.
Kuten joinain aiempina kesinä, joku Egmontilla on saanut
päähänsä yhdistää kaksi kesällä ilmestyvää Taskaria kummallisella, yksisivuisella
jutulla. Näiden idea on jäänyt epäselväksi ja niistä onkin tullut pelkkiä
inhottavia, lukijoita häiritseviä haitakkeita. Moiset pitäisi jättää suosiolla
pois. Jos tarkoituksena on matkia vanhoista Taskareista tuttuja esinäytöksiä,
tehtäköön silloin juuri sellaisia, kunnollisia esinäytöksiä pikku juonen kera,
joilla niputettaisiin kaikki kirjan tarinat yhteen. Tämä nykyinen touhu ei
johda yhtään mihinkään.
Heinäkuussa ilmestynyt numero 442 eli Paljunvartijat pääsi
kesällä valtakunnalliseen keskusteluun asti, kun sen takakannessa nähty
seuraavan Taskarin kansi herätti mielipiteitä puolesta ja vastaan. Kirjan
sisällöstä ei tuolloin kohuja syntynyt, mutta katsotaanpa, onko sen suhteen
aihetta järkyttyä edes pienissä määrin.
Johtosarja on jälleen Giorgio Cavazzanon piirtämä. Gorm
Transgaardin käsikirjoittama Viisauden lähteillä linkittyy juonellisesti Aku
Ankka -lehden puolella nähtyyn tarinasarjaan, jossa seurattiin alkuperäisen
Sudenpentujen käsikirjan värikästä Euroopan-kiertuetta. Linkki Akkarin puolella
julkaistuihin sarjoihin on sen verran löyhä, ettei mitään vahinkoa synny,
vaikka tämä tarina tulikin julkaistuksi ennen viimeisiä Akkarissa nähtyjä osia.
Järkytystä on silti luvassa eikä vain pienissä määrin! Transgaardin versio
Sudenpentujen käsikirjan synnystä on täysin mieletön ja suorastaan loukkaava
ankallista perintöä kohtaan. Tätä sarjaa ei tulla muistamaan hyvällä.
Onneksi seuraavan sarjan käsikirjoittajana on Casty. Jo
pelkästään se tieto saa hieman rauhoittumaan Transgaardin kynäilyjen
aiheuttaman shokin jäljiltä. Massimo De Vitan piirtämä Hittimittelön pauloissa ei
ole sellainen monimutkaisella juonella varustettu eeppinen tuotos, joita
Castylta usein nähdään. Sellaisen sijaan Casty muistuttaa tällä sarjalla
olevansa mestari kynäilemään myös lyhyempiä ja yksinkertaisempia tarinoita,
jotka ovat aivan yhtä erinomaisia ja viihdyttäviä kuin hänen suurtuotantonsakin.
Kerrassaan erinomaista, täydet kymmenen pistettä ja vahva etulyöntiasema
kisassa näiden Taskarien parhaan sarjan tittelistä!
Myös tässä Taskarissa on mukana lyhyempiä tarinoita, joiden
ainoaksi viestiksi jää se, että ne olivat mukana. Onneksi joukkoon mahtuu myös
positiivisia tapauksia. Tällainen on erityisesti Taikariitta vastaan paha
Patakakkonen, jonka tekijöitä ovat Roberto Gagnor ja Vitale Mangiatordi. Kyllä,
luitte aivan oikein, nyt rosmolla on vastassaan Taikariitta, Riitta Hanhen
alter ego. Hahmo on esiintynyt neljässä tarinassa, joista yksi, tämän
ensiesiintymisen sisältävä sarja on julkaistu Suomessa, Taskarissa 419. Tuo
sarja ei kehuja saanut, mutta nyt ruusuja riittää. Juoni on hauska ja tarinan
käännös on erityisen onnistunut. Mangiatordin piirrokset ovat kerrassaan
ihailtavia. Tehostekeinona käytetty kokonaisten sivujen tummennus ei nytkään
kerää sarjalle lisäpisteitä, mutta toteutuksen ollessa muuten kiitettävä, ei
moinen haittaa.
Sivujen tummennusta on käytetty myös Tuplanolla-sarjoissa.
Tällä kertaa ne jäävät vähemmälle, kun vuorossa on Marco Boscon ja Claudio
Sciarronen Tuntematon. Tuplanolla-tarinoiden aateliin ei tällä suorituksella
ylletä, mutta mukavan sujuvasti tarina etenee ja Sciarronen piirroksetkin ovat
tunnelmaan passeleita. Mainittakoon Tuplanollaa seuraavan sarjan eli Roberto
Gagnorin ja Luca Usain Eksyksissä junassa olevan mainio jälkiruoka.
Edelliseen Taskariin tätä kirjaa Egmontin mielestä
ilmeisesti yhdistävä yksisivuinen linkki on jälleen ympätty viimeisen tarinan
yhteyteen. Riccardo Pescen ja Antonello Dalenan Brunssimestarilta se ei
kuitenkaan vie mitään pois. Pesce on kynäillyt sarjalle mukavan pikku juonen ja
Dalena saa arvostelijan kääntämään takkinsa pikavauhtia. Päivää ennen tätä
arvostelua julkaistussa Roope-sedän ruodinnassa todettiin Dalenan piirrosten
olevan ”kerrassaan hirvittäviä”. Tällaista tämä kuitenkin on, toiseen sarjaan
jokin tyyli sopii erinomaisesti ja toiseen ei sitten taas millään. Tämän sarjan
piirtäjäksi Dalena on nappivalinta.
Castya ei riistetty kultaiselta istuimeltaan, sillä hänen
käsikirjoittamansa tarina se vain oli taas paras – ja tällä kertaa peräti
kahden kirjan osalta. Suuryllättäjä Taikariitta ansaitsee hopeamitalin, jossa
ei ole hiventäkään häpeää. Näistä Taskareista jäi täten käteen oikein hyvääkin,
mutta kokonaisarvosanoja pudottavat ne vähemmän menestyksekkäät tapaukset,
joita niitäkin kyllä riitti. Kokonaisuutena jäätiin kuitenkin paremman
puolelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti