Aku Ankka on nyt 80-vuotias. Taskari- ja Ropsu-rintamalla
tämä näkyy ja kuuluu kesäkuussa. Roope-setä juhlistaa synttärisankaria
132-sivuisen numeron voimin. Taskarin puolella juhlaa vietettiin jo huhtikuussa
400-sivuisella opuksella, mutta ei juhla ole tässäkään kuussa kaukana.
Taskareita ilmestyy tässä kuussa kaksi kappaletta. Lisäksi päivänvalon ovat
nähneet Roope-Taskari ja Supertaskari – molemmat ensimmäiset laatuaan.
Aloitetaan rupeama kuukauden juhlakalulle suoraan
omistetusta Roope-sedästä. Lehti aloittaa Alessandro Perinan näyttävällä
kannella, mutta johtosarja se vasta näyttävää tavaraa sitten onkin. Kuukauden
käsikirjoittaja Guido Martinan ja kiistämättömän mestarin Romano Scarpan
Kolmiulotteinen Aku on klassikko vuodelta 1954. Klassikon arvoa lisää se, että
kyseessä on ensimmäinen Scarpan piirtämä Ankka-tarina. Muhkea tarina on nappivalinta
Akun juhlanumeroon. Ei sarjaa sovi kritisoidakaan. Scarpan piirrostyö ei
luonnollisesti vielä tässä vaiheessa ole tutun scarpamaista, mutta
nautinnollista ihailtavaa siitä huolimatta. Martina taas on tapojensa mukaan
luonut vivahteikkaan, monipolvisen, jännittävän, hauskan, yllättävän ja vaikka
kuinka monilla muilla kehuvilla adjektiiveilla ryyditettävän käsikirjoituksen.
Juhlat ovat totta totisesti käynnistyneet!
Klassikon jälkimainingeissa Alberto Savinin ja Alessio
Coppolan Mieluinen lahja jää lyhyen mittansakin turvin välipalaksi. Sen jälkeen
alkaa lehden erikoinen mauste: Akun ja Touhon yhteiset toilailut peräti kahden
sarjan voimin – pitkän ja lyhyen. Viiden tähden viihdyttäjät on se pitkä sarja,
josta vastaavat Giorgio Pezzin sekä Romano Scarpa ja Sandro Del Conte. Scarpan
ja Del Conten piirrokset ovat viihdyttäviä ja juhlalehteenkin sopivia. Myös
Pezzinin keveä käsikirjoitus on tehtävässään onnistunut, joten toimitusta on
kiittäminen jo toisesta täysosumasta juhlanumeron tarinavalinnoissa. Nino
Russon ja Gianluca Panniellon Kisumisu mainostähtenä kokee lyhyenä sarjana
Mieluisan lahjan kohtalon ja jää välipalaksi ja sitä myöten pidempien,
säväyttäneiden sarjojen jalkoihin.
Akua juhlistamaan on tuotu myös tämän alter ego Taikaviitta
Francesco Artibanin ja Carlo Limidon sarjassa Älynväläyksiä ja älyvapauksia.
Artibani on ottanut humoristisen otteen ja rakentanut tarinaan henkilöhahmoja
sen mukaisesti. Näiden hahmojen potentiaalista huolimatta he jäävät kuitenkin
ikävästi sivuraiteelle eikä kaikkea hyödynnettävissä olevaa tule käytettyä.
Sarjalla on pituutta 30 sivun verran, mutta kun juttu olisi mukavasti
rullannut, olisi paljon pidemmällekin sivumäärälle ollut perusteensa. Limidon
piirrosten voimaa ei auta väheksyä. Ne ovat tärkeä tekijä tarinan
onnistumisessa. Kehuista huolimatta en pidä tätä tarinaa sopivana valintana
juhlanumeroon. Taikaviitan esiintyminen numerossa on perusteltu, mutta sen
sopisi tapahtua jonkin klassikon tai syvällisemmän tarinan muodossa.
Kyseessä ollessa Akun juhlanumero on lehti muiltakin osin
täynnään Akua. Takasivun yksisivuiseksi on valikoitunut Nino Russon ja Andrea
Ferrarisin Sarjakuvasankarin vapaapäivä, In English -osiossa nähdään Duck
Avenger Super Breakfastilla ja jopa kuukauden dekkaripähkinä on vieläpä
useampisivuisena omistettu Akulle. Kuukauden animaatioksi on itseoikeutetusti,
kuten Päivän pamauksessakin mainitaan, valittu Akun ensiesiintymisen sisältävä Viisas
Kana Kananen. Poikkeuksellisesti animaation tiimoilta ei kuitenkaan nähdä
sarjakuvaa. Toimitus selittääkin, etteivät italialaiset ole tähän haasteeseen
tarttuneet. Suotakoon sarjakuvan puuttuminen tänä juhlavana kuukautena anteeksi.
Ja kyllähän Viisas Kana Kananen oli kuin olikin pakkovalinta kuukauden
animaatioksi, vaikka sitä ei päästykään nyt hyödyntämään sen kummemmin.
Kesäkuun ensimmäinen Taskari onkin Akun suhteen täysin
päinvastainen Ropsuun verratessa. Siinä missä Ropsussa Akua vilahteli siellä minne
vain vilkaisikin, Taskarista tätä saa jopa hakemalla hakea. Kahdeksasta
tarinasta Aku esiintyy päätoimisesti vain kolmessa ja näistäkin yksi on
Taikaviitta-tarina ja toinen jaettu Hansun kanssa. Kolmannessakin tarinassa
pääroolin ottaa ennemminkin Roope kuin Aku. Koko mainittu tarinatrio on
kuitenkin mainiota jälkeä. Erityisesti Luca Vizzotton ja Giorgio Bordinin
Kohtalokas diagnoosi sekä Tito Faracin ja Salvatore Deianan Muodin huipulla
ovat varsinaisia kruunuja. Molemmat ovat käsikirjoitukseltaan hulvattomia ja
piirrostyöltään onnistuneita. Alessandro Sistin ja Marco Gervasion Radio
Taikaviitta ei pärjää vertailussa näille kahdelle, mutta on toki kelpo tarina
sekin.
Taskarissa on Akun harvojen esiintymisten lisäksi jotain
muutakin poikkeuksellista. Siinä on nimittäin peräti kaksi Mikki-tarinaa, mikä
nykymittapuulla on valtaisa määrä tavallisessa Taskarissa. Jättiläispähkinät on
Rodolfo Ciminon käsikirjoittama ja Castyn piirtämä tuotos. Tekijöidensä
nimekkyydestä huolimatta sarja jää anniltaan melko köykäiseksi läpijuoksuksi.
Sama ongelma vaivaa tarinaa Kuka sammutti valot? Tekijäkaksikosta Rudy
Salvagnini – Giovan Battista Carpi erityisesti viimeksi mainittu on nimekästä
sorttia, mutta sarja ei vain lähde lentoon. Carpin piirrokset ovat kovin
väsähtäneitä.
Väsähtänyttä ei meininki sen sijaan ole johtosarjassa
Maailman kitsain ankka 3D. Nimestään huolimatta Riccardo Secchin ja Flemming
Andersenin sarjan kylkiäisenä ei kaupata 3D-kakkuloita. Andersenia ja 3D:tä ei
taiteilijan kunnioituksenkaan vuoksi tulisi sekoittaa keskenään.
Allekirjoittaneen kokemuksen mukaan 3D on vain heikentänyt elokuvien
kuvanlaatua. Andersenin piirrosten laatu taas on häikäisevää. Niiden luoma ilmapiiri
sopii Secchin huvittavaan käsikirjoitukseen. Tällaisten suoritusten kera
Andersenia kelpaa nähdä Taskarin sivuilla jatkossakin. Miehen kuvitustyö on
kerta kaikkiaan piristävää!
Matteo Venerusin ja Maurizio Amendolan Rautaroistot tarjoaa
pikaisen esiintymismahdollisuuden tässä Taskarissa harvoin nähdylle Akulle,
mutta muuten sen saavutukset jäävät historiankirjojen ulkopuolelle. Giorgio
Pezzinin ja kaimansa Cavazzanon Vaaralliset kaksoisolennot ei tarjoa Akulle
senkään vertaa tilaa, mutta sitä on turha itkeä, kun tarina on muuten hyvää
jälkeä. Cavazzanon piirrokset ovat rautaa eikä Pezzininkään ole millään lailla
syytä olla ottamatta kunniaa käsikirjoituksestaan. Kiitettävät pisteet kotiin.
Kuukauden antia näiltä osin katsellessa voi olla
tyytyväinen. Roope-setä oli hyvin koottu julkaisu, jonka pistepottia nostaa
erityisesti Martinan ja Scarpan Kolmiulotteinen Aku, josta puhuttaessa voidaan itsestään
selvästi käyttää nimitystä klassikko. Taskarinkaan ei voi väittää missään
suhteessa hävinneen Ropsulle. Opushan pursusi viihdyttäviä ja onnistuneita
sarjoja. Mikin asettaminen estradille peräti kahdessa sarjassa on aplodit
ansaitseva kulttuuriteko. Harmi, että valitut sarjat olivat tekijöistään
huolimatta kaukana helmistä.
Taskarin parhaan sarjan kisa oli tällä kertaa äärimmäisen
tiukka, mutta voittajaksi päätyi Tito Faracin ja Salvatore Deianan Muodin
huipulla. Tarina on oiva osoitus Faracin kyvyistä komedian saralla. Deiana taas
on viime aikoina nostanut päätään hupailujen piirtäjänä. Muistissa on samaisen
parivaljakon kynäilemä Kunniavieras huhtikuun Roope-sedästä, joka julistettiin
silloin heittämällä kuukauden parhaaksi sarjaksi. Näillä asetelmilla on hyvä
viettää juhlakuukautta. Karkelot jatkuvat tässä kuussa mainitusti vielä toisen
Taskarin voimin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti