Aku Ankan taskukirjan järjestyksessään 50. teemanumero on
omistettu merirosvoille ja nimeltään Piraatin palkkapäivä. Tuskinpa teeman
ajoittuminen Disneyn uutukaisen Pirates of the Caribbean -elokuvan ensi-illan
tienoille puhdasta sattumaa on. Puolen sadan täyttymistä olisi julkaisusarjan
osalta voinut paljon osuvamminkin juhlistaa, mutta tällä tarjonnalla nyt
mennään. Ainakin Corrado Mastantuonon kansi on tyylikkäästi toteutettu, joskaan
ei sekään niin juhlistava luonteeltaan ole.
Kirjaan mahtuu kaikkiaan kymmenen tarinaa, joista kolme saa
tässä niteessä ensijulkaisunsa Suomessa. Muut sarjat ovat uusintoja
2000-kymmenen Taskareista. Millekään klassikkolinjalle ei näin ollen ole
selvästikään lähdetty. Sisällysluettelosta ei kummoisia poimintoja pääse
tekemään. Toki mukana on Guido Martinalta aiemmin julkaisematon käsikirjoitus,
Massimo De Vitan piirroksia ja Rodolfo Ciminolta kaksi sarjaa, joten kyllä
suuria nimiä jonkin verran löytyy.
Suuret nimet eivät kuitenkaan tarkoita aina suuria
julkaisuja, kuten tässä tapauksessa päästään toteamaan. Guido Martinan mainittu
käsikirjoitus on kirjan johtosarjana. Pikijouhen perinnön on saanut
piirrettäväkseen Giulio Chierchini. Piirrosten osalta puitteet ovat hyvin
kohdallaan eikä Martinakaan tunnetusti mikään satunnainen kynäilijä ollut. Martinan
sarjoille tyypilliset Ankkain perheen sisäiset kieroilut ovat tälläkin kertaa
riemukasta seurattavaa, mutta tarinalle ei selvästikään ole täysiä paukkuja
uhrattu. Se on Martinalta pikemminkin rutinoitunut suoritus, mutta kuitenkin viihdyttävyydessään
se kertoo paljon legendan lahjoista.
Toinen kirjan kolmesta ensijulkaisusta on Mikki-seikkailu
Kapina laivalla, joka on parodia samannimisestä klassikkoelokuvasta. Sarjan on
piirtänyt Sergio Asteriti, joka ei jäljeltään koskaan ole yltänyt suurimpien piirtäjien
joukkoon. Giorgio Ferrarin käsikirjoitus on vahva. Se on niinkin vahva ja
viihdyttävä, että juoneltaan tarina on kirjan paras. Piirroksissa annetaan
kuitenkin niin paljon tasoitusta, että kokonaisuudessaan parhaan sarjan
tittelin antaminen on vastahakoista.
Sisto Nigron ja Guido Scalan Kapteeni Barrakudan aarre on
viimeinen ensi kertaa julkaistavista tarinoista. Sekin on ihan sujuvasti
kirjoitettu juttu, jota on mukava seurata, mutta laadullisesti se häviää
kuitenkin muille debytanteille. Scalan piirroksetkaan eivät tässä kohtaa oikein
tärppää. Tulos jää vaisuksi.
Aiemmin julkaistujen sarjojenkaan kohdalla ei erityisemmin
päästä hihkumaan. Helpointa on nimetä kirjan heikoin tuotos. Se on Bob
Langhansin ja José Maria Manriquen Meren urhoja Taskarista 244. Tarina ei
juonellisesti pääse sytyttämään lainkaan ja viimeistään mahdollisen orastavan
liekin sammuttavat Manriquen jäykät piirrokset. Hänen uransa varrelta on
myöhemmin nähty parempaakin, vaikkei hänkään koskaan tietään piirtäjien
valiojoukkoon raivannut.
Positiivista on se, että heikoimman sarjan käsittelyn
jälkeen ei huonompaan suuntaan voida mennä. Matka hyvistä sarjoista puhumiseen
on kuitenkin vielä kesken. Opukseen löydetyt kaksi Rodolfo Ciminon
käsikirjoitusta eivät edusta pitkän uran tehneen miehen parasta terää. Massimo
De Vitan piirtämä Kaljuunan lyhty on tapahtumaköyhä. Sandro Del Conten
taiteilema Tritonuksen pyörre taas vaikuttaa keskeneräiseltä tuotokselta.
Ciminon lisäksi kahteen otteeseen nimensä sisällysluetteloon
on saanut piirtäjä Massimo Fecchi. Per Hedmanin Kapteeni Mustan aarre ei järin
mahtava tarina ole, mutta parantaa loppua kohti. Gorm Transgaardin Kaskelotin
kyynel sen sijaan on onnistunut sarja. Siinä on varsin tiiviiseen tilaan saatu
aikaan jopa hieman monipolvistakin seikkailua huumorilla ja mainiolla
loppuratkaisulla varustettuna. Fecchin piirrokset ovat molemmissa sarjoissa
lukemisen nautintoa edistäviä ja tarinoihin tarttumiseen yllyttäviä.
Vertailussa Kaskelotin kyynel vie kuitenkin siltäkin osin voiton.
Kirjan sisällöstä vielä jäljelle jäävät kaksi tarinaa ovat
lyhyehköjä ja hupailupainotteisia. Siksi onkin varsin yllättävää, että juuri ne
osoittautuvat kokonaisuuden parhaiksi osasiksi. Carlo Panaron ja Luciano
Milanon Aarrekoira täyttää juuri ne kriteerit, mitä tällaiselta sarjalta sopii
odottaakin. Se on aidosti hauska ja pitää otteessaan loppuun saakka. Sarja on
mitoitettu oikein. Lopun annetaan tulla luontevasti omalla ajallaan. Kiirettä
ei pidetä eikä tarinaa venytetä yhtään ylimääräistä. Marco Boscon ja
Massimiliano Valentinin käsikirjoittamaan sekä Giorgio Di Vitan piirtämään
juttuun Aarteen jäljillä voi liittää täsmälleen samat kehut. Juonen lisäksi molemmissa
sarjoissa piirrokset ovat kontekstiinsa mitä sopivimpia.
Teemanumeron järjestysnumero oikeuttaisi mainitusti pienen
juhlan paikkaan, mutta juhlatunnelmiin ei merirosvoilulla päästä. Kirjan
sisältö on koostumukseltaan varsin vaatimatonta, joten sinänsä lopputulema ei
ole mikään yllätys. Yllättävää on pikemminkin se, että tällaisella kattauksella
on varsinkin tällaiseen kohtaan lähdetty liikkeelle. Teemanumerot julkaisuna ja
niiden uskolliset lukijat ansaitsisivat parempaa. Tämä meno on erikoisjulkaisulle
aivan liian vaatimatonta. Jopa tietoisten riskien ottaminen olisi
tervetulleempaa peilityynen turvallisten, mutta tylsiksi tuomittujen valintojen
sijaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti