Syyskuun Roope-sedässä ylläpidetään elokuvateemaa jo
ilmestyneen Ankka vailla menneisyyttä -teoksen kunniaksi. Marco Ghiglionen
piirtämä kansi saa odottamaan myös edes jonkinlaista Mustakaapu-teemaisuutta,
mutta lopulta hahmo jää Päivän pamauksen esittelytekstin lisäksi sellaiseen
sivuosaan, ettei ole aihetta puhua moisesta teemasta. Kannessa Kaavun ulkoasu
ei ole parhaasta päästä. Erityisesti hahmon kenkävalinta syö roimasti tämän
uhkaavuutta, mitä pidän olennaisimpina piirteinä Kaavussa.
Johtosarjassa ei nähdä vielä kumpaakaan mainituista
elementeistä. Gian Giacomo Dalmasson ja Lucian Bottaron vuodelta 1967 oleva
klassikko Uraanijahti ansaitsee nimityksensä. Viimevuotisen Luciano Bottaro -platinanumeron
jälkeen Ropsun ja Bottaron yhdistelmä on ollut mielessä mahdollisimman
positiivinen yhdistelmä eikä putkea katkaista. Nelirivinen sarja yltää
parikymmensivuiseksi, mutta ehtii kätkeä sisäänsä ansiokasta huumoria,
klassista ketkuilua ja taidokkaita Bottaron Ankkoja. Aina iloista on myös nähdä
Taavia.
Vincenzo Mollican ja Giorgio Cavazzanon Hetki parrasvaloissa
on lehden sarjoista se ainoa suoraviivaisesti elokuvateemainen. Elokuvateeman
taustalla olevan uutuuskirjan vuoksi on hyvä veto julkaista tällainen sarja ja
etenkin Cavazzanon piirtämänä. Tarinan pääosassa on Venetsian elokuvajuhlilla
pyörivä toimittaja Sulo Suvio, joka on tuttu italosarjojen sivuosarooleista. On
mielenkiintoista törmätä tällaisiin hahmoihin päätähtinäkin. Sarja ei ole kovin
kekseliäs ja siinä on läpijuoksunkin makua, mutta jotenkin se jaksaa miellyttää
niinkin paljon, että jälkikäteen kokonaisuus vaikuttaa positiiviselta.
Ropsun taidehistoriaa käsittelevä sarja etenee
renessanssiajalle. Roberto Gagnorin ja Paolo De Lorenzin sarjassa Herttuan
muotokuva pääosaan on otsikkotasolla nimetty Sulo Suviotakin harvinaisempi
hahmo, Hessu della Francesca. Kyseessä on kuitenkin vain tätä tarinaa varten
luotu nimiväännös taiteilija Piero della Francescasta, kuten sarjan jälkeen
Ankallisgallerian katsauksessa kerrotaan.
Tarinassa eniten miellyttävät De Lorenzin piirrokset. Juoni
ei jaksa säväyttää siten kuin toivoisi ja sopisi odottaa. Touhu tuntuu välillä
menevän liiaksi nimien väkinäiseksi pudottelulle. Mustakaavun – tai Mustien
Joukkojen Kaavun – rooli tällaisenaan ei ole hyväksi hahmolle, jonka olen
toistuvasti toivonut jäävän käytettäväksi vain todellisena uhkan muodostajana.
Kiitosta tarinalle on taidehistoriaa esittelevän vuoden osalta annettava siitä,
ettei renessanssista nosteta esille niitä kenties kliseisimpiä esimerkkejä,
jotka Disney-sarjakuvassakin ovat jo toistuneet monet kerrat.
Hessu reportterina -tarinasarja jatkuu Knalli, sateenvarjo
ja pieni poika -osan myötä. Kannen puolesta olisi sopinut, että sarjoissa
ajoittain vilahdellut Mustakaavun hahmo olisi esiintynyt tässäkin, mutta niin
jää nyt tapahtumatta. Sen sijaan elokuvateema on kyllä hyvin esillä tässä
tuttuun tapaan kaksikon Teresa Radice ja Stefano Turconi tekemässä sarjassa. Elokuvahistorialliset
viittaukset ovat osuvia ja ryydittävät mukavasti tarinaa, joka itsessäänkin on
oikein mallikas. Sarja on kokonaisuudessaan jopa niin viihdyttävä, että olen
valmis julistamaan sen Hessu reportterina -tarinasarjan toistaiseksi parhaaksi
osaksi. Viimeisiä ruutuja ei tässä kohtaa voi jättää mainitsematta.
Pitkien sarjojen osalta numero oli siinä, mutta lyhyempien
juttujen osalta on vielä mainitsemisen arvoista asiaa. Tämän numeron myötä
vaikuttaa varmistuneen se, että lehden toisella sivulla Donald Soffrittin Pikku-Aku-stripit
ovat korvaantuneet Enrico Faccinin Hansu-stripeillä. Molemmat herrat ovat
kunnioitettavia tekijöitä ja Soffrittin Pikku-Akut hyvä mauste lehdelle, mutta
nostan Faccinin vakituiselle roolille lehdessä hattua niin korkealle kuin
käteni suinkin yltävät.
Kokonaisuutena syyskuun Ropsu pysyy reilusti positiivisen kokemuksen
puolella. Vaikka noita pieniä kitisemisen aiheita löytyi, kuten niitä lähes
aina tuppaa löytymään, ne olivat todellakin vain pieniä ja niitä oli verraten
vähän. Toivottavasti tämä toistuu ensi kuussa seuraavan platinanumeron
kohdalla. Silloin historianlehdet värisevät, sillä Romano Scarpasta tulee
tuolloin ensimmäinen henkilö, joka on saanut kunniakseen jo toisen
platinanumeron. Odotukset ovat sen suhteen aiheesta korkealla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti