Andrea Frecceron piirtämän kantensa perusteella syyskuun
Taskari Reissumies jatkaa vielä syksyn kynnyksellä lomatunnelmissa. Kannen
kuvapari löytyy ensimmäiseltä sisäsivulta. Sisällysluetteloon moinen ei ole
yltänyt, vaan tarinavalikoima koostuu teemoiltaan melko vakaasta, vuodenaikaan
kuin vuodenaikaan perinteisempään Taskari-tyyliin sopivasta aineistosta.
Sen verran loma kuitenkin pukkaa vielä sisällössäkin päälle,
että se on päätynyt yhden tarinan nimeen asti. Carlo Panaron ja Mario
Ferracinan Loma nollabudjetilla on varsin tasaisesti etenevä juttu, joka ei
yllätyksiä tarjoile, mutta ei ärsytäkään olemuksellaan. Piirtäjä Ferracina on
nimeltään uusi tuttavuus. Hän on ehtinyt kolmen viime vuoden aikana piirtämään
seitsemän sarjaa, joista tämä on ensimmäinen Suomessa julkaistava. Ferracinan
piirroksissa näyttää olevan potentiaalia persoonalliseen ja näyttäväänkin
tyyliin, mutta vielä ne ovat hyvin jäykkiä ja tönkköjä. Odotamme
mielenkiinnolla kehitystä.
Matkailemaan päästään myös toisessa Carlo Panaron
käsikirjoituksessa. Ottavio Panaron piirtämä Kärkikamppailu jää päällimmäisenä
mieleen suorastaan barksilaisella loppuratkaisullaan. Barksin tasolle kliimaksi
ei kuitenkaan yllä, koska tämä ratkaisu tuntuu menevän luonteeltaan niin yli
kuin ohi sekä hahmosta että kyseisestä tarinasta. Ylimenon makua on myös
Superhessu-sarjassa Bala-Boomien agentuuri. Superhessua sinänsä on nykyään
harvinaisena vieraana mukava nähdä, mutta italialaisten omaksuma tapa usuttaa
mitä kummallisimmat avaruusotukset kerrastosankarin kanssa samaa lavaa jakamaan
ei ole lainkaan niin hauskaa kuin miksi se on laskelmoitu. Stefano Ambrosio ja
Andrea Ferraris ajavat miinaan sortumalla tähän syntiin, joskin Ferrarisin
piirroksista on annettava pisteitä. Mainittava on, ettei tarina ole tuoretta
jälkeä vaan vuodelta 1999.
Avaruuden asukkien kanssa tekemisissä oleminen hoituu tyylikkäämmin
Sergio Tulipanon ja Francesco D’Ippoliton sarjassa Sankari vaikka väkisin,
vaikkakaan ei sillekään erityisen korkeita tyylipisteitä ole luvassa. Tarina on
hölmö, mutta sillä on oma vissi ideansa eikä sitä lukiessa synny sellaista
kiusallista oloa kuin Superhessua ja päälle liimattuja örkkejä seuratessa. Kaikenlainen
kiusallisuus on tiessään tarinan Touhotaaleri kohdalla. Sarjan nimi ja sen
ideakin ovat melko absurdeja, mutta samalla nerokkaita. Alberto Savinin ja
Valerio Heldin tuotoksen ahmii mielellään loppuun asti eikä sitä olisi edes
tehnyt mieli lopettaa. Meno oli niin mallikasta, että kaipuu mutkikkaammalle
vyyhdille jäi.
Kirjan vitsisarjat Täydellinen illallinen ja Kun katsoit
minuun ovat molemmat juonellisesti nappisuorituksia. Ensiksi mainitussa
Riccardo Secchin käsikirjoituksessa ovat Francesco Barbierin piirroksetkin ihan
kohdillaan. Sen sijaan jälkimmäisessä, Vito Stabilen käsikirjoituksessa ovat
piirrokset pikemminkin harrastelijatihrustelijan kuin ammattipiirtäjän kynästä.
Asialla on Federico Bertolucci, joka on ankka- ja hiirisarjakuvia enemmän tuottanut
ruutuja taannoin julkaistuun W.I.T.C.H.-sarjaan. Moisen hömpän tielle hänen
olisi sietänytkin jäädä. Disney-sarjakuvalle on olemassa laatukriteerejä, jotka
eivät tässä tilanteessa millään täyty.
Jos silmiin alkoi sattua, voi onneksi esimerkiksi palata
kirjassa sata sivua taaksepäin. Sieltä löytyy Paolo Motturan tyylikästä jälkeä
Augusto Macchetton käsikirjoittamaan Taikaviitta-sarjaan Väärän totuuden
arvoitus. Ajankohtaiseltakin tuntuvaan aiheeseen pureutuvan tarinan piirrokset
ovat todetusti opuksen kärkitasoa, mutta käsikirjoitus jää toteutukseltaan
ontuvaksi. Taistelu sarjan esittämää uhkaa vastaan jää äärimmäisen hömelöksi ja
kömpelöksi, mikä jättää juonesta jälkeensä kuvan väkinäisen oloisena
valistusprojektina.
Taskarin kirkkaimmat helmet löytyvätkin aivan ensimmäisiltä
sivuilta. Johtosarja Pohatan aavemurheet on laadukkuudessaan yllättäjä. Yllätys
ei johdu siitä, että kyseessä on PAM-sarja, sillä niiden laatuun on takavuosina
totuttu. Yllätys ei ole Flemming Andersenin piirrosten makusteltavuuskaan. Sen
sijaan todellinen yllätys on, että PAM-tarinoiden käsikirjoittajana aiemmilla
yrittämillään vähemmän vakuuttanut Byron Erickson osuu kultasuoneen ja kaiken
kukkuraksi suhteellisen lyhyellä ja varsinkin PAM-sarjaksi huumoripitoisella
juonella. Vastoin kaikkia ennakko-odotuksia Erickson osoittaa, että PAM taipuu
moneksi – myös komediaksi. Tämä ei tarkoita sitä, että Lars Jensenin aiempi,
jännityksellinen tyyli täytyisi heittää roskakoriin. Sille on edelleen vahva
tilauksensa, mutta silloin tällöin tippa huumoria sopii välipalaksi myös tähän
tarinasarjaan.
Kirjan varmasti pienin yllätys on se, että sen parhaasta
suorituksesta vastaa Casty. Marco Mazzarellon piirtämä Naurettava kirous on
mallikas suoritus sekä käsikirjoitus- että piirrospuoleltaan. Hauskuus on
sarjassa pääosassa. Puujalat lentelevät puolin ja toisin ja sehän sopii niiden
ollessa juuri sitä, mitä juoni vaatii. Kaiken kukkuraksi vitsit ovat niin
hyviä, että hymy puskee väkisin huulille. Huumori ei ole Castyn sarjoille
vieras elementti, mutta mieshän on aivan pitelemätön juonen salliessa täyden
tulituksen! Kiitoksia vitsien onnistumisesta myös suomennoksessa on
luonnollisesti jaettava kääntäjälle sekä toimitukselle.
Reissumies näkee ja kokee paljon ja se päti myös tämän
nimikko-opuksen kohdalla. Vastaan tuli floppeja ja täysosumia, taidetta ja
raapustelua. Niin ääripäät kuin välimaastokin olivat esillä. Jos
vastahakoisesti mieliin palautetaan elokuun pohjakosketus, on suunta siitä
tietysti ylöspäin, mikä oli suorastaan luonnonlakina odotettavissakin.
Toivottavasti lopullinen nousu takaisin raiteilleen saadaan ensi kuussa,
jolloin hyllyille iskeytyy triplanumero.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti