Taskareiden rytmittämä kesä lähtee virallisesti käyntiin
Tulilinjalla. Tutun kansitaiteilijan Andrea Frecceron piirustama kansi on
paitsi ajankohtainen, myös kirjan sisällön kannalta otollinen valinta. Yhdessä
opuksen tarinoista grillaaminen on olennaisessa osassa, kahdessa makkarat ovat
päässeet sarjan nimeen asti ja Hansu-tarinoista ei koskaan ruokatarjontaa
puutu.
Grillaamisesta päästään nautiskelemaan oikein olan takaa –
ainakin lukijan toimesta – Giulio D’ Antonan ja Francesco Guerrinin pikaisessa
Aku ja Luiru -hupailussa Grillisota. Sarja ei pyri sen enempään kuin toistamaan
nopeaan tahtiin klassisen naapurisodan pakolliset kuviot. Guerrinin kauniiden
piirrostöiden viimeaikaista paluuta Taskarien sivuille on tullut kiiteltyä.
Usein tältä julkaistut jutut ovat olleet hieman iäkkäämpää perua, mutta nyt
kyseessä on melko tuore tapaus. Viivasta on se paras terä tällä välin kadonnut,
muttei tämäkään missään nimessä huonoa jälkeä ole.
Chantal Pericolin ja varmaan tuttuun tyyliinsä luottavan
Luciano Gatton Makkaraa vanhaan tapaan on mainituista makkarasarjoista
ensimmäinen ja se yhdistää Akun ja Touhon ATP-hommiin. Tällä kertaa tosin
ihmeelliset vekottimet ovat vähemmässä ja parivaljakolle tavanomaisempi
tallustelu vallalla. Viholliseksikin on valikoitunut arkisempi Kroisos
Pennonen. Kyllähän tämän lukee, mutta ei siltä sen suurempia kannata odotella.
Toinen makkaratarina kyntää vielä syvemmällä, kun Gatton sijasta piirrosvastuun
ottaa Andrea Lucci, jonka osuutta verottaa vielä se, että päähenkilöinä ovat
Karhukoplan konnat. Luccin tyyli taiteilla kelmit ei ole ikinä miellyttänyt
silmää eikä käännettä tapahdu tässäkään Valentina Camerinin Mainio makkaravainu
-sarjassa.
Sapuskaa on tarjolla vielä Carlo Panaron ja Graziano
Barbaron Hansu-jutussa Unettomien planeetta. Jo tarinan nimestä voinee
kuitenkin päätellä, että ruoan sijasta Hansun toisella leipälajilla eli
nukkumisella on tällä kertaa suurempi rooli. Sarja äityy valitettavasti niin
onnettomaksi tekeleeksi, että sen osa on olla Taskarin huonoin tarina. Barbaron
tönköt piirroksetkin vain puistattavat.
Vetävämpää jälkeä tarjoaa Flemming Andersen Niels Rolandin
käsikirjoittamassa Vaalien valppaassa vartijassa, jossa politiikka likaisine
puolineen on Disney-sarjalle harvinaisen hallitsevassa roolissa. Vaikka juoni
tukeutuu paljolti tuttuun ja turvalliseen peruslinjaan, tekevät nämä
mielenkiintoiset elementit ja Andersenin panos sen, että sarja on yllättävänkin
hyvä. Samaa ei voi sanoa kirjan toisesta Egmont-sarjasta, Pat ja Carol
McGrealin ja Giorgio Cavazzanon Porto Gordon siipiveikoista, joka on
luonteeltaan erittäin tylsä ja tuntuu jankkaavan pitkiä pätkiä vain
paikoillaan. Maestrona tunnetun Cavazzanonkaan piirrokset eivät tällaisessa
ympäristössä yllä kuin varsin rutinoituneeseen ja selvän innottomaan
suoritukseen.
Stefano Turconin piirrostyössä on paljon epädisneymäistä
Teresa Radicen käsikirjoittamassa Mikki Hiiri ja suuri hiekka-aava -tarinassa. Turconilta
tällaista on nähty ennenkin ja joskus hyvin onnistuneellakin tavalla. Nyt
piirrokset tuntuvat tylsiltä ja jopa unettavilta. Lieneekö yksitoikkoisella ja
pitkälti myös -värisellä aavikkomiljööllä tähän osuutta? Juonestakaan ei ole
tilannetta pelastamaan. Aikaisessa vaiheessa tulee odotettua jo jutun
loppumista.
Lähtökohtiin nähden vielä suuremmat pohjat vetää F. M.
Bianchin ja Giampaolo Soldatin Verraton vesiretki. Tarjolla on Mustakaapu,
kiero juoni, mielenkiintoinen lunnasvaatimus, huumorielementtejä ja kaikki
mahdollisuudet myös jännitykselle. Bianchi päättää kuitenkin vetää aivot
narikkaan ja tekee täysin mielettömiä ratkaisuja. Välillä juonenkäänteet ovat
sellaisia, että odotukset vielä kohoavat, mutta viimeistään maan alle mentäessä
tekee melkein mieli itkeä. Miinusta on annettava jälleen Mustakaavun hahmon
käytöstä tällaisessa kontekstissa sekä ratkaisusta piirtää tämän suu näkyviin
myös kaapuun pukeuduttaessa. Hahmon säästäisi enemmän kuin mielellään aitoihin
jännitystarinoihin.
Riccardo Secchi ja Vitale Mangiatordi ovat sellaisen
luomuksen takana, joka kilpailee Bianchin ja Soldatin tekeleen kanssa suun auki
loksauttamisessa. Taikaviitta-sarja Musiikkisabotööristä ovat kaikki klassiset
Taikaviitta-elementit kaukana ja lopullisen ihmetyksen niitin laukaisee sarjan
loppu. Se on kuin malliesimerkki siitä, mitä oikeastaan tarkoittaa päättyminen
kuin seinään. Seinät ovat lähellä myös Gianfranco Cordaran ja Lara Molinarin
Kadonneen dinosauruksen tapauksessa, joka on ilmiselvästi suunniteltu
huumoripaukuksi. Pääosissa ovat Touho ja Rankku, aikakautena on esihistoria
luola-ankkoineen ja dinosauruksineen (tätä ei kannata ottaa oppitunnista) ja
miljöössä vilisee sinne kuulumattomia piirteitä. Asetelma on jopa niin päivänselvä,
että nopeasti alkaa tuntua jutun menevän jopa yli. Oikea hauska jää harmillisen
vähiin eikä Molinarikaan löydä sitä riemastuttavaa ja veikeää tyyliään, jota
tältä parhaimmillaan nähdään juuri tällaisten juttujen yhteydessä.
Kesäkausi alkaa Taskarin osalta ikävissä merkeissä.
Hansu-sarja Unettomien planeetta tuli nimetyksi kirjan huonoimmaksi tarinaksi,
mutta totuus on, että sille paikalle oli kovasti tunkua. Mitään erityisen hyvää
ei nähdä ja tästä joukosta parhaan tittelin vie Rolandin ja Andersenin Vaalien
valpas vartija. Melko luokattomia juttuja on sattunut nyt samoille sivuille. Toivon
mukaan kesä ehtii tuoda vielä mukanaan lämpimämpiäkin muistoja, joita on sitten
mukava kertailla vaikka talven hyisessä säässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti