Vuosi 2017 on tuonut tullessaan jo lukuisia herkullisia
Ankka-julkaisuja, mutta arvostelut eivät ole oikein pysyneet samassa tahdissa
mukana. Nyt tämän erheen korjaus alkaa Juhlakattauksella eli Aku Ankan
taskukirjan 49. teemanumeron ruotimisella. Pokkari oli konkreettinen käynnistys
Romano Scarpan syntymän 90-vuotisjuhlavuodelle, jota sietääkin juhlistaa
kunnolla. Kokoelman kannen vuonna 2005 edesmennyt Scarpa laati yhdeksi
vaihtoehdoksi vuonna 2001 ilmestyneen ihka ensimmäisen Taskarin teemanumeron
Pala kakkua kanneksi.
320-sivuisessa kirjassa on seitsemän sarjaa, jotka kahta
lukuun ottamatta on aiemmin julkaistu Aku Ankan taskukirjojen sivuilla. Lisäksi
kahdella tarinalla julkaisuja on ennen tätä alla jo useampi kuin yksi aiempi.
Toinen niistä on Mikki-dekkariklassikko Irokeesikaulanauha vuodelta 1960, jolle
luvassa on jo neljäs julkaisu Suomessa. Sarjan ansaitsemaa klassikon asemaa ei
mitenkään käy kiistäminen, mutta aina näin monta julkaisualustaa saaneet
tarinat pistävät pohdiskelemaan niiden tarvetta olla jälleen esillä.
Erityisesti juhlatilanteessa paikkansa olisi myös ensijulkaisunsa saavilla
klassikoilla, jotka nekin ansaitsisivat tulla sankkojen joukkojen lukemiksi.
Kolikolla on myös toinen puolensa: Juhlan tuntua voi
nimittäin myös syödä se, ettei tunnettuja ja tunnustettuja klassikoita
nähtäisikään. Huomioida pitää myös uudemmat Ankan ystävät, joilla ei niitä
aiempia julkaisuja ole hyllyssään tai muuten saatavilla eikä siten mahdollisuutta
herkutella näiden klassikoiden parissa. Näiden näkökulmien nojalla
Irokeesikaulanauhan kaltaisen klassikon uusi uudelleenjulkaisu on hyväksyttävää
ja antaa jo itsessään vahvan ostosuosituksen varsinkin heille, jotka eivät
tarinaa ole ennestään lukeneet. Täsmälleen sama pätee vuoden 1957 Lentävään
skotlantilaiseen, jolle julkaisukerta on Suomessa kolmas.
Näiden sijasta jos jonkin tarinan julkaisemisesta tässä
yhteydessä on hieman kitistävä, on se Kaupanteon koodit. Juttu on vuodelta
1976, mutta ainoan julkaisukertansa Suomessa se on saanut Taskarissa 338 yhdeksän
vuotta sitten. Näin pieni julkaisuväli on turhan tiivis, kun kyseessä on
tarina, jota ei voi millään mittapuulla lähteä klassikoksi tai muusta syystä
erityisen merkittäväksi sarjaksi julistamaan. Juttu on hauska, mutta tässä
kirjassa se vie tilan kontekstiin paremmin sopivalta sarjalta.
Kaupanteon koodeissa tavattava Kuuno Kaakkuri on mukana myös
sarjassa Riitta Hanhi rikkana rokassa vuodelta 1961. Kyseessä on Kuunon
ensiesiintyminen ja Riitan toinen. Kaksikko on sittemmin kunnostautunut
piinkovana bisnesparivaljakkona lukuisissa oivallisissa sarjoissa, mutta
lähtökohdat yhteistyölle eivät ole olleet kovinkaan lupaavat, kuten tästä
tarinasta voi todeta. Sarjaa voi kutsua vähintäänkin pienoisklassikoksi, jos
sitä ei henno aivan järeimpien joukkoon laskea. Se tuo kokoelmaan mukavan
lisän.
Tarina Aku Hoodista on Scarpan Robin Hood -parodia vuodelta
1960. Sarja on kirjaan nappivalinta, sillä se omalla tavallaan osoittaa Scarpan
mestarilliset kyvyt tarinoitsijana. Tunnettujen tapahtumien, teosten tai
legendojen parodiointi on vaativa laji, joka menee helposti pahan kerran
pieleen. Usein parodiat ovat tahattoman puuduttavia käydessään kaavamaisesti
tutun vanhan jutun läpi hyvin miedoin vitsein. Scarpa ei tällaisiin synteihin
sorru, vaan tuo juttuun mahtavalla ja toimivalla tavalla täysin omiaan tehden
parodiasta niin itsenäisen teoksen kuin se voi olla. Lähtökohtaisesti jo
tarinan siirtäminen sen alkuperäisestä kontekstista on ollut osuva valinta,
joka vie sarjan heti voiton puolelle. Tarinan uudelleenjulkaisu on
toimitukselta kiitosten arvoinen teko, sillä se ei nähdäkseni kuulu
itsestäänselvyyksien joukkoon uudelleenjulkaisuvalintoja Scarpan tuotannosta
tehtäessä.
Kirjan kaksi ensijulkaisunsa Suomessa saavaa sarjaa on siinä
mielessä valittu hyvin, että ne edustavat ajallisesti Scarpan mittavan uran eri
päitä. Kultainen hetki on vuodelta 1955 ja Muistumia tulevasta vuodelta 1996.
Kumpikaan niistä ei ole Scarpan käsikirjoittama, mikä on kyllä kieltämättä
pieni harmi, kun kyseessä on Scarpan juhlakokoelma ja vieläpä sen harvat
debyyttijulkaisut.
Nimestä se ei kuitenkaan jää kiinni ainakaan Kultaisen
hetken kohdalla, sillä käsikirjoittajana on sille toiminut oikea legenda, Guido
Martina. Martinan jutuille tyypilliset ketkuilu, juonittelu, yllättävät
käänteet ja vihaiset Ankat ovat kaikki elementissään ja Scarpa niille
oivallinen tulkki. Rehellisesti sanottuna vuonna 1955 uransa vielä hyvin varhaisessa
vaiheessa olleen Scarpan piirrokset häviävät kirjan muille, myöhempien vuosien
näytteille, mutta tällaisiin kokoelmiin on aina ilo saada ura näkyviin
mahdollisimman laajasti.
Alessandro Sistin käsikirjoittama Muistumia tulevasta on
kirjan sarjoista selvästi heikoin. Syy ei ole Scarpan piirroksissa vaan
hyppelehtivässä, ajelehtivassa ja oikeastaan täysin juonettomassa
käsikirjoituksessa. On ikävää, että näin heikko suoritus on löytänyt tiensä
Juhlakattauksen juhlakattaukseen, mutta otetaan tästäkin se mahdollinen ilo
irti: Saimmepa nähdä Scarpaa myös tämän uran myöhemmältä vaiheelta.
Juhlakattaus Scarpoineen kannesta kanteen on oivallinen
aloitus legendan juhlavuodelle. Juhlakokoelmana tätä ei täydellisenä voi pitää,
mutta onneksi ainakin lupausten mukaan tämä oli vasta aloitus ja vain osa koko
juhlaa. Kemujen kohokohtia voidaan odottaa loppuvuodelle, sillä Scarpan
syntymäpäivää vietetään 27. syyskuuta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti