Aku Ankan
vuosikertaa 1974 värittävät äärimmäisen rikas hahmogalleria ja kultaisten
klassikoiden ensimmäinen uusintakierros.
Aku Ankka
Näköispainos vuosikerrasta 1974, I ja II osa
Sanoma Media
Finland Oy, Kids Media 2016
Toimitus:
Aki Hyyppä, Lilli Lehtonen ja Viia Viitanen
Ulkoasu ja
esipuheiden taitto: Raimo Hyvönen
842 sivua,
sidottu (I osa), 880 sivua, sidottu (II osa)
ISBN:
978-951-32-4225-1 (I osa), 978-951-32-4226-8 (II osa)
Suositushinta:
51,00 €/kpl, 102,00 € yht.
1970-luvulla
Disney-sarjakuva alkoi olla Amerikan mantereen puolella erittäin heikossa
hapessa. Monet mestaripiirtäjät ja -käsikirjoittajat alkoivat lopetella uraansa
eikä uusia huippukykyjä kuulunut yhtä lailla tilalle. Vauhtia haettiin muun
muassa mitä erilaisemmilla sarjakuvalehtinimikkeillä. Strategia oli otettu
käyttöön jo 1960-luvulla, jolloin tulevan kriisin siemenet jo itivät hyvää
vauhtia.
Vuosi 1974
tarjoaa Aku Ankassa pitkälti sitä samaa, mitä jo vuosikymmenen ensimmäisinä
vuosina oli totuttu näkemään. Perinteisen amerikkalaisen tuotannon rinnalle
tulivat aiempaa vahvemmin eurooppalaisperäiset tarinat. Egmontin koneisto
Tanskassa oli päässyt mukavaan tekemisen meininkiin kymmenkunta vuotta
käynnistymisen jälkeen, mutta paras oli edelleen vielä vasta edessä.
Esimerkiksi sellainen mestari kuin Vicar oli ankallisen uransa alussa ja piirsi
pääasiassa melko lyhyitä vitsisarjoja. Suomalaisittain näistä osui tähän
vuosikertaan eräs merkittävä tapaus, nimittäin Mauri Kunnaksen käsikirjoittama
Puujalkainen avaruusolento (30/1974).
Nykyisestä
Akkarista poiketen mukana on tuhdisti myös sarjoja Italiasta. Enemmän Aku Ankan
taskukirjojen ja Roope-setien puolelta tuttujen nimien, kuten Giovan Battista
Carpin, Romano Scarpan, Massimo De Vitan ja käsikirjoittaja Guido Martinan,
tuotokset oli rukattu ruutujaoltaan lehteen sopiviksi, mutta se ei syö niiden
tenhoa. Italialaiset sarjat ovat itse asiassa eräs tärkeäkin elementti ja
tunnelman luoja 70-lukulaiseen Akkariin. Ne myös erottuvat edukseen
amerikkalaisesta ja tanskalaisesta tuotannosta, jotka olivat tuolloin
luonteiltaan kuin sammuva ja syttyvä tähti. Italiassa vedettiin täysillä.
Jos jostain
nykypäivän tekijät voisivat ottaa oppia, niin 70-luvun tavasta sekoittaa
suhteellisen huolettomasti eri universumeja toisiinsa. Ei ole mitenkään
tavatonta, että samassa sarjassa kohtaavat yhtäkkiä seitsemän kääpiötä ja
kapteeni Koukku tai Samu Sirkka, Helinä-keiju ja Matami Mimmi! Disneyn
elokuvista tuttuja hahmoja ja miljöitä suorastaan vilisee, olivathan toki jo
kaikki edellä mainitutkin niistä peräisin. Pepi, Aristokatit ja Viidakkokirjan
väki ovat lehdessä jopa vakiokaartia. Mainittakoon, että Italiassa käytettävien
hahmojen joukko on viime vuosina runsastunut, mutta hahmot ovat yleensä
tekijöiden omia luomuksia ja 70-luvun tilanteeseen on silti edelleen
kirittävää!
Ei liene
mikään yllätys, että parasta materiaalia vuosikerrassa ovat toivesarjat. Ne
keskittyivät vuonna 1974 erityisesti Carl Barksin tuotantoon, mikä ei ole ihme.
Barksin nimi oli jo Suomessa tuotu esille, mistä lehdissä kertovat muutamassa
takakannessa julkaistut mainokset alkaneesta albumisarjasta Aku Ankan parhaat.
Sarjaa julkaistiin kahdenkymmenen vuoden ajan 48 albumin verran ja suurimmaksi
osaksi ne sisälsivät nimenomaan Barksin kymmensivuisia. Vuoden 1974 Akkareissa
toisen suuren toivesarjojen ryhmän muodostivat Pikku hukka -tarinat.
Barksilta
oli vielä vuonna 1974 mukana myös aivan uusia tarinoita. Hänhän käsikirjoitti
vielä 70-luvulla tukun Sudenpentujen seikkailuja, joita piirsivät Tony Strobl
ja Kay Wright. Näistä tarinoista eräs klassinen, Tupu, Hupu ja Lupu pullossa
(14/1974), on päässyt Näkkärin ensimmäisen osan kanteenkin.
Kansista
puheen ollen, ne ovatkin mielenkiintoista antia. Useimpien takana on
tanskalainen Nils Rydahl, joka kymmenkunta vuotta aiemmin oli ollut Egmontin
ensimmäisenä Ankka-piirtäjänä pistämässä yhtiön rattaita käyntiin. Rydahlin
piirrostyyli ei kuulu niihin lennokkaimpiin ja kansien jäykkyyttä lisää se,
että ne ovat usein melko suoria kopioita jostakin lehden sivuilta löytyvästä
kohtauksesta.
Mikä sitten
tekee 70-luvun Akkareista kokonaisuudessaan kehuttavia ja miellyttäviä
lukukokemuksia? Ei kai pelkkä nostalgia synnytä moisia aatoksia! Rehellisesti
on todettava se, ettei 70-luvun lehdissä sarjakuvallisesti juurikaan juhlita.
Ei ole terve tilanne, että kohokohtia ovat uusinnat parin vuosikymmenen takaa.
Suuri osa tarinoista on kuin hätäisesti hutaistuja. Niiden juonet eivät ole
kummoisia eivätkä piirroksetkaan edusta Disney-sarjakuvan kärkeä tai pääse edes
lähelle sitä.
Avainsana on
tunnelma. 70-luvun Akkarissa on rentoutta, kiireettömyyttä ja jopa
jonkinasteista viattomuutta. Sellaista ei valitettavasti löydy nykypäivän
julkaisuista. Juuri tämän takia näitä lehtiä lukee mielellään, täysin niiden
ääreen rauhoittuen, unohtaen ympäriltään kaiken muun ja pyhittäen hetken
hektisestä arjesta niille. Tämä on pohjimmiltaan sitä, miksi Aku Ankkaa
luetaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti