Marraskuun valomerkki koitti jo alkuviikosta, mutta
Valomerkki-nimeä kantava marraskuun Taskari ansaitsee toki vielä ruodintansa.
Corrado Mastantuonon piirtämässä kannessa pääosaan pääsevät Karhukoplan konnat,
jotka muuten opuksessa melkoiseen statistin rooliin jäävät. Nimihahmoiksi
heidät toki korotetaan kahdessa Giuseppe Sansonen yksisivuisessa, Täysvarustuksessa
ja Kiitollisuudenvelassa, mutta ne ovat rutiininomaisia suorituksia.
Kopla esiintyy myös johtosarjassa, Carlo Panaron ja Graziano
Barbaron Salasanasekoittimessa. Juoneen on kehitetty lupaava viritelmä, mutta
siitä ei selvästikään oteta kaikkea irti. Tarina päätyy arvattavalle polulle.
Vihoviimeiset ruudut saattavat hymyilyttää, mutta eivät ne mitään pelasta.
Fabio Michelinin ja Luciano Gatton Super€uroissa koplalaisia marssitetaan myös
esiin. Valitettavasti kaava toistuu tässäkin yhteydessä. Ihan hieno tarinan
idea vesittyy, kun sarjassa vain jankataan samaa sivusta toiseen. Loppukin on
pettymys.
Carlo Panaron ja Paolo De Lorenzin tavanomaisen yksisivuisen
Luksusauton jälkeen löytyy mielenkiintoisesti kirjan sisään sijoitettu sarja. Päässäni
Asuu Muukalainen! on PAM-tarinasarjaan kuuluva osa, kuten nimestä voi päätellä.
Se löytyy Taskarista kirjan kolmantena tarinana ja toisena pitkänä sellaisena.
Yleensä PAM-seikkailut ovat löytyneet joko johtosarjan tai kirjan viimeisen
tarinan paikalta, mutta nyt on menetelty toisin. Tarina on kuitenkin
tunnelmaltaan sellainen, että se olisi sopinut paremmin perinteisen
sisällysluettelon mukaiseen järjestykseen.
Flemming Andersen on tuttu nimi PAM-sarjan piirtäjänä, mutta
ensimmäistä kertaa käsikirjoittajana on Lars Jensenin sijasta Byron Erickson.
Erickson on ottanut suuret saappaat täytettäväkseen, mutta onnistuu siinä
hyvin. PAM-sarjoille ominaisesta tyylistä ja tunnelmasta ei ole tingitty.
Hieman pistemenetyksiä tulee siitä, että sarjan uhkakuvat laimennetaan turhan
nopeasti, kun siihen vaiheeseen juonessa päästään.
Suuria saappaita ovat täyttämässä myös Vito Stabile ja
Stefano Intini, jotka ovat laatineet Taikaviitta-aiheisen monivalintasarjan
Sankarin monta tietä. Sellaisia on toki nähty ennenkin, mutta erikoisen jutusta
tekee se, että juoni pyörii Taikaviitan ensiesiintymisen ympärillä. Guido
Martinan ja Giovan Battista Carpin klassikkoon Akun hahmonvaihdos vuodelta 1969
(mm. AATK 41) viittaillaan ahkerasti, mutta ei sille mitään lisäarvoa tällä
tavoin tuoda. Sarjan vaihtoehdot eivät ole kovin lennokkaita. Parhaimmillaan
tätä voi pitää Ankasta irrotettuna oppituntina siitä, kuinka pienetkin asiat
voivat vaikuttaa elämänkulkuun dramaattisellakin tavalla.
Ruusulinnan omistuskirjojen kaltaisten tärkeiden papereiden
pyörittelyä ilmenee myös Arkkitehtonisissa arvoissa. Käsikirjoittajien Tito
Faracin ja Giorgio Salatin sekä piirtäjä Roberto Vianin joukko muodostaa
nimekkään ja ansiokkaan kokoonpanon, joilta voi yhdessä odottaa paljon.
Odotuksille saadaan vastinetta tässä suorastaan tragikoomisessa velmuilussa,
jossa Aku tuntuu kerrankin olevan pääsemässä rahoiksi samalla onnistuen
puijaamaan Roopea. Tarina on tämän Taskarin paras.
Roberto Vianin kynänjälkeä saadaan ihastella myös
hiiriuniversumin puolelta, joskaan ei sieltä tavanomaisimmasta päästä. Kirjan
ainoassa hiiriuniversumin sarjassa Mikki Montana käsikirjoittaja Stefano
Ambrosio on lähettänyt siimahännän ja liudan muita tuttuja 1800-luvun
Yhdysvaltoihin keskelle rosvojoukkoja, intiaaneja, Villiä länttä ja
sisällissodankin kaikuja. Toimituskunnalle on annettava kiitoksia nokkelista,
historiallisista nimiväännöksistä. Itse juoni tallaa sen verran tuttuja
reittejä, että suurempaan juhlaan ei ole aihetta.
Loput kaksi sarjaa, Alberto Savinin ja Andrea Luccin
Pelle-juttu Kilpakumppani menneisyydestä ja Rodolfo Ciminon ja Luciano Milanon
perinteikäs aarrejahti Todellinen viisasten kivi eivät enää perustuksia
hätkäytä. Ensimmäisen loppuratkaisu sisältää kylläkin innovatiivisuutta, josta
on aina kiittäminen ja jälkimmäisessä mukavaa on nimenomaan Ciminon sarjoissa
ennenkin tavatun Roopen robottipalvelijan Makkosen esiintyminen.
Valomerkille ei ole syytä näyttää valomerkkiä. Kyseessä on
sujuva kokonaisuus, vaikka monen tarinan kohdalla päädytäänkin yllätyksettömiin
ja siitä syystä paikoin jopa puuduttaviin ratkaisuihin. Joulukuussa eli jo
tässä kuussa päätetään vuosi 400-sivuiseen opukseen, jonka Taikaviitta-aiheinen
kansi on ainakin mielenkiintoa herättävä. Sitä herkkupalaa ei odotetakaan enää
pitkään!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti