Roope-sedän juhlavuosi lähtee visukintun nimikkolehden
osalta käyntiin komeasti platinanumerolla. Numeron tähtenä on Milanon
maestroksi tituleerattu Marco Rota, jonka valinnan lukijat viime keväänä
sinetöivät suorastaan näytöstyyliin. Platinanumeroille tutuksi tulleeseen
tapaan lehden sivuilta löytyy laadukkaan sarjakuvan lisäksi artikkelitekstejä,
muuta taidetta sekä haastattelu, jossa mestari itse saa puheenvuoron.
Johtosarjaksi on valikoitunut Viikinkien vastustaja vuodelta
1975. Kyseessä on Augustus Ankan ensiesiintyminen. Hahmo on sittemmin
esiintynyt kahdeksassa sarjassa, jotka ovat kaikki olleet Rotan tekosia. Viikinkien
vastustajan käsikirjoitus on Gaudenzio Capellin nimissä. Tarina on julkaistu
Suomessa jo kolmasti aiemmin, joten jälleen uutta julkaisua tässä kohtaa voi
pitää kyseenalaisena. Toimitus kuitenkin on katsonut, että sarja on ”niin
omaleimaista Rotaa, ettei maestron tuotantoa voi kattavasti esitellä ilman
sitä.”
Suotakoon tarinan uusi uusintajulkaisu. Voidaanhan sitä
pitää ankallishistoriallisesti merkittävänä. Lisäksi Rota taituroi sumuisen ja
myrskyisän Kaledonian miljöön kanssa siihen malliin, että piirroksista voi jo
havaita tulevan kaikuja. Rotahan on yltänyt vieläkin komeampiin suorituksiin,
joista esimerkkejä on tässäkin lehdessä.
Ensimmäinen numeron kahdesta ensijulkaisunsa saavasta
sarjasta on Mikki-juttu Apinoiden planeetta. Käsikirjoitus on Osvaldo Pavesen.
Sarja on Viikinkien vastustajan tavoin vuodelta 1975, mutta piirrosten tasossa
jäädään tässä selvästi siitä jälkeen. Se kertoo ehkä siitä, kuinka Rota on
panostanut Viikinkien vastustajan kuvitukseen. Apinoiden planeetta ei juonellisestikaan
kovin kummoisiin suorituksiin yllä, mutta ainakin se oli mukana näytteenä
Rotasta hiirien parissa.
Lehden kolmannen sarjan kohdalla tulee jo aika nuhdella
toimitusta hajauttamisen puutteesta, sillä vuorossa on jälleen tarina vuodelta
1975. Elisa Pennan käsikirjoittama Aku Ankka gorillajahdissa on nelirivinen
sarja, joten sen osalta julkaiseminen platinanumerossa on kiitettävä teko.
Juuri tällainen monipuolisuus kannattaa tässä formaatissa käyttää hyödyksi.
Piirroksissa tahi juonessakaan ei Viikinkien vastustajalle tässäkään pärjätä.
Rotan piirrokset ovat kuitenkin sitä tasoa, että ne antavat sarjalle paremmat
eväät kuin mitä pelkällä juonella on tarjota.
Vasta lehden neljännessä ja samalla viimeisessä tarinassa
saadaan näyte piirrosten lisäksi myös Rotan käsikirjoituksesta. Saraseenien yö
on Viikinkien vastustajan tavoin nähty Suomessa aiemmin kolmasti, mutta
julkaisualustat ovat olleet sen verran poikkeavia, että näkyvyys enemmän
valtavirtaan kumartavassa julkaisussa on perusteltu. Lisäksi Saraseenien yö
ansaitsee paikkansa platinanumerossa myös aivan omilla ansioillaan, sillä niin
kauniisti piirretty tarina on kyseessä.
Vuodesta 1975 on päästy eteenpäin
vuoteen 1983 ja Rotan tyyli on kypsynyt. Rivejä on sivulla neljä kuten
Gorillajahdissa. Heti sarjan ensimmäinen ruutu paljastaa, mitä tuleman pitää.
Ruutu ruudun perään kaunista, silmiä hivelevää taidetta. Laajemmissa
maisemakuvissa Rota vasta pääseekin oikeuksiinsa. Nähdäänpä tarinassa
lentokonekin, joiden piirtämiseen Rota on erityisen viehtynyt.
Saraseenien yö on timanttisen taiteensa lisäksi myös
tarinaltaan kokemus ja elämys. Sen julkaisu platinanumerossa jättää jälkeensä
erittäin hyvän mielen. Se on sarja, josta tämä platinanumero jää mieleen ja
josta on kiitteleminen. Myös Viikinkien vastustajasta voidaan kiitosta jakaa,
tosin pienellä varauksella, sillä en toimituksen näkemyksestä poiketen näe sitä
sellaisena tapauksena, että julkaisu niin ehdoton olisi ollut. Ajallista hajauttamista
olisin kaivannut numeroon enemmän, sillä nyt peräti kolme sarjaa oli peräisin
aivan samalta, lyhyeltä ajanjaksolta. Näistä pienistä huomautuksista huolimatta
platinanumero läpäisee tulikokeensa jälleen kirkkaasti, aloittaa vuoden
erinomaisesti ja antaa luvan odottaa hyvää jatkossakin. Huhtikuussa vuorossa on
Massimo De Vitan platinanumero.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti