Giorgio Cavazzanon kullanhohtoinen kansi johdattaa vuoden
toisen normaalin Roope-setä-lehden pariin. Kaunista on maestron tyylikäs jälki,
mutta onko sitä numero sisältö? Ensimmäisenä huomio kiinnittyy lehden sisällä
tapahtuneisiin muutoksiin. Aiemmin sivulta 98 palkintotehtävän yhteydestä
löytyneet toimitukselliset tiedot ovat siirtyneet sivulle numero 2 ja siten
pudottaneet Donald Soffrittin Pikku-Aku-stripit pois lehdestä. Pikku-Aku-strippejä
kohtaan ei jää kaipuuta, sillä varsin harvoin niissä mitään kummoista olikaan. Samalla
palkintotehtävätkin ovat Ropsun osalta ainakin toistaiseksi jääneet historiaan.
Tälle ratkaisulle löytynee selitys Sanoman taloudellisesta tilanteesta.
Matalasuhdanteista ei ole tietoakaan lehden johtosarjassa.
Klondiken kuningatar on jo nimeltään maukas, tuntuuhan se hyvin läheiseltä Carl
Barksin klassikkojen klassikolle Takaisin Klondikeen. Giampaolo Barosson
käsikirjoittama ja tämän veljen Abramo Barosson ideoima sarja on saanut
piirtäjäkseen Luciano Bottaron, mikä nostaa pintaan entisestään miellyttäviä
tuntemuksia. Hyvin on muistissa vielä syksyllä ilmestynyt Bottaron
platinanumero, joka oli täyttä timanttia kannesta kanteen. Siksikin on mahtavaa
nähdä Bottaron työtä myös ihan norminumeroissa. Vuonna 1971 tehdyn sarjan
aloitusruutuun olisi huoletta voitu lyödä klassikon leima. Almanacco
Topolinossa ensijulkaisunsa saanut nelirivinen tarina on täydellinen osoitus
siitä sisällöstä, mitä Ropsuun on mahdollisuus ujuttaa ja joka on aina
tervetullutta.
Edellisessä numerossa alkanut taidehistoriaa ankallisesta
näkökulmasta luotaava tarinasarja jatkuu samoin tekijöin ja samalla
sivumäärällä kuin viimeksikin. Väärinymmärrettyjä viestejä on Roberto Gagnorin
ja Paolo De Lorenzin johdatus muinaisen Egyptin taiteeseen, jolla oli muitakin
merkityksiä, kuten niin tarinasta kuin sitä seuraavasta artikkelistakin
ilmenee. Tarina on itsessäänkin hyvä – mitä nyt lopun imelyys voi hieman
sätkäyttää – mutta artikkeli tuo sille lisäarvoa. Yhdistelmä on mainio!
Toivottavasti meno jatkuu näin reippaasti.
Traditionaalisissa In English -yksisivuisessa sekä kuukauden
dekkaripähkinässä on niissäkin nähty muutos, mutta ehdottoman hyvään suuntaan.
Niiden yhteydessä on nimittäin mainittu juttujen tekijät nimeltä. Tämä
huomionosoitus on kunnioittavaa tekijöitä kohtaan ja on hyvä, että se toistuu
kaikissa yhteyksissä. Lehden takakannesta löytyvästä vitsisarjasta nimet ovat
jääneet viime aikoina pois, mutta nekin ovat nyt tehneet paluun. Kiitos ja
kumarrus tästä toimituksen suuntaan!
Nauravan pellen tapauksessa siirrytään Heshukan maailmaan
eli X-Mickey-universumiin. X-Mickey-sarjat ovat jakautuneet kahteen kastiin:
joko ne ovat vakavamielisiä jännäreitä tai kepeään tyyliin tehtyjä komedioita.
Yleensä Mikin läsnäolo sarjassa on tarkoittanut sille jännäriluonnetta, mutta
poikkeuksiakin toki löytyy. Tässä Augusto Macchetton ja Marco Mazzarellon
sarjassa Mikkiä ei esiinny ja pääroolin ottaa siten Heshukka. Kyseessä onkin
enemmän komedian puoleen kääntyvä sarja, vaikka mysteeriä juonessa
pohjimmiltaan käsitellään. Tarina on kepeä ja lajissaan onnistunut. Se jatkaa
mukavasti aiemmin viitoitetulla taidehistoriallisella tiellä.
Sataan sivuun mahtuu vielä yksi sarja. Johtosarjan tavoin se
on vanhempaa perua. Ennio Missaglian ja Massimo De Vitan Kassakaappihuijaus on
vuodelta 1965 ja siten hyvin varhaista De Vitan tuotantoa. Tämä näkyy herran
piirrosjäljessä, jossa ei vielä ole tälle tyypillisiä piirteitä ja vivahteita.
Tunnustettujen maestrojen varhaista työtä on kuitenkin aina mielenkiintoista
saada nähtäville. Lyhyt sarjakaan ei ole lainkaan hullumpi, joten julkaisulle
on vielä enemmän perusteita.
Ropsu jatkaa juoksuaan pienoisten uudistusten myötä, joista
sarjojen tekijöiden nimien julkaiseminen kaikissa tapauksissa on erityisen
kehuttava. Numero tekee vaikutuksen myös sisällöllään. Tarinoista ei heikkoja
lenkkejä löydy. On ollut lisäksi hienoa todistaa lehden paluuta enemmän
yleissivistävälle tielle siinä nähtävien artikkelien myötä. Käsittelyssä ei ole
vain ankkaa, vaan myös muunlainen faktatieto saa tilaa. Artikkelithan eivät
missään välissä Ropsusta ole hävinneet, mutta ne ovat keskittyneet viime
vuosina tiukasti ankkoihin ja tuntuneet olleen mukana vain väkinäisen
periaatteen vuoksi. Nyt artikkeleissa on nähtävissä laajempaa skaalaa ja
tunteet intohimottomasta pakkopullasta ovat jääneet pois. Hyvällä tiellä
ollaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti