Huhut Hollywoodissa kertovat, että näyttelijä Tom Cruise olisi tulossa pääosaan Disneyn musikaalikomediaan Bob the Musical. Cruisen lisäksi Disney on huhujen mukaan kiinnostunut palkkaamaan projektiin mukaan The Artist -elokuvasta parhaan ohjaajan Oscarilla palkitun Michel Hazanaviciuksen.
Vuodesta 2004 lähtien kehitteillä ollut käsikirjoitus kertoo miehestä, joka päähänsä saaneen iskun seurauksena alkaa kuulla muiden ihmisten sisäisiä lauluja eli hänen elämänsä muuttuu musikaaliksi. Pitkään venynyt tuotanto olisi mielenkiintoista saada päätökseensä erityisesti tällaisella kokoonpanolla!
Sivut
▼
maanantai 27. huhtikuuta 2015
Arvostelu: Roope-setä 428
Vuoden ja samalla kaikkien aikojen toinen Roope-setä-lehden
platinanumero on ilmestynyt. Huomion keskipisteenä on Giorgio Cavazzano. Homma
lähtee komeasti käyntiin jo kannessa, kun paljastuu, että lehden sisuksiin on
upotettu muun muassa sellainen helmi kuin Destino. Destino on Salvador Dalín suunnittelema Fantasia-elokuvan episodin tyylinen
animaatio, joka herran elinaikana jäi kuitenkin vain suunnitelmien asteelle.
Disneyn studiot tekivät kuitenkin Dalín suunnitelmien pohjalta elokuvan Destino
vuonna 2003, kuten Ropsussakin kerrotaan.
Walt Disney esiintyy käytännössä jokaisessa
Disney-julkaisussa nimensä kautta, mutta muuten tämä on niissä harvinainen
vieras. Destinossa päästään nauttimaan peräti tämän esiintymisestä yhtenä
hahmona muiden joukossa. Roberto Gagnorin käsikirjoittama ja lehdessä
jalustalle nostetun Giorgio Cavazzanon piirtämä sarjakuvakertomus Destinosta
eli surrealistisesta matkasta kohtaloon on melkoinen namupala ja platinanumero
juuri oikea alusta sen julkaisemiselle. Cavazzanon piirrokset ovat täydellisiä.
Maestro on selvästi pistänyt itsensä likoon sarjaa piirtäessään ja mikä jottei –
historiallinen tapaus on kyseessä. Destinon julkaiseminen on vuoden
kulttuuritekoja.
Ylisanoja voisi käyttää myös seuraavan tarinan lähtökohtien
yhteydessä, kun käsikirjoittajan paikalla puurtaa Casty. Nefaustuksen saari on
Destinoa tavanomaisempi esimerkki Cavazzanon tyylistä tämän vuosituhannen
puolella. Destinon tasoisiin suorituksiin ei luonnollisesti ylletä, mutta on
Castyn käsikirjoitus ansaitsemansa kuvittajan saanut. Juonellisesti sarja
häviää Castyn parhaille tuotoksille, mutta herran kohdalla rima on aina niin
korkealla, ettei tämäkään tarina missään tapauksessa huonoa lähelläkään ole. Castylle
ominainen huumoripuoli löytyy, mutta jännitystä saa tällä kertaa hakemalla
hakea.
Rodolfo Ciminon käsikirjoittama Kolmoissaaren salaisuus on
melko tyylipuhdasta Ciminoa eikä mitenkään erityislaatuinen ja siitä syystä
platinanumeroon sisällytetty. Vuodelta 1989 peräisin oleva tarina
havainnollistaa sitä yhtä platinanumeroiden takana piilevää pointtia eli
taiteilijoiden piirrostyylin muutosta vuosien saatossa. Muita ansioita sille ei
voi laskea.
Lehden viimeinen tarina on Carlo Chendin käsikirjoittama lyhykäinen
Roopen nuoruudenseikkailuja valottava Nappikauppoja (sisällysluettelossa
nimellä Nappikauppaa). Cavazzanon osalta varhainen, vuonna 1968 tehty tarina,
osoittaa tämän hallinneen lestinsä alusta alkaen. Sarja on sen päälle vielä
ihan viihdyttäväkin, joten se on oiva lisäys lehden loppuun mutusteltavaksi
makupalaksi.
Tammikuiseen Romano Scarpalle omistettuun lehteen verrattuna
platinanumeron juoksu on parantunut selvästi. Scarpa-numerossa julkaistuissa
tarinoissa ei ollut juuri mitään erikoista, osa niistä oli jopa köykäisiä ja
Mikki loisti poissaolollaan. Tässä numerossa nämä virheet eivät toistu ja usko
platinanumeroiden konseptin mahdollisuuksiin palaa täyteen huippuunsa. Jo
pelkästään Destinon julkaiseminen on sellainen teko, joka ansaitsee
suitsutusta. Edelliseen platinanumeroon verrattuna artikkeleita on vähemmän,
lyhykäiset lehden alussa ja lopussa, mutta se ei menoa haittaa, kun sarjakuva
on niin oivallista. Seuraavassa platinanumerossa vuoron saa Scarpaa ja
Cavazzanoa nuorempaa kaartia edustava Silvia Ziche.
sunnuntai 26. huhtikuuta 2015
Arvostelu: Aku Ankan taskukirja 425
Jääkiekon MM-kisat häämöttävät jälleen nurkan takana.
Kisatunnelmaan voi virittäytyä huhtikuun 400-sivuisella Kisaturisti-paketilla,
jonka tutunomaisin kiekkoilijapiirtein sävytetyn kannen on taiteillut
Alessandro Perina. Jääkiekkoteemalla jatketaan myös johtosarjassa Kaappaus
kaukalossa, mutta tutusti Gorm Transgaardin ja Flemming Andersenin tarinassa
laji jää statistin rooliin. Egmont-tuotos ei muutenkaan pääse häikäisemään.
Erilainen Egmont-tuotos on jo nimensäkin perusteella
Viitatar iskee jälleen. Sune Troelstrupin käsikirjoituksen piirtäjäksi on saatu
maestro Giorgio Cavazzano, joka pääsee sarjassa päivittämään itselleen tutun
hahmon ulkoista olemusta. Eräänlainen esittelysarja ei saa vielä kaikkia
venttiilejä auki täyden höyryn vauhtiin. 1970-luvulla luotua Viitatarta
lämmiteltiin uudelleen Italiassa jo joitakin vuosia sitten. Siitä projektista
on tähän Taskariin haalittu Riccardo Secchin ja Marco Mazzarellon Supersankarit
sairaslomalla, jossa ei mitenkään harvinaisesti Viitatar esiintyy Taikaviitan
rinnalla. Tämä sarja on paremmin onnistunut kuin Egmontin comeback-tuotos,
mutta toki luonnollisestikaan Secchin ja Mazzarellon harteilla ei ollut
pakollisia paluukuvioiden maneereja.
Jonkinlaisen paluun tehneenä voidaan pitää myös Valheiden
verkon piirtänyttä Francesco Guerrinia, jonka kaunista viivaa on suomalaisissa
julkaisuissa nähty valitettavan harvoin. Kymmenisen vuotta sitten Guerrinin
ankat olivat yleisempi näky Taskareissa. Guerrinin paluu on siinäkin mielessä
onnistunut, että tämä on päässyt taiteilemaan Fausto Vitalianon mallikkaan
käsikirjoituksen pariin. Tarina on Taskarin paras.
Harvemmin nähty vieras on myös Polle Koninkaulus, joka
seikkailee Carlo Panaron ja Marco Gervasion Ahneissa automaateissa. Verbi ”seikkailla”
on tosin tässä yhteydessä liioiteltu ilmaisu, sillä Pollen osaksi lankeaa
sarjassa varsin passiivinen rooli tapahtumien edetessä omilla raiteillaan.
Paremmaksi viritelmäksi, jossa on mukana bisnestä ja teknologiaa, yltää Roopen
ja Kroisoksen ikuista liike-elämän taistoa kuvaava Carlo Gentinan ja Maurizio
Amendolan Puhuvat pakkaukset, joka erinomaisesti toistaa tätä klassista
kuviota.
Mikki on mukana menossa kahden sarjan verran. Näistä
jälkimmäinen, Silvia Martinolin ja Ottavio Panaron Aarre aavikolla tienaa
kliseisyydellään, kankeudellaan ja tylsyydellään kyseenalaisen tittelin
Taskarin huonoimpana sarjana. Marco Boscon ja Alessandro Perinan Viattomat
vorolaiset on parempaa jälkeä ja alkunsa osalta jopa lupaavaa sellaista, mutta
alkaa loppua kohden takuta ja hyytyä yllätyksettömäksi vedoksi.
Joukosta erottuva tapaus on myös Corrado Mastantuonon ja
Stefano Intinin Täydellinen konekopio, jonka parasta antia on parhaimmillaan
erittäin huvittava Palle Pulpun hahmo. Intinin piirrokset, jotka tarinan
edetessä sopeutuvat hienosti tunnelmaan esimerkiksi oivin varjostuksin,
ansaitsevat erityismaininnan.
Kirjan lopuissa sarjoissa tasapainoillaan Hannun onnen ja
Akun epäonnen välillä, koetetaan näpätä kuvaa jalkapalloilijasta, etsitään
oikeanlaista klinkkeriä (Niin mitä? Sekin selviää Taskarista!), tutustutaan San
Siestan elämään ja pakoillaan veroja jätelautalla. Myös pari yksisivuista on
mukana, mutta niin niiden kuin pikaisesti mainittujen niin sanottujen loppujen
tarinoiden on vaikeampi erottautua muiden joukosta.
Kokonaisuutena Kisaturisti on mallikas kokoelma. Vaikka osan
tarinoista kohtalo on jäädä hieman muiden jalkoihin, harva niistäkään
kuitenkaan niin huono oli, ettei sitä siinä sivussa mielellään lukisi. Jos 400 sivua
ei tuntunut riittävältä, niin ensi kuussa lohtua tuo Tripla ja 768 sivua.
perjantai 17. huhtikuuta 2015
Uusi The Force Awakens -teaser
The Force Awakens -elokuvasta eli Star Wars -saagan
seitsemännestä episodista on julkaistu uusi teaser, joka vilisee
alkuperäisestä trilogiasta tuttuja hahmoja ja tarjoaa jälleen uusia
näkökulmia ja paljastuksia tulevasta. Ensimmäinen Disneyn
Lucasfilm-oston jälkeinen Star Wars saa maailmanlaajuisen ensi-iltansa
18. joulukuuta. Katso virallinen teaser alta! Kyseessä on elokuvan toinen teaser, sillä marraskuussa julkaistiin ensimmäinen.
Syksyn ankkasato selvillä
Näyte Barksin Atomivakoojat- sarjakuvasta |
Ankat maailman ympäri 2: Eurooppa
Italialaispiirtäjien teoksia, mukana myös Suomessa ennen julkaisemattomia tarinoita.
ISBN 978-951-32-4053-0
Suositushinta 33,00€
Ilm. vk 37/2015
Noin 320 sivua
Ankkalegendat 2: Kulmikkaiden munien jäljillä ja muita klassikoita
Sisältää Carl Barksin tarinoita ja näihin perustuvia jatkotarinoita Don Rosalta. Mukana muun kuassa Kulmikkaat munat (Barks) ja Andien kutsu (Rosa), Onnellinen laakso (Barks) ja Takaisin Xanaduun (Rosa) sekä Vaarallinen keksintö (Barks) ja Kutistuva kitupiikki (Rosa)
ISBN 978-951-32-4055-4
Suositushinta 39,00€
Ilm. vk 39/2015
Noin 220 sivua
Kadonneen kirjaston vartijat ja muita Don Rosan parjaita -JUHLAPAINOS
Ensimmäisen Don Rosa-kokoelman juhlapainos, mukana runsaasti yhdessä Rosan kanssa koottua lisämateriaalia.
ISBN 978-951-32-4054-7
Suositushinta 39,00€
Ilm. vk 39/2015
Noin 180 sivua
Carl Barksin parhaat sarjat 4: Atomivakoojat
Barksin klassikkosarjoja sisältävä teos, mukana muun muassa harvoin julkaistu Atomivakoojat, Hondorican salaisuus, Rämeikön arvoitus sekä Turhaa tuhlausta.
ISBN 978-951-32-4051-6
Suositushinta 29,00€
Ilm. vk 42/2015
240 sivua
Vaarallinen Mikki - Floyd Gottfredsonin hurjimpia tarinoita
Harvinaisia ja sensuroituja Mikkejä esittelevä kirja, mukana muun muassa Mikki Hiiren salainen tehtävä ja Sotaorvot.
ISBN 978-951-32-4134-6
Suositushinta 33,00€
Ilm. vk 43/2015
128 sivua
maanantai 13. huhtikuuta 2015
Aku Ankan toimituksen vanha AKU-hylly myynnissä
Aku Ankan toimituksen osoite on muuttunut, ja valitettavasti uuteen toimistoon ei ihan kaikki aarteet enää mahdu. Tästäpä johtuen Huuto.nettiin on tullut varsin mielenkiintoinen kohde myyntiin. Alla vielä Huuto.netissä oleva kuvaus kohteesta:
Mikäli halajat tämän komean ja ainutlaatuisen Disney-kohteen itsellesi, ei muuta kuin huutamaan tämän linkin takaa!
Aku Ankan toimitus muutti, ja uuteen paikkaan ei enää mahtunut uljas AKU-hyllymme. Hylly on puusepäntyönä teetetty, sitä on kohdeltu hellyydellä, ja sen edessä on haastateltu Akun Jeetuubi-kanavalle Don Rosasta lähtien monia Ankka-maailman siilmääätekevää. Toista ei ole eikä tule!
Nimmareita, piirroksia ja muita keräilykohteita voi olla kellä vain, mutta tämä tilaisuus ei toistu. Hanki hylly, jolla on historia!
Kunkin kirjaimen koko on noin:
Korkeus: 190cm
Leveys: 165cm
Syvyys: 45cm
Kaikki kirjaimet myydään yhdessä.
Hyllystä saatava summa lahjoitetaan Lastensairaalan hyväksi.
Vanhasta toimituksesta hylly pitää hakea pois 24.4. mennessä, ja ostaja järjestää kantomiehet ja kuljetuksen.
torstai 9. huhtikuuta 2015
The Barks Fan's Potpourri: A Medley of Articles from the Carl Barks Fan Club Newsletter
Nyt Carl Barks- faneille olisi mielenkiintoinen julkaisu tarjolla. Joseph Robert Cowlesin teos The Barks Fan's Potpourri: A Medley of Articles from the Carl Barks Fan Club Newsletter on nimittäin myynnissä Amazonissa. Amazonin kuvaus kertoo kirjasta seuraavaa:
Published for the international Carl Barks Fan Club, this book includes images and articles regarding the amazing worldwide influence of Carl's stories and artwork on literature, the arts, education and literacy. For seven decades the work of Carl Barks has been translated into every major language, published by the millions, and enjoyed by billions of adults and children of all cultures. The characters he created have become household names, his stories treasured works of literature. Yet it was not until his retirement in the 1960s that Carl's name was made known to the public, for during the twenty-three years of his career, his work was presented to the public as that of Walt Disney—specifically, that of The Walt Disney Company. Carl Barks was "The Good Artist" who created Uncle Scrooge and wrote and drew adventure stories of Donald Duck and a menagerie of other Disney characters. He had the distinction of being the least known while at the same time the most popular storyteller in history. Some authorities have reported that comic books with Carl's stories averaged 23 million copies world wide, EACH MONTH throughout his twenty-three year career. If these figures are accurate, 23 million per month times 12 months times 23 years amounts to six billion copies sold, making Carl the most popular author in his lifetime and probably for all time to come. (And his body of work has continued to be republished globally in even greater volume during the half century since his retirement.) The revenue initially generated by Carl's tales would have amounted to gross sales of over $600 million, an average of more than $26 million yearly, and this was a half century ago when a dime had meaning. Carl himself received little in the way of compensation for helping to make the Disney name a worldwide entertainment empire, as his name was kept secret by the comic book publishers, and nearly all of his original art incinerated. Upon his retirement from twenty-three years of writing and drawing Disney Duck stories, Carl spent his next four decades creating brilliant oil paintings of scenes from the stories he'd written. Today those several hundred paintings are purchased by collectors at enormous six-figure prices. An American of humble beginnings from rural Oregon, Carl Barks became the single most prolific, most published, most read author in history. The Pictorial volumes of the nonprofit Carl Barks Fan Club explore all aspects of his work and its ongoing worldwide impact.Mitä mieltä olette, eikös tämä nyt todella olekin jokaisen ankistin ja etenkin barksistin pakko ostos!
Klassiset maalaukset Ankkalinnassa
Klassisia taideteoksia huippu Disney-artistien ankannoksina. Mielenkiintoisen kuuloista, eikö vain? Kalle Ankan nettisivuilla näitä olisi nyt komea rivi näytillä, ja on mukana myös muun muassa Kari Korhosen tulkinta Kullervon kirouksesta.
Tarkasta kaikki teokset täältä!
Tarkasta kaikki teokset täältä!
maanantai 6. huhtikuuta 2015
Arvostelu: Roope-setä 427
Kuluvan vuoden Roope-setien saldo on yltänyt jo kolmeen.
Giorgio Cavazzano on piirtänyt uusimman numeron kannen, mutta herran sarjoja
saadaan odottaa seuraavaan lehteen, joka onkin sitten tälle pyhitetty
platinanumero.
Tässä vuoden toisessa vanhan kaavan mukaan toimitetussa
lehdessä aloittajana on niin ikään vanhan kaavan mukaan toimivien maestrojen
Rodolfo Ciminon ja Luciano Gatton Sipulottien arvoitus. Perinteikkäässä, mutta
usein niin raikkaalta tuntuvien ciminolaisten juoniratkaisujen mukaan tässäkin
tapauksessa mennään. Mukana on kaukomaita, ihmeellisiä kansoja omituisine
piirteineen, Roopen tavoittelema aarre ja Aku sekä ankanpojat mukana remmissä.
Juusokin vilahtaa mukana eikä sarjan loppuratkaisussakaan Ciminon tuntien
mitään yllättävää ilmene. Tuttavallisen mukava aloitus, mutta taivaallisiin
sfääreihin ei perussuorituksilla ylletä.
Marcojen Bosco ja Meloni lyhykäinen Aku ja Touho -pätkä Filmihullut
ei sekään pääse kunniakulkueen keskipisteeksi. Muutaman tyypillisen ja
aikapäiviä sitten vanhentuneen vitsin voimin ei päästä tavoitteisiin eli
huvittuneisiin lukijoihin. Näin lyhyeen juttuun ei muutenkaan juuri paukkuja
varsinkaan tällä tyylillä ahdeta, joten parempi ajatus olisi laatia aiheesta
pidempi vitsikavalkadi.
Roopen nuoruudenseikkailujen muistelu jatkuu Klondiken
kuningas -sarjassa. Giorgio Martignonin ja Luciano Milanon nyt nähtävä tuotos
Roopen karttakeskus jatkaa aiemmille osille uskolliseen tyyliin eli ei edelleenkään
anna minkäänlaista uskoa sarjaa kohtaan. Lyhyillä ja innottomilla jutuilla ei
ole laisinkaan painoarvoa enkä jaksa käsittää, miksi tällainen tarinasarja on
ylipäätään aloitettu. Muutoksia rakenteessa tuskin tullaan tulevissakaan osissa
näkemään, joten taival on kuljettava tuskien saattamana loppuun.
Edeltäneiden juttujen jälkeen Roberto Vianin piirrosten
ilmestyminen silmien eteen on suuri toivonpilkahdus. Augusto Macchetton
käsikirjoittama X-Mickey-tarinasarjaa jatkava Vapise, Kammosyrjä! ahmaisee
lähes puolet lehdestä – onneksi, voidaan lehden muun sisällön perusteella
tokaista. Vian on kyllä täydellisen oikea piirtäjä näille Ropsun sivuilla
Heshukan nimen alla kulkeville tarinoille. Hän on oikea tunnelmien taikoja.
Hänen repertuaaristaan löytyy niin taito vakavalle ja paikoin jopa
synkistelevälle piirtämiselle kuin samaan pakettiin sopivissa määrin huumoria
viljelevä tyyli. Tässä tarinassa nämä molemmat puolet tulevatkin hyvin esiin.
Kun vielä Macchetton käsikirjoituskin on erittäin onnistunut, ovat ainekset
tähän mennessä Suomessa julkaistuista X-Mickey-sarjoista parhaalle valmiit.
Takakannen vitsisarjasta, In English -pätkästä ja dekkaripähkinästä
ei ole tälläkään kertaa kohottamaan tunnelmaa. Huolta täytyy kantaa Donald
Soffrittin Pikku-Aku ja kaverit -stripeistä, jotka tuntuvat jämähtäneen
onnettomalle tasolle. Vitseissä ei esiinny lainkaan omaperäisyyttä, mikä syö
tehokkaasti niiden tenhon ja tarkoituksen.
Heshukka-sarja Vapise, Kammosyrjä! ansaitsemine titteleineen
nosti kuitenkin tämän numeron suosta. Tällä haavaa näyttää selvältä, että
Heshukka-tarinat jatkavat myös uudistuneessa Ropsussa niinä hohdokkaimpina
tähtihetkinä ja lehden kruunuina. Uudistuksessa tämän roolin tarkoitettiin
todennäköisesti siirtyvän uutukaisille platinanumeroille, mutta tammikuussa
ilmestynyt Romano Scarpalle omistettu lehti ei juurikaan sytyttänyt. Täytyy toki
muistaa, että platinanumeroita on alla vasta tämä yksi kappale. Seuraava Ropsu,
mainitusti Cavazzanon jalustalle kohottava numero, voi hyvin käydessä kääntää
kurssin.
sunnuntai 5. huhtikuuta 2015
Ankallisvaalitentissä Ben Zyskowicz ja Antti Kaikkonen
Antti Kaikkonen. © Antti Kaikkonen |
Ben Zyskowicz. © Eduskunta |
Tässä kuussa käytävien eduskuntavaalien kunniaksi
Ankkalinnake päätti haastaa ehdolla olevia kansanedustajia
ankallisvaalitenttiin, jossa nämä saivat vastattavakseen tukun kysymyksiä
omasta Ankka-historiastaan sekä todellista päivänpolitiikkaa ja Ankkalinnan
maailmaa sekoittavia kysymyksiä. Tarkoitus oli saada tenttiin mukaan edustajat
neljästä suurimmasta puolueesta, mutta valitettavasti mukaan pyydetyillä SDP:n
ja perussuomalaisten edustajilla ei ollut kiinnostusta vastata haasteeseen. Tenttiin
osallistuivat kokoomuksen Ben Zyskowicz Helsingin vaalipiiristä ja keskustan
Antti Kaikkonen Uudenmaan vaalipiiristä.
Onko
kotitalouteenne tullut joskus Aku Ankka?
Ben
Zyskowicz: Ei ole.
Antti
Kaikkonen: Kyllä on, montakin vuotta.
Mikä on
ensimmäinen muistonne Aku Ankasta?
BZ: Joskus
jollakin kaverilla näin lehden.
AK: Aku oli
lapsuuteni sankari. Pidin häntä väärinymmärrettynä ja usein maailma kohtelikin
häntä kaltoin. Ilo oli sitä suurempi aina silloin, kun Aku onnistui jossain.
Kuka on
suosikkihahmonne?
BZ: Ei ole.
AK: Kyllä se
nimenomaan Aku on. Mutta kunniamaininnan voisin antaa Pelle Pelottomalle.
Entä
suosikkitekijä?
BZ: Ei ole.
AK: Olen
vanhan koulukunnan miehiä, ja pidän Carl Barksia parhaana. Mutta täytyy sanoa,
että myös esimerkiksi Don Rosa on todella mainio.
BZ: Ei ole.
AK: On niitä
moniakin. Jostain syystä mieleeni on jäänyt paljon koirahahmoja, kuten Jäyhä jököttäjä. Tai se, kun Kenraali Nuuh harhautettiin jäljiltä alunalla. [Jäyhä jököttäjä, mm. AA 9/1977 ja Kauhujen päivä, mm. AA 27/1960 ja 12/2008, toim.huom.]
Mitä mieltä
olette Aku Ankan Suomessa saavuttamasta kansansuosiosta? Mistä arvelette sen
johtuvan?
BZ: En osaa
sanoa.
AK: Sitä
pitäisi varmaan jonkun tutkia enemmänkin. Voisiko se lähteä siitä, että moni
meistä kokee hengenheimolaisuutta Akun kanssa ja kokee Hannu Hanhen ehkä hieman
ärsyttävänäkin hahmona. Jospa tämä liittyy perinteiseen
Suomi-Ruotsi-asetelmaan?
Luetaanko
eduskunnassa Aku Ankkaa? Näkyykö Aku Ankka jollain tavoin eduskunnan
työskentelyssä?
BZ: Ei
tietääkseni.
AK: Eipä
taideta lukea, ainakaan julkisesti, eikä se muutenkaan ihmeemmin näy. Kaipa
siitä voisi tulla sanomista…
Onko
urallanne tullut joskus vastaan tilannetta, joka on kuin Aku Ankasta?
BZ: Ei ole.
AK: No, voin
kertoa, että olen muutaman kerran löytänyt itseni tilanteista, joita on ollut
vaikea todeksi kuvitella. Välillä aika vaikeistakin. Mutta aina noustu on,
kokemusta viisaampana, kuten Akukin.
Aku Ankka
saa vuodesta toiseen ääniä vaaleissa. Itse asiassa (ainakin kuuluisan
kertomuksen mukaan) Kalle Anka olisi Ruotsissa valittu valtiopäiville
1980-luvulla, mikäli tälle annetut äänet olisi hyväksytty! Millainen poliitikko
Aku olisi? Mihin puolueeseen hän kuuluisi? Miten yhteistyö hänen kanssaan
sujuisi?
BZ: Aku on
yritteliäs hahmo, joka huolehtii läheisistään. Kuuluisi kokoomukseen.
AK: Aku
epäilemättä tulisi valituksi, mutta enpä tiedä viihtyisikö Aku eduskunnassa.
Eduskuntatyö edellyttää ryhmätyötaitoja, valmiutta kompromisseihin ja suurta
kärsivällisyyttä. En ole ihan varma, ovatko nuo sittenkään Akun vahvuuksia.
Hänen pitäisi ehkä perustaa oma yhden ankan eduskuntaryhmänsä, tai perustaa
Ankkapuolue.
Kenet
ankkalinnalaisen ottaisitte mukaan hallitukseen? Minkä salkun antaisitte
hänelle?
BZ: Roope
Ankasta valtiovarainministeri. Osaa hoitaa raha-asiat.
AK: Suomen
talous on nyt niin kuralla, että tarvetta olisi Roope Ankan talousosaamiselle.
Hän olisi epäilemättä sopiva valtiovarainministeriksi. Uskon, että hän tulisi
hyvin juttuun myös pääministeriehdokkaani Juha Sipilän kanssa. Molemmat ovat
rahamiehiä, mutta tarpeen tullen hyvä sydänkin löytyy.
Miten
luulisitte oman puolueenne menestyvän Ankkalinnassa?
BZ: Hyvin
varsinkin, jos saisimme Hannu Hanhen ehdokkaaksemme.
AK: Oikein
hyvin. Keskusta on rosoinen ja kansanläheinen puolue, jossa sattuu ja tapahtuu.
Uskon, että kannatuspohjaa olisi.
BZ: Vaikea
sanoa.
AK:
Työttömyyteen pitäisi puuttua, ihan jo Akunkin tilanteen parantamiseksi. Ehkäpä
kannattaisi ryhtyä ponnistelemaan margariinitehtaan viennin parantamiseksi.
Mitä mieltä
olette Ankkalinnan pormestarin Piri Pösön vallankäytöstä? Hänhän esimerkiksi
mätkäisee tuon tuosta Roopelle pikaisesti säädettyjä melko erikoisia veroja
kaupungin kirstun täydentämiseksi.
BZ: Ei kyllä
vaikuta oikeusvaltioperiaatteen mukaiselta.
AK: No
rikkaimpia kyllä pitääkin verottaa, mutta Pösön tehtävät voisivat olla
määräaikaisia. Vaikkapa neljän vuoden välein ankkalinnalaisilla pitäisi olla
oikeus äänestää pormestaristaan.
Onko
suuryhtiöillä, kuten Roopen Ankka-yhtymällä tai Kroisos Pennosen
yritysryppäällä, liikaa (sanan)valtaa Ankkalinnassa?
BZ: En ole
huomannut, että olisi.
AK: No kyllä
on, ja kieltämättä Ankkalinnan maailma pyörii välillä vähän liikaa rahan
ympärillä. Varsinkin Pennonen pitäisi saada aisoihin.
Olisiko
Ankkalinnan syytä harkita kuntaliitosta Hanhivaaran kanssa?
BZ: Ainakin
kannattaisi selvittää liitoksen mahdolliset hyödyt.
AK: En
kannata ajatusta. Hanhivaara on oma kaupunkinsa, jossa on oma kulttuurinsa.
Parempi pitää kaupungit erillään. Johan kuntaliitoksesta nyt Julle Ankanpääkin
kääntyisi haudassaan.
Sekä
Zyskowicz että Kaikkonen kertoivat vielä muistonsa henkilökohtaisista
vaiheistaan Aku Ankkaan liittyen. Zyskowiczilla on läheisiä kokemuksia
takavuosina kansainvälistä huomiota saavuttaneeseen skandaaliin. ”Olin 1970-luvulla Helsingin
nuorisolautakunnan puheenjohtaja. Päätimme lehtitilauksista nuorisotaloihin ja keskustelussa
yksi jäsen heitti huulta Akun housuttomuudesta. Uutinen levisi ensin Suomen
mediaan ja sitten maailman mediaan siinä muodossa, että Helsingin kaupunki
kielsi Aku Ankka -lehden nuorisotiloissaan, koska Akulla ei ole housuja. Kaikki
ikäpolveni suomalaiset muistanevat kohun, ” Zyskowicz muistelee.
Ankan
parissa lapsena viihtyneeltä Kaikkoselta julkaisut saavat edelleenkin
suitsutusta. ”Keräsin aikanaan Aku Ankan taskukirjoja, joita tulikin kerättyä
melkoinen rivi. Luin Akua todella paljon, se oli ehdotonta suosikkilukemistani.
Erityiskiitos myös loistavasta suomen kielen käytöstä. Oma sanavarastonikin on kehittynyt
vuosien varrella aika monipuoliseksi, ja sillä on politiikassa käyttöä. Luulen,
että se on osin Aku Ankan ansiota. Edelleenkin mielelläni lukaisen Akun, jos
sellainen sattuu vastaan tulemaan. Aku Ankka elää loistavasti ajassa edelleen.
Hatunnosto tekijöille, niin maailmalla kuin Suomessakin,” Kaikkonen kehuu. ”Aku
Ankka kestää hienosti ’isältä pojalle’. Olen tilannut viime vuosina Aku Ankan
veljeni lapsille joululahjaksi. Voipi olla, että pannaan kohta meilläkin kotona
tilaus vetämään…”