Marraskuun Taskari Nokittaja aloittaa Andrea Frecceron
kannen myötä mitäänsanomattomimmalla mahdollisella tavalla. Kansi on vain ja
ainoastaan Akun poseeraus ilman mitään yksityiskohtaisuutta. Voihan tällainen
osoittava kansi toki myyntihyllystä tavallista herkemmin heräteostoksena tiensä
kirjahyllyyn löytää, mene ja tiedä. Kuluneen fraasin mukaisesti sisältö on
kuitenkin edelleen se tärkein tekijä.
Niels Rolandin ja Massimo Fecchin Hullut hövelit aloittaa
Taskarin kieltämättä yllättävän mainiosti. Tarinan salamannopea aloitus ei
lupaa kovin hyvää, mutta pian päästään mielenkiintoisiin kuvioihin, joissa
tavanomaiset juonikuviot keikautetaan hauskalla tavalla nurin niskoin. Usein
tulee valitettua nykytarinoiden lyhyestä mitasta, mutta tälle tarinalle 32
sivun tiivis paketti sopii paremmin kuin hyvin. Murahdella voisi sarjan
mielikuvituksettomasta lopusta, mutta juoni oli sen verran ilahduttava, ettei
sen jaksa tällä kertaa antaa liiaksi häiritä.
Ilahduttavuuksilla kun aloitettiin, niin jatketaan
sellaisilla vielä hetki. Sisällysluettelosta löytyy Enrico Faccinin piirtämiä
sarjoja kaksin kappalein. Kumpikaan niistä ei ole maestron käsikirjoittama,
mutta molemmat ovat taas kerran osoituksia tämän kyvyistä. Juonet eivät
tarinoissa ole kovinkaan kummoisia, mutta Faccini saa ilmiömäisellä tyylillään
puhallettua niihin ylimääräistä voimaa, joka tekee vaikutelmasta paremman. Tämä
pätee erityisesti Vito Stabilen sarjaan Kylmiä väreitä kuumalla hiekalla, joka
ilman Faccinia ei olisi tehnyt minkäänlaista vaikutusta. Riccardo Secchin
Muoto(puoli)kuva on jo juoneltaankin vähän onnellisempi tapaus, mutta senkin
kohdalla Faccini pelastaa paljon.
Jottei nyt sentään oltaisi liian hyvällä tuulella,
pureksitaan pari floppia. Bruno Sardan ja Giorgio Figusin käsikirjoittama ja
Luciano Milanon piirtämä Hovimestarien haaste on lähtökohdaltaan oivallinen.
Miljardööriklubilaisten hupaisista kilpailuista on tehty viihdyttäviä
versiointeja. Tässä tapauksessa ei 20 sivun pikajuoksun aikana ehditä mennä
edes metsään, jonne periaatteessa tarina kyllä menee ja lujaa. Alberto Savinin
ja Lara Molinarin Mummo ja Hansu -hupailu Maalaiset metrossa taas saa sormet
syyhyämään lähtötelineissä räiskyvää komedian ilotulitusta odotellessa, mutta
sarja ei lopulta saa aikaan pienintäkään hymynkaretta. Tarinassa sen sijaan
jopa ärsyttää Savinin liioittelu Hansun jatkuvien nukahtelujen kanssa.
Corrado Mastantuonon Tohtori Pahamielen kosto on kirjan
Taikaviitta-osuus ja palauttaa estradille aiemminkin nähdyn nimihahmon, Pellen
pahan puolen. Hahmokavalkadin huipentavat Palle Pulppu sekä alter egonsa
Metakkamies. Mastantuonolle tyypillistä hauskuutta on mukana, mutta pikavauhtia
etenevät taistelut ja tilanteesta toiseen poukkoilu alkavat nopeasti väsyttää.
Lisäpisteet tarina saa lopustaan, joka onnistuessaan pistää odottamaan
seuraavaa seikkailua.
Totuus Totuus televisio-ohjelmista -sarjasta on, että Riccardo
Secchi ja Marco Mazzarello selvästikin pyrkivät johonkin, mutta eivät sitä
sitten millään saavuta. Tarinan hauskuus ja ideaalisuus jäävät molemmat
puolitiehen. Hovimestarien haasteen kanssa takellelleet Bruno Sarda ja Giorgio
Figus yrittävät uudestaan piirtäjä Giuseppe Dalla Santan, Indiana Hopon ja
Hessun sekä Aavikkorallin kera. Tällä kertaa sujuu jo paremmin, mutta ei
sarjasta ole välipalaa kummoisemmaksi tuotokseksi.
Alessandro Perinan yksisivuinen Tehoherätys on anniltaan
köyhä. Perinan käyttämät hahmot Aku ja Touho esiintyvät myös Sandro Del Conten
tarinassa Selviytyjät, joka hyödyntää klassista väärän osoitteen juonta. Del
Conten tekeleestä ei ole mullistamaan maailmankirjoja kyseisen juonikuvion tai
minkään muunkaan osalta ja senkin osa on näin ollen välipalan asema. Mikki-jännäri
Kyltymätön kostonjano on Guido Martinan ja Massimo De Vitan käsialaa, joten
tekijäpuoli on nimien osalta kunnossa. Alku on hyvä ja odotuksia herättävä,
mutta pikaisesti päädytään tilanteeseen, jossa jännitys on tiessään ja
lopputulos selvä. Ei hyvää tule tästäkään syntymään, vaikka kuinka nimekkäitä
sarjan tekijät olisivatkin.
Roope-setä on marraskuussa Taikaviitta-täyteinen, kun
viittasankari heiluu Donald Soffrittin kannen lisäksi johtosarjassa,
päätöstarinassa sekä takasivulla. Soffrittista on vielä sen verran mainittava,
että herran Pikku-Aku-stripissä häiritsee se, kuinka Milla esiintyy Pikku-Akun
kanssa samassa yhteydessä samanikäisenä kuin aikuisen Akun sisältävissä
sarjoissa. Marco Boscon ja Andrea Frecceron johtosarja saattaakin hahmot heti
yhteen. Taikaviitta ja kolmastuhannes kolikko on julkaistu italialaisen
Topolino-lehden 3000. numerossa, mutta juhlahumu on sarjasta tiessään.
Pikavauhtia etenevä sarja ei lyhykäisyydessään saa mitään aikaan. Alkuvaiheessa
mielessä käväisee Don Rosan sanomattakin parempi Kolikko karussa, mutta se ei
ole sarjalta mikään saavutus.
Rosa voi vilahtaa ajatuksissa myös uuden tarinasarjan
alkaessa. Klondiken kuningas -nimi kertoneekin jo, että luvassa on Roopen
nuoruudenseikkailuja kultaryntäyksen päivinä. Giorgio Martignonin ja Luciano
Milanon sarja-avauksesta Kortti vie, kortti tuo on kylläkin seikkailullisuus kaukana,
kun siinä vain käydään kymmenessä sivussa läpi Roopen tempaus konnia vastaan.
Odotukset tätä tarinasarjaa kohtaan valahtivat kyllä absoluuttiseen
nollapisteeseen asti.
Odotukset kuukauden animaatioitakaan kohtaan eivät ole enää
olleet suuria aiempien kuukausien yksisivuisten jälkeen. Stefano Ambrosion ja
Ettore Gulan Hattutemppu on sekin kovin lyhykäinen, mutta ihan mukiinmenevä
tapaus. Se varsinainen kuukauden animaatio on Mikin treffit vuodelta 1947.
Mukiinmenevyydestä ei ole sen sijaan tietoakaan Silvia Gianattin ja Massimo
Asaron Antikynsilaukan kohdalla. Lyhyessä hauskuutukseksi tarkoitetussa
sarjassa ei ole mitään hauskaa saati mitään järjen häivää. Tällaisen
ideattomuuden tapauksessa on aiheellista syyttää materiaalintuhlauksesta.
Neljä vuotta sitten menehtyneen kuukauden käsikirjoittajan
ja monivalintasarjojen erikoismiehen Bruno Concinan uraa esittelemään on
valittu Maurizio Amendolan piirtämä Taikaviitan ja Taavin tähdittämä monivalintaseikkailu Asteekkitemppelin
mysteeri. Monivalintasarjat ovat yleensä mukavia ja viihdyttäviä tapauksia eikä
tässäkään tarinassa mitään valittamista ole. Valinnoista seuraavat tarinoiden
päätökset ovat mukavan monivivahteisia. Vuorotyön valoisat puolet on vielä
lehden takaa löytyvä yksisivuinen, mutta ei tästä Marco Boscon ja Alessia
Martusciellon jutusta sen kummempaa sanottavaa aiheudu.
Kokonaisuutena kuukauden anti on melko köykäinen. Taskarin
tarinoista vain yhtä ainokaista voi varsinaisesti kehua eikä Ropsukaan
paremmaksi pistänyt. Joulukuu on vuoden viimeisenä kuukautena mahdollisuus osittaiselle
kasvojenpesulle, koska tunnetustihan ne viimeiset hetket jäävät herkemmin
mieleen. Jo tässä vaiheessa kulunutta vuotta arvioitaessa voidaan todeta, että
kolmen neljän vuoden takaisesta aallonpohjasta on muutama pykälä noustu, mutta
sitä ei pidä yliarvioida. Tilanne on tukala edelleen. Kultakausia on tässä
vaiheessa turha odottaa vaan pitäytyä toivossa, että tästä vielä noustaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti