© Janne Toriseva |
Suomalaisten ankantekijöiden joukko kasvoi tämän vuoden
keväänä yhdellä, kun Janne Torisevan käsikirjoittama Aku Ankka -tarina The
Albino Woodchirper julkaistiin Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa.
Tällä viikolla tarina nähdään myös suomalaisessa Aku Ankassa. Tämän kunniaksi
Ankkalinnake päätti selvittää, mikä uusi ankantekijä on miehiään ja jututti
Torisevaa.
23. syyskuuta 1978 Vantaalla syntynyt ja nykyisin Helsingissä perheineen asustava Toriseva on
ammatiltaan kuvittaja, käsikirjoittaja ja sarjakuvantekijä, mutta sitä asemaa
hän ei suinkaan ole saavuttanut pelkästään Aku Ankan parissa. Torisevan
tunnetuin työ lienee Oswald-strippisarjakuva, jota on julkaistu niin Suomessa
kuin Saksassa, Venezuelassa, Ecuadorissa ja Omanin sulttaanikunnassakin asti.
Lisäksi hänen meriitteihinsä kuuluvat kymmenessä lehdessä ja
City.fi-verkkosivustolla julkaistu Betonisaappaat-sarjakuva, muun muassa Suomen
Kuvalehdessä julkaistu painajaiseen perustuva Häämatka-jatkostrippi sekä
käsikirjoitukset Rovion Angry Birds -sarjakuviin. Toriseva tekee myös mainos-,
info- ja oppimateriaalisarjakuvaa tilauksesta sekä sarjakuvaan liittyvää
taideopetusta.
Oswald © Janne Toriseva |
Kuten niin usein, tässäkin tapauksessa innostus sarjakuviin
on lähtöisin jo lapsuudesta. Toriseva sanoo lukeneensa lapsena paljon
sarjakuvia Hämähäkkimiehestä Asterixeihin sekä Älliin ja Tälliin. ”Teini-iässä
löysin Lassin ja Leevin, jonka
vaikutteita sainkin paeta vuosia aloitettuani oman
sanomalehtisarjakuvatuotantoni. Myöhemmällä iällä huumorin ohella myös
tummemmat sävyt ovat kiinnostaneet ja kiinnostus kattaa tänä päivänä kaikenlaista
valtavirrasta taidehömppään”, Toriseva kertoo.
Lukulistaan
kuului tietysti myös Aku Ankka. Toriseva mainitsee suosikkitekijöikseen Carl
Barksin ja Vicarin. ”Barksilla oli erityinen taito pitää tarinat
rakenteeltaan selkeinä ja samalla mielikuvituksellisina. Vicarin Akut saivat
minut puolestaan aina hymyilemään - tarinasta riippumatta”, Toriseva
suitsuttaa.
Torisevan historia Ankan käsikirjoittajana lähtee liikkeelle
jo vuodesta 2000, jolloin hän haastatteli Mauri Kunnasta ilmaisjakelulehteen.
Lastenkirjailijana tunnetuksi tulleella Kunnaksella on kontollaan myös
sarjakuvataustaa ja yhteyksiä Aku Ankkaankin – yksi miehen käsikirjoitus,
Puujalkainen avaruusolento, julkaistiin aikoinaan Vicarin piirtämänä.
Haastattelun aikana Kunnaksen ankkahistoria tuli esille ja tämä pisti Torisevan
pohtimaan.
Mielenkiinto heräsi niin suureksi, että Toriseva soitti Aku
Ankan silloiselle päätoimittajalle Markku Kivekkäälle, joka neuvoi tekemään
edes yksinkertaisen kuvakäsikirjoituksen ja lähettämään sen Tanskan Egmontiin. ”Köyhänä
opiskelijapoikana tarvitsin kipeästi rahaa eikä aikaa töiden ja boheemin
opiskelijaelämän keskellä tuntunut käsikirjoittamiseen löytyvän. Lopulta
ilmoittauduin sydänlääkkeiden koekaniiniksi Orionille, jossa toimenkuvana oli
pääasiassa peukaloiden pyörittely lääkeannosten ja verikokeiden välillä. Aika
kävi pitkäksi ja kirjoitin siellä melko perinteisen Aku putkimiehenä -tarinan
Kivekkään neuvojen mukaan kuvakäsikirjoitusmuodossa. Ystäväni auttoivat tarinan
kääntämisessä englanniksi ja postitin tarinan Egmontiin”, Toriseva kertoo.
Toriseva sai kuitenkin huomata Egmontin rattaiden pyörivän
hitaasti ja lukuisten soittojen ja kuukausien, jopa vuosien, jälkeen häneen
otti yhteyttä Egmontin editori Stefan Printz-Påhlson, joka ilmoitti, että uudet
tarinat tulee toimittaa puolen sivun synopsiksina eikä 12-sivuisina tarinoina.
Printz-Påhlson hylkäsi Torisevan käsikirjoituksen, koska Egmont oli julkaissut
liian monta samankaltaista tarinaa. Hän piti kuitenkin Torisevan
kerronnallisesta otteesta ja pyysi tätä tekemään kolme synopsista lisää. Intoa
puhkuen Toriseva teki työtä käskettyä.
Egmontin rattaiden jälleen pyörittyä hitaasti Printz-Påhlson
otti Torisevaan yhteyttä loppuvuodesta 2003. Tämä kertoi pitäneensä erityisesti
tarinoista Indian Curse ja The Albino Woodchirper. Kolmatta hän ei kuitenkaan
maininnut laisinkaan. Toriseva teki synopsikset käsikirjoitusmuotoon ja hänelle
maksettiin niistä palkkiot. Hän sai myös kuulla, että Indian Cursen piirtäjäksi
kaavailtiin hänen omaa suosikkiaan Vicaria. ”Aloin välittömästi ideoimaan myös
uusia tarinoita ja jäin jännittyneenä odottamaan koska valmiit tarinat
ilmestyisivät Aku Ankassa. Seurasi kuitenkin pitkä hiljaisuus Egmontin
suunnalta ja nälkäisenä nuorena miehenä kehitin itselleni jo muita projekteja
ja ankkatouhut lopulta jäivät”, Toriseva kertaa tapahtumia.
Häämatka © Janne Toriseva |
Torisevan sarjakuvauran alun taustalta löytyy myös
mielenkiintoinen tarina. Työskennellessään lukion jälkeen varastomiehenä hänen
silmiinsä sattui pakkausmateriaalina käytetyn arkkitehtien ammattilehden ARK:n
sivuja. Niistä löytyi artikkeli Itä-Pasilan betonikomplekseista, joka oli
kirjoitettu täynnä tunteen paloa ja omituisia vertauksia viljellen. Artikkelin
luettuaan Torisevassa heräsi kova halu päästä pois varastohommista ja tehdä Itä-Pasilan
arkkitehdin ja artikkelin kirjoittajan tavoin jotain luovempaa työtä.
Lapsuusmuistot sarjakuvien lukemisesta toivat eteen ratkaisun ja Toriseva
päätyi Taideteollisen korkeakoulun kuvataideopetuksen koulutuslinjalle.
Toriseva onnistui luomaan itselleen uran sarjakuvien
parissa. Vaikka ura Aku Ankan parissa näytti jääneen, Toriseva päätti
selvittää, mitä hänen vuosien takaisille käsikirjoituksilleen lopulta kävi.
Apuna oli Aku Ankan silloinen päätoimittaja Jukka Heiskanen. ”Sain kuulla The
Albino Woodchirperin piirretyn valmiiksi, mutta Indian Curse oli lopulta
hyllytetty ainakin toistaiseksi 'poliittisesti epäkorrektin' sisällön takia.
Tämä harmitti aikanaan kovasti, sillä tarina oli näistä tekemistäni tarinoista
suosikkini”, Toriseva toteaa.
Toriseva oli jo ehtinyt luopua toivosta, että toistakaan
hänen tarinoistaan tultaisiin julkaisemaan, kun elokuussa hän sai
Kvaak.fi-sivuston keskustelualueella kuulla uutisia. The Albino Woodchirper oli
julkaistu jo keväällä neljässä maassa ja Suomen-julkaisu odotti Aku Ankan
numerossa 37/2014. Toriseva ei ole valmista tarinaa lukenut, joten hän saa
lukijoiden tavoin yhtälailla jännittäen odottaa sitä. ”Nyt jälkikäteen kun
käsikirjoituskokemusta on ehtinyt jo jonkin verran karttua odotan kieltämättä
vähän posket punoittaen nuoruusvuosina tehdyn tarinan ilmestymistä ensi
keskiviikon lehdessä”, Toriseva tunnustaa.
The Albino Woodchirperin ensimmäinen sivu Puolassa julkaistuna |
Tarinan on piirtänyt kokenut Marsal. ”Näin sivun Marsalin
piirroksista Inducksista. Ainahan se kiva on nähdä valmista jälkeä, mutta
eniten oikeastaan jännittää, kuinka Marsal on ratkaissut kuvakäsikirjoituksen
toteuttamisen. Toivon mukaan hän on tehnyt omia ratkaisuja, sillä
kuvakäsikirjoitustaitoni olivat tuolloin vielä kauniisti sanottuna varsin
hiomattomat”, Toriseva sanoo.
Ankka-sarja on luonnollisesti puhuttanut myös Torisevan
perheessä. ”Vaimo vastasi että "Ai, mutta sehän on kiva juttu", kun
pari viikkoa sitten ilmoitin, lapset ovat myös pariin kertaan kysyneet, että
milloin se tarina ilmestyykään. Muille en muista olenko kertonutkaan...
pitääkin kertoa!” Toriseva sanoo.
Kuten mainittu, Toriseva tekee sarjakuvaan liittyvää
taideopetusta. Hän toivottaa kaikki sarjakuvista kiinnostuneet tervetulleiksi kursseilleen,
joista seuraava järjestetään Espoon työväenopistossa Leppävaarassa 19.–21.
syyskuuta.
Kysymykseen siitä, onko Torisevalla aikeita laatia enempää
Ankka-käsikirjoituksia, mies vastaa jättäen ovea auki. ”Ei minulla enää
suurempia poltteita ole ankkatarinoiden tekemiseen, mutta jos hyvä tarina
tulisi mieleeni ja tuotantorattaat olisivat yhtään nopeutuneet noista päivistä,
niin ehkäpä...”, hän toteaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti