Tuttuun tapaan Henendo on ahertanut tuoreimman Roope-sedän arvostelun parissa. Joten tässähän tämä, kannattaa lukaista:
Viimeistään toukokuun Roope-sedän myötä kevät on puhjennut täyteen loistoonsa, kuten asiaan kuuluu – kesähän kolkuttelee jo ovella. Alessio Coppola osoittaa kannellaan taitonsa taikoa osuva kevätilme esiin. Donald Soffritti taas palauttaa tunnelmasta huumaantuneet maan pinnalle Pikku-Aku-stripillään, joka opettaa elämän perusperiaatteita.
Lehden johtosarjana on varsinainen kevätpaukku, nimittäin Romano Scarpan klassikko Poppi saapuu kaupunkiin
vuodelta 1966. Nimensä mukaisesti siinä Poppi saapuu kaupunkiin ja
suorittaa siinä sivussa debyyttinsä. Pieni ihme on, ettei sarja ole
nähnyt päivänvaloaan Suomessa jo aikaisemmin. Lähtökohdat ovat suuria
toiveita herättäviä, eikä Scarpa petä ainakaan piirrosten puolella.
Mieshän lienee lähtenyt itsekin lentoon vauhdikasta kuvitusta
laatiessaan! Juonipuoli on sen sijaan pieni pettymys. Se kun tuntuu
olevan turhan kepeä ja korostavan painolastitonta ryntäilyä paikasta ja
tilanteesta toiseen. Mukavahan tällaisiakin toki on välillä saada
eteensä. Ropsun sivuilla harvinaisemman hahmon Kultu Kimalluksen
esiintyminen tarinassa täytyy mainita erikseen. Päivän pamaus kertoo,
että kyseessä on tämän kolmas visiitti lehden sivuilla.
Melko onnettoman dekkaripähkinän jälkeen päästään nauttimaan Stefano Ennan ja Roberta Mighelin Pikku-Aku-sarjasta Metsän aarre.
Italialaistaitureiden Pikku-Akut ovat usein olleet varsin oivaltavia ja
viihdyttäviä tapauksia. Tämäkin alkaa erittäin lupaavasti, mutta kesken
matkanteon vauhti hyytyy eikä ole millään palata raiteilleen. Ihan
lopussa toivoa vielä herätellään onnistuneilla kuvioilla, mutta siitä
huolimatta lopputulos on melkoinen lässähdys. Tarina ei yllä mainittujen
loistokkaiden tovereidensa pariin. Mighelin piirrokset huokuvat sitä
toivottua ja tavanomaista saapasmaalaista Pikku-Aku-tyyliä ja
pelastavat, mitä pelastettavissa on. Alusta loppuun hyvin kulkeva juoni
on kuitenkin näiden tarinoiden kohdalla ehdoton edellytys paljon
saavuttamiselle.
In English -osion yksisivuinen ei räjäytä
pankkia, mutta sitä seuraavalla siihen olisi eväitä. Kyseessä on tänä
vuonna Ropsussa säännöllisesti esiintyneen maestron Enrico Faccinin Touho-vitsi Mestarikokin keittiössä.
Eväitä pankin räjäyttämiseen tosiaan olisi, kun kyseessä on Faccini,
mutta tämä on ilmeisesti päättänyt säästää paukkunsa seuraavaan kertaan
ja mahdollisesti pidempiin juttuihin. Odottakaamme sitä mielenkiinnolla!
En voi kyllin korostaa sitä, millainen kulttuuriteko toimitukselta on
julkaista Faccinia näin usein. Helmien prosentuaalinen osuus tämän
nimellä varustetuissa ostereissa on poikkeuksellisen suuri.
Numeron päättävä pitkä sarja on Sergio Cabellan Ärsyttävä Ökyklubi,
joka kuuluu tuttuun sarjaamme Roope vastaan Kroisos. Tälle lehdelle
varsin tuttuun tapaan aloitus on lupauksia herättävä. Tyytyväisyyttä
ylläpitävä tilanne jatkuu pitkään, lähes loppuun asti, mutta sitten
tapahtuu jotain valitettavaa. Cabella havaitsee patonkiputiikin olevan
sulkeutumassa ja rysäyttää kaaransa sen enempiä ajattelematta lähimpään
parkkiruutuun, joka sattuu vieläpä olemaan sakkopaikka. Tämän
virheliikkeen seurauksena tarina menettää paljon voimia ja joutuu
ontumaan lyhyen loppumatkan maaliviivalle. Cabellan kuvitus on
neutraalia: siinä ei ole moittimista, mutta ei sitä voi ylistääkään.
Takakannesta löytyy vielä Giorgio Salatin ja Massimo Asaron käsialaa oleva Perustuuria,
joka kekseliäisyydestään huolimatta sisältää etikettivirheen eli Hannun
töissä. Omalla tavallaan se huipentaa lehden kokoamalla sen yhteen:
sisältö on pohjimmiltaan laadukasta, nautittavaa ja onnistunutta, mutta
muutamat taktiset mokat estävät pääsyn valiojoukkoon. Aivan kuin
maukkaissa viinirypäleissä olisi siemeniä.
torstai 23. toukokuuta 2013
Arvostelu: Roope-setä 405
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti