Aku Ankka -lehti on saanut tämän vuoden aikana jo toisen huomautuksen siinä esiintyneestä mainonnasta. Kuluttaja-asiamies on antanut kesäkuussa 2015 huomautuksen hyvän tavan vastaisesta ja sopimattomasta markkinoinnista lehden julkaisijalle Sanoma Media Finland Oyj:lle, kertoo kuluttaja-asiamiehen uutiskirje. Aku Ankan 45/2014 välissä nidottuna ollut Amo Oy:n lelukatalogi oli huomautuksen syynä.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan lehden väliin suoraan nidottu ja sen kanssa samankokoinen mainosliite oli vaikeasti huomattava, jolloin lehti saattoi päätyä vanhemman tarkastuksesta huolimatta lapsen luettavaksi mainosliitteineen. Tämä oli vastoin vanhempien oikeutta päättää, millaista markkinointia heidän lapsiinsa kohdistetaan. Kuluttaja-asiamies korostaa, että lapsiin kohdistuvaa markkinointia arvioidaan tiukemmin eikä Sanoman selvitys, jonka mukaan kaikki lehden tilaajat ovat täysi-ikäisiä muuttanut tulkintaa. Lehden kohderyhmänä on sen aihepiirin vuoksi mahdollista pitää alaikäisiä.
Helmikuussa Aku Ankka sai niin ikään huomautuksen Julkisen sanan neuvostolta. Tuolloin syynä oli Aku Ankan 40/2014 välissä ollut Reilu-leivän ilmoitusliite, jonka yhteydessä mainonnan ja lehden toimituksellisen sisällön ero ei tullut tarpeeksi selväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti