Mikin oma sanomalehti - Floyd Gottfredsonin parhaita tarinoita
Sanoma Media Finland Oy 2014
Toimitus: Ville Viitanen, Aki Hyyppä
Sarjojen ja esipuheiden suomennos: Antti Hulkkonen
Ulkoasu ja taitto: Raimo Hyvönen
128 sivua, sidottu
ISBN: 978-951-32-3919-0
Suositushinta: 33,00 €
Sanoma Media Finland Oy 2014
Toimitus: Ville Viitanen, Aki Hyyppä
Sarjojen ja esipuheiden suomennos: Antti Hulkkonen
Ulkoasu ja taitto: Raimo Hyvönen
128 sivua, sidottu
ISBN: 978-951-32-3919-0
Suositushinta: 33,00 €
Järkälemäiseen opukseen on valikoitu seitsemän sarjaa, jotka
kannessa luetaan Gottfredsonin parhaimmistoon kuuluviksi. Kirjan
järkälemäisyydellä ei tässä tapauksessa viitata sivumäärään vaan kirjan
tavanomaisesta Disney-julkaisusta poikkeavaan kokoon. Samoissa mittaluokissa
ovat 1970- ja 1980-luvuilla julkaistut niin sanotut jättikirjat, kuten Minä Aku
Ankka ja Ankkalinnan säpinät.
Floyd Gottfredson. Kuva: Inducks |
Koosta ei luku-urakassa ilmene harmia vaan päinvastoin
rutkasti iloa. Valittu tyyli tuntuu oikealta ratkaisulta Gottfredsonin
strippien julkaisualustaksi. Yhdelle sivulle mahtuvat kuuden päivän eli yhden
viikon stripit (sunnuntaisinhan lehdissä ilmestyi stripin sijaan
sunnuntaisarja). Muutamia vuosia sitten Sanoman julkaisuja usein vaivanneet
ongelmat painatuksen laadussa ovat tiessään, kun Gottfredsonin kauniissa
viivassa ei ole nähtävissä pikseleitä, rasteroitumista tai mitään muitakaan
ikävyyksiä. Väritys on silmiä hivelevää, mikä saa allekirjoittaneen perumaan
aiemmat toiveensa strippien julkaisemisesta mustavalkoisina.
Kirjaan lisätyistä David Gersteinin kirjoituksistakin käy
ilmi Gottfredsonin mittavan uran pituus – 45 vuotta – mutta ymmärrettävistä
syistä opukseen valitut sarjat ovat pääosin 1930-luvun tuotoksia. Vuodesta 1955
lähtienhän stripeistä hävitettiin jatkuvat juonet ja seikkailut ja siirryttiin
arkisen maailman vitseihin. Gerstein tuokin aiheellisesti esille Mikin
persoonan kehityksen Gottfredsonin tarinoissa. Alkuaikojen vauhdikkaasta
viikarista siirrytään yhteiskuntaa avustavaan ja vastuullisuudentuntoisempaan
hiireen. Kehityksen päätepysäkki on arkista elämää elävä kotihiiri, johon jopa
itsensä Gottfredsonin toimesta viitataan tylsänä hahmona. Arvio on toki todenmukainen
verratessa myöhempien aikojen huumoristrippejä aiempien vuosien
jännitysnäytelmiin.
Gottfredsonilaisen 30-luvun monet kasvot
Akun debyytti Mikki-stripissä |
Kulttuurihistoriallinen matka muussakin kuin Mikin hahmon
kehitykseen keskittyvässä mielessä alkaa vuodelta 1935 peräisin olevasta Mikin
oma sanomalehti -sarjasta. Kyseisen tarinan valinta kirjan nimitarinaksi on
selkeän populistinen valinta. Se on kirjan sarjoista ainoa, jossa esiintyy
suomalaisen lukijakunnan Mikkiä enemmän arvostama Aku Ankka. Onpa Aku jopa
napsaistu sarjasta kanteen asti, vaikka tämän rooli tarinassa melko pieni
onkin. Niin tai näin, tarina on hyvä lisäys kirjan antiin, sillä se on
täydellinen kuvaus pienen hiiren kamppailusta korruptiota ja gangstereita
vastaan.
Seuraava sarja on hyppäys jo selkeämmin poliisia avustavaan
Mikkiin, vaikka yhteiskunnallista vastuuta tämä ottikin jo Mikin omassa
sanomalehdessä. Vuoden 1938 Putkimieskopla muistetaan etsivä Kaasin debyytistä
ja mielenkiintoisesta rikossarjasta. Kuten yleensäkin Gottfredsonin sarjoissa,
huumori ja jännitys kulkevat sujuvasti käsi kädessä. Tätäkään sarjaa ei voi
kuvata kuin täydelliseksi.
Brutaalia 30-luvun maailmankuvaa |
Mainittua kulttuurihistoriaa kuhisee Mikki Hiiri seilaa
aarresaarelle -tarinassa vuodelta 1932. Afrikkalaisia raakalaismaisina
ihmissyöjinä kuvaavan tarinan julkaiseminen on vaatinut toimitukselta
rohkeutta, sillä kuten on nähty esimerkiksi Tintti Afrikassa -albumin ympärillä
käydyistä jupakoista, nykypäivänä rasistisiksi katsottavat kulttuurin
tuotokset, olkootkin sitten vuosikymmeniä aikaisemmin tehtyjä, joutuvat usein
sensuurivaatimusten hampaisiin. Ei Mikinkään seikkailua kuitenkaan pidä
rasistisena nähdä vaan oman aikakautensa tuotteena, joka kertoo kyseisenä
aikana vallinneesta maailmankuvasta. Itse sarjasta esille nostettava sivujuonne
on nykyisin vahvasti Mikin aisapariksi laskettavan Hessun poissaolo hahmon
tullessa luoduksi vasta saman vuoden lopussa ja Pollen rooli tämän tilalla,
vaikkei hän varsinaiseen seikkailuun tässä tapauksessa ajaudukaan mukaan.
Monipuolisuudessaankin yhtä onnistunutta
Vuodelta 1936 peräisin oleva Saari taivaalla edustaa
Mikki-strippien science fiction -puolta. Ensiesiintymisensä suorittaa tohtori
Ykskorva ja Mikin rinnalle on tiensä löytänyt Hessu. Hänen mukaantulonsa on
osaltaan mahdollistanut Mikin hahmon vakavoitumista ja henkistä kasvua, kun vitsit
on monin paikoin voitu ulkoistaa hänen harteilleen. Saari taivaalla on
malliesimerkki Gottfredsonin taidoista mitä erilaisimpien tarinoiden tekemiseen
ja tyylilajien käyttämiseen onnistuneella ja samalla lukijat puoleensa
koukuttavalla tavalla.
Gottfredsonin Kaapu saa Mikinkin pakosalle |
Mustakaavun ensirötökset vuodelta 1939 on kirjan viimeinen
1930-luvun tuotos ja samalla viimeinen esimerkki Gottfredsonin yhdessä Merrill
De Marisin ja Ted Osbornen kanssa käsikirjoittamista sarjoista. Tarinan nimi
kertoo siitä jo olennaisen. Kaavun lisäksi poliisimestari Sisun
ensiesiintymisen sisältävä sarja on jälleen oikeaa mestarin työtä. Tässä
sarjassa nähdään aito Mustakaapu. Samaa hyytävää tunnelmaa hahmo ei ole
tavoittanut kenenkään muun käsissä. Päinvastoin, Kaapua on
tarkoituksenmukaisesti usein humorisoitu, mikä on hahmon kohdalla ollut ikävä
ratkaisu, sillä Kaapu on parhaimmillaan nimenomaan hyytävissä tunnelmissa.
Mustakaavun ensirötösten kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota myös Mikin
hahmon ulkonäölliseen kehitykseen, kun ensimmäistä kertaa kirjassa tällä on
nykyisenlaiset silmät.
Walshin villit vuodet
Meno jatkui hurjana Walshinkin aikana |
Midaan sormuksessa vuodelta 1952 on Huomisen maailmaan
verrattuna humoristisempi ja keveämpi ote. Kylmempiin, erikoisempiin ja
epämiellyttävämpiin tunnelmiin sarja ajautuu Gersteinin kirjoituksessaan
nimittämän salaperäisen auktoriteettihahmon astuessa näyttämölle. Walshin
käsikirjoittamat sarjat eivät pärjää vertailussa 1930-luvun puhtaasti
gottfredsonilaisiin tarinoihin. Asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen vaan
kyllä Walshinkin ajoilta hyviä sarjoja löytyy. Kokonaisuutena 1930-luvun
ajanjakso on kuitenkin kirjan sarjojen osoittamalla tavalla parempi.
Sanomalle on pakko nostaa hattua tällaisen kirjan
julkaisemisesta ja ojentaa ruusu päälle ulkoasun hienosta toteutuksesta.
Risuitta ei kuitenkaan jäädä. Lukijoiden käymässä keskustelussa on havaittu,
ettei toimitus ole viitsinyt nähdä tarpeeksi vaivaa tarinoiden aiempien
Suomen-julkaisujen kaivamisen yhteydessä. Midaan sormusta ei sisällysluettelon
mukaan ole julkaistu Suomessa laisinkaan, vaikka todellisuudessa se on
Helsingin Sanomissa nähty, vieläpä niinkin lähihistoriaan ulottuvana vuotena
kuin 1988.
Kokonaismieliala kirjan kohdalla on kuitenkin ehdottoman
positiivinen. Mikin oma sanomalehti on paras Disney-julkaisu pitkään aikaan.
Kun Ankka-mestareiksi nimetyt Carl Barks ja Don Rosa saavat jatkuvalla syötöllä
nimeään kantavia teoksia, kuvittelisi Mikki-mestarinkin kohdalla olevan
sellaiseen aihetta. Inhorealistinen näkökulma kuitenkin on, että suomalainen
lukijakunta ei ota Mikkiä edelleenkään omakseen ja Gottfredson-julkaisut –
puhumattakaan Gottfredsonin kootuista Barksin ja Rosan jalanjäljissä – saavat
jäädä vain haaveisiin.
Mikki-kirja oli hieno ja todellakin syksyn tapaus.
VastaaPoistasääli ettei FG ja muut Mikki-piirtäjät saa sitä huomiota mitä ansaitsisivat Suomessa.
Toivon että tulee jatkoa tälle ISOLLE kirjalle.