Suomalainen teini-idoli Isac Elliot on tehnyt varsin mielenkiintoisen aluevaltauksen - onhan hän tiedettävästi ensimmäinen suomalainen (noh, tietenkin joulupukin jälkeen) kansikuvapoika kansainvälisessä Disney-sarjakuvajulkaisussa.
Norjan Aku Ankka- lehti, Donald Duck & Co, nimittäin omistaa tulevan lehtensä enemmän tai vähemmän Elliotille ja myös hänestä piirretty ankallisversio komistaa julkaisun kantta. Lehti julkaistaan Norjassa viikolla 41. Nyt suomalaiset Ankka - & Elliot- fanit vain tekemään tilauksia, tämähän on suomalaisittain varsin historiallinen aviisi!
Sivut
▼
keskiviikko 24. syyskuuta 2014
lauantai 20. syyskuuta 2014
Arvostelu: Aku Ankan taskukirja 418 ja Roope-setä 421
Syyskuun Taskari on Alessio Coppolan kannen hengessä ottanut
nimekseen Hyvällä tuulella. Nähtäväksi ja toivottavaksi jää se, saako opus
lukijansa nimensä mukaiselle mielialalle. Erikoisen tuulahduksen tuo jo
sisällysluettelo, jonka kuvista paljastuu, että viime kuussa 50-vuotissyntymäpäiviään
viettänyt Touho on edustettuna peräti kolmessa sarjassa. Olisiko tällaiselle
kattaukselle ollut aihetta kenties jo silloin?
No, eipäs jäädä ruikuttamaan, vaan mennään suoraan
tarinoihin! Kolmesta mainitusta Touho-tapauksesta kaksi on ylistetyn maestron Enrico
Faccinin käsikirjoituksia ja toisen näistä herra on myös piirtänyt. Mielettömän
multimonistajan kohdalla Faccini onnistuu vastaamaan niihin paineisiin, jotka
tähän kohdistuvat ansioituneen tarinanikkarin roolissa. Hupsu sarja on taattua
Faccinia ja totutusta poikkeava hieno loppu on paitsi kruunu tarinalle myös
virkistävä tuulahdus muutenkin.
Toisen käsikirjoituksensa Keräilymerkki-intoilu Faccini on
jättänyt Marco Gervasion piirrettäväksi. Se ei loppujen lopuksi ole mikään ihme,
sillä tarinasta puuttuu täysin Faccinin oivaltavan humoristinen tyyli. Sarja on
pikemminkin perinteikkäämpi lyhyen juoksun huumorilenkki ilman jatkuvaa
räiskettä. Gervasiokin tyytyy vain piirtämään sarjan läpi. Rudy Salvagnini ja
Ettore Gula ovat taas vastuussa siitä kolmannesta Touho-jutusta Kautta rantain.
Se sijoittuu kahden muun välimaastoon onnistuessaan viihdyttämisessä, mutta
tyytyessä pelkkään sen kummempaa kunnianhimoisuutta hakevan välipalan rooliin.
Salvagninin työpöydältä on myös Nicola Tosolinin piirtämä
lyhyenläntä Hansu hukkaa kukkaron, joka jää auttamatta jälkeen viime vuosina
nähdyistä huippuhauskoista Hansu-sarjoista. Pettymysten pinoon päätyy myös
Massimiliano Valentinin ja Giulio Chierchinin Kallis aarre, joka sisältää
oivaltavan idean Juusosta ja neiti Näpsästä aarteenetsinnässä, mutta jättää
hienon ajatuksen lähes pelkälle ajatuksen asteelle. Samanlaisessa tilanteessa
on myös Alessandro Mainardin ja Sandro Del Conten Pulmallinen veronpalautus,
jossa Roope ja Kroisos ajautuvat naapureiksi ilman, että siitä seuraisi erityisen
viihdyttävää ilotulitusta.
Toivoa herättävät myös sellaiset sarjat kuin Carlo Panaron
ja Maurizio Amendolan Musta Pekka -tarina Käännekohdassa ja Mark ja Laura Shaw’n
sekä Giorgio Cavazzanon Korppisoturi kaalimaalla. Ensimmäinen osoittautuu melko
pian pannukakuksi, mutta jälkimmäisen kohdalla tekijöiden nimekkyys ja aiemmat
ansiot pitävät toivon tunteet pinnalla aina tarinan loppuun asti. Cavazzanon ei
voi väittää mitenkään pettäneen, hänhän piirtää omalla tasollaan, mutta Shaw’n
pariskunta jää reilusti tavanomaisesta tasostaan. He ovat kun olleet
eräänlainen Egmontin Taskari-sarjojen laadukkaiden käsikirjoitusten tae, mutta
nyt aikaiseksi on saatu vain sarja, jossa ei oikein tapahdu mitään ja joka ei
siten herätä intohimoja. Toivon heille puhtia seuraaviin koitoksiin.
Taskarin mielenkiintoisin tarina koostuu mielenkiintoisesta
tekijästä ja mielenkiintoisesta ideasta. Castyn Tekstilaatikkojen kapina on
juuri sitä, mistä sen nimikin kertoo. Sarjakuvista tutut tekstilaatikot
ryhtyvät kapinaan, mikä on äärimmäisen oivaltava idea! Kun tähän lisätään
Castyn kyky tuottaa käsi kädessä kulkevia huumoria ja jännitystä, ei
lopputuloksen voi odottaa olevan kuin onnistunut. Toki koko sarjan idea ja
kantava voima on niin humoristinen, että painopiste kääntyy vahvasti huumorin
puolelle, mutta se ei ole mikään ongelma. Lopussa tunnelmaa latistaa hieman sen
tavanomaisuus, mutta muutenhan sarja on Faccinin Mielettömän multimonistajan
ohella kirjan parasta antia.
256 sivulle mahtuu vielä yksi tapaus, Marco Gervasion
vanhojen mustavalkomykkäfilmien tyyliin taituroima Fantom Ankka -sarja Hiljaisuus
salissa. Ajatus on Castyn sarjan tavoin hieno ja oivaltava, mutta Gervasio
erehtyy ajattelemaan, että pelkkä hyvä ajatus riittää ja tästä syystä jättää
juonen mahdollisimman köykäiseksi. Tarinan anniksi jäävät täten mainion idean
lisäksi tapahtumat tuttuja elokuvaklassikoita muistuttavilla kuvauspaikoilla.
Roope-setä aloittaa räiskyvästi Andrea Frecceron itsenäisyysäänestysuutisten
myötä ajankohtaisella skottikannella. Numero on omistettu Roopen sukulaisille,
tosin tässä tapauksessa harvoin nähdyille sellaisille. Tätä linjaa noudattaa
heti Dick Kinneyn ja Marco Rotan johtosarjassa Kovan onnen kartta nähtävä
Talvikki-täti. Hahmo nähtiin Ropsun sivuilla tasan vuosi sitten. Talvikki on
sekä Roopen että Kroisoksen täti, mikä tekee hahmosta jokseenkin
epämiellyttävän. On sietämätön ajatus, että kyseiset kiistapukarit olisivat
mukamas serkuksia. Talvikin esiintymisen lisäksi tarinasta ei jää muuta
mainittavaa, sillä se on luonteeltaan pikku juoksentelu.
Jauhopeukalo keskellä kämmentä -sarjassa ei esiinny
harvinaisia sukulaisia. Sen sijaan tämä Riccardo Pescen ja Stefano Intinin
kuuluu kuukauden animaatioiden sarjaan. Se perustuu Chef Donald -lyhytpiirrettyyn,
jonka katsominen on ehdottoman suositeltavaa sen hauskuuden vuoksi.
Jauhopeukalo keskellä kämmentä ei lyö sille mitenkään vertoja, mutta lukemisen
arvoinen mukava pikku modernisoitu kunnianosoitus siitä kehkeytyy. Kuukauden
käsikirjoittajan Carlo Panaron Suvun mustassa lampaassa esittäytyy Roopen
serkku Vesa, jota ei sen koommin olekaan nähty. Giovanni Romaninin piirtämän
sarjan juoni ei ole kummoinen, mutta kyllähän sen välipalana lukaisee.
Romano Scarpan tarinassa Mallikissat esiintyy harvinaisia
sukulaisia kaksinkin kappalein – Poppi ja Teodor – muttei heidän lisäkseen
sitten ketään muita tuttuja hahmoja (paitsi ihka ensimmäisessä ruudussa kattokoristeena
eräs niin ikään harvinainen hahmo). Tämäkin tarina edustaa johtosarjan tavoin
sellaista tapausta, joka jää mieleen vain sisältämiensä harvinaisten hahmojen
vuoksi. Muuten sen anti on täysin olematon ja se päätyy johtosarjan tavoin
juoksenteluksi. Toki Scarpan piirroksista voi aina nautiskella.
Harvinainen sukulainen esiintyy myös In English -yksisivuisessa:
Kildare Coot eli Into. Lehden loppuun on vielä piilotettu pari yksisivuista,
Rudy Salvagninin ja Manuela Razzin Pieni präntti sekä Enrico Faccinin Vannomatta
paras, joka lupsakkuudellaan ansaitsee jälleen kerran hatunnoston maestrolle.
Loppuun kiteytettynä syyskuun julkaisut olivat luettavia tapauksia, mutteivät
riemunkiljahduksia aiheuttavia. Lokakuun Taskari onkin Tupla ja nimeltään
Piirun verran parempi. Toivottavasti se on sitä myös laadultaan.
torstai 11. syyskuuta 2014
Ankronikka oikeilla ankoilla
YouTuben ihmeellisessä maailmassa vastaan osui niin riemastuttava video, että tieto siitä täytyy jakaa täällä Ankkalinnakkeessa. Oh My Disney -kanava on rekonstruoinut klassisen Ankronikka (DuckTales) -tv-sarjan niin ikään klassisen aloituksen ennen näkemättömällä ja oivaltavalla tavalla – oikeilla ankoilla! Suuret katsojamäärät jo varsin lyhyen ajan sisällä osoittavat videon saaneen ansaitsemaansa huomiota.
Myös muihin Oh My Disney -kanavan videoihin kannattaa tutustua. YouTuben penkominen muutenkin on varsin mielenkiintoista puuhaa: sieltä löytää sanalla sanottuna kaikenlaista, myös Disney-tavaraa!
maanantai 8. syyskuuta 2014
Jututettavana uusi ankantekijä Janne Toriseva
© Janne Toriseva |
Suomalaisten ankantekijöiden joukko kasvoi tämän vuoden
keväänä yhdellä, kun Janne Torisevan käsikirjoittama Aku Ankka -tarina The
Albino Woodchirper julkaistiin Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa.
Tällä viikolla tarina nähdään myös suomalaisessa Aku Ankassa. Tämän kunniaksi
Ankkalinnake päätti selvittää, mikä uusi ankantekijä on miehiään ja jututti
Torisevaa.
23. syyskuuta 1978 Vantaalla syntynyt ja nykyisin Helsingissä perheineen asustava Toriseva on
ammatiltaan kuvittaja, käsikirjoittaja ja sarjakuvantekijä, mutta sitä asemaa
hän ei suinkaan ole saavuttanut pelkästään Aku Ankan parissa. Torisevan
tunnetuin työ lienee Oswald-strippisarjakuva, jota on julkaistu niin Suomessa
kuin Saksassa, Venezuelassa, Ecuadorissa ja Omanin sulttaanikunnassakin asti.
Lisäksi hänen meriitteihinsä kuuluvat kymmenessä lehdessä ja
City.fi-verkkosivustolla julkaistu Betonisaappaat-sarjakuva, muun muassa Suomen
Kuvalehdessä julkaistu painajaiseen perustuva Häämatka-jatkostrippi sekä
käsikirjoitukset Rovion Angry Birds -sarjakuviin. Toriseva tekee myös mainos-,
info- ja oppimateriaalisarjakuvaa tilauksesta sekä sarjakuvaan liittyvää
taideopetusta.
Oswald © Janne Toriseva |
Kuten niin usein, tässäkin tapauksessa innostus sarjakuviin
on lähtöisin jo lapsuudesta. Toriseva sanoo lukeneensa lapsena paljon
sarjakuvia Hämähäkkimiehestä Asterixeihin sekä Älliin ja Tälliin. ”Teini-iässä
löysin Lassin ja Leevin, jonka
vaikutteita sainkin paeta vuosia aloitettuani oman
sanomalehtisarjakuvatuotantoni. Myöhemmällä iällä huumorin ohella myös
tummemmat sävyt ovat kiinnostaneet ja kiinnostus kattaa tänä päivänä kaikenlaista
valtavirrasta taidehömppään”, Toriseva kertoo.
Lukulistaan
kuului tietysti myös Aku Ankka. Toriseva mainitsee suosikkitekijöikseen Carl
Barksin ja Vicarin. ”Barksilla oli erityinen taito pitää tarinat
rakenteeltaan selkeinä ja samalla mielikuvituksellisina. Vicarin Akut saivat
minut puolestaan aina hymyilemään - tarinasta riippumatta”, Toriseva
suitsuttaa.
Torisevan historia Ankan käsikirjoittajana lähtee liikkeelle
jo vuodesta 2000, jolloin hän haastatteli Mauri Kunnasta ilmaisjakelulehteen.
Lastenkirjailijana tunnetuksi tulleella Kunnaksella on kontollaan myös
sarjakuvataustaa ja yhteyksiä Aku Ankkaankin – yksi miehen käsikirjoitus,
Puujalkainen avaruusolento, julkaistiin aikoinaan Vicarin piirtämänä.
Haastattelun aikana Kunnaksen ankkahistoria tuli esille ja tämä pisti Torisevan
pohtimaan.
Mielenkiinto heräsi niin suureksi, että Toriseva soitti Aku
Ankan silloiselle päätoimittajalle Markku Kivekkäälle, joka neuvoi tekemään
edes yksinkertaisen kuvakäsikirjoituksen ja lähettämään sen Tanskan Egmontiin. ”Köyhänä
opiskelijapoikana tarvitsin kipeästi rahaa eikä aikaa töiden ja boheemin
opiskelijaelämän keskellä tuntunut käsikirjoittamiseen löytyvän. Lopulta
ilmoittauduin sydänlääkkeiden koekaniiniksi Orionille, jossa toimenkuvana oli
pääasiassa peukaloiden pyörittely lääkeannosten ja verikokeiden välillä. Aika
kävi pitkäksi ja kirjoitin siellä melko perinteisen Aku putkimiehenä -tarinan
Kivekkään neuvojen mukaan kuvakäsikirjoitusmuodossa. Ystäväni auttoivat tarinan
kääntämisessä englanniksi ja postitin tarinan Egmontiin”, Toriseva kertoo.
Toriseva sai kuitenkin huomata Egmontin rattaiden pyörivän
hitaasti ja lukuisten soittojen ja kuukausien, jopa vuosien, jälkeen häneen
otti yhteyttä Egmontin editori Stefan Printz-Påhlson, joka ilmoitti, että uudet
tarinat tulee toimittaa puolen sivun synopsiksina eikä 12-sivuisina tarinoina.
Printz-Påhlson hylkäsi Torisevan käsikirjoituksen, koska Egmont oli julkaissut
liian monta samankaltaista tarinaa. Hän piti kuitenkin Torisevan
kerronnallisesta otteesta ja pyysi tätä tekemään kolme synopsista lisää. Intoa
puhkuen Toriseva teki työtä käskettyä.
Egmontin rattaiden jälleen pyörittyä hitaasti Printz-Påhlson
otti Torisevaan yhteyttä loppuvuodesta 2003. Tämä kertoi pitäneensä erityisesti
tarinoista Indian Curse ja The Albino Woodchirper. Kolmatta hän ei kuitenkaan
maininnut laisinkaan. Toriseva teki synopsikset käsikirjoitusmuotoon ja hänelle
maksettiin niistä palkkiot. Hän sai myös kuulla, että Indian Cursen piirtäjäksi
kaavailtiin hänen omaa suosikkiaan Vicaria. ”Aloin välittömästi ideoimaan myös
uusia tarinoita ja jäin jännittyneenä odottamaan koska valmiit tarinat
ilmestyisivät Aku Ankassa. Seurasi kuitenkin pitkä hiljaisuus Egmontin
suunnalta ja nälkäisenä nuorena miehenä kehitin itselleni jo muita projekteja
ja ankkatouhut lopulta jäivät”, Toriseva kertaa tapahtumia.
Häämatka © Janne Toriseva |
Torisevan sarjakuvauran alun taustalta löytyy myös
mielenkiintoinen tarina. Työskennellessään lukion jälkeen varastomiehenä hänen
silmiinsä sattui pakkausmateriaalina käytetyn arkkitehtien ammattilehden ARK:n
sivuja. Niistä löytyi artikkeli Itä-Pasilan betonikomplekseista, joka oli
kirjoitettu täynnä tunteen paloa ja omituisia vertauksia viljellen. Artikkelin
luettuaan Torisevassa heräsi kova halu päästä pois varastohommista ja tehdä Itä-Pasilan
arkkitehdin ja artikkelin kirjoittajan tavoin jotain luovempaa työtä.
Lapsuusmuistot sarjakuvien lukemisesta toivat eteen ratkaisun ja Toriseva
päätyi Taideteollisen korkeakoulun kuvataideopetuksen koulutuslinjalle.
Toriseva onnistui luomaan itselleen uran sarjakuvien
parissa. Vaikka ura Aku Ankan parissa näytti jääneen, Toriseva päätti
selvittää, mitä hänen vuosien takaisille käsikirjoituksilleen lopulta kävi.
Apuna oli Aku Ankan silloinen päätoimittaja Jukka Heiskanen. ”Sain kuulla The
Albino Woodchirperin piirretyn valmiiksi, mutta Indian Curse oli lopulta
hyllytetty ainakin toistaiseksi 'poliittisesti epäkorrektin' sisällön takia.
Tämä harmitti aikanaan kovasti, sillä tarina oli näistä tekemistäni tarinoista
suosikkini”, Toriseva toteaa.
Toriseva oli jo ehtinyt luopua toivosta, että toistakaan
hänen tarinoistaan tultaisiin julkaisemaan, kun elokuussa hän sai
Kvaak.fi-sivuston keskustelualueella kuulla uutisia. The Albino Woodchirper oli
julkaistu jo keväällä neljässä maassa ja Suomen-julkaisu odotti Aku Ankan
numerossa 37/2014. Toriseva ei ole valmista tarinaa lukenut, joten hän saa
lukijoiden tavoin yhtälailla jännittäen odottaa sitä. ”Nyt jälkikäteen kun
käsikirjoituskokemusta on ehtinyt jo jonkin verran karttua odotan kieltämättä
vähän posket punoittaen nuoruusvuosina tehdyn tarinan ilmestymistä ensi
keskiviikon lehdessä”, Toriseva tunnustaa.
The Albino Woodchirperin ensimmäinen sivu Puolassa julkaistuna |
Tarinan on piirtänyt kokenut Marsal. ”Näin sivun Marsalin
piirroksista Inducksista. Ainahan se kiva on nähdä valmista jälkeä, mutta
eniten oikeastaan jännittää, kuinka Marsal on ratkaissut kuvakäsikirjoituksen
toteuttamisen. Toivon mukaan hän on tehnyt omia ratkaisuja, sillä
kuvakäsikirjoitustaitoni olivat tuolloin vielä kauniisti sanottuna varsin
hiomattomat”, Toriseva sanoo.
Ankka-sarja on luonnollisesti puhuttanut myös Torisevan
perheessä. ”Vaimo vastasi että "Ai, mutta sehän on kiva juttu", kun
pari viikkoa sitten ilmoitin, lapset ovat myös pariin kertaan kysyneet, että
milloin se tarina ilmestyykään. Muille en muista olenko kertonutkaan...
pitääkin kertoa!” Toriseva sanoo.
Kuten mainittu, Toriseva tekee sarjakuvaan liittyvää
taideopetusta. Hän toivottaa kaikki sarjakuvista kiinnostuneet tervetulleiksi kursseilleen,
joista seuraava järjestetään Espoon työväenopistossa Leppävaarassa 19.–21.
syyskuuta.
Kysymykseen siitä, onko Torisevalla aikeita laatia enempää
Ankka-käsikirjoituksia, mies vastaa jättäen ovea auki. ”Ei minulla enää
suurempia poltteita ole ankkatarinoiden tekemiseen, mutta jos hyvä tarina
tulisi mieleeni ja tuotantorattaat olisivat yhtään nopeutuneet noista päivistä,
niin ehkäpä...”, hän toteaa.