Henri Häkkilä oli ahkerana ja arvosteli peräti kolme julkaisua yhdellä iskulla:
Marraskuun (ja osittain myös lokakuun) osalta ruodittavana on kolme eri
julkaisua. Näistä perinteisintä siipeä edustaa vuosikymmenestä toiseen
eteenpäin porskuttava Taskari. Numeron 407 kansikuvapojaksi on
valikoitunut Andrea Frecceron kuvaama Taikaviitta, jonka yrmyn olemuksen
ohella kantta koristaa kirjasen nimi Yön yrmy. Yrmyn sisällysluettelo
ei ole niin laajaa skaalaa kuin mihin viime aikoina on totuttu.
Erikoisuuksiksi luokiteltavia sarjoja löytyy kuitenkin tämänkin opuksen
sisältä.
Johtosarjan tähtenä on jo kansikuvasta tutuksi tullut
Taikaviitta. Bruno Ennan ja Corrado Mastantuonon Tohtori Pahamielen
paluu on jatkoa Taskarista 385 löytyvälle seikkailulle. Jatko-osa
taaplaa edeltäjänsä tyylillä eli sen suurempia tunteita herättämättä.
Yritystä tekijöillä sentään tuntuu olevan. Sitäkään ei valitettavasti
aina voi pitää itsestäänselvyytenä.
Varsinaista herkkua on
ainakin ennakko-odotuksissa kirjan toinen tarina, jonka
käsikirjoituksesta vastaa Casty. Riemukupla-nimisen Mikki-jutun
piirtäjäksikin on valikoitunut tunnustettu kyky eli Massimo De Vita.
Harmillisesti sarja toistaa Castyn viimeaikaisia tuotoksia siten, ettei
siitä ole yltämään herran huipputöiden tasolle. Vähemmän harmilliseksi
voidaan todeta kuitenkin se, että Casty saa huonoinakin päivinään aikaan
helposti keskitason yläpuolelle kohoavan sarjan. Viihdyttävyyttä
tarinalta löytyy, mutta uusia mestariteoksia maestrolta kaipaaville
saattaa luku-urakan aikana tulla suru puseroon.
Nino Russon ja
Alessandro Gottardon Kaaliyliannostus on paketti, jonka voi vastaanottaa
sen kummempia miettimättä. Jälkimakukin hommasta on vain sitten varsin
olematon. Riccardo Secchi ja Alessandro Perina jatkavat heti perään
Hansun otteita N.A.M:n riveissä otsikolla N.A.M. saa kilpailijan.
Startatessaan N.A.M. vaikutti lupaavalta idealta ja tarinatkin
onnistuivat osumaan kultasuoneen, mutta sittemmin sarjalle on käynyt
kuten niin monille muillekin: sen tuoreus ja sujuvuus ovat kadonneet ja
se on lässähtänyt. Toivoa sopii, ettei peliä ole N.A.M:n kohdalla vielä
täysin menetetty.
Riccardo Pescen ja Luciano Gatton Kotiloma saa
hyvät pisteet kotiin vietäväkseen oivaltavuutensa ansiosta. Niinkin
suuri nimi kuin Romano Scarpa taas ei riitä pelastamaan seuraavaa sarjaa
Vihreiden rullien arvoitus. Välillä varsin vauhdikkaasta, mutta
intohimottomasta käsikirjoituksesta vastaa Bruno Mandelli. Roope-sedästä
ja Kroisoksen kolikoista turinoiva tarina jatkaa samaa linjaa, mutta
osoittaa entistä alemman pohjakosketuksen olevan mahdollinen. Carlo
Panaro ja Roberta Migheli saavat kyseenalaisen kunnian olla nimet tämän
Taskarin pahimman flopin takana.
Viimeinen sarja pelastaa vielä
sen verran kuin pelastettavissa on. Giorgio Pezzinin ja jo aiemmin tässä
Taskarissa kynänjälkeään esitellyt Massimo De Vita saavat ruusuja
sarjallaan Sankariteko. Laadukas tarina auttaa unhoittamaan kirjan
aiemmilla sivuilla vilisseet epäonnistumiset. Kokonaisuutta siitäkään ei
ole kuitenkaan pelastamaan. Riemukuplan, Kotiloman ja Sankariteon
väsänneiden käsikirjoittaja-piirtäjä-parien yhteispanos ei ole riittävä,
kun suurin osa opuksen sivuista pitää sisällään materiaalia, josta ei
jää jälkipolville kerrottavaa.
Marraskuun Roope-sedästä
pelastusta odottaneet eivät saa helpotusta tuskaansa, sillä Ropsu jatkaa
Taskarin linjoilla. Heti johtosarja, Massimiliano Valentinin ja
Federico Mancuson Kauko-ohjattu keikka, antaa viitteitä siihen suuntaan,
että kaiken toivon voi heittää. Varsin lyhyt juttu on mitäänsanomaton
ja kykenee keikauttamaan venettä vain kohti karikkoa.
85-vuotisjuhlaansa
viettävä Mikki on muistettu lehdessä, mutta vaatimattomalla tavalla.
Juhlan huomioivan Päivän pamauksen jälkeen estradille tuotava Virheitä
ja viestejä on suoraan sanottuna niin onnetonta jälkeä, että on
pyhäinhäväistys julkaista se tällaisessa tilanteessa. Umperto Volpini ja
Taskarissa säväyttämään ehtinyt Luciano Gatto saavat ruusujen sijaan
vastaanottaa melkoisen risukimpun. Vielä suuremman risukimpun ja rätit
päälle ansaitsee tarinavalinnan suorittanut toimitus. Virheitä ja
viestejä -nimen olisi voinut lyhentää tässä tapauksessa Virheeksi.
Varsin
huonoon rakoon eli Virheiden ja viestien perään on sijoitettu
Kultakurkut kilpasilla, tekijöinään käsikirjoittajat Fausto Vitaliano ja
D. Pudu sekä piirtäjä Francesco D’Ippolito. Roopen ja Kroisoksen napit
jälleen kerran vastakkain asetteleva sarja on lähtökohdiltaan niin
lupaava, että Virheiden ja viestien jälkeensä jättämä ärsytys on muisto
vain, mutta tarinan edetessä sen todelliset karvat paljastuvat. Tekijät
lähtevät pyörittelemään täysin Ankka-sarjoihin kuulumatonta
epäkiinnostavaa hulabaloota, eikä peukalolla ole sen seurauksena muuta
mahdollisuutta kuin kääntyä alaspäin.
Lehden viimeiseksi pitkäksi
sarjaksi jää toimituksen ennakkoon rummuttama Riccardo Secchin ja
Giuseppe Dalla Santan Konnaa kestää, jossa Kroisos Pennosen ja
Karhukoplan mainostetaan yhdistävän voimansa. Toimitus nimittää
tapahtumaa pahimmaksi mahdolliseksi. Ilmeisesti siltä on jäänyt
huomaamatta, että kyseinen ilmiö ei ole lainkaan uusi, vaan tuttu
esimerkiksi jo 1970-luvun klassisista Taikaviitta-jännäreistä. Myöntää
toki täytyy, että Secchi ja Dalla Santa onnistuvat pyörittämään
rulettiaan hyvässä vauhdissa läpi koko tarinan ja vieläpä
pysäyttämäänkin sen ainakin lähelle onnennumeroa. Näin ollen koko Ropsua
ei voi syyttää pataluhaksi. Hyvä viimeinen sarja jättää aina valon
palamaan tunnelin päähän. Toki lehdestä löytyi sen verran suuria
rimanalituksia, ettei tekijöitä ja toimitusta voi niiden jäljiltä jäädä
vain taputtelemaan. Tällaisia suorituksia ei kerta kaikkiaan saa nähdä.
Marraskuun
kolmas julkaisu on itse asiassa jo lokakuun puolella ilmestynyt.
Lähestyvän joulun kunniaksi Taskarin 35. teemanumero on perinteiseen
tapaan jouluteemainen. Hohtavakantinen Pukin pallopoika ei kuitenkaan
sisältönsä puolesta anna aihetta heitellä merimieslakkeja ilmaan.
Aiemmin Suomessa julkaisemattomien joulutarinoiden kokoomaan on ympätty
melkoisia tapauksia. Järkiään niillä ei ole mahdollisuutta
minkäänlaisiin säväytyksiin. Mieleen tulvii vain ajatuksia vanhoista
joulunajan Teemoista, joiden tarinat olivat laadukkaita sekä täynnä
joulun henkeä. Näistä räpellyksistä kun ovat molemmat mainitut kaukana.
Sivun 250 viimeinen ruutu on kuin kirsikka joulukakun päälle
muistuttaessaan ihka ensimmäisessä jouluisessa Teemataskarissa
julkaistusta saman taiteilijan hienosta sarjasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti