Henri Häkkilä taituroi tuttuun tapaansa meille arvion tuoreimmasta Roope-sedästä. Ja tässähän tämä:
”Ei heikkohermoisille!” varoittaa elokuun Roope-setä-lehti kannessaan.
Paras tapa selvittää väitteen todellisuus on tunnetusti ottaa härkää
sarvista ja lukea läpyskä läpi. Francesco Artibanin kansi, jossa
asetetaan esille yksi numeron kantaviksi voimiksi nimetty Indiana Hopo,
on välittömästi kelpo aiheuttamaan sydämentykytyksiä tilanteensa ja
arvoituksellisen eläintrionsa vuoksi.
Jos hermot vielä kestivät, on vuorossa Luciano Milanon ja Marco
Gervasion johtosarja Voimattomuuden vallassa. Milano on onnistunut
kehittelemään tarinaa varten täysin käyttökelpoisen idean, mutta
varsinainen juonikuvio lässähtääkin sitten juoksenteluksi, selittelyksi
ja aivottomaksi pikakelaukseksi. Ikävä tulee niitä vanhoja Taskareita,
joissa tällainen sarja olisi spektaakkelisuudellaan ahmaissut aimo osan
pokkarista. Gervasion piirroksista ei ole tuomaan kummempaa lohtua: ne
ovat moitteettomia, mutta samalla säväyttämättömiä. Hauska pikku
kuriositeetti on sarjan alussa vilahtava opas, joka ei ole välittänyt
kannessa esiintyneestä varoituksesta.
Riccardo Pesce ja Giuseppe Dalla Santa antavat vuoron jälleen lehden
erikoisvieraalle Indiana Hopolle. Sarjan nimi – Nuoruuden lähde – on
omiaan nostattamaan hiuksia pystyyn. Aihetta on käsitelty varsin usein
ja mieleen tulevat flopeiksi ja pommeiksi kehkeytyneet käsille
räjähtäneet tarinat. Onneksi Pesce on saanut aikaiseksi hieman
valtavirrasta poikkeavia piirteitä käsikirjoitukseensa. Tarinan loppu
huipentaa vaikutelman tämän taktiikan onnistumisesta. Myös Dalla Santan
kynään on osunut kuvituksen aikana sopiva vaihde päälle. Hattuja ei
kuitenkaan ole tarvis heitellä ilmaan, sillä sarjan kohtalona on näillä
aineksilla päätyä osastolle ”ihan mukavat makupalat”.
Mestaripiiloutujan opissa on Nino Russon ja Giampaolo Soldatin lyhyempi
hupisarja. Kuviolla olisi täydelliset mahdollisuudet jättipottiin ja
kassaholvissaan nauruhermoja säilövän pankin räjäyttämiseen, mutta
kuvituksellinen juonipaljastus – jolle sillekin toki löytää perusteita –
tekee siitä ennalta arvattavan ja vie mennessään merkittävän palasen
hauskuudesta sekä räjäytykseen tarvittavat dynamiittivarat.
Minkäänlaista muuta moitittavaa tarinasta on vaikea löytää. Ikävää, että
niin pieni seikka vei voimavarat todelliselta yllättäjältä.
Viimeinen pidempi sarja Suu säkkiä myöten on monivalintakikkailu, jonka
takaa löytyvät Stefano Ambrosio ja Emilio Urbano. Monivalintaseikkailuja
on nähty silloin tällöin aiemminkin Ropsun sivuilla ja useimmiten ne
ovatkin olleet erittäin viihdyttäviä ja mukavia vauhtipaloja. Tällaisten
sarjojen sorvaaminen ja vieläpä siinä onnistuminen on taitolaji. Tämän
tarinan perusteella Ambrosiosta ei tämän lajityypin taitajaksi ole.
Onnistuneet monivalintajutut ovat olleet paljon monipolvisempia kuin
tämä tuotos. Selkeä virhe on myös ”onnistuneen loppuratkaisun”
venyttäminen useammalle sivulle. Lisäksi yksi monivalintatekeleiden
onnistumisen edellytyksistä on yleisesti ollut se, että jokainen ”taso”
on yhden tai kahden sivun pituinen – joka sarjassa vain jompaakumpaa.
Eikä ole Urbanon piirroksillakaan saumaa kuivata vesitettyä tilannetta.
Sata sivua täyteen saavat Donald Soffrittin Pikku-Aku-strippi, Päivän
pamaus, dekkaripähkinä, In English -pätkä sekä takakannesta löytyvä
Stefano Ambrosion ja Massimo Asaron Ei vara venettä kaada. Ei ole
Stefanolla ollut sitäkään tehdessään erityisen hyvä päivä. Näillä
eväillä todettavissa on, ettei kannessa esiintynyt varoitus ollut täysin
tuulesta temmattu. Alkuvuodesta tasatahtiin erittäin laadukkaita
julkaisuja pullautellut Ropsun väki näyttää hyytyneen pitkällä matkalla.
Toivokaamme apinan heristelemistä selästä ja otteen parantamista.
Loppujen lopuksi paljon ei vaadita toivottuun tilanteeseen palaamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti