Lokakuun Roope-setä tarjoaa kannessaan perinteikästä, mutta nykyisin jopa harvinaista herkkua. Andrea Frecceron
tuotos on perinteinen vitsikansi, jotka ovat joutuneet viime vuosina
jäämään sivummalle erilaisten spesiaaliteoksien tieltä. Tästä aiheesta
liikkuu varmasti useampia mielipiteitä, mutta minä olen kaivannut näitä
selkeitä kansivitsejä. Jokaisen Disney-julkaisun kohdalla yleistyneet
taiteellisemmat, erikoisemmat ja paikoin vakavatkin kannet ovat nykyisen
olemattoman harvinaisuusasteensa vuoksi menettäneet makunsa. Liika on
liikaa ja nostalgisissa muisteloissa rypevät vitsikannet vievät kilvassa
helpon voiton.
Ei kun itse asiaan eli tarinoihin! Kannesta huokunut hyvä tunnelma tuntuu karisseen johtosarjan yltä. Fausto Vitalianon ja Andrea Ferrarisin Multikalkumin jäljellä
ei säväytä suuntaan taikka toiseen. Juoni on sitä perinteistä huttua,
eikä Vitaliano muuta yritäkään. Vaikutelmaksi jää hätäisesti kasaan
kyhätty ponneton pikajuoksu ilman minkäänlaista mielikuvitusta. Tarinan
tavanomaisuus on tarttunut myös Ferrarisin piirroksiin, joista ei ole
toivotuksi pelastusrenkaaksi. Ei tästä ole edes pieneksi makupalaksi.
Kesäkuusta alkanut lähtölaskenta päättyy, kun Stefano Ambrosion ja hänen kaimansa Turconin X-Mickey-tarinasarjaan kuuluva Kilpailu paljastaa itsensä lehden välistä. Kuten myös kesäkuussa, tämänkin
sarjan päähenkilönä on otsikon mukaan Heshukka. Täytyy myöntää, että
odotin X-Mickey-sarjojen kuuluvan tiettyyn juonijatkumoon, mihin
esimerkiksi Taskareista tutun Tuplanollan touhuja seuratessamme olemme
tottuneet. Ehkä (ja toivottavasti) sellaistakin on vielä luvassa, mutta
tämä tarina on pelkkä yksittäinen vitsisarja, vaikka pituutta siltä
löytyykin peräti 45 sivun verran. Tästä sivujuonteesta huolimatta
odotettu herkku ei petä. Sarjan juoni on yhtä aikaa sekä jännittävä että
hauska ja siitä löytyy nautittava idea. Myös Turconi on onnistunut
loihtimaan esiin juuri tarinaan sopivan tunnelman piirroksillaan. Tätä
ei voi kuin kehua ja jäädä odottamaan lisää. X-Mickeyn julkaiseminen ei
ollut Ropsulta todellakaan virhe!
Lehdestä löytyy vielä yksi pitkä sarja ja sepäs onkin Kuukauden klassikko. Urasählingin ovat luoneet Carlo Chendi ja Pier Lorenzo De Vita, joista jälkimmäiselle on omistettu tilaa myös Päivän pamauksesta. Maestro Massimo De Vitan
isä kerää toimitukselta kehuja, mikä sai minut empimään
klassikkopiirtäjän ehtoja. Jos De Vita vanhempi piirtäisi sarjojaan tänä
päivänä, saisiko hän osakseen näitä vuolaita kehuja? Luulisinpa, ettei.
Minä en ole ikinä kyennyt nauttimaan herran taiteesta täysin rinnoin.
Taiteilijan kuvitus ei ole täydellisen huonoa, mutta siitä löytyy
vivahteita, jotka eivät sovi mestarin kynänjälkeen. Näitä merkkejä
löytyy myös Urasählingistä. Luonnehtisin De Vitaa ”vain” hyväksi
piirtäjäksi, mutta en olisi valmis kohottamaan häntä jalustalle.
Palatessamme itse tarkasteltavanamme olevaan tarinaan, voimme kuitenkin
todeta, etteivät De Vitan piirrokset anna aihetta vähentää sarjan
arvosanoja. Käsikirjoittaja Chendi taas on saanut kasaan hauskan ja
toimivan juonen, joka sekään ei anna aihetta moitteille. Ropsun linjaan
Kuukauden klassikon nimitys sopii, mutta todelliseksi klassikoksi
sarjalla ei ole paukkuja.
Tuttuun tapaan lehdestä löytyvät myös Donald Soffrittin
Pikku-Aku, dekkaripähkinä sekä In English -osio. Dekkaripähkinä on
tällä kertaa tavanomaisesta poiketen peräti kolmisivuinen, mutta se ei
toki tarkoita laadullisesti minkäänlaista parannusta. Lisäksi sivujen
uumeniin kätkeytyy vielä kaksi vitsisarjaa: Enrico Faccinin Jymy-yllätys, joka ei yllä maestron tavalliselle huipputasolle sekä Roberto Gagnorin ja Giada Perissinotton Yön rauha,
jonka vitsi ei huvita. Yhteenvetona Ropsu on jälleen hyvällä mallilla.
Suunta on jo pitkän aikaa pysynyt oikeana ja navigaattori näyttää
toimivan edelleen. Odotamme innolla seuraavaa pysäkkiä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti