Päättyneen vuoden 2017 ehdottomasti suurin pommi Disney-sarjakuvan
saralta oli Roope-setä-lehden yllättävä päättyminen ja uuden tv-sarjan
vanavedessä aukkoa julkaisukentällä paikkaamaan tulleen DuckTalesin alku. Lehden
ensimmäinen numero ilmestyi heti joulunpyhien jälkeen. Uuden julkaisun hyppysiinsä
saamisen hetken jännitys oli suorastaan käsin kosketeltavissa. Nyt on aika
jakaa tunnot tästä uuden alkamisesta!
Tiedon uudesta lehdestä tultua julki päätoimittaja Aki
Hyyppä kehui siihen olevan luvassa laatulehden tunne aina paperivalintaa eli UPM
Finea myöten. Lehteä selatessa tämä laatulehden tunne todella välittyy
näppituntumalla. Painosta on tullut ulos teknisesti laadukkain
Disney-sarjakuvalehti Suomen historiassa.
Puitteet ovat täydellisesti kunnossa, mutta loppupeleissä
sisältö on se aidosti merkityksellinen asia. Uuden DuckTales-maailman
perinteisestä poikkeava tyyli oli jo hyvin etukäteen tiedossa. Siksi Marco
Ghiglionen kansikuvasta alkava piirrostyyli ei pääse järkyttämään, mutta
totuttelua se vaatii. Prosessi tulee jatkumaan vielä seuraavien numeroiden myötä,
sillä DuckTalesia itseään lehti pitää sisällään vähän kokonaissivumäärään
nähden.
Lehden alku on täyttä DuckTalesia. Joe Carmagnan ja Luca
Usain johtosarjan Maanalaisten mysteerien majakka lisäksi alkusivuille mahtuu
erinäisiä esittelypätkiä. Ne kulkevat käsi kädessä tv-sarjan ensimmäisen jakson
kanssa, mutta siitäkään ei ole haittaa, jos tuota Suomessa kahteen osaan
katkaistua aloitusta ei olisi päässyt näkemään. Suurin järkytys on ankanpoikien
nimeäminen Ludvigiksi, Teodoriksi ja Hubertiksi. Tupu, Hupu ja Lupu ovatkin
mukamas vain lempinimiä. Tämän ratkaisun sulattaminen onnistuu tuskin ikinä.
Ihmetystä herättää myös vanhasta Ankronikasta tuttua Selma Taatelin hahmoa
muistuttavan Tepan mummon ja Roopen taloudenhoitajan nimeäminen rouva Kurpaksi.
Itse mainittu johtosarja Maanalaisten mysteerien majakka ei
liity tv-sarjan jakson sisältöön mitenkään. Täten ei ole syytä pelätä, että
sekä lehden että piirretyn seuraaminen vaatisi jonkinlaista taidokkuutta
hypellä niiden välissä ilman, että jotain olennaista paljastuisi sarjan
juonesta tai että jompaakumpaa ei kykenisi ymmärtämään ilman toisenkin
näkemistä. Kun lehteä on tarpeeksi pitkään tuijotellut, Usain piirrokset
alkavat näyttää varsin hyvältä. Valitettavasti Carmagnan käsikirjoitus ei kohene
odottelunkaan jälkeen. Tarina on vain kertakaikkisen hölmö. Lähtö olisi voinut
kieltämättä tapahtua uljaamminkin.
Lehden muu sarjakuva ei ole DuckTalesia, mutta ei se ole
sitä tavanomaisinta Disney-sarjakuvaakaan. Roope-setä-lehdestä muistumia tuo
numeron päättävä Heshukka-juttu Kauhun väri Stefano Ambrosiolta ja Marco Mazzarellolta.
Myös Marco Boscon ja Renata Castellanin miekkailua käsittelevän lyhyen,
viiltävän urheilureportaasin voisi kuvitella myös vanhan Ropsun sivuille. Se ei
kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kyseinen reportaasi on turhaa, väkisin
itsestään hauskaa vääntävää sivujen tuhlausta. Uhkakuvaksi muodostuu nopeasti
Ropsun viimeistä vuotta tärvelleen Suuren pokaalijahdin aiheuttaman
megalomaanisen floppi-ilmiön toistuminen. Tässä tapauksessa lieventävänä
asianhaarana on jutun lyhyys. Sivut ovat kuitenkin aina paremman sisällön
julkaisemiselta pois.
Augusto Macchetton ja Lorenzo Pastrovicchion lyhyt Mortti ja
Vertti -juttu Koodinmurtajat edustaa samankaltaista trendiä. Se on nuoremmalle
lukijakunnalle suunnattu pikku pähkinä. Jutun voi ajatella jatkavan Ropsusta muistettavien
kuukauden dekkaripähkinöiden perinnettä hivenen laajennetussa mitassa.
Tällaisten purtavien julkaiseminen on kuitenkin perustellumpaa kuin
urheilureportaasin kaltaisen kamalan höpsötyksen. Koodinmurtajia seuraa
DuckTales-teemainen testi. Varttuneempi väki näistä tuskin niin välittää, mutta
mainitulle nuoremmalle polvelle ne voivat olla arvossa pidettävä lisä.
Toimitus lunastaa lupaustaan DuckTalesin
Taikaviitta-takuusta Alessandro Sistin ja Francesco D’Ippoliton
Ulottuvuusmullistuksella. Tarinassa sulautetaan yhteen perinteisempää
Taikaviittaa ja Supertaskareiden puolella julkaistua Taikaviitta 2000 - eli Teekoo-universumia.
Uuteen lehteen muun erikoisemman sisällön joukkoon tällainen tavanomaisimmista
resepteistä poikkeava tarina sopii oikein hyvin. Sarja osoittautuu numeron
mielenkiintoisimmaksi ja sen loppukin on erityisen herkullinen.
Vuosikymmen sitten Suomessakin esittäytynyt Wizards of
Mickey tekee paluun Pimeyden valtakausi -sarjalla. Aloitusnumerossa nähdään sen
ensimmäinen luku Mustan velhon mittelö. Stefano Ambrosion ja Alessandro
Pastrovicchion tuotos onnistuu pitkin kulkuaan säväyttämään sen verran, että
tarinan seuraavaa osaa tekeekin jo mieli päästä lukemaan. Ainakin avausta on
siksi pidettävä onnistuneena.
DuckTales päättyy vielä DuckTales-tunnelmiin, sillä
takakannesta löytyy tv-sarjan tyylin mukaisia keräilykortteja. On makuasia,
näkeekö kortit enemmän uhkana vai mahdollisuutena. Ajatus näin laadukkaalle
paperille painettua lehteä lähestyvistä saksista on kyllä kauhistuttava.
DuckTalesin puitteet ovat todetusti kunnossa. Lehti on
teknisesti erinomaista työtä ja painojälki näyttää hyvältä. Sisältö vaatii varsinkin
pitkän linjan lukijalta paljon totuttelemista, sillä se poikkeaa oikeastaan
kaikilta osin siitä, mihin Disney-sarjakuvan kohdalla on vuosien varrella
päässyt tottumaan. DuckTales on selvästi omanlaisensa julkaisu ja sellaisena
sitä kannattaakin pitää ja kehittää. On vain hyvä kokeilla näin laajasti
sellaista, mikä poikkeaa vahvasti muusta tarjonnasta ja mihin ei samalla
tavalla muissa julkaisuissa olisi mahdollisuuksia.
Vastaavasti DuckTalesin tyyliä ei ole syytä levittää
kaikkialle. Isoin kirjaimin painettu fontti, säännönmukainen sarjakuvaan
sisältyvä interaktiivisuus, testit, lehden alkuosan esittelysivujen kaltaiset
kokonaisuudet sekä täysin klassisemmasta Disney-sarjakuvasta poikkeava tarjonta
ovat vain osa tälle nimenomaiselle lehdelle omaksuttua tyyliä. DuckTales saa
myönteisen huomion puoleensa, joskin siihen sisältyy väkisin edelleen varauksia.
Suuria mullistuksia ei oteta noin vain hetkessä vastaan vaan ne vaativat oman
aikansa. Oma tila muutokselle on nyt taattu. Ei voi korostaa liikaa, kuinka
elintärkeää on, että mahdottoman uudesta voi edelleen turvallisesti poistua
tuttuun ja turvalliseen Disney-sarjakuvan ympäristöönsä, joka sekin jatkaa
kulkuaan.
Suuri kiitos tästä arvostelusta!
VastaaPoistaTuo lehden Taikaviittahan on kuudes osa minisarjasta "Universo PK".
Kiitos huippukiinnostavasta ja osuvasta arvioinnista! Hieno sivusto tämä blogi.
VastaaPoistaEsittäisin kuitenkin kritiikkiä sinulle, Henri. Kirjoitat usein kovin pitkästi ja liian koukeroisesti. Kevyemmät verbit voisivat useammin olla raskaiden substantiivien tilalla.
Annan kolme esimerkkiä.
”Ne kulkevat käsi kädessä tv-sarjan ensimmäisen jakson kanssa, mutta siitäkään ei ole haittaa, jos tuota Suomessa kahteen osaan katkaistua aloitusta ei olisi päässyt näkemään.”
Mitä tarkoitat? Mitä ”käsi kädessä käyminen” tässä tarkoittaa? Ja jäikö aloitusjakso kahdesti kesken Suomessa?
Ajatuksesi hämärtyy myös tässä:
”Täten ei ole syytä pelätä, että sekä lehden että piirretyn seuraaminen vaatisi jonkinlaista taidokkuutta hypellä niiden välissä ilman, että jotain olennaista paljastuisi sarjan juonesta tai että jompaakumpaa ei kykenisi ymmärtämään ilman toisenkin näkemistä.”
Lukijalta vaaditaan taidokkuutta ymmärtää virke.
Ihan lopussa on tämä:
”Isoin kirjaimin painettu fontti, säännönmukainen sarjakuvaan sisältyvä interaktiivisuus, testit, lehden alkuosan esittelysivujen kaltaiset kokonaisuudet sekä täysin klassisemmasta Disney-sarjakuvasta poikkeava tarjonta ovat vain osa tälle nimenomaiselle lehdelle omaksuttua tyyliä.
Eikö olisi helpompi aloittaa sanomalla että ”Lehden tyyliin kuuluvat…” ja sitten luetella noita? Ja mitä muita piirteitä lehden tyyliin kuuluu? Viimeinen kappale kaikkiaan sisältää aivan liikaa kapulakieltä.
Jatka upeaa blogia!
Katsoin muutaman jakson uutta Ankronikkaa. Ei se ihan säväyttänyt, mutta en nyt sanoisi sen huonokaan olevan. Sarjakuvana näyttää vähän jotenkin hankalalukuiselta, joten tyydyn katsomaan mieluummin animaatiota.
VastaaPoista