Vuoden 2016 päättymisestä on kulunut jo tovi, mutta
Taskari-arvostelujen osalta se on vielä avoinna. Onkin korkea aika pureksia
joulukuussa julkaistu 400-sivuinen Pärstäpankkiiri. Andrea Frecceron kansikuva
avaa oivasti kirjan sisältöä, sillä varsinkin opuksen ensimmäiset sarjat
voisivat kokonaisuutena olla suoraan teemajulkaisun sivuille painettuja. Kuten
kansikuvasta voi päätellä, keskeiseen osaan pääsevät sosiaalinen media ja
teknologian avaama uusi, ihmeellinen maailma.
Gorm Transgaardin ja Giorgio Cavazzanon johtosarjassa
Häirikkö verkossa päästään toteamaan myös sosiaalisen median osaltaan epäsosiaalinen
luonne ja sen mahdolliset seuraukset ainakin Ankkalinnassa. Seikkailupuoli jää
sarjassa melko nimelliseksi ja sen suorastaan idyllinen loppu sisältää
itsessään kenties hieman masentavankin viestin. Ovatko tällaiset puhelimettomat
päivät jo takanamme? Tarinassa moiseen tarvitaan aikamoisen kriisin kokemista.
Alessandro Sistin ja Claudio Sciarronen Piinaaja Piipperissä
on Mikki-dekkari päivitettynä nykyaikaiseen, sosiaalisen median täyttämään
maailmaan. Juonessa on enemmän potkua kuin johtosarjassa ja klassiselle
Mikki-dekkarille kumartavan taitavan tunnelmoijan piirtämänä sarja olisi voinut
toimia oikeinkin oivallisena Mikin siirtämisenä tähän päivään. Sciarrone ei
tätä kuitenkaan hallitse. Piirrokset ovat kuvottavia ja tekevät tarinan
seuraamisesta epämiellyttävän kokemuksen. Sosiaalisen median Mikistä jää siksi
huono kuva, mutta mieli on edelleen avoinna. Juonen ollessa yhä hyvä ja
piirtäjän petratessa tulokset voivat kääntyä helposti aivan toisenlaisiksi.
Alessandro Gottardon piirtämässä Seurannan synkissä
seurauksissa ei ole piirrosten kanssa ongelmaa, mutta juoni jää hiukan
ontumaan. Riccardo Secchin käsikirjoitus tuntuu kulkevan äärilaidasta toiseen,
mikä kuulostaa kyllä klassiselta ja toimivalta ankkasarjakuvalta, mutta jostain
tarinaan tunkevat sellaiset opetukselliset elementit, jotka pyrkivät pitämään
turhan tiukasti kädestä kiinni estäen sarjasta vapaasti nauttimisen. Aivan
oikeilla jäljillä kuitenkin ollaan.
Seuraava sosiaalisen median teemoilla kulkeva sarja on
Sosiaalinen tragikomedia, jonka senkin on piirtänyt Alessandro Gottardo.
Käsikirjoittajana on Giorgio Salati. Tarina on lyhyt ja iskevän vitsikkääksi
tarkoitettu. Kunnianhimoa ei moiseen yleensä liikoja ladata, mutta kenties se
onkin tässä menestyksen salaisuus, sillä sarja on näistä sosiaaliseen mediaan
menevistä jutuista ylivoimaisesti paras. Salatin juoni on rennoin ja
itsevarmoin ottein laadittu ja mikä tärkeintä, sosiaalinen media ei ole
käsikirjoituksessa itseisarvo. Se on vain osa juonta, väline, jolla luoda sitä
tuttua, laadukasta ankkasarjakuvaa. Juuri näinhän sen on oltava. Ilmiöt tulevat
ja menevät, maailma kehittyy, mutta Ankat pysyvät.
Kunniamaininnan ansaitsee vielä viimeinen suoranaisesti
sosiaalista mediaa käsittelevä juttu, lyhyt Hessu-sarja Sovellusten suossa.
Francesca Agratin ja Luciano Gatton tarinassa on sitä samaa tunnelmaa ja
onnistumista kuin Sosiaalisessa tragikomediassakin. Muista sarjoista lyhyitä
onnistumisen hetkiä tarjoavat Carlo Gentinan ja Andrea Luccin Kätketty nerous, Niccolò
de Mojanan ja Silvio Cambonin Mikki Hiiri ja kultainen hakku sekä Bruno
Concinan ja Angelo Scariolon Unia ja unelmia. Viimeisen piirrokset eivät
missään nimessä ole sieltä laadukkaimmasta päästä, mutta Sciarronen tuotokset aiemmin
nähtyään Scariolon tyyli on suorastaan sympaattinen. Samaa voi sanoa Concinan
juonesta.
Alessandro Sisti oli epäonninen saadessaan Sciarronen
työparikseen Piinaajaan Piipperissä, mutta onnekas Seikkailun kaikilla
mausteilla kohdalla, kun piirtäjäksi on tullut Lorenzo Pastrovicchio. Vuosia
sitten myös Pastrovicchion saamista piirtäjäksi olisi voinut pitää
murheellisena, mutta herran paljon kehittyneen piirrostyylin myötä näin ei enää
ole. Viisikymmensivuinen monipolvinen tarina on oikein hyvä suoritus sekä
käsikirjoituksensa että piirrostensa ansiosta.
Kirjan lopusta löytyy vielä peräjälkeen kaksi sarjaa, jotka
olisi melkein voinut niputtaa sosiaalinen media -aiheisten tarinoiden joukkoon.
Sosiaalisen median sijasta niiden aihepiirinä on kuitenkin enemmän hieman
perinteisemmin teknologia. Riccardo Pescen ja Lucio Leonin Konkari ja
keltanokka sekä F. M. Bianchin ja Luca Usain Valvovan silmän alla eivät jaksa
sykähdyttää niin paljoa, että niitä alkaisi erityisemmin kehua. Lucio Leonin
piirrokset ovat kuitenkin lähes aina sellainen elementti, joka on syytä oikein
erikseen mainita positiiviseen sävyyn.
Taskarin päättää Riccardo Secchin ja Michele Mazzonin N.A.M.
vs. kauhea kakuttaja. Sarjan lyhennepainotteisesti suomennettua nimeä olisi jo
sujuvuuden nimissä voinut vielä miettiä, mutta itse sisällön osalta tarina on
taattua N.A.M.-laatua eikä sellaista herkkua voi tietenkään kuin kehua. Juoni
on hauska ja jaksaa pitää mielenkiinnon täysillä yllä loppuun asti. Samoin
Mazzonin piirrokset ovat täysin sujuvaa työtä. N.A.M.-agentit ovat aina
toivottuja vieraita Taskarin sivuille. Tarinoita on vielä Suomessa
julkaisematta ja toivottavasti niitä tehdään vielä lisääkin.
Vuosi 2016 päättyi Taskarissa hyvin moderneissa merkeissä,
kuten on käynyt selväksi. Älyluurien täyttämälle maailmalle ja sosiaaliselle
medialle voisi laatia vaikka oman teemajulkaisunsakin. Tavallisten,
järjestysluvuillakin puhuteltavien Taskarien sivuilla näkisin parempana, ettei
niissä lähdettäisi liiaksi pyörimään aina jonkin tietyn teeman ympärillä.
Monipuolisuus ja sarjojen vaihtelevuus on yksi Taskarin menestystekijöistä. ”Jokaiselle
jotakin” on jatkossakin toimiva periaate. Omat teemansa sopivat vallan
mainiosti Taskarin sisarjulkaisuihin.
Ei pidä paikkaansa, Sciarrone on ihana sekä nyt, aina ja ikuisesti PARAS ja NUMBER ONE!
VastaaPoista