Syksyllä ilmestyvistä kovakantisista Aku Ankka -sarjakuvakirjoista on julkistettu mukava nippu. Sadonkorjuusta voidaan odottaa melkoista, sillä julkaisu toisensa jälkeen nostattaa jo tässä vaiheessa veden kielelle! Kirjat on listattu ilmoitetussa ilmestymisjärjestyksessä.
Ankkalegendat 3 - Kultaisen kypärän metsästäjät ja muita klassikoita
Noin 220 sivua
ISBN 978-951-32-4312-8
Suositushinta 39,00 €
Ilmestyy viikolla 38/2016
Ankka vailla menneisyyttä
Noin 160 sivua
ISBN 978-951-32-4313-5
Suositushinta 36,00 €
Ilmestyy viikolla 39/2016
Carl Barksin parhaat sarjat 6 - Yksisarvisen jäljillä
240 sivua
ISBN 978-951-32-4229-9
Suositushinta 29,00 €
Ilmestyy viikolla 41/2016
Minä Aku Ankka 2
Yli 200 sivua
ISBN 978-951-32-4314-2
Suositushinta 36,00 €
Ilmestyy viikolla 42/2016
Mikki, konnien kauhu - Floyd Gottfredsonin kovimmat kelmit
128 sivua
ISBN 978-951-32-4315-9
Suositushinta 33,00 €
Ilmestyy viikolla 42/2016
Kaksi viimeksi mainittua ovat jättikirjoja. Tuttujen sarjojen ja konseptien jatkojen lisäksi julkaistavaksi tulee elokuva-aiheisia sarjoja sisältävä Ankka vailla menneisyyttä, jonka nimitarina on Ankkalinnakkeen vastikään uutisoima Giorgio Cavazzanon piirtämä versio Aki Kaurismäen elokuvasta Mies vailla menneisyyttä. Käsikirjoituksen tarinalle on laatinut Kari Korhonen.
Yllätysjulkistuksena voidaan pitää Minä Aku Ankka 2 -jättikirjaa, joka nimensä mukaisesti seuraa ikoniseen asemaan nousseen Minä Aku Ankka -kirjan perintöä. Nähtäväksi jää, kuinka orjallisesti teos seuraa edeltäjänsä viitoittamaa tietä erityisesti ruutujaon suhteen. Kirja tulee sisältämään Carl Barksin klassikoita. Barks, Don Rosa ja Floyd Gottfredson ovat tuttuina mestareina hyvin edustettuina kirjojen joukossa, minkä he varmasti ovat ansainneetkin. Erityisen iloista on todeta myös Mikki-mestari Gottfredsonin saaneen vankan jalansijan suomalaisella julkaisukartalla.
Sivut
▼
tiistai 29. maaliskuuta 2016
keskiviikko 23. maaliskuuta 2016
Barksin öljyväritöitä Päivälehden museossa
Ankkalegenda Carl Barksin öljyväritöitä on esillä litografioina Päivälehden museossa Helsingissä 24.3-17.4 Pop up -Barks -näyttelyssä. Litografiat ovat Barksin maalauksista tehtyjä numeroituja vedoksia. Näyttelyssä esillä olevat 19 litografiaa ovat Aku Ankan toimituksen omistamia. Museoon on vapaa pääsy.
Barks maalasi öljyväritöitä eläkkeelle jäätyään. Ne liittyvät yleensä tämän urallaan tekemiin sarjakuviin sekä kansiin.
Barks maalasi öljyväritöitä eläkkeelle jäätyään. Ne liittyvät yleensä tämän urallaan tekemiin sarjakuviin sekä kansiin.
lauantai 19. maaliskuuta 2016
Arvostelu: Roope-setä 437
Giorgio Cavazzanon kullanhohtoinen kansi johdattaa vuoden
toisen normaalin Roope-setä-lehden pariin. Kaunista on maestron tyylikäs jälki,
mutta onko sitä numero sisältö? Ensimmäisenä huomio kiinnittyy lehden sisällä
tapahtuneisiin muutoksiin. Aiemmin sivulta 98 palkintotehtävän yhteydestä
löytyneet toimitukselliset tiedot ovat siirtyneet sivulle numero 2 ja siten
pudottaneet Donald Soffrittin Pikku-Aku-stripit pois lehdestä. Pikku-Aku-strippejä
kohtaan ei jää kaipuuta, sillä varsin harvoin niissä mitään kummoista olikaan. Samalla
palkintotehtävätkin ovat Ropsun osalta ainakin toistaiseksi jääneet historiaan.
Tälle ratkaisulle löytynee selitys Sanoman taloudellisesta tilanteesta.
Matalasuhdanteista ei ole tietoakaan lehden johtosarjassa.
Klondiken kuningatar on jo nimeltään maukas, tuntuuhan se hyvin läheiseltä Carl
Barksin klassikkojen klassikolle Takaisin Klondikeen. Giampaolo Barosson
käsikirjoittama ja tämän veljen Abramo Barosson ideoima sarja on saanut
piirtäjäkseen Luciano Bottaron, mikä nostaa pintaan entisestään miellyttäviä
tuntemuksia. Hyvin on muistissa vielä syksyllä ilmestynyt Bottaron
platinanumero, joka oli täyttä timanttia kannesta kanteen. Siksikin on mahtavaa
nähdä Bottaron työtä myös ihan norminumeroissa. Vuonna 1971 tehdyn sarjan
aloitusruutuun olisi huoletta voitu lyödä klassikon leima. Almanacco
Topolinossa ensijulkaisunsa saanut nelirivinen tarina on täydellinen osoitus
siitä sisällöstä, mitä Ropsuun on mahdollisuus ujuttaa ja joka on aina
tervetullutta.
Edellisessä numerossa alkanut taidehistoriaa ankallisesta
näkökulmasta luotaava tarinasarja jatkuu samoin tekijöin ja samalla
sivumäärällä kuin viimeksikin. Väärinymmärrettyjä viestejä on Roberto Gagnorin
ja Paolo De Lorenzin johdatus muinaisen Egyptin taiteeseen, jolla oli muitakin
merkityksiä, kuten niin tarinasta kuin sitä seuraavasta artikkelistakin
ilmenee. Tarina on itsessäänkin hyvä – mitä nyt lopun imelyys voi hieman
sätkäyttää – mutta artikkeli tuo sille lisäarvoa. Yhdistelmä on mainio!
Toivottavasti meno jatkuu näin reippaasti.
Traditionaalisissa In English -yksisivuisessa sekä kuukauden
dekkaripähkinässä on niissäkin nähty muutos, mutta ehdottoman hyvään suuntaan.
Niiden yhteydessä on nimittäin mainittu juttujen tekijät nimeltä. Tämä
huomionosoitus on kunnioittavaa tekijöitä kohtaan ja on hyvä, että se toistuu
kaikissa yhteyksissä. Lehden takakannesta löytyvästä vitsisarjasta nimet ovat
jääneet viime aikoina pois, mutta nekin ovat nyt tehneet paluun. Kiitos ja
kumarrus tästä toimituksen suuntaan!
Nauravan pellen tapauksessa siirrytään Heshukan maailmaan
eli X-Mickey-universumiin. X-Mickey-sarjat ovat jakautuneet kahteen kastiin:
joko ne ovat vakavamielisiä jännäreitä tai kepeään tyyliin tehtyjä komedioita.
Yleensä Mikin läsnäolo sarjassa on tarkoittanut sille jännäriluonnetta, mutta
poikkeuksiakin toki löytyy. Tässä Augusto Macchetton ja Marco Mazzarellon
sarjassa Mikkiä ei esiinny ja pääroolin ottaa siten Heshukka. Kyseessä onkin
enemmän komedian puoleen kääntyvä sarja, vaikka mysteeriä juonessa
pohjimmiltaan käsitellään. Tarina on kepeä ja lajissaan onnistunut. Se jatkaa
mukavasti aiemmin viitoitetulla taidehistoriallisella tiellä.
Sataan sivuun mahtuu vielä yksi sarja. Johtosarjan tavoin se
on vanhempaa perua. Ennio Missaglian ja Massimo De Vitan Kassakaappihuijaus on
vuodelta 1965 ja siten hyvin varhaista De Vitan tuotantoa. Tämä näkyy herran
piirrosjäljessä, jossa ei vielä ole tälle tyypillisiä piirteitä ja vivahteita.
Tunnustettujen maestrojen varhaista työtä on kuitenkin aina mielenkiintoista
saada nähtäville. Lyhyt sarjakaan ei ole lainkaan hullumpi, joten julkaisulle
on vielä enemmän perusteita.
Ropsu jatkaa juoksuaan pienoisten uudistusten myötä, joista
sarjojen tekijöiden nimien julkaiseminen kaikissa tapauksissa on erityisen
kehuttava. Numero tekee vaikutuksen myös sisällöllään. Tarinoista ei heikkoja
lenkkejä löydy. On ollut lisäksi hienoa todistaa lehden paluuta enemmän
yleissivistävälle tielle siinä nähtävien artikkelien myötä. Käsittelyssä ei ole
vain ankkaa, vaan myös muunlainen faktatieto saa tilaa. Artikkelithan eivät
missään välissä Ropsusta ole hävinneet, mutta ne ovat keskittyneet viime
vuosina tiukasti ankkoihin ja tuntuneet olleen mukana vain väkinäisen
periaatteen vuoksi. Nyt artikkeleissa on nähtävissä laajempaa skaalaa ja
tunteet intohimottomasta pakkopullasta ovat jääneet pois. Hyvällä tiellä
ollaan!
tiistai 15. maaliskuuta 2016
Vahvistus: Indiana Jones palaa 2019!
Disney on vahvistanut, että Indiana Jones palaa valkokankaille uuden, elokuvasarjan viidennen julkaisun myötä. Harrison Ford hyppää jälleen ikoniseen seikkailija-arkeologin rooliinsa. Ohjaajana on myös aiemmat neljä elokuvaa ohjannut legenda Steven Spielberg. Ensi-iltapäivämääräksi on asetettu 19. heinäkuuta 2019.
Julkistus ei tullut täytenä yllätyksenä, sillä Disneyn toimitusjohtaja Bob Iger on puhunut pitkään Indyn paluun puolesta. Disney sai Indiana Jonesin oikeudet ostettuaan Lucasfilmin. Aikaisemmat neljä elokuvaa ovat tuottaneet maailmanlaajuisesti lähes kaksi miljardia dollaria ja Indyn hahmo luetaan elokuvahistorian suurimpiin. Odotettavissa on jälleen uusi jättimenestys Disneylle ja mannaa faneille - ainakin kutkuttavan odotuksen muodossa.
Julkistus ei tullut täytenä yllätyksenä, sillä Disneyn toimitusjohtaja Bob Iger on puhunut pitkään Indyn paluun puolesta. Disney sai Indiana Jonesin oikeudet ostettuaan Lucasfilmin. Aikaisemmat neljä elokuvaa ovat tuottaneet maailmanlaajuisesti lähes kaksi miljardia dollaria ja Indyn hahmo luetaan elokuvahistorian suurimpiin. Odotettavissa on jälleen uusi jättimenestys Disneylle ja mannaa faneille - ainakin kutkuttavan odotuksen muodossa.
Suomen Disney-pomosta elokuvaneuvos
The Walt Disney Company Finlandin toimitusjohtaja Juha "Jussi" Mäkelä on saanut elokuvaneuvoksen arvonimen. Nimitys tapahtui jo joulukuussa, mutta tasavallan presidentin ja pääministerin allekirjoittama kunniakirja luovutettiin Mäkelälle viime lauantaina.
Mäkelä on toiminut Disneyn Suomen-haarakonttorin johdossa sen perustamisesta 1990-luvun puolivälistä lähtien. Aiemmin hän on työskennellyt elokuvien parissa sukunsa omistamassa elokuvateatteriketju Kinostossa ja ollut mukana perustamassa Finnkinoa. Disneyllä Mäkelä päätti aikoinaan keskittyä Disneyn elokuvien levittämisen lisäksi kotimaiseen elokuvaan, mikä on myöhemmin osoittautunut erittäin hyväksi päätökseksi yhtiölle.
Ankkalinnake onnittelee!
Mäkelä on toiminut Disneyn Suomen-haarakonttorin johdossa sen perustamisesta 1990-luvun puolivälistä lähtien. Aiemmin hän on työskennellyt elokuvien parissa sukunsa omistamassa elokuvateatteriketju Kinostossa ja ollut mukana perustamassa Finnkinoa. Disneyllä Mäkelä päätti aikoinaan keskittyä Disneyn elokuvien levittämisen lisäksi kotimaiseen elokuvaan, mikä on myöhemmin osoittautunut erittäin hyväksi päätökseksi yhtiölle.
Ankkalinnake onnittelee!
torstai 10. maaliskuuta 2016
Ensimmäinen kuva Ankronikasta julkaistu
Aikaisemminkin on ollut juttua, että Ankronikka tekee paluun vuonna 2017. Nyt onkin jo hieman lisäinfoa saatu esille kuvan muodossa. Näyttää siltä, että perinteistä animaatiota on siis luvassa, joskin hieman nykyaikaisella twistillä. Myös Aku on tällä kertaa roolitettuna, joten mielenkiinnolla jäämme odottamaan!
Älä aikuistu! Kerrassaan erinomainen Aku-mainos
Perinteinen printtimedia on kuolemassa, sanotaan, ja sisältö on siirtymässä yhä enenevissä määrin digitaaliseen suuntaan. Tämän suuntauksen voi havaita hyvin markkinoinnissa, sillä videomainonta on viime vuosina tehnyt vahvasti tuloaan ja monet mainoskampanjat ovatkin muodostuneet viraaleiksi ilmiöiksi.
Aku Ankka ei perinteisesti ole ollut Suomessa ihan ykkösenä mainoskampanjoiden vaikuttavuutta mitattaessa, mutta näinköhän oltaisiin Ankan toimituksessa havaittu, kuinka mielettömän hieno työkalu videomainonta on. Ankan ja pojan tarina- nimellä kulkeva mainosvideo on nimittäin todella kova suoritus! Erittäin hienosti toteutettu ja vaikuttava video. Mainos on koskettava ja sai päällimmäisenä mieleen ajatuksen, että MINÄ en ainakaan koskaan aikustu - ja Aku Ankan tilaus saa jatkua!
Tarkasta mainos tästä! Erittäin upeaa työtä, Aku Ankka!