Voimakaksikko on vallannut syyskuisen Taskarin läsnäolollaan
Marco Gervasion kannessa sekä saman tekijän tarinassa. Viime kuussa annetut
näytöt Fantom Ankan ja Roosa Pippurin toimesta eivät kuitenkaan anna
mairittelevia lähtökohtia. Silloin tuloksena oli valtaisa floppi. Maailman
kahdeksas ihme ei sorru ainakaan nimessään turhiin vaatimattomuuksiin. Kyseessä
on vain 24-sivuinen tuotos, joten Gervasio paljastaa korttinsa aikaisin eikä
niistä valitettavasti ole mihinkään. Elokuvaklassikkoa mukaileva ja siihen
lopussa suoraan viittaava sarja on niin onneton ja puistattava, ettei sille
löydy hyvää sanottavaa. Tällaisella menolla on kuitenkin varmaa, että Gervasio
onnistuu sössimään koko Fantom Ankka -konseptin. Alituisten huonojen
suoritusten marssilla ei paikkaa saavuteta kuin kaikkia harmittavan massan
takarivistöstä.
Marco Gervasio on mukana myös toisen Ankka-sarjakuvan
historiassa mitattuna tuoreehkon konseptin toteutuksessa, nyt piirtäjän
roolissa. Rudy Salvagninin käsikirjoittama Haukkuikkuna seuraa Rankku Kanuunan
touhuja ja saadaanpa mukaan myös usein tämän ässäparina nähty Touhokin.
Maailman kahdeksanteen ihmeeseen tämä sarja rinnastuu helposti sillä, että
siitäkin on löydettävissä viitteitä elokuvaklassikkoon – ei kuitenkaan niin selkeästi
ja alleviivatusti. Myös toinen rinnastava tekijä on ja sehän sitten onkin
äärimmäisen valitettavaa. Gervasion nimeä ei tämän Taskarin jälkeen tavailla
hyvällä, kun tämä on päätynyt mukaan toiseenkin aivan surkeaan tapaukseen.
Sarjan huumori on niin väkinäistä, ettei siitä voi nauttia millään tasolla.
Jos tilataan nautittavaa huumoria kuulostavat Enrico Faccini
ja Andrea Freccero ehdottomasti luotettavilta tahoilta sen tuottamiseen. Heidän
Teatterin taikaansa kohdistuvat kirjan suurimmat odotukset. Molemmilta on
totuttu näkemään hyvin absurdejakin tuotoksia, mutta nyt tuntuu läikkyvän yli.
Meno yltyy sellaisiin sfääreihin, ettei lukijalle jää sarjaan oikein otetta.
Freccero yrittää parhaansa, mutta tämän piirrokset eivät jaksa hetkauttaa.
Mielessä pyörii väistämättä, miltä tarina Faccinin piirtämänä näyttäisi. Suurin
ongelma on kuitenkin tämän väsäämässä juonessa, joten kaikkea se ei
oletettavasti pelastaisi. Olo on väistämättä pettynyt, mutta myönnettävä on,
että sattuu niitä huonoja päiviä parhaimmillekin. Luottoa ei ole tämän johdosta
syytä menettää.
Mikki-sarjalta Kaukainen vieras luotto sen sijaan menee ja
äkkiä. Fabio Michelini ja Alessandro Perina ovat tehneet suorastaan iljettävän
imelän sarjan, jonka kohdalla loppu on syvän huoahduksen paikka. Vähän samaa on
pitkään pelättävissä Giorgio Salatin ja Luciano Milanon tarinan Tähdeksi vaikka
väkisin osalta, mutta sen lopetus onkin itse asiassa niin mainio, että se
pelastaa paljon. Toki toivottavaa olisi, että koko tarina saataisiin hyvään
kuosiin.
Carlo Gentinan ja Maurizio Amendolan Uhkarohkeissa urakoissa
ässäpari Touho on päätynyt tällä kertaa Akun remmiin. Tarina on tavanomainen
kertomus liikeidean noususta ja tuhosta, mutta yllättäen yleensä sellaisen
yhteydessä nähtävä katastrofaalisuus on jätetty sarjasta tykkänään pois ja meno
pidetään rauhallisena. Gentinan juonen hyvä tempo ja Amendolan mukava
piirtäminen takaavat kuitenkin perusvarman suorituksen, joille niillekin on
aina oma sijansa.
Silvia Gianattin ja Alessandro Pastrovicchion sarjassa
Hyvästi, poliisimestari toimitaan sille annetun nimen mukaisesti. Kyseessä on
väärinkäsitykseen perustuva komedia ja ideana erittäin lupaava sellainen, mutta
Gianatti jättää hyödyntämättä ne mahtavat mahdollisuudet, joita hopeatarjottimella
voitaisiin tälle tulkita tarjottavan. Tässä yhteydessä olisi ollut jopa
tilausta sille absurdiudelle, jota Teatterin taiassa oli annosteltu liikaa.
Pastrovicchion piirroksissa ilahduttaa se, ettei tämä sorru tyypilliseen
virheeseensä piirtää joidenkin hahmojen takamuksia liioitellusti. Ansa oli
kuitenkin viritetty, sillä sarjassa vilisee sellaisia hahmoja kuin
poliisimestari Sisu, etsivä Kaasi ja Musta Pekka.
Taskarin helmet on sisällytetty sen alkuun. Lars Jensenin ja
Massimo Fecchin Pekoa-saaren luolamiehissä on mukana sellaisia piirteitä, joita
ei välttämättä olisi tullut odottaneeksi Egmontin sarjoissa nähtäväksi enää
näinä vuosina. Vielä vuosikymmen sitten, usein Fecchinkin taiteilemissa
tarinoissa mukaan oli ripoteltu usein aitoja jännityksen elementtejä. Pekoa-saaren
luolamiehissä Jensen on keitellyt hyvältä tuoksuvan sopan mysteereineen ja jopa
pienine ankallisine kauhun piirteineen. Toisessa helmessä on jännityksen
sijasta panostettu huumoriin. Alessandro Sisti ja Stefano Zanchi osuvat
napakymppiin Karhukoplassa ja Kelmikertoimessa. Hauskuutta rytmittävät
tahdikkaasti draaman kaari ja yllätysmomentit, puhumattakaan vielä samalla
oivallisella linjalla jatkavasta lopusta.
Pekoa-saaren luolamiehet ja Karhukopla ja Kelmikerroin
kamppailevat rinta rinnan Taskarin parhaan sarjan tittelistä, mutta ensiksi
mainittu vie lopulta voiton. Jälkimmäinen ei loppujen lopuksi ole tapauksena
niin erikoinen, kun taas Pekoa-saaren luolamiehissä ilahduttaa jopa sen tietty
nostalgisuus ja muistutus paremmista ajoista. On suuri toiveiden nostatus, että
tällaisia sarjoja voidaan edelleen tehdä ja julkaista. Vaikka muuten tarjolla
oli jälleen myös melkoista sotkua, on jo tämän antamin voimin hyvä edetä kohti lokakuun
kutkuttavaa Tuplaa.
Marco Gervasio oli alunperin tarkoittant, että Fantom Ankka-tarinan Ankallisteatteri olisi ollut D.U.C.K.-teatteri kunnianosoituksena Don Rosalle. Voimme nähdä Hortensian, Aaronin ja Matildan istumassa teatteriyleisön seassa.
VastaaPoista