Taskareiden osalta vuosi 2015 alkaa Alessio Coppolan
Taikaviitta-kannella. Sankarparvi-nimeä kantavan tuplanumeron kannessa
Taikaviitan ohella esiintyvät kuvakolibrit jäävät kansikuvaroolistaan huolimatta
melkoiseen statistin rooliin F. M. Bianchin ja Graziano Barbaron sarjassa
Lätynlokaajavuori, joka ei muutenkaan anna syytä heitellä hattuja ilmaan.
Käsikirjoitukselle täytyy sen verran antaa pisteitä, että siinä on hyvä
perusidea, jonka ympärille olisi mahdollista luoda mainio seikkailu. Bianchi
sortuu kuitenkin kliseisiin ja yllätyksettömyyteen eikä tarina äidy
kuvakolibrin tasoiseen lentoon. Barbaron piirroksiin toivoisi sujuvampaa
viivaa.
Toinen Taikaviitta-sarja Lanttiarkkitehtuuria jäljittelee
Barks-klassikko Kirkontornin huilunsoittajaa, mutta niin epäonnistuneesti, että
parempi olisi ollut jättää väliin. Työstä vastaavat Riccardo Pesce ja Massimo
Asaro. Supersankareita on esillä oikein liuta toisessa Pescen
käsikirjoituksessa, Superhessu-sarjassa Tyylikkäästi tyylitön, mutta Lorenzo
Pastrovicchion piirrosten ryydittämänä siitäkään ei ole muuhun kuin läpijuoksun
kaltaiseen kliseiden melskeeseen.
Mikkiä nähdään jopa kolmessa sarjassa, joista kaksi
sijoittuu Villiin länteen. Marco Gervasion Yksinäinen ratsastaja on näistä
tuotoksista köykäisin. Toisaalta tämä sopii koko kuvaan, sillä myös tarinan
aikaan ilmestynyt Johnny Deppin tähdittämä Disney-elokuva The Lone Ranger oli
iso floppi. Guido Martina ja Massimo De Vita näyttävätkin Kaivossolan
seriffissä nuoremmilleen mallia, miten lännensarjoja oikein tehdään. De Vitan
piirrokset ovat totutusti hyvää jälkeä ja tarina pursuaa toimintaa ja huumoria hyvässä
mittakaavassa.
Se kolmas Mikki-tarina on Marco Boscon ja Alessandro Perinan
Yllätysvarkaiden arvoitus, joka nimestään huolimatta ei yllätyksiä tarjoa.
Juoni on kliseinen ja tönkkö. Lisäksi on aina jotenkin ikävää nähdä Mustakaapu
siviilivarustuksessa. Tällöin hahmo ajautuu väkisinkin keveämmille ja
humoristisemmille teille, kun tämän viehätys on nimenomaan kalseassa ja
jännittävässä tunnelmassa. Karhukoplan kohdalla humoristisuus sen sijaan
toimii, kuten Corrado Mastantuonon Kykloopin silmä osoittaa, vaikka mainita
täytyy, ettei sekään sentään räjäytä pankkia.
Huumoria harjoitetaan myös Akun ja Touhon siivellä kolmeenkin
eri otteeseen. Niistä kaikki ovat ehkä jopa hieman yllättäenkin osuvia juttuja.
Fausto Vitalianon ja Luciano Gatton tarinassa Päivä pankkiirina pelastetaan
Roopen liiketoimia, Giovanni Di Gregorion ja Michele Mazzonin
Tee-se-itse-ravintolassa Akun ja Iineksen treffejä ja Rudy Salvagninin ja
Maurizio Amendolan Markkinoiden mestareissa jälleen Roopen liiketoimia samalla
hieman Kroisosta naruttaen. Mukavaan suoritukseen yltää myös klassista Akun
menestysyrityksen nousu ja tuho -juonta toistava Fabio Michelinin ja Luciano
Gatton Puolihimmeä maalikeikka.
Egmontin tuottelias käsikirjoittajapariskunta Pat ja Carol
McGreal on yhdistänyt voimansa Massimo Fecchin kanssa kahdesti kirjan sivuilla.
Talvipäivän tarina ei ilahduta laisinkaan, mutta Vain muutaman marakassin
tähden jo jonkin verran. Fecchin piirroksilla on tässä iso rooli. Piirroksista
on iloa myös Pitkäsäärisaarella, jossa Carlo Limido pelastaa paljon parempiin
suorituksiin yleensä yltänyttä Rodolfo Ciminoa käsikirjoituksineen.
Kun tässä on tuplanumeron kohdalla menty monessa muussakin
asiassa kahden tai kolmen rykäyksin, niin kerrankin floppien kohdalla lienee
sopivaa, että niitäkin on isolla alkukirjaimella kirjattavissa kaksi.
Sattumoisin nämä isot flopit ovat kirjassa vieläpä perätysten. Riccardo Pesce
tuli jo kahden muunkin käsikirjoituksensa tapauksessa moitituksi eikä kahta
ilman kolmatta. Ottavio Panaro parka yrittää piirroksillaan piristää Elävien
dublonien yötä, jossa Roopen rahat käyvät tämän kimppuun. Otsikkotasolla
nimiväännöksenä osuvan ja siihen liittyvää elokuvagenreä kenties ihan
mainiostikin parodioivan sarjan virhe on kuitenkin siinä, ettei hahmojen –
varsinkaan Roopen – suhtautuminen tilanteeseen ole lainkaan tämän luonteen mukainen.
Toinen iso floppi on Frank Gordon Paynen ja Giulio Chierchinin Jäävuoren
arvoitus, jonka juonikaan ei ole kovin häävi, mutta erityisesti loppu kovaa
myrkkyä.
Ikävien negatiivisten arvioiden päälle ja lopuksi on ehkä
ihan hyvä tuoda kirjan paras tarina. Koko rykelmän viimeiseksi säästetty maestrojen
ja kaimojen Giorgio Pezzin ja Giorgio Cavazzano Nestemäinen kaivos on
käsikirjoitukseltaan, rytmiltään, huumoriltaan sekä piirroksiltaan ja Cavazzanon
niihin taiteilemalta lupsakkaalta elekieleltään yksinkertaisesti täydellistä
hipova, joka vieläpä onnistuneen loppusijoituksensa myötä jättää koko kirjan
jäljiltä hyvän mielen. Kokonaisuus oli kuitenkin kaksijakoinen: hyvien
lukukokemusten vastapainona on valitettava liuta niitä ikävämpiä muistoja.
Sanoisin siitä huolimatta lähtölaukauksen tähän vuoteen olleen mainio ja
lupaava.
Kansi on kylläkin Alessio Coppolan piirtämä. Tosin kyllä hänenkin kansikuvitusta on aika paljon taskareissa näkynyt. http://coa.inducks.org/story.php?c=IC+TL+3021
VastaaPoistaKiitos korjauksesta, ne ovat aina tervetulleita! Vaihdoin arvosteluun kannen oikean tekijän nimen.
VastaaPoista