Peräti Pikavuoroksi yltynyt elokuinen Aku Ankan taskukirja
alkaa heti kättelyssä lunastaa nimensä veroisuutta. Puhe ei nyt ole Alessio
Coppolan varsin vauhdikkaasta kannesta, vaan suurista mestareista Guido Martina
ja Giovan Battista Carpi, jotka kyyditetään lukijoiden nähtäville heti
alkajaisiksi. Yleensähän Taskareiden resepti on ollut tällaisten vanhojen
Ankka-sarjojen kohdalla se, että ne on säästetty opuksen loppuun kuin
kirsikaksi kakun päälle. Tässäkään tyylissä ei ole mitään vikaa. Mikäs
olisikaan sopivampi tapa täräyttää Taskari käyntiin kuin Intiaanien
papyruskäärön kaltainen mallisuoritus, jolle ei kerta kaikkiaan löydy kuin
ylistyksen sanoja?
Kovaa linjaa jatketaan myös toisessa sarjassa, joka
marssittaa esiin erään nykypäivän suuren mestarin. Castyn Unelmalmikaivokset
jatkaa jo aiemmin nähdystä. Mikki, Hessu, Tiina Tietävä sekä
Purppurapupuiittojen veljeskunta esiintyivät samassa rytäkässä jo lokakuun 2007
Roope-setä-lehdessä. Silloinen seikkailu oli mainiota jälkeä, eikä Castyn ole
syytä häpeillä tätäkään suoritusta. Casty hallitsee kikat lukijoidensa
koukuttamiseen. Historian myyttien totuudellisuuden etsiminen on vaivaa nähden
suoritettuna lähestulkoon aina varma nakki. Nähtäväksi jää, kohdataanko hahmot
mahdollisesti vielä jatko-osassa, joka kyllä lopun myötä jää kielen päälle.
Näitä nappisuorituksia seuraa Carlo Gentinan ja Daniela
Vetron Vihreää magiaa, joka jää jo aiheensakin puitteissa vähemmille ansioille.
Tarina on kuitenkin onnistunut siinä, missä sen tarkoitus on eli täyttämään
sivuja lyhyemmällä sarjalla viihdyttävällä tavalla. Aldo Costan ja Corrado
Mastantuonon Keitettyjen päärynöiden temppeli taas päätyy vain täyttämään
sivuja. Nostalgisesta pelihallikulttuurista ei ole saatu revityksi oikein
mitään irti. Vihreän magian kanssa onnistunut Carlo Gentina pelastaa tilanteen
Luciano Gatton kanssa sarjalla Sano se kukkasin, joka on jälleen erinomaisen
onnistunut tyylinäyte lyhyehköstä ja viihdyttävästä sarjasta, jolla ei ole
harteillaan Martinan ja Carpin klassikon tai Castyn huippuseikkailun
jälkimaineita ja -paineita.
Carlo Panaron ja Paolo De Lorenzin Pelle-juttu
Lintukuiskaaja ei jätä käteen mitään. Teresa Radicen ja Stefano Turconin
Mustakaapua ja Mikkiä juoksuttava Shakkiloma taas jättää jälkeensä paljonkin,
päällimmäisenä kauhistuksen. Turconin piirrokset eivät vain sovi
Disney-sarjakuvien tyyliin. Ne estävät myös Radicen käsikirjoituksesta
nauttimisen, mikä olisi jonkun toisen piirtäjän taiteilemana ollut kenties
mahdollista. Rinnastan Turconin kesäkuun toisessa Taskarissa mieliä
järkyttäneeseen Alberto Lavoradorin nykytyyliin.
Enrico Faccinin yksisivuinen Muuntautumiskykyinen ajoneuvo
tulee juuri oikeaan paikkaan Turconin piirrosten jälkeen. Faccini näyttää
muille mallia, kuinka piirretään ja käsikirjoitetaan yhtä aikaa. Valentina
Camerinin ja Andrea Luccin Karhukopla ja veli 176-RA -sarjaa taas ei voida
pitää mallisuorituksena. Luccin piirrokset menettelevät eivätkä häiritse
Turconin vastaavien tavoin, mutta tällä kertaa käsikirjoitus on ontuva tekijä.
Olisihan siinä voinut olla jotain, mutta käytännössä mitään ei oikein saada
aikaiseksi. Siinäpähän tarina puksuttelee läpi ja hiljaisessa vauhdissa
rysäyttää lopuksi vielä tallin ohi sivuraiteelle ja seinään.
Vielä Taskarin lopuksi Augusto Macchetto ja Giorgio
Cavazzano ehtivät ilahduttamaan sarjallaan Virkistävää vaihtelua vesileirillä,
jota voi pitää eräänlaisena sekamuotona Martina-Carpi-Casty-kokoluokan
sarjoista sekä aiemmilla sivuilla huomiota herättäneen Carlo Gentinan
velvollisuudentuntoisista tarinoista. Sekä Macchetto että erityisesti Cavazzano
ovat jo keränneet nimeä ja ansainneet asemansa, mutta sarjasta näkee
välittömästi, että se on tarkoitettukin melko yksinkertaiseksi viihdykkeeksi
ilman megalomaanisia hehkutuksia, yllättäviä käänteitä yksi toisensa perään ja
seisaaltaan aplodeerausta niin pitkään, että jalat pettävät alta. Lyhyesti
sanottuna tarina on onnistunut.
Roope-setä-lehti ottaa taskarimaisen räjähtävän alun Enrico
Faccinin nerokkaalla kannella, joka on ovelassa yksinkertaisuudessaan paras
kansi missään julkaisussa moneen vuoteen sekä Palkkasoturi-johtosarjalla, jonka
tekijöinä ovat maestrot Rodolfo Cimino ja Romano Scarpa. Kaiken huipuksi
Faccinin osuus lehdessä ei jää kanteen, sillä mies on kuukauden
käsikirjoittaja! Nyt sitä seisaaltaan aplodeerausta sietää jo harkita.
Aloitetaan käsittely kuitenkin siitä paukusta, joka jäi
vielä mainitsematta (aivan oikein, siinä ei vielä ollut kaikki!). Melkein
puolet lehdestä ahmaisee X-Mickey- eli kotoisammin Heshukka-sarja Naamion
takana. Käsikirjoittaja Gianfranco Cordara on onnistunut kyhäämään juonen, joka
kantaa loppuun saakka. Kokonaisuuden kruunaa Roberto Vianin uskomattoman
taidokas kynänjälki. Piinaava jännitys ja keventävä huumori kulkevat käsi
kädessä niin yksi yhteen, että tätä sarjaa voidaan pitää loistavana esimerkkinä
siitä, millainen on hyvä X-Mickey-sarja. Tällaiset tapaukset kertovat
yksiselitteisesti, miksi oli niin erinomainen päätös aloittaa tämän
tarinasarjan julkaiseminen.
Ciminon ja Scarpan Palkkasoturi poikkeaa X-Mickeyn
tarjoamasta muotista, mutta painii odotetusti samoissa sfääreissä. Mestarit
osoittavat, mistä muotista heidät onkaan veistetty antaessaan maailmalle
tällaisen täydellisyyttä hipovan sarjan. Klassikon ainekset on ehdottomasti
täytetty. Erikseen on mainittava mieltä lämmittävät ja mieleen jäävät gorillat,
jotka ovatkin tärkeä tekijä sarjan klassikoksi julistamisessa.
Kuukauden käsikirjoittaja Enrico Faccini on saanut lehdestä
ansaitsemaansa tilaa. Kannen lisäksi Faccinin tyylinäytteitä on lehdessä peräti
neljän yksisivuisen ja yhden 25-sivuisen verran. Yksisivuisten ehkä suurelta
tuntuva määrä on perusteltu, sillä Faccini on tunnetusti osoittanut olevansa
tämän hankalan taiteenlajin mestarillinen taitaja. Lehdessäkin esiintyvät
yksisivuiset ovat kaikki erinomaista jälkeä. Faccinin pidempi sarja Unettomat
Uinulaaksossa on palstoitettu kuukauden käsikirjoittajan lisäksi kuukauden
animaation alle. Kuukauden animaatio Illan torkku toki on Faccinin sarjasta
aivan poikkeava. Molempiin tuotoksiin kannattaa toki tutustua kunnolla.
Faccinin sarjassa kohtaa klassinen trio Mikki, Aku ja Hessu. Maestro taikoo
tässäkin tapauksessa unohtumattoman esityksen.
Kuukauden molemmat julkaisut olivat varsin onnistuneet. Toki
Roope-setä vie kilpailutilanteessa pelin selvästi kotiin kokonaisuudella, jossa
ei ole mitään hiottavaa. Kyseenalaistaa voisi tietysti sen, ettei Päivän
pamauksessakin mainittuja Touhon 50-vuotiskekkereitä huomioitu mitenkään
muuten, mutta onko aihetta valittaa, kun kattaus oli kuitenkin täydellinen? Ropsulta
tämä oli paras esitys pitkään, pitkään aikaan.
Jälleen kerran toista mieltä arvostelijan kanssa. Lavoradorin tavoin Stefano Turconin eläväiset piirrokset ovat niitä mistä niin kovasti pidän, mutta mitä harvoin suomalaisissa julkaisuissa näkee. Turconi piirsi taannoista Taikaviitta2000-sarjaa upeasti, mutta yhtäkään tarinaa ei kai saatu suomeksi. Kolmas yleisön(vai toimituksen?) inhokki Fransesco Guerrini on myös oma suosikkini, mutta häneltäkään ei ole julkaistu suomessa uusia tarinoita useaan vuoteen mikä harmittaa kovasti.
VastaaPoista-Se sama Anonyymi joka tykkäsi Lavoradorista :D