Kuten aiemmin jo mainituksi tuli, kesäkuussa nähtiin peräti
kaksi uutta Taskaria. Nyt on niistä jälkimmäisen, Kipparitrion, ruotimisen
vuoro. Andrea Frecceron taiteilemat Tupu, Hupu ja Lupu johdattavat kannessa
lukijoita kesäiseen nautiskelureissuun.
Nautiskelemaan pääsee heti alkuun halutessaan nostalgialla.
Riemuloma Syrjäsaarilla on Massimo Fecchin Paul Halasin käsikirjoituksesta
piirtämä tuotos. Fecchi on viime vuosina ollut Taskarin sivuilla vähemmän
esillä, mutta mentäessä vuosikymmen taaksepäin ja Taskari-numeroissa 200:n
jälkimmäiselle puoliskolle, Fecchin piirtämät sarjat olivat enemmänkin sääntö
kuin poikkeus. Tämänkertainen juttu ei millään mittapuulla klassikoksi nouse,
kuten odottaa toki sopikin, mutta roolinsa kesäisen viihdykelukemiston avaajana
se vetää mainiosti. Fecchi-nostalgikotkin saanevat sarjasta kaipailemansa
nostalgia-annoksen.
Jonkinlaista nostalgiaa voidaan hakea myös seuraavasta
sarjasta, joka on Bruno Sardan ja Roberto Vianin käsialaa. Tällä kertaa
ajatuksen on kannettava vähän kauemmas Taskari-ympyröistä, sillä tarinan
aihepiiri tuo mieleen Don Rosan. Idän ritarien aarre vie retkelle
kuvitteellisen ritarikunnan aarteen jäljille, mutta myös eräs todellinen
ritarikunta, jonka aarteiden jäljittämisestä Rosa on tehnyt parikin sarjaa,
tulee mainituksi. Makuasia on, pitääkö kukin täysin käsikirjoittajan
mielikuvituksesta kumpuavien yksityiskohtien vai todellisiin historiallisiin
faktoihin pohjautuvien juonenkäänteiden lueskelemisesta. Lueskelemiseksi touhu
tämänkin sarjan kohdalla menee, sillä johtosarjan tavoin tämän rooli on
kesäinen pikamakupala.
Pelko Taskarin taantumisesta pelkäksi mukavaksi lukemistoksi
osoittautuu turhaksi esimerkiksi sen tiedon myötä, että opuksen sivuille on
kammettu peräti kaksi täysimittaista Mikki-sarjaa. Käsitelty Idän ritarien
aarre oli näistä ensimmäinen (lasketaan se nyt Mikki-sarjaksi, vaikka Indiana
Hopo sen päähahmoksi onkin nimetty). Giorgio Pezzinin ja Massimo De Vitan
Kadonneiden tiedemiesten tapaus on se jälkimmäinen tapaus ja millainen tapaus
sitten onkaan! Pezzin ja De Vita kattavat pöytään kuin puskista täysiverisen,
perinteikkään ja jännittävän dekkarimysteerin. Puskista tämä tulee siksi, ettei
kesäkuun toiseen Taskariin ehkä lähtökohtaisesti odoteta tällaisia helmiä,
mutta tottahan toki tällainen palvelu kelpaa! Nimekkäät tekijät näyttävät
osaamistasonsa ja tarjoavat varsinaisen mallisuorituksen.
Helmi riemastuttaa aina, mutta vielä riemastuttavampaa on
useampi helmi. Opuksen päättävä Abramo ja Giampaolo Barosson sekä Luciano
Gatton Vanhanaikainen kepponen on virkistävä tuulahdus vuodelta 1969.
Barossojen käsikirjoituksessa on onnistuneen kepeää lennokkuutta, jollaista
lukee mielellään – varsinkin, kun se on ryyditetty juonen synnyttämään kepeään
ilmapiiriin täydellisesti sopivilla Gatton piirroksilla. Tällaisiin
mestarisuorituksiin ei ole mitään lisättävää.
Mainitut helmet ovat aina ilahduttavaa luettavaa, mutta
niiden ollessa peräisin vuosilta 1969 ja 1990, ne eivät anna mairittelevaa
kuvaa nykyisin tuotettavien sarjojen tilasta. Varsinaiseksi kesäpommiksi
kehkeytyvästä Taskarista löytyy kuitenkin tähänkin pulmaan ratkaisu.
Sisällysluetteloon on lisätty vielä kolmaskin helmi, joka on kahta muuta
huomattavasti tuoreempi tapaus: päiväys on neljän vuoden takaa. Sarjan nimi
Universumi talkkunasta! kertonee jo kaiken oleellisen tästä helmestä. Sen linja
on samaa kepeää linjaa kuin Vanhanaikaisen kepposen. Itse asiassa tässä
taidetaan edetä vielä kepeämmille vesille, kun tarinasta ei löydy suoranaista
konkreettista uhkatekijää. Sarjan tekijämiehet Fausto Vitaliano ja Giorgio
Cavazzano asettavat kokemuksellaan hieman kyseenalaiseksi äskeiset kehut myös
nykyisen tuotannon mahdollisuudesta laatia helmiä. Onko tilanne järin
kehuttava, jos siihen pystyvät vain konkarit?
Cavazzanolla on näppinsä pelissä myös Ruokaremontissa, jonka
käsikirjoituksesta vastaa Fabio Michelini. Kyseessä on lyhykäinen juttu, joka
rakenteeltaan tuo mieleen Tupla-Taskareissa nähdyt eräänlaiset lyhyet välipalat,
jotka hieman opettavaisella kädellä kertovat jostain tietystä aiheesta.
Ruokaremontin tehtävänä on ylistää pastaa. Italialaisen tekijäkaksikon ei liene
ollut vaikeaa siinä toimessa. Pastanvalmistajat hierovat tämän myötä käsiään.
Tällaistakin voi Taskarissa nähdä. |
Peräti kolmen helmen läsnäolo Taskarissa ei poista sitä
tosiasiaa, että tälläkin kertaa mukana on valitettavasti ikäviä sattumia. Bruno
Concinan ja Andrea Frecceron Tanssii keksijän kanssa toistaa ties kuinka
monetta kertaa juonen, jossa Pelleä ja tämän ihastusta yritetään saattaa
yhteen. Tulos ei ole yhtään sen parempi kuin muillakaan kerroilla. Varsinainen
superfloppi on kuitenkin Marco Boscon ja Alberto Lavoradorin Taikaviitta-tekele
Tehtävä Meksikossa. Boscon käsikirjoitus ei ole suinkaan niin huono, että sitä
superflopiksi olisi väittäminen, mutta Lavoradori hoitaa pestinsä sen verran
mielenkiintoisella tavalla, että käsikirjoitusta ei ole sen jäljiltä edes
huomata. Hänen piirroksensa ovat nimittäin sanalla sanoen erikoisia.
Rehellisesti sanottuna ne ovat kuvottavia. Niistä tulee mieleen jonkinlainen
kokeilunhaluisuus, mutta Disney-sarjakuvat eivät ole todellakaan oikea paikka
sellaiselle. Lavoradorin rykäisemät autot ovat niin surkuhupaisia, että ne
täytyy oikein mainita erikseen. Toivottavasti tätä taiteilijaa tuotoksineen ei
tarvitse enää ikinä nähdä.
Keskiarvoon nähden varsin hyvälle Taskarille ei tekisi
oikeutta arvostelun päättäminen sen ainoaan todelliseen floppiin, joten lopuksi
säästettiin vielä yksi tarina, joka on hyvää jälkeä. Stefano Ambrosion ja
Francesco D’Ippoliton Merirosvojen ajassa ei yllä kolmen helmen tasolle, mutta
siinä on paljon hyvää. Juoni on lukemisen arvoinen, D’Ippoliton piirrokset ovat
lennokkuudessaan ihailtavaa jälkeä ja kaiken kukkuraksi sarja on tuore tapaus
nuoremmilta tekijöiltä, joten nykytuotantokin saa tässä Taskarissa kaivatut kiitoksensa.
Kipparitrio on varsinaisen osuva nimi tälle Taskarille.
Taskarin suuntaa ei tarvitsisi murehtia, jos komentoa pitäisi sellainen
kipparitrio, mikä opuksessa nähtiin kolmen helmen muodossa. Oli helmi
1960-luvulta, helmi 1990-luvulta ja helmi 2010-luvulta. Kuin kunniakas
menneisyys, kokeneet konkarit, nykypäivä ja toiveikas tulevaisuus paiskaisivat
kättä. Tältä toiveiden täyteiseltä pohjalta on hyvä jatkaa eteenpäin. Kesäkuun
jälkeen Taskari palaa normaaliin kuukausirytmiinsä eli heinäkuu tuo mukanaan
yhden uuden Taskarin.
Olen yllättynyt Taikaviitta-tarinan kuvittaneen Alberto Lavoradorin saamasta huonosta vastaavotosta. Taiteilijan piirroksethan suorastaan hivelevät silmiä lennokkuudellaan ja rohkeilla viivoillaan.
VastaaPoistaHänen kynänjälkeään on nähty suomessa viime aikoina aivan liian vähän minkä takia tämän kuun kaksi Taikaviitta-tarinaa ovat olleet ihania yllätyksiä. Toinen oli siis tässä Supertaskarissa.
Lisää vain Lavoradoin tarinoita taskareihin.