Pohjoismaissa hyvin viihtyvä Don Rosa saapuu jälleen Suomeen! Tällä kertaa mestarin voi nähdä 23. - 26.10. 2014 Helsingin kirjamessuilla. Tarkempaa tietoa saatika aikataulua ei Rosan visiitistä ole vielä saatavilla, mutta Ankkalinnake luonnollisesti seuraa tilannetta herkeämättä.
Sivut
▼
torstai 24. heinäkuuta 2014
Arvostelu: Aku Ankan taskukirja 416 ja Roope-setä 419
Lämpimien heinäkuun päivien ratoksi ilmestyi kesäisen
Taskari-trilogian päättävä Vaivan palkka. Trilogialla viitataan tässä
yhteydessä kesäkuun kahden Taskarin sekä tämän heinäkuisen tapauksen
muodostamaan kolmikkoon, jolla on kesäisen ilmestymisajankohdan ja peräkkäisten
järjestysnumerojen lisäksi jotain muutakin yhteyttä. Aku Ankan Pärstäpankki-
eli Facebook-sivuilla havainnoitiin, kuinka kyseisten kolmen numeron kansikuvat
muodostavat kokonaisuuden perinteisten selkämyskuvien tapaan.
Allekirjoittaneelta tämä olisi jäänyt kokonaan huomaamatta ilman tätä
paljastusta! Tuohan tällainen oman pikantin lisänsä, mutta sisältö on edelleen
se tärkein osa-alue.
Opus käynnistyy PAM-seikkailulla Puutarha Antiikin Mailta.
Tarinan takaa löytyvät tutut PAM-nimet Lars Jensen ja Flemming Andersen.
Sarjaan saadaan viritettyä kutkuttava lataus, mutta valitettavasti
viimeaikaisten PAM-sarjojen tyyliin se jätetään käyttämättä. Kokonaisuus jää
köykäiseksi ja lopputulos on mitäänsanomaton. Andersenin piirroksissa ei näy
sitä totuttua lennokkuutta, joka usein tuo tarinoille arvokkaita lisäpisteitä.
Toivon totisesti PAM-jatkumon aallonpohjan loppua ja pikaista paluuta parempaan.
Myös toinen tutuksi tullut tarinasarja saa jatkoa.
Tuplanolla rysähtää paikalle Marco Boscon ja Francesco D’Ippoliton
Mnemon-sarjan myötä. Aiemmin D’Ippoliton Tuplanolla-piirroksia on tullut
moitittua, mutta nyt hän on parantanut otettaan kyseisellä saralla. Tutun
tuplanollamaisesti monet erilaiset kuvakulmat vaihtelevat tyylikkäällä
otteella. Kehittyneistä piirroksista ei ole kuitenkaan vähemmän hehkutettavan
juonen pelastamiseen. Juonessa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta se jää melko
tylsäksi ja tarkoituksettomaksi rämpimiseksi. Tuplanollan kohdalla ei voida
puhua aallonpohjasta, mutta toivotaan nyt tässäkin yhteydessä pikaista paluuta
parempaan.
Tuplanollaa seuraa pari kappaletta avaruusaiheisia
tarinoita. Riccardo Secchin ja Valerio Heldin Taivaallinen torttu on lupaavista
aineksista leivottu, mutta paljastuu mauttomaksi lätyksi. Usein Hansu-sarjoissa
tavattu hurtti huumori loistaa poissaolollaan. Paremmin ei onnistu Jerry
Siegelin ja Luciano Gatton Sudenpentu-sarja Planeettojen käsikirjakaan. Se on
rehellisesti sanottuna aivan mielenkiinnoton tapaus.
Mielenkiintoa sen sijaan riittää Gabriele Paninin ja Marco
Melonin sarjassa Mustakaapu ja vastentahtoinen rikoskumppani. Mustakaapu on
aina kiinnostusta herättävä hahmo ja juonikin on erittäin herkulliset asetelmat
antava. Tekijät päätyvät kuitenkin sössimään hyvän tilaisuutensa. Ensinnäkin on
virhe käyttää Kaavun mallina tämän hupaisaa versiota, jossa kaavun alta
paljastuu silmien lisäksi suu. Toiseksi sarja päätetään ajaa mahdollisimman
pikaisesti ja teennäisen hupaisesti alas sen sijaan, että pyrittäisiin
mahdolliseen tulevaan klassikkoon ja todelliseen trilleriin. Floppauksen
sinetiksi on vielä isketty loppua julistamaan uutisreportteri. Todella
ärsyttävää.
Onneksi näiden epäonnistumisten ja emämunausten vastineeksi
löytyy myös niitä nappiin osuneita tapauksia. Sellaisia ovat myös
Roope-setä-sarjat Säiliöestejuoksu ja Näkemyseroja, joista ensimmäisen tekijät
ovat Alberto Savini ja Graziano Barbaro ja toisen Manuela Capelli ja Ottavio
Panaro. Vaikka sarjoja ei voi mitenkään erityisen ansioituneiksi
mestariteoksiksi hehkuttaa, ne läpäisevät oman tehtävänsä onnistuneesti. Ne
viihdyttävät juonellaan ja siihen sopivilla piirroksillaan eivätkä jätä
jälkikäteen mitään hampaankoloon. Tarinat ovat loistava esimerkki täydellisestä
niin sanotusta välipalasarjasta. Niillä ei ole sen suurempia tarkoituksia,
mutta niiden lukeminen jättää hyvän maun suuhun.
Mukava tapaus on myös kirjan päättävä Carlotta Quattrocolon
ja Marco Gervasion Hyvän mielen pannukakut, joka sisällysluettelossa on
niputettu virheellisesti sekä Akun että Hansun nimen alle. Hansu esiintyy
kuitenkin sarjassa vain pöytävieraana. Tämä Akun ja Iineksen nuoruusvuosiin
kurkistava tarina toistaa käsiteltyjen Roope-setä-sarjojen tempun eli ilman sen
kummempia vippaskonsteja jättää hyvän maun suuhun – kuten tämän tarinan toki
kuuluukin jo nimensäkin perusteella. Hyvän mielen pannukakkujen sivuoire on
nälän herääminen.
Taskarin varsinaisen pommin hyvässä mielessä tarjoavat
kuitenkin Osvaldo Pavese ja Massimo De Vita sarjallaan Unisiepparit.
Mikki-dekkarissa miellyttää kaikki: oivallinen ja mukaansa tempaiseva juoni, taidokkaat
piirrokset ryyditettynä gottfredsonilaisella tyylillä toteutetulla sivuhahmolla
sekä huumorin ja jännityksen onnistunut vuorottelu. Taskarin – ja koko
kuukauden – parasta sarjaa ei ole vaikea valita.
Roope-setä-lehden puolella mennään jalkapallotunnelmissa jo
päättymään ehtineiden lajin MM-kisojen siivittämänä. Aihepiirin innoittamana
johtosarjana nähdään Roopen ja Kroisoksen kilvoittelua Ankkalinnan
jalkapalloliigan televisiointioikeuksista Riccardo Secchin ja Silvio Cambonin
sarjassa Penkkiurheilijan painajainen. Jälleen kerran asetelma on herkullinen,
mutta Secchi ja Camboni eivät saa palloa pilkusta sisään. Secchin juoni jää
toiminnallisuuden ja hupailun yhdistelemisen sijaan junnaamaan paikoilleen ja
Cambonin piirroksetkin vaikuttavat jotenkin tavanomaista väsähtäneemmiltä.
Päivän pamauksen vihje kääntyä Taskarin teemanumeron 3 puoleen ei ole huono,
jos maaleja haluaa tällä saralla nähdä.
Lehden toinen jalkapalloa sivuava tarina on kuukauden
käsikirjoittajan Claudio Salvatorin ja Marco Mazzarellon Inestrateen taistelu.
Sarja tosin todellakin vain sivuaa jalkapalloa, sillä sitä nähdään vasta jutun
vihoviimeisessä ruudussa. Myös kuukauden animaation palsta vain sivuaa
tarkoitustaan, sillä sitä edustavaksi sarjakuvaksi on valittu taasen
yksisivuinen sarja. Alberto Savinin ja Marco Mazzarellon Uimamaisterin
taidonnäyte on kumarrus klassikkolyhytanimaatiolle Opi uimaan. Tätä menoa
kuukauden animaation palstasta ei kuitenkaan lämmöllä muisteltavaa klassikkoa
tule vaan surkea floppi. Mitä iloa on tällainen kuukausittainen palsta
perustaa, jos se täytetään yksisivuisilla ja muutaman sivun pituisilla
taidonnäytteillä tai jätetään kokonaan välistä?
Pikku-Akua nähdään tällä kertaa muussakin muodossa kuin
Donald Soffrittin stripissä. Annamaria Duranten ja Daniela Vetron Kierrätys kunniaan ei kuitenkaan
juuri sitä korkeampiin sfääreihin yllä. Myös Soffritti itse on edustettuna
stripin ulkopuolella. Carlo Panaron käsikirjoittamassa sarjassa Maja miestä
myöten vastassa on jälleen Kroisos sekä muita miljardööriklubilaisia. Tarinan
lupaava kilpailuasetelma kuitenkin ryvetetään pelkäksi yksittäiseksi
esittelykierrokseksi. Sellaisella ei kummoisia pisteitä kerätä.
Roope-sedän heinäkuisesta tasosta ei ole tarvetta kahta sanaa
sanoa, mutta Taskarilla meni huomattavasti paremmin. Floppeja ja
epäonnistumisia löytyi toki sieltäkin, mutta päällimmäisinä mieleen jäivät
iloisemmat tapaukset. Hellepäivän lukemistoksi tällainen kokonaisuus sopii
vallan mainiosti. Jäämme odottamaan elokuun Pikavuoroa ja sitä, päästäänkö
siitäkin nautiskelemaan tai kärvistelemään helteessä.
torstai 10. heinäkuuta 2014
Dickie Jones (1927-2014)
Richard Percy "Dickie" Jones on menehtynyt kotonaan Northridgessa, Kaliforniassa 7. heinäkuuta. Kuollessaan hän oli 87- vuotias.
Uransa aikana Jones näytteli lukuisissa Western- elokuvissa, mutta parhaiten hänet muistetaan kuitenkin Pinocchiosta, jossa hän ääninäytteli nimihahmoa. Tämän ansiosta hän sai myös Disney Legends- arvonimen vuonna 2010.
Uransa aikana Jones näytteli lukuisissa Western- elokuvissa, mutta parhaiten hänet muistetaan kuitenkin Pinocchiosta, jossa hän ääninäytteli nimihahmoa. Tämän ansiosta hän sai myös Disney Legends- arvonimen vuonna 2010.
perjantai 4. heinäkuuta 2014
Arvostelu: Aku Ankan taskukirja 415
Kuten aiemmin jo mainituksi tuli, kesäkuussa nähtiin peräti
kaksi uutta Taskaria. Nyt on niistä jälkimmäisen, Kipparitrion, ruotimisen
vuoro. Andrea Frecceron taiteilemat Tupu, Hupu ja Lupu johdattavat kannessa
lukijoita kesäiseen nautiskelureissuun.
Nautiskelemaan pääsee heti alkuun halutessaan nostalgialla.
Riemuloma Syrjäsaarilla on Massimo Fecchin Paul Halasin käsikirjoituksesta
piirtämä tuotos. Fecchi on viime vuosina ollut Taskarin sivuilla vähemmän
esillä, mutta mentäessä vuosikymmen taaksepäin ja Taskari-numeroissa 200:n
jälkimmäiselle puoliskolle, Fecchin piirtämät sarjat olivat enemmänkin sääntö
kuin poikkeus. Tämänkertainen juttu ei millään mittapuulla klassikoksi nouse,
kuten odottaa toki sopikin, mutta roolinsa kesäisen viihdykelukemiston avaajana
se vetää mainiosti. Fecchi-nostalgikotkin saanevat sarjasta kaipailemansa
nostalgia-annoksen.
Jonkinlaista nostalgiaa voidaan hakea myös seuraavasta
sarjasta, joka on Bruno Sardan ja Roberto Vianin käsialaa. Tällä kertaa
ajatuksen on kannettava vähän kauemmas Taskari-ympyröistä, sillä tarinan
aihepiiri tuo mieleen Don Rosan. Idän ritarien aarre vie retkelle
kuvitteellisen ritarikunnan aarteen jäljille, mutta myös eräs todellinen
ritarikunta, jonka aarteiden jäljittämisestä Rosa on tehnyt parikin sarjaa,
tulee mainituksi. Makuasia on, pitääkö kukin täysin käsikirjoittajan
mielikuvituksesta kumpuavien yksityiskohtien vai todellisiin historiallisiin
faktoihin pohjautuvien juonenkäänteiden lueskelemisesta. Lueskelemiseksi touhu
tämänkin sarjan kohdalla menee, sillä johtosarjan tavoin tämän rooli on
kesäinen pikamakupala.
Pelko Taskarin taantumisesta pelkäksi mukavaksi lukemistoksi
osoittautuu turhaksi esimerkiksi sen tiedon myötä, että opuksen sivuille on
kammettu peräti kaksi täysimittaista Mikki-sarjaa. Käsitelty Idän ritarien
aarre oli näistä ensimmäinen (lasketaan se nyt Mikki-sarjaksi, vaikka Indiana
Hopo sen päähahmoksi onkin nimetty). Giorgio Pezzinin ja Massimo De Vitan
Kadonneiden tiedemiesten tapaus on se jälkimmäinen tapaus ja millainen tapaus
sitten onkaan! Pezzin ja De Vita kattavat pöytään kuin puskista täysiverisen,
perinteikkään ja jännittävän dekkarimysteerin. Puskista tämä tulee siksi, ettei
kesäkuun toiseen Taskariin ehkä lähtökohtaisesti odoteta tällaisia helmiä,
mutta tottahan toki tällainen palvelu kelpaa! Nimekkäät tekijät näyttävät
osaamistasonsa ja tarjoavat varsinaisen mallisuorituksen.
Helmi riemastuttaa aina, mutta vielä riemastuttavampaa on
useampi helmi. Opuksen päättävä Abramo ja Giampaolo Barosson sekä Luciano
Gatton Vanhanaikainen kepponen on virkistävä tuulahdus vuodelta 1969.
Barossojen käsikirjoituksessa on onnistuneen kepeää lennokkuutta, jollaista
lukee mielellään – varsinkin, kun se on ryyditetty juonen synnyttämään kepeään
ilmapiiriin täydellisesti sopivilla Gatton piirroksilla. Tällaisiin
mestarisuorituksiin ei ole mitään lisättävää.
Mainitut helmet ovat aina ilahduttavaa luettavaa, mutta
niiden ollessa peräisin vuosilta 1969 ja 1990, ne eivät anna mairittelevaa
kuvaa nykyisin tuotettavien sarjojen tilasta. Varsinaiseksi kesäpommiksi
kehkeytyvästä Taskarista löytyy kuitenkin tähänkin pulmaan ratkaisu.
Sisällysluetteloon on lisätty vielä kolmaskin helmi, joka on kahta muuta
huomattavasti tuoreempi tapaus: päiväys on neljän vuoden takaa. Sarjan nimi
Universumi talkkunasta! kertonee jo kaiken oleellisen tästä helmestä. Sen linja
on samaa kepeää linjaa kuin Vanhanaikaisen kepposen. Itse asiassa tässä
taidetaan edetä vielä kepeämmille vesille, kun tarinasta ei löydy suoranaista
konkreettista uhkatekijää. Sarjan tekijämiehet Fausto Vitaliano ja Giorgio
Cavazzano asettavat kokemuksellaan hieman kyseenalaiseksi äskeiset kehut myös
nykyisen tuotannon mahdollisuudesta laatia helmiä. Onko tilanne järin
kehuttava, jos siihen pystyvät vain konkarit?
Cavazzanolla on näppinsä pelissä myös Ruokaremontissa, jonka
käsikirjoituksesta vastaa Fabio Michelini. Kyseessä on lyhykäinen juttu, joka
rakenteeltaan tuo mieleen Tupla-Taskareissa nähdyt eräänlaiset lyhyet välipalat,
jotka hieman opettavaisella kädellä kertovat jostain tietystä aiheesta.
Ruokaremontin tehtävänä on ylistää pastaa. Italialaisen tekijäkaksikon ei liene
ollut vaikeaa siinä toimessa. Pastanvalmistajat hierovat tämän myötä käsiään.
Tällaistakin voi Taskarissa nähdä. |
Peräti kolmen helmen läsnäolo Taskarissa ei poista sitä
tosiasiaa, että tälläkin kertaa mukana on valitettavasti ikäviä sattumia. Bruno
Concinan ja Andrea Frecceron Tanssii keksijän kanssa toistaa ties kuinka
monetta kertaa juonen, jossa Pelleä ja tämän ihastusta yritetään saattaa
yhteen. Tulos ei ole yhtään sen parempi kuin muillakaan kerroilla. Varsinainen
superfloppi on kuitenkin Marco Boscon ja Alberto Lavoradorin Taikaviitta-tekele
Tehtävä Meksikossa. Boscon käsikirjoitus ei ole suinkaan niin huono, että sitä
superflopiksi olisi väittäminen, mutta Lavoradori hoitaa pestinsä sen verran
mielenkiintoisella tavalla, että käsikirjoitusta ei ole sen jäljiltä edes
huomata. Hänen piirroksensa ovat nimittäin sanalla sanoen erikoisia.
Rehellisesti sanottuna ne ovat kuvottavia. Niistä tulee mieleen jonkinlainen
kokeilunhaluisuus, mutta Disney-sarjakuvat eivät ole todellakaan oikea paikka
sellaiselle. Lavoradorin rykäisemät autot ovat niin surkuhupaisia, että ne
täytyy oikein mainita erikseen. Toivottavasti tätä taiteilijaa tuotoksineen ei
tarvitse enää ikinä nähdä.
Keskiarvoon nähden varsin hyvälle Taskarille ei tekisi
oikeutta arvostelun päättäminen sen ainoaan todelliseen floppiin, joten lopuksi
säästettiin vielä yksi tarina, joka on hyvää jälkeä. Stefano Ambrosion ja
Francesco D’Ippoliton Merirosvojen ajassa ei yllä kolmen helmen tasolle, mutta
siinä on paljon hyvää. Juoni on lukemisen arvoinen, D’Ippoliton piirrokset ovat
lennokkuudessaan ihailtavaa jälkeä ja kaiken kukkuraksi sarja on tuore tapaus
nuoremmilta tekijöiltä, joten nykytuotantokin saa tässä Taskarissa kaivatut kiitoksensa.
Kipparitrio on varsinaisen osuva nimi tälle Taskarille.
Taskarin suuntaa ei tarvitsisi murehtia, jos komentoa pitäisi sellainen
kipparitrio, mikä opuksessa nähtiin kolmen helmen muodossa. Oli helmi
1960-luvulta, helmi 1990-luvulta ja helmi 2010-luvulta. Kuin kunniakas
menneisyys, kokeneet konkarit, nykypäivä ja toiveikas tulevaisuus paiskaisivat
kättä. Tältä toiveiden täyteiseltä pohjalta on hyvä jatkaa eteenpäin. Kesäkuun
jälkeen Taskari palaa normaaliin kuukausirytmiinsä eli heinäkuu tuo mukanaan
yhden uuden Taskarin.