Varoitus! Teksti sisältää olennaisia paljastuksia Maleficent-elokuvan
juonesta. Jos et ole vielä nähnyt sitä ja haluat säilyttää täydellisen
jännityksen, ole hyvä äläkä lue tätä tekstiä.
Disneyn Maleficent saatettiin elokuvateattereihin valtavalla
ryminällä. Alan harrastajat tiesivät elokuvasta jo vuosia ennen ensi-iltaa ja
viimeistään kuluneen kevään aikana kansain syvät rivitkin ainakin pyrittiin
saamaan tietoisiksi asiasta. Mitä ilmeisimmin siinä on varsin kiitettävästi
onnistuttukin: 30. toukokuuta kansainvälisen ensi-iltansa saaneen Maleficentin
on raportoitu tuottaneen jo noin 530 miljoonaa dollaria. Luku tulee vielä
kasvamaan, sillä raina pyörii teattereissa vielä pitkään ja oletusarvoisesti
sen myöhemmät tulot kotivideomyynnin saralla tulevat olemaan myös muhkeat.
Ennakkomainonnassa yleisölle tunnuttiin paukutettavan päähän
tätä ajatusketjua: kyseessä on live action -versio Disneyn klassikkopiirretystä
Prinsessa Ruusunen (1959), mutta tapahtumat käydään läpi Pahattaren
näkökulmasta, jota esittää Angelina Jolie. Jolie nostettiinkin varsin näkyvästi
esille filmin mainonnassa, toki ymmärrettävistä syistä. Hänen roolihahmonsa on
elokuvan ehdoton päähenkilö ja Jolie taas itse kuuluisa nimi, joka jo pelkällä
olemuksellaan vetää saleihin katsojia. Disneyn studioilta on myönnettykin, että
Jolie oli ainoa vaihtoehto Pahattaren rooliin ja mikäli tämä ei olisi sitä
ottanut, elokuvaa ei olisi lainkaan tehty.
Jolien lisäksi muita suuria nimiä elokuvan
näyttelijäjoukosta on turha etsiä. Imelda Staunton tekee tässä jonkinasteisen
poikkeuksen. Näyttelijätär muistettaneen erityisesti Dolores Pimennon roolista
Harry Potter -elokuvissa, mutta onpa hän ollut jopa Oscar-ehdokkaana vuonna
2004 nimiroolista elokuvassa Vera Drake. Nimet eivät tietenkään kerro kaikkea. Elokuva-arvosteluissa
on yleisesti ylistetty Angelina Jolien suoritusta, mutta allekirjoittaneen
elokuvakäynnin jälkeen saa ihmetellä, millä silmillä kriitikot ovat rainan
vilkaisseet. Alan ammattilaisten ollessa kyseessä on vaikea kuvitella, että
nämä olisivat langenneet näyttelijäjoukon asettamaan ansaan. Kun muu
valkokankaalla pyörivä ryhmä on kuin aloittelevien harrastelijanäyttelijöiden
kesäleiriltä vedetty, en ihmettele, jos Jolien työ siinä sivussa vaikuttaa
vallan mainiolta. Pohjat vetävät prinsessa Auroraa näyttelevä Elle Fanning sekä
kuningas Stefanin roolin vetävä Sharlto Copley, joiden seuraaminen aiheuttaa
vain myötähäpeää. Copleyn kohdalla on kyllä jotain tehty oikeinkin, sillä
ulkonäöltään tämä on lähellä klassikkopiirretyn Stefania.
Muusta tekijätiimistä löytyy Jolien kaltaisia isoja kaloja.
Elokuvan ohjaaja Robert Stromberg on ensikertalaisuudestaan ohjaajan pallilla
huolimatta jo kaksinkertainen Oscar-voittaja. Stromberg on tunnettu
elokuvalavastajana ja tämän nimittäminen ohjaajaksi onkin looginen valinta
elokuvan hulppeita puitteita ajatellen. Toki mielessä pyörii, olisiko
kokeneempi konkari nimenomaan ohjauksen saralla ollut parempi valinta
tällaiseen elokuvaan. Ennen Strombergin nimitystä kulisseissa pyörivät
sellaisetkin nimet kuin Tim Burton ja David Yates. Elokuvassa on myös
suomalaisväriä. Modisti Hannu Viitala (lopputeksteissä Hannu Vitala) on
suunnitellut ja tehnyt Pahattaren elokuvassa käyttämiä päähineitä. Yksi
päähineistä on kokonaan Viitalan tekoa. Yleisradion haastattelussa Viitala
paljasti Jolien lupailleen miehelle jatkoa tämän kaltaisissa kuvioissa.
Jos näyttelijöiden pohjanoteeraus ei vielä hätkähdytä
tarpeeksi, niin sitten vasta päästäänkin siihen varsinaiseen
pyhäinhäväistykseen, johon elokuva törkeästi syyllistyy. Kun mainitusti
yleisölle on taottu päähän, että kyseessä on live action -versio Prinsessa
Ruususesta, olettaa sopii, että näin myös on. Vaan metsään menee ja pahasti! On
live action ja on Ruusunen, mutta juonen liiallisen ja äärimmäisen törkeällä
tavalla toteutetun muuntelun seurauksena kyseessä ei ole mikään live action -versio
Ruususesta, vaan muokattu, oma, itsenäinen elokuvansa, joka ei juonensa
puolesta päänsilityksiä kerää.
Elokuvan alku on kehnosta toteutuksestaan huolimatta vielä
toivoa täynnä. Siinähän haetaan vastauksia niille kysymyksille, joita varten
elokuvan väitettiin tehdyn: mikä oli oikea syy Pahattaren Auroralle tämän
ristiäisissä langettamalle kiroukselle? Pelkkä kutsutta jääminenhän ei
(kuulemma) ollut vielä riittävä perustelu niin voimallisille toimille. Myös
Maleficentissa nähdään klassinen ristiäiskohtaus, joka onkin elokuvan parasta
antia. Jolie onnistuu kohtauksessa täydellisesti eikä kaikeksi onneksi
Stefankaan eli Copley ole siinä vaiheessa häiritsevän pahassa ruosteessa.
Kylmät väreet kulkevat selkäpiitä pitkin, kun mieleen tulvivat samat tapahtumat
alkuperäisestä Prinsessa Ruususesta.
Tällaista jäämme kaipaamaan. |
Varsinainen juonen muokkaaminen alkaa tämän jälkeen ja sen
myötä loppuelokuva onkin piinallista katsottavaa. Maleficentin Pahatar ei ole
missään suhteessa sama hahmo kuin Prinsessa Ruususen ainoa oikea Pahatar.
Suurin shokki odottaa aivan elokuvan lopussa. Ruususesta tuttu lopputaistelu
sisältäen Pahattaren muuntautumisen lohikäärmeeksi oli etukäteen ajateltuna
elokuvan odotetuin kohtaus. Leikkaa-liimaa-tiimi on kuitenkin tehnyt tepposensa
ja koko kohtausta ei sitten käytännössä edes ole. Viimeistään tässä vaiheessa
on selvää, kuinka Disneyn porukat sylkevät tällä elokuvalla kunnian päivilleen
ja sellaisille kunniakkaille nimille kuin Marc Davis, Frank Thomas, Ollie
Johnston ja Wolfgang Reitherman. Mainitut mestarit toimivat animaattoreina Ruususessa ja
taikoivat ihmiskunnalle ikimuistoisia hetkiä.
Elokuvan loppu on ollut sitä katsoessa jo pitkään selvä
peli. Odotettavissa on sormet kurkkuun -efekti. Jäljelle jää vain katsojan
tyhjä mieli. Tässäkö se oli? Vielä tyhjemmäksi mieli tulee siitä faktasta, että
Maleficentin osoittama linja eli virallisesti klassikkopiirretyiden muuntaminen
live action -muotoon ja rehellisesti sanottuna sylkeminen kaikkia Disneyn
kunniakkaita perinteitä kohti on yhtiön uusin trendi. Muistissa on vielä Liisa
Ihmemaassa vuodelta 2010. Lisää on luvassa taas ensi maaliskuussa Cinderellan
muodossa.
Maleficentin käsikirjoittaja Linda Woolverton on ansioitunut
aiemmin sellaisten klassikoiden parissa kuin Kaunotar ja hirviö ja
Leijonakuningas. Täysin aiheesta voi nyt ihmetellä, mikä tähän on nyt mennyt.
Maleficent häviää Ruususelle ja myös yleisemmällä tasolla klassikkopiirretyille
sekä juoneltaan että myös yllättäen kuvanlaadultaan. Ainakin 3D-ympäristössä
elokuva oli vauhdikkaimmissa kohtauksissa sellaista suttua, että kyseiselle
konseptille toivoisi joko pikaista kehitystyötä tai kuoppaamista – mikä ei
olisi ensimmäinen kerta. Myös jotain muuta Disneyn soisi kuoppaavan. Jos
Cinderella ei tästä merkittävästi paranna, osaltani julistan live action -trendin
nähdyksi jutuksi. Kenties Maleficent jää ainoaksi tällaiseen massiiviseen
pyhäinhäväistykseen syyllistyneeksi tekeleeksi. Viidestä mahdollisesta tähdestä
tälle suodaan pahainen yksi.
Kiitos arvostelusta, täysin samaa mieltä olen elokuvasta! Menin katsomaan elokuvaa, joka kertoisi pahiksesta, mutta Pahattaresta olikin tehty hyvis! Argh! Ainoa pahistelu kesti lyhyen aikaa Auroran ristiäisissä. Samanlaista olisi kaivannut lisää!
VastaaPoista