Sivut

lauantai 12. huhtikuuta 2014

Arvostelu: Aku Ankan taskukirja 412 ja Roope-setä 416



Huhtikuun Taskari on viimevuotiseen malliin 400-sivuinen järkäle. Giorgio Cavazzanon kannen sekä Juhlapäivä-nimensä myötä opus ottaa varaslähdön Akun 80-vuotissyntymäpäivä-juhlallisuuksiin. Tosin kannessa kenties sietää juhliakin, sillä sisällön puitteissa juhlimisesta ei ole enää jälkeäkään. Sisällysluettelo pullistelee melko tavanomaisista tekijänimistä, eivätkä sarjojen aiheetkaan kovin erikoisilta saati juhlallisilta vaikuta. Kenties joku voisi juhlallisena pitää sitä, että samaan joukkoon on saatu ympättyä Aku PAM:n (Päihitämme Avaruuden Muukalaiset) ja ATP:n (Ankan tiedustelupalvelu) riveissä sekä vielä lisäksi Taikaviitan esiintyminen Fantom Ankan aikaisissa kuvioissa. 

Opuksen käynnistää PAM-seikkailu KimpPAMieli, jonka tekijöinä häärivät tuttuun tapaan Akun ja Touhon lisäksi Lars Jensen ja Flemming Andersen. PAM-sarjoja on viime vuodet vaivannut paha hyytyminen niistä päivistä, jolloin konsepti oli vielä tuore ja käytännössä kaikki uunista tulleet tuotokset olivat herkullisia. Samaan huumaan ei viimeisimmissä tarinoissa ole jostain syystä valitettavasti ylletty. Liekö sarjasta sitten tullut tekijöilleen tavanomaisempaa puurtamista, kun uutuudenviehätystäkään ei enää ympärillä leiju. Andersenin lennokkaita piirroksia on sentään ilo ihailla, varsinkin kun miehen kädenjälkeä ei enää ole nähty niin usein kuin muutama vuosi takaperin. Silloin Andersenia pukkasi ulos niinkin paljon, että välillä kuvitukset tulivat jo korvistakin ulos. 

Bruno Sardan ja Giuseppe Dalla Santan ATP-jutussa Suklaavakoojan jäljillä Aku ja Touho yhdistävät jälleen voimansa ja ryntäävät erikoisagenttipuuhailujen pariin. ATP tuntuu kärsivän samasta viihdykevajeesta kuin PAM, eikä lopputulos sitä myöten ole järin kehuttava. Tarinan lukee mielellään läpi, mutta sen anti jää olemattomaksi. PAM- ja ATP-sarjojen puutteita on osaltaan korjaamassa kolmas Akun ja Touhon yhteen saattava tarina. Giorgio Pezzinin ja Massimo De Vitan Elektroninen talo toistaa suurelta osin melko yleisiä kliseitä – itse asiassa koko juoni on klisee – mutta maestrot takaavat taidoillaan sen, että kliseidenkin pyörittely voi tuottaa mainiota jälkeä. De Vitan taidokkaat piirrokset ja Pezzinin humoristinen juoni nostavat sarjan helposti muiden Aku ja Touho -sarjojen yläpuolelle ja tämän Taskarin tähtihetkeksi. 

400-sivuiseen opukseen mahtuu melko vähän Mikkiä, mikä kuvastaa nykyistä Ankka-julkaisujen linjaa. Ensimmäinen kolmesta hiiriuniversumin seikkailusta on Alessandro Sistin ja Roberto Vianin Lainvalvojat, jonka asetelma on varsin herkullinen. Mikki, Hessu ja Musta Pekka pääsevät yhdistämään voimansa tarinan nimen mukaisesti lainvalvojina liikennepoliisin tehtävissä. Todellisen herkullisuuden suomista maksimaalisista mahdollisuuksista huolimatta Sisti päätyy hätäiseen ratkaisuun ja pysäköi juonen ensimmäisenä näkemäänsä ahtaaseen rakoon. Juoni saa pahoja lommoja ja naarmuja kylkeensä, mutta se on hoidettu nopeasti pois päiväjärjestyksestä ja matka kohti uusia pettymyksiä voi alkaa. Piirrokset pääsevät jälleen kerran esittämään yksinäistä roolia, jolle voi jaella kehuja. 

Toisessa hiiriuniversumin sarjassa Mikki ja Hessu on jätetty kokonaan ulkopuolelle. Musta Pekka kipparoi Alessandro Perinan väsäämää sarjaa Yritys ja erehdys. On hämmästyttävää, kuinka tarkasti Perina onnistuu toistamaan Sistin ja Vianin suoritukset. Piirrokset ovat taas kerran rautaa, mutta juoni lopahtaa potentiaalista huolimatta. Ymmärrystä ei riitä sille, miksi lupaavat juonet pitää tyriä heti alkutekijöihinsä. Ongelmalle ei näy olevan muuta ratkaisua kuin se, että tarinoiden sivumäärää lähdettäisiin oikeasti pidentämään, tarvittaessa roimallakin kädellä. Carlo Panaron ja Carlo Limidon Auringonsirpale on se Taskarin kolmas hiiriuniversumisarja – tällä kertaa Mikin ja Hessun kera – mutta se jää niin mitäänsanomattomaksi rykäisyksi, että enempää puimista ei tarvita.

PAM:n ja ATP:n ohella mahdollisesti juhlavana tapauksena mainituksi tuli Taikaviitan esiintyminen varsin erikoisissa ympyröissä. Marco Gervasion tarinassa Menneisyys vailla tulevaisuutta tämä päätyy esikuvansa Fantom Ankan aikaan. Jälleen kerran lukijoille on juonen muodossa tarjolla varsinaista herkkua! Onko enää tarpeellista edes mainita, miten tässä tulee käymään? Kuola suusta valuen odotteleville lukijoille tarjoillaan se perinteinen eli juonen tyriminen mahdollisimman nopeasti. Syy löytyy – yllätys, yllätys! – sivumäärästä. Ei näin lyhyille rungoille kummoisia yksinkertaisesti kyetä rakentamaan. Jos tämä ei vielä masentanut tarpeeksi, jaetaan vielä kuukauden flopin palkinto. Se annetaan Riccardo Secchin ja Alessandro Gottardon Hansu ja Hannu -sarjalle Idän ihmeitä ja onnen oikkuja. Se on niin hölmö tapaus, että sen vuoksi se ehkä kannattaakin lukea. Toivoa nimittäin sopii, että sen alemmas ei edes ole mahdollista mennä. 


Ropsun kannessa julistetaan itsevarmasti ”Täältä pesee!”, joka toivottavasti näinä todetusti  vaikeina aikoina on oikeutettu ilosanoma. Ainakin alku lupaa erittäinkin hyvää. Kuukauden käsikirjoittajaksi julistetun Tito Faracin ja piirtäjä Salvatore Deianan Kunniavieras on erinomaista jälkeä. Se on niinkin erinomainen, että turha on yrittää peitellä sitä, että kyseessä on tämän kuukauden paras sarja. Tarina on humoristisuudessaan viihdyttävä ja Taskariakin katsellessa harvinaiseen tapaan juuri oikein mitoitettu. Viimeistään täydellisyyttä hipovassa loppukohtauksessa Faraci osoittaa käsikirjoittajan kykynsä, joista on aiemminkin päästy nauttimaan. Deianan piirrokset ovat tarinan ilmeeseen onnistuneet. Tito Faracia päästään ylistämään myös toisessa, lyhyemmässä sarjassa Kissaa ja hiirtä. Stefano Zanchin kuvittama Mikin ja Mustan Pekan takaa-ajo on juonellisesti kertakaikkisen upea. Tällaisen sattuessa kohdalle sitä voi aiheellisesti hetkeksi hiljentyä.

Kuukauden animaatiosta saatiin esimakua jo kannessa. Stefano Ambrosion ja Stefano Intinin Ystävän vainu perustuu klassiseen Mikki ja hylje -lyhytpiirrettyyn. Tällä kertaa kuukauden animaation kohdalla onnistutaan ja näytetään perusteellisesti se, miksi tällainen palsta on ollut hyvä perustaa. Ambrosio ja Intini ovat saaneet mallikelpoista jälkeä aikaan. Faracin sarjojen ohella tämä on kuukauden parasta antia. Huhtikuun Ropsustahan näyttää yllättäen kehkeytyvän todellinen suunnannäyttäjä! 

Vuoden 2013 parhaat -osiossa pidetyksi paljastunut Roopen salaiset päiväkirjat -sarja jatkaa tässä numerossa, tosin mitä ilmeisimmin monien harmiksi viimeistä kertaa. Rodolfo Ciminon ja Luciano Milanon Musta autiomaa ja kultainen wadi on ristiriitainen tapaus. Se sisältää sellaisia piirteitä, jotka ovat omiaan tekemään siitä jopa inhottavan luettavan. Roope ottamassa lainaa ja vielä helposti höynäytettävissä on vähän liian epätodellinen näky tuloksen painokelpoisuutta ajatellen. Toisaalta kyseiset asiat ovat olennaisesti laskettavissa eräänlaiseen kasvutarinaan, jota Ciminokin tässä ajaa. Ikävämpi puoli vie tässä tilanteessa kuitenkin voiton ja tarina saa tylymmän tuomion.

Bruno Ennan ja Pier Paolo Roveron Kuuno ja Touho -sarja Lyriikkaa liikkeestä on jätetty vielä loppuun pikku makupalaksi, mutta maku jää vähän kitkeräksi. Varsin Touhon täyteisen kuukauden kruunaa vielä Enrico Faccinin ovela Makeanhimo keinot keksii. Yhteenvetona huhtikuu on todella kaksijakoinen kuukausi. Taskari ei millään muotoa täyttänyt odotuksiaan ja opuksen nimeäminen Juhlapäiväksi jäi 
perustelemattomaksi ratkaisuksi – lukuun ottamatta sitä hieman kaupalliseksikin laskettavaa perustelua huhtikuisesta 400-sivuisesta kirjasesta. Roope-setä taas jopa ylitti odotukset. Faracin kaksi sarjaa sekä Ambrosion ja Intinin kuukauden animaatioon linkittynyt juttu olivat sellaista mannaa, että moinen kattaus jokaisessa Ropsussa pitäisi kenet tahansa tyytyväisenä koko pitkän kuukauden. Pessimistinä kyllä jotenkin tuntuu, että tämänkertainen oli vain poikkeus ja ensi kuussa on taas paluu ikävään arkeen. Taskarin toukokuu ei olekaan sitten ehkä ihan arkisimmasta päästä. Silloin tekee paluun kaksi jättiläistä: Tähtien setä ja Tripla.

lauantai 5. huhtikuuta 2014

Aku Ankka Lataamo käänteentekevien aikakausinnovaatioiden joukossa


Aku Ankka Lataamo on saanut tunnustusta, josta kertoo oheinen lehdistötiedotekin:

Me Naiset Joka päivä ja Aku Ankka Lataamo käänteentekevien aikakausinnovaatioiden joukossa

Sanoma Media Finlandin viime vuonna lanseeraamat Me Naiset Joka päivä -konsepti ja Aku Ankka Lataamo ovat mukana kansainvälisen aikakauslehtiliitto FIPPin vuoden 2014 innovaatioraportissa. Molemmat palvelut tarjoavat aivan uudenlaisen tavan viihtyä aiemmin printtiin sidottujen brändien parissa ajasta ja paikasta riippumatta. Samalla ne totuttavat kuluttajia maksamaan digitaalisista aikakaussisällöistä.
FIPPin Innovation in Magazine Media 2014 World Report esittelee noin neljäkymmentä käänteentekevää aikakausmedia-alan innovaatiota ympäri maailmaa. Sanoman Me Naiset Joka päivä -konsepti ja Aku Ankka Lataamo ovat ainoat raportissa mukana olevat suomalaiset innovaatiot. Ne on esitelty raportin Mags Making a Buzz -osiossa, johon on koottu rajoja rikkovia, uutta sisältöä tuottavia ja uudenlaisia tulovirtoja luovia tuotelanseerauksia.
Viime vuoden kesäkuussa markkinoille tuotu Me Naiset Joka päivä -konsepti tarjoaa Suomen suosituimman naisten viikkolehden sisällöt yhdessä monikanavaisessa ja helppokäyttöisessä paketissa. Joka päivä -tilaukseen sisältyvät Me Naisten kaikki monikanavaiset palvelut: viikoittain ilmestyvä printtilehti, maailman ensimmäinen mobiili naistenlehti Me Naiset Plus, Me Naiset Sport -digilehti sekä kaikki Mimmien maksullinen tabletti- ja verkkosisältö. Joka päivä -tilauksia on myyty tähän mennessä reilut 26 000 kappaletta, ja konsepti on laajenemassa myös muihin Sanoma Media Finlandin aikakauslehtiin.
Elokuussa avautuneeseen Aku Ankka Lataamoon on puolestaan koottu kaikki Aku Ankassa vuodesta 1951 ilmestyneet sarjat – yli 100 000 sivua suomalaisten rakastamia sarjakuvia. Lukija voi selata tarinoita hahmojen, aikakausien, piirtäjien tai teemojen mukaan. Aku Ankka Lataamon hakukone ulottuu kaikkien tarinoiden jokaiseen puhekuplaan ja taustatietoihin. Palvelu toimii iPadeissa ja Android-tableteissa sekä selaimessa. Aku Ankka Lataamon tilauksia on tehty jo yli 20 000 talouteen.
”Sekä Joka päivä -konsepti että Aku Ankka Lataamo ovat olleet kärkihankkeitamme laajojen aikakaussisältöjemme monikanavaistamisessa. Uraa uurtavat palvelut tuovat brändimme entistä tiiviimmäksi osaksi lukijoiden päivittäistä mediankäyttöä ja luovat meille uusia tulovirtoja. Todistamme parhaillaan suoranaista buumia uutis- ja televisiosisältöjen mobiilikäytössä. Uskomme, että aikakaussisällöt seuraavat samaa kehitystä, kunhan kuluttajille on tarjolla riittävän houkuttelevia ja helppokäyttöisiä palveluja, joista Joka päivä ja Aku Ankka Lataamo ovat erinomaisia esimerkkejä”, Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pekka Soini sanoo.
Aikakausmediaa eniten muokkaaviksi trendeiksi Innovation in Magazine Media 2014 World Report listaa mobiilin, videon, big datan ja natiivimainonnan. Raportti ilmestyi nyt viidennen kerran, ja se julkaistiin FIPP/VDZ/eMediaSF Digital Innovators Summit -seminaarissa Berliinissä viime viikolla.

Lapset tarvitsevat satuja! Uusi digitaalinen Satukirjasto on avattu

Sanoma julkaisi seuraavanlaisen lehdistötiedotteen:

Satukirjasto on Lasten Oman Kirjakerhon uusi digitaalinen palvelu, joka sisältää yli sata suosittua Disney-tarinaa. Satukirjastoa voi käyttää kaikilla päätelaitteilla, joissa on nettiselain. Digitaalisina lasten rakastamat sadut kulkevat helposti mukana kaikkialle.

Satukirjastoon kuuluu sekä yhdessä luettavia että valmiiksi ääneen luettuja satuja. Satukirjastoa on niin helppo käyttää, että lapset löytävät suosikkisatunsa sieltä tarvittaessa itsenäisestikin. Palvelun sisältö on tarkoitettu 0–6-vuotiaille lapsille, joten sen käyttö on taatusti turvallista.

”Tutkimusten mukaan sadut ruokkivat lasten mielikuvitusta ja luovuutta, sekä opettavat heille monia elämässä tarvittavia taitoja, kuten empatiakykyä. Ja onhan lasten ja aikuisten yhteinen lukuhetki mitä parhain tapa viettää aikaa yhdessä”, sanoo päätoimittaja Heli Koppelo Lasten Omasta Kirjakerhosta.

”Digitaalisessa muodossa lasten rakastamat tarinat kulkevat nyt helposti mukana kaikkialle – automatkoille, mökille tai mummolaan. Juuri tästä olemmekin jo saaneet paljon kiitosta Satukirjaston käyttäjiltä”, hän jatkaa.

Uutta sisältöä säännöllisesti

Satukirjastosta löytyvät niin Disneyn uudet suosikit Autoista Prinsessoihin kuin iki-ihanat klassikot Nalle Puhista Aristokatteihin. Valikoima päivittyy kahden viikon välein, joten innokkaimmatkin lukijat löytävät palvelusta jatkuvasti uutta sisältöä.
Satukirjaston iPad-versiossa lapset voivat myös lukea ja kuunnella hahmoesittelyjä sekä tehdä puuhatehtäviä.

Satukuukauden aloittaa Niina Lahtinen

Lasten Oman Kirjakerhon Satukirjastossa vietetään 17.3. alkaen Satukuukautta, jolla halutaan muistuttaa tarinoiden ja yhteisten satuhetkien tärkeydestä. Kolme suomalaisten suosikkia on lähtenyt mukaan kampanjaan satulähettiläiksi: Niina Lahtinen, Seela Sella ja Mikko Kuustonen ovat kukin valinneet lempitarinansa Disneyltä ja lukevat sen lasten iloksi Satukirjastoon.

Satujen taltioinnin kulissien taakse pääsee kurkistamaan videoilla YouTubessa. Tutustu samalla myös hurmaavaan Sofia-tyttöön, jolla on tärkeää asiaa aikuisille.
Satukuukauden aikana Lasten Oman Kirjakerhon Facebook-sivuilla käydään keskustelua satujen kiehtovasta maailmasta.

Satukirjastoa voi kokeilla kuukauden ajan veloituksetta. Sen jälkeen kuukausimaksu on vain 4,90 euroa. Palveluun voi tutustua osoitteessa www.satukirjasto.fi.

Aku Ankka Juniori – Nyt on oppia ilo kaikki

Sanoma on alkanut julkaista uutta, perheen junioreille tarkoitettua sarjakuva-sarjaa. Ohessa lehdistötiedote aiheesta:
 
Voi ankanpojat, pedagogiikka ei ole vielä koskaan ollut näin hauskaa! Uusi Aku Ankka Juniori yhdistää sarjakuvalehden ja viihteelliseen oppimiseen keskittyvän digipalvelun yhdeksi käteväksi tuotepaketiksi.  

Aku Ankka Juniori on pienen ihmisen ensimmäinen askel sarjakuvien värikkääseen maailmaan.  Juniori yhdistää kuukausittain ilmestyvän lehden ja viikoittain päivittyvän digipalvelun tuotepaketiksi, joka kutkuttaa niin nauruhermoja kuin harmaita aivosolujakin.

Aku Ankka Juniori -lehdessä seikkailevat Ankkalinnan hahmojen lisäksi myös muut Disneyn rakastetuimmat sankarit Autoista Prinsessoihin. Tarinat ovat pienemmillekin lapsille sopivia, ja verkossa ne voi kuunnella ammattinäyttelijöiden ääneen lukemina samalla itse tekstiä seuraten. Verkosta löytyy myös laaja sarjakuva-arkisto, joka on koottu Aku Ankka Lataamon valikoiduista sarjoista.

Kokonaisuuden täydentävät hauskat puuhat, jotka auttavat lasta kehittymään.

Paperilehden tehtävissä pääsee harjoittelemaan kynäotetta, digipalvelussa puolestaan kirjoitus- ja laskutehtävistä saa välitöntä palautetta omista taidoista. Tehtäviä tekemällä voi kerätä mitaleja omaan Palkintokaappiin. Alustasta riippumaton palvelu on kehitetty erityisesti kosketusnäytöille, mutta se toimii myös pöytäkoneilla ja läppäreillä.

”Kuten aina, olemme tehneet kaiken sen eteen, että lapsella on hauskaa ja vanhemmilla hyvä omatunto lapsen viettäessä aikaansa ankkamaisten puuhien parissa”, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä sanoo. Hän muistuttaa, että Aku Ankalla on aina ollut merkittävä sija suomalaisten sivistyksessä.

”Taannoisen tutkimuksen mukaan liki puolet suomalaisista on oppinut lukemaan Aku Ankan avustuksella. Lehden rikas suomen kieli on ilahduttanut paitsi kaiken ikäisiä lukijoita, myös äidinkielenopettajia kautta vuosikymmenten,” Hyyppä kertoo.

Vaikka Aku Ankka Juniori haluaa hauskuuttamisen lisäksi opettaa, se ei tee sitäkään sormi pystyssä vaan ankkamaisen vinksahtanutta huumoria viljellen.

”Aku Ankka Juniorin tehtävät ja niiden hassut vastausvaihtoehdot saavat lapset nauramaan, mikä on motivoinninkin kannalta todella tärkeää. Kun oppiminen on hauskaa, se on myös tehokasta”, kertoo tehtävien laadinnassa auttanut Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen asiantuntija Riikka Kurki.

”Kiehtovat tehtävät ja niistä saatava palaute saavat lapsen oppimaan kuin huomaamatta lukemisen, matematiikan ja sosiaalisen toiminnan perusteita”, Kurki jatkaa.

Aku Ankka Juniori on Sanoma Media Finlandin ensimmäinen aluevaltaus lasten edutainment-markkinaan, joka on maailmanlaajuisesti kovassa kasvussa.

”Tunnetut ja lasten rakastamat hahmot yhdistettynä Sanoman vahvaan digitaalisten palveluiden osaamiseen antavat meille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää uusia viihteellisen oppimisen tuotteita. Vahvuuksiamme ovat tuotteidemme korkea toimituksellinen laatu ja taatusti turvallinen käyttäminen. Uusi Aku Ankka Juniori vahvistaa myös tuoteportfoliotamme kohderyhmässä ja yhdistää printin ja digitaalisten palveluiden parhaat puolet ”, liiketoimintajohtaja Ulla Leppä Sanoma Media Finlandin lasten ja nuorten sisällöistä vastaavasta Kids Mediasta sanoo.