Nimimerkki Henendo johdattelee meidät jälleen tuoreimman Roope-sedän saloihin:
Kesäkuun Roope-setä tuo markkinoille kesäkuun seitsemäntenä vietetyn Roopen nimipäivän kunniaksi vahvaa valuuttaa 132-sivuisen numeron muodossa. Vitale Mangiatordi
aloittaa lehden luvatun vahvaan tapaan taidokkaalla kansikuvallaan.
Vaikka varsin yksityiskohtaisesti kuvatut ankkamaiset setelit ja kolikot
eivät mikään uusi juttu kansitaiteessa olekaan, jaksavat ne aina kerätä
puoleensa enemmänkin kuin pelkän vilkaisun. Toisen sivun tavanomainen Donald Soffrittin Pikku-Aku-strippi taas jää pelkän vilkaisun varaan.
Rodolfo Cimino lataa tyylilleen uskollisena kummallisuuksia kehiin Alessio Coppolan piirtämässä johtosarjassa Kepulikemistit,
joka on jaettu kahteen näytökseen. Väliin on tungettu vain Päivän
pamaus sekä dekkaripähkinä, jonka yllättävä, tavanomaisesta poikkeava
linja vaatii maininnan. Kepulikemistit sen sijaan jää melko tylsäksi
läpijuoksuksi, jota Ciminon tarjoilemat erikoisuudet eivät pelasta.
Coppolakaan ei ole piirroksistaan erityisen piristävää annosta saanut
valmistettua. Sarjan kohdalla täytyy kiittää toimitusta siitä, ettei sen
toista näytöstä ole sijoitettu esimerkiksi lehden loppuun. Aku Ankan taskukirjan
kohdallahan on viime aikoina siirrytty käytäntöön ripotella pitkät
sarjat osissa ympäri julkaisua. Siinä vaiheessa on vain unohdettu, että
yksi erityisesti vanhojen Taskareiden tärkeistä mausteista oli suorassa
pötkössä luettavat kutkuttavan jännittävät pitkät sarjat.
Rodolfo Cimino vastaa myös lehden toisen sarjan käsikirjoituksesta. Giampaolo Soldatin kuvittama Jättiläissimpukan aarre kuuluu Roopen salaiset päiväkirjat
-sarjaan, jonka ensimmäinen osa nähtiin maaliskuun numerossa. Silloin
lyttäsin sen mielikuvituksettomaksi ja tylsäksi. Valitettavasti tämä
tarina ei paljon petraa edeltäjästään. Ciminon pienissä määrissä
leipomat outoudet eivät riitä kohottamaan juonitaikinaa. Soldatin
piirrokset tarjoavat paikoittain lupaavia välkähdyksiä, mutta
varsinaista läpimurtoa ei synny. Flopiksi jäi näin ollen tämäkin.
Sergio Badinon ja Tiberio Colantuonin Syntynyt estradille
marssittaa pääosaan yleensä sivummalle jäävän persoonan, Juuson. Badino
on onnistunut kasaamaan juonenpäistään varsin mukavan kerän, mutta
lopun myötä tulee vaikutelma siitä, että enemmänkin olisi ollut
revittävissä. Colantuonin kuvitustyyli on sopiva tarinan ilmapiiriin.
Juuson esittämät draamamonologit Viljami Säkinperän teoksista tarinan
alussa ja lopussa ovat niin ihailtavia, että niiden luomiseen
osallistuneet kirjoittajat, kääntäjät ja toimittajat ansaitsevat
hatunnoston.
Klassikoksi vuodelta 1966 nimetty Legendaarinen lento on Osvaldo Pavesen ja Massimo De Vitan
käsialaa oleva sarja. Klassikoksi nimeäminen ei tämän lehden
mittapuulla ole liioiteltua. Sarja osoittaa heti lähdössä olevansa
ylivoimaisesti numeron parasta antia ja jättävänsä muut tarinat nurkkaan
häpeämään. Nelirivinen tapaus osoittaa, ettei toimitus ole unhoittanut
niiden julkaisemisen mahdollisuutta, vaikka ne pelottavasti ovatkin
vähemmälle lähiaikoina jääneet. De Vita ei toki ole vielä parhaimmassa
terässään, mutta vaikea piirroksia on moittia. Ilahduttava seikka on,
että kuvitus on todella barksmaista. Välillä ruudut ovat kuin suoraan
legendan kynästä.
Jäljelle jääneitä sivuja kuorruttavat yksisivuiset In English -pätkä, Alberto Savinin ja Andrea Maccarinin Sisäänheittäjä sekä Carlo Panaron ja Stefano Zanchin Kumijalkansa kullakin,
jotka eivät syvempää analyysiä kaipaa. Kuten toimituksin mainitsee,
nimipäiväsankari Roope Ankka on mukana lehden jokaisessa tarinassa, jopa
dekkaripähkinässä. Pikku-Aku-strippi on ainoa poikkeus, joka vahvistaa
säännön. Onneksi painettavaksi on kuitenkin valikoitunut laaja kirjo
sarjoja erilaisista aihepiireistä ja viimeistään Pavese ja De Vita
räjäyttävät pankin. Hieman toisenlaiseksikin olisi kesän 132-sivuisen
pläjäyksen voinut muotoilla, esimerkiksi runsaampaa hahmogalleriaa
käyttäen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti