On jälleen Henendon perinteikkään arvostelun aika:
Alessio Coppolan taiteileman bisneskannen myötä Roope-setä
vaikuttaa siirtyneen vielä viime kuun jokseenkin talvisista tunnelmista
kesäisempään aikakauteen. Ottakaamme tämä silkalla ilolla vastaan –
vaikkakaan kuvassa ei ole aineksia heittää hattuja ja kävelykeppejä
ilmaan suuren riemun merkiksi. Muutoinkaan lehti ei anna selkeitä
teemoja ennakko-odotusten muodostamiseksi. Sen sisältämät tarinat
edustavat melko erilaisia linjoja. Toimitus pyrkii kommentissaan
nostamaan esiin mielenkiintoista serkustrioa, Aku, Touho ja Into, mutta
teemasta ei loppupeleissä ole nousemaan lehden kantavaksi voimaksi.
Ensimmäinen tarina, Gaya Perinin ja Alessandro Pastrovicchion Kokoelman helmi,
ei edusta vielä mainittua suuntaa vaan asettaa tutun taisteluparin,
Roopen ja Kroisoksen, napit vastakkain. Perinin juonikuvio on sarjassaan
tyypillinen ja antaa aihetta odottaa viihdyttävää huumoripaukkua, mutta
jostain syystä tämä ei saa langan päästä kiinni ja kerä jää
purkautumatta. Vain 18 sivua pitkä sarja oikoo mutkia surutta suoriksi
eikä keskity mihinkään kunnolla. Pikavauhti ilman pysähdyksiä kostautuu
armotta ja lopputuloksena on seinään törmääminen täydessä vauhdissa.
Piirtäjä Pastrovicchiolta on välillä nähty taitaviakin suorituksia,
mutta tällä kertaa mies palaa ikävystyttävään sunnuntaityyliinsä. Lehden
lähtö on epäonnistunut.
Päänvaiva saa valmistautumaan todellisen herkkupalaan, onhan kyseessä maestro Enrico Faccinin
sarja. Lisäksi hahmokavalkadista löytyvät toimituksenkin mainostamat
Aku, Touho ja Into. Heti alkuun silmään pistävät Faccinin piirrokset,
joista ei ole löydettävissä herralle tavanomaista huippuluokan
humoristista otetta. Selitys on kuitenkin yksinkertainen: sarja on
peräisin vuodelta 1999. Sen jälkeen maestro on ehtinyt kehittyä
nykyiseen loistoonsa, josta loistava esimerkki nähtiin maaliskuun
Roope-sedässä. Kuvaavaa on kuitenkin se, etteivät tämänkään sarjan
piirrokset ole suinkaan huonoja. Maestro on nykyisessä vireessään niin
ylivoimainen, että vertailu häneen (aiempaan) itseensäkin on murskaavaa.
Myös tarinan käsikirjoitus osoittaa Faccinin olleen tekijänä
vielä odottamassa kukoistustaan. Hän hukkaa monta tilaisuutta räjäyttää
pankki eikä pääse missään vaiheessa edes hyvään vauhtiin. Loppu tulee,
kun lukija vielä odottaa tältä tavanomaisia suuria. Vaikka sarja häviää
selvästi tekijänsä tuoreemmille töille, on sen julkaiseminen oikea
päätös. Faccinia tämän kaikilta kausilta sietääkin asettaa näytille.
Mikki Hiiri ja aavemerirosvot on lehden ensimmäinen varsinainen pitkä sarja, kun kaksi ensimmäistä olivat vain alle 20 sivun mittaisia. Giorgio Pezzinin ja Franco Valussin
tuotos kuitenkin osoittaa, ettei pituus takaa laatua. Pezzinin
käsikirjoitus valjastaa käyttöönsä kliseitä, mitä ei tietenkään voi
välttää. Ongelma on niiden liikakäyttö. Koko tarina on yksi suuri klisee
ja siitä syystä umpitylsä ja mielenkiinnoton. Valussin piirrokset vain
korostavat tilanteen masentavuutta. Kuvitus on ruudusta toiseen kuin
yhden muotin mukaan valettua eikä minkäänlaista yritystä parempaan ole
näkyvissä. Tämä on selkeästi lehden huonoin sarja tänä vuonna.
Mikä tahansa edellä olevan jälkeen tuntuu hyvältä, joten Carlo Panaron ja Andrea Ferrarisin Toivoton työhaastattelu
osuu omalta kannaltaan sopivaan saumaan. Tarina passittaa jälleen
serkuksia kehiin: harvinaislaatuisen vierailun lehdessä aiemmin tehnyt
Into on jäänyt pois, joten tohinasta vastaavat Aku ja Touho. Juonen
lähtökohta on mielenkiintoinen ja mahdollisuuksia herättävä.
Valitettavasti Panaro hyytyy kesken sarjan ja hyvät pelikortit uhkaavat
jäädä käyttämättä kokonaan. Kaikeksi onneksi Ferraris on hyvässä
vireessä. Lopuksi Panarokin löytää vielä voimia päättää tarinan
kunniakkaasti, mutta pienellä ponnistelulla tulos olisi ollut
parempikin.
Lehden muu sisältö, eli Donald Soffrittin Pikku-Aku-strippi,
Päivän pamaus, dekkaripähkinä sekä Inton tähdittämät In English ja
takasivun yksisivuinen, ei onnistu pelastamaan sitä pinteestä vaan se
päätyy pettymysten joukkoon. Huomioitava on, ettei kokonaisuus järin
huono ollut yhtä suurta floppia lukuun ottamatta. Sarjojen joukossa oli
vain paljon potentiaalia, joka jäi järjestään hyödyntämättä ja jätti
hyvät kandidaatit keskikastin tienoille. Toivoa sopii, ettei Ropsun
alkava kesäkausi jatku yhtä kesävireisenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti