Tuttuun tapaan Henendo arvostelee tuoreimman Roope-sedän, ja tässähän tämä nyt onkin:
Maaliskuun Roope-setä-lehti
kehottaa vuodenaikaankin viitaten suksimaan sarjiksiin. Sen voikin
kokea joko mukavana asiana tai sitten sitä voi verrata suolle
suksimiseen. Lucio De Giuseppen taiteilema kansi ei anna vielä
minkäänlaisia vihjeitä suuntaan tai toiseen. Verratessa sitä kuitenkin
kuluvan vuoden aiempiin nappiosumiin kansivalinnoissa joutuu sen
tuomitsemaan joukossaan alempaan kastiin innottomuutensa vuoksi.
Itse tärkeimmän sisällön eli tarinavirran avaa Rodolfo Ciminon käsikirjoittama ja Luciano Milanon piirtämä Roopen salaiset päiväkirjat,
joka Päivän pamauksen mukaan saa myöhemmin jatkoa. Tarinan luettuaan
voisi kuitenkin hyvin toivoa, ettei. Mielikuvituksellisista ja
lennokkaista sarjoistaan tunnettu Cimino on lyönyt tällä kertaa
kirveensä pahasti kiveen. Tarina on lehden kannen tavoin innoton ja jopa
tylsä. Mainitut mielikuvituksellisuus ja lennokkuus eivät ole Ciminon
kynästä tällä kertaa huokuneet paperille. Samaa teemaa toistaa myös
Milanon kuvitus mitäänsanomattomuutensa kera.
Riccardo Pescen ja Silvio Cambonin Musta Pekka -sarja Pako vapaudesta
tuntuu tavoittelevan enemmän kuin sillä on saumoja. Pescen
käsikirjoitus sortuu heti alussa ennalta arvattavuuteensa. Cambonilta on
taas totuttu odottamaan useinkin varsin hienoa kuvitusta, mutta herra
ei ole sitten lainkaan tavanomaisessa vireessään. Liekö onneton
käsikirjoitus saanut piirtäjänkin turhautuneeseen olotilaan ja vain
hutaisemaan pikaisesti kuviot läpi? Jos jotain hyvää on löydettävissä,
niin se, että Pesce ei ole pitkittänyt piinaa vaan suoriutuu nopeasti
maaliin ja pysäyttää juonen, kun sen aika rehellisesti on. Toisaalta
pelkän ajattelemattoman kaahaamisen sijaan tarinaan olisi voinut etsiä
myös toisia elementtejä, jotka olisivat suoneet kokonaisuudelle enemmän.
Claudio Salvatori ja Sandra Dossi heittävät kehään lisää tihrustettavia päiväkirjoja. Tällä kertaa luvassa on Esiäitien päiväkirjoista Inesis Ankka -juttu Mallikas tanssi.
Se valitettavasti jatkaa lehden salaisella teemalla eli kesäterään
jääneillä ponnettomilla kokonaisuuksilla. Vaikka juoni tuntuu antavan
kaikkensa, se jää melko laaduttomaksi. Piirtäjä Dossi taas kärsii
edellisen sarjan töhertäneen Cambonin tavoin kuukauden muoti-ilmiöstä
eli innottomuudesta, mikä näkyy myös kuvituksen tasossa. Tällekään
tarinalle ei näin ollen voi antaa järin hyviä pisteitä. Paljon kertoo
se, ettei sarjan varsinainen oivallus vaikuta niin oivaltavalta kuin
Salvatori sen ehkä mielessään ajatteli.
Lehden viimeinen pitkä sarja Kaukovalo sytyttää heti suuria toiveita aiempien masennusten jälkijunassa. Enrico Faccini
vastaa sekä tarinan käsikirjoituksesta että piirroksista. Häneltä jos
keltä on totuttu näkemään nerokkaita, humoristisia, toiminnallisia ja
muita kehumuotoisia adjektiiveja viliseviä sarjoja sekä yksisivuisten
että pidempien puolella. Eikä maestro petä tälläkään kertaa. Tarinaa voi
kuvailla kaikilla edellä mainituilla adjektiiveilla ja keksiä sekaan
vielä koko joukon uusia. Kirsikka kakun päälle on se, että ylistettävän
juonen lisäksi Faccinin piirrokset ovat sekä suorastaan hykerryttäviä
että mestarillisia. Yksi mies onnistuu taidoillaan pelastamaan koko
lehden ja peittoamaan kourallisen muita taiteilijoita aiheuttaman
katastrofin. Vau! Enrico Faccini jättää perässään jäljelle näin huutavan
nälän tämän uusille jutuille.
Näiden lisäksi mukana ovat Donald Soffrittin pahasti epäonnistuva Pikku-Aku-strippi, Päivän pamaus, dekkaripähkinä, In English -sivu sekä takakannesta löytyvä Silvano Mezzavillan ja Ettore Gulan Muistilista-niminen
floppi. Kokonaisuutena maaliskuun numeroa voi helposti pitää vuoden
tähän mennessä huonoimpana, mutta Enrico Faccini Kaukovaloineen pelastaa
paljon. Todella paljon, sillä tarina on ehdottomasti vuoden tähän
mennessä paras. Hankalinta onkin todeta, olivatko maaliskuun suksimiset
loppupeleissä mukavia vai suolle suuntaavia. Faccinin paikka ei ainakaan
ole siellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti