Saksalainen elokuvasäveltäjä Hans Zimmer on tulossa konsertoimaan Helsingin Hartwall Areenalle 16. toukokuuta ensi vuonna, ilmenee hänen kiertueensa aikataulusta. Toistaiseksi ilmoitetuista konserteista Helsingissä pidettävä on ensimmäinen Euroopassa. Liput konserttiin eivät ole vielä tulleet myyntiin.
Zimmer on mittavalla urallaan tullut tunnetuksi suurten Hollywood-elokuvien sävellyksistään. Hän on ollut ehdolla parhaan musiikin Oscar-palkinnon saajaksi kymmenen kertaa ja voittanut kerran, sävellystyöstään Disneyn piirretyssä Leijonakuningas. Disney-elokuvista hän on säveltänyt myös esimerkiksi Pirates of the Caribbean -elokuvien musiikin.
Sivut
▼
tiistai 22. marraskuuta 2016
lauantai 12. marraskuuta 2016
Ankka vailla menneisyyttä vailla menneisyyttä
Disney-sarjakuva on tänä syksynä ollut kotimaisessa mediassa
tavanomaista enemmän esillä. Suurin syy tälle on syyskuussa ilmestynyt Ankka
vailla menneisyyttä -kirja, jonka nimitarina yhdistää Aku Ankan ja suomalaisen
elokuvan. Aki Kaurismäen klassikon Mies vailla menneisyyttä ankallisesta
sovituksesta vastaavat käsikirjoituksen osalta maamme oma Ankka-artisti Kari
Korhonen ja piirroksista italialainen maestro Giorgio Cavazzano.
Ankka vailla
menneisyyttä
Sanoma Media
Finland Oy, Kids Media 2016
Toimitus:
Jenni Hurme, Aki Hyyppä ja Anna Kastari
Käännökset:
Ville Viitanen ja Aku Ankan toimitus
Ulkoasu:
Raimo Hyvönen
160 sivua,
sidottu
ISBN:
978-951-32-4313-5
Suositushinta:
36,00 €
Cavazzano ja elokuva yhdistettiin yksiin kansiin ensimmäisen
kerran viisi vuotta sitten teoksen Elävän kuvan taika myötä. Tuolloin kyseessä
oli ilmiselvästi Cavazzano-kirja, sillä kaikki kolme eri elokuvaklassikoihin
pohjautunutta tarinaa olivat hänen piirtämiään. Äkkiseltään Ankan vailla
menneisyyttä voisikin ajatella olevan suoraa jatkoa Elävän kuvan taialle. Tätä
käsitystä tukevat Cavazzanon nimen korostaminen niin kirjan kannessa kuin sen
markkinoinnissa sekä suoraan Elävän kuvan taiasta mallinnettu opuksen ulkoasu.
Ehkä juuri ulkoasun vuoksi Ankka vailla menneisyyttä pitää
nähdä ainakin epäsuorasti Elävän kuvan taian jatkona, mutta viimeksi mainitusta
poiketen se ei puhdasverinen Cavazzano-kirja ole. Cavazzano on ehdottomasti
kirjan suurin tähti uransa ja maineensa myötä. Häntä sietääkin hehkuttaa ja
kutsua Suomeen vierailulle aina tilaisuuden tullen. Disney-sarjakuvan ja
elokuvaklassikoiden tyylikäs yhdistäminen tuo aina Cavazzanon mieleen, koska
hänellä jos jollain on siitä kokemusta. Mutta tässä kirjassa on muutakin kuin
Cavazzanoa.
Kirjan viidestä sarjakuvasta Cavazzano on osallisena
kolmessa. Niistä yksikään ei ole hänen käsikirjoittamansa. Kaksi niistä ei edes
ole elokuvaklassikoiden ankallisia tai hiirellisiä sovituksia, joita Elävän
kuvan taiassa nähtiin ja joita sietää edelleen lämmöllä muistella ja uudelleen
lukea. Vincenzo Mollican käsikirjoittamat, sivuhahmona yleensä tunnetun
toimittaja Sulo Suvion edesottamukset kuuluisilla elokuvajuhlilla tulivat
tutuksi syyskuun Roope-setä-lehdessä, jossa yksi tällainen sarja julkaistiin
juuri tämän kirjan ilmestymisen kunniaksi. Silloin nähdyssä sarjassa Suvio
pyöri Venetsian elokuvajuhlilla vailla kummempaa juonta. Tuolloin
läpijuoksuksikin kuvatusta sarjasta jäi silti positiivinen maku, koska se
tuntui konseptina olevan jotain uudenlaista. Kahta samanmoista läpijuoksua Oscar-gaalassa
ja Cannesissa tuo konsepti ei kuitenkaan kanna. Elokuvahistorian merkkipaaluja
ja tähtihetkiä voi olla mukava bongailla tarinoista, mutta tämän kovakantisen
teoksen arvoa laskee moisten ryntäilyjen näinkin suuri edustus.
Marco Pontin ja Roberto Gagnorin käsikirjoittama ja Paolo
Motturan piirtämä Mikki Hiiri ja nykypäivän Ihana elämä on toinen niistä
sarjoista, joihin Cavazzano ei ole osallisena. Vuodelta 2012 oleva tarina on
hatunnosto italialaisen elokuvaohjaajan Federico Fellinin klassikolle La dolce
vita eli Ihana elämä. Fellinin versiointia oli mukana jo Elävän kuvan taiassa.
Tuolloin asialla olivat Massimo Marconi ja Cavazzano ja kohteena La strada eli
Tie. Alkuperäisen elokuvan tavoin myös tuota versiointia voi pitää klassikkona.
Samaa ei valitettavasti voi sanoa Pontin, Gagnorin ja Motturan kokeilusta.
Marconin ja Cavazzanon Tiessä on hyvää se, että se esittelee hienolla tavalla
klassikkoelokuvan sitä tuntemattomille ja samalla kykenee viihdyttävästi
elokuvan tunteville kertomaan sen tarinan uudella tavalla. Mikki Hiiressä ja
nykypäivän Ihanassa elämässä ei toteudu kumpikaan.
Kari Korhosen Maltan ankka on julkaistu Aku Ankan
taskukirjassa 405 toisin kuin sisällysluettelossa sanotaan. Sarja sai tuolloin
ennen julkaisuaan valtavaa hypetystä. Siihen liittyvä Korhosen taiteilema kuva,
joka tästäkin kirjasta sivulta 49 sekä jälkimmäisiltä sisäkansilta löytyy, julkaistiin
vuoden mittaan Taskareiden selkämyksissä ja tarinaa mainostettiin urakalla.
Lopulta valtavan ennakkomainonnan jälkeen kävi kuten yleensä ja sarja
osoittautui flopiksi siihen nähden, millaiset odotukset sitä kohtaan
nostatettiin. Tarina ei tällä uudellakaan lukukerralla paremmaksi muutu, mitä
nyt ei siitä enää samanlaista murska-arviota tule tehtyä. Sarjalla on hyvätkin
hetkensä, mutta kokonaisuus on niin ponneton, että on suositeltavampaa kääntyä
alkuperäisen elokuvan puoleen.
Kuten on käynyt ilmi, ei kirjan sisältö järin kehuttavaa
ole. Elävän kuvan taian reseptistä on poikettu merkittävästi ja se näkyy. Hyppy
sarjojen kohdalla on niin suuri, ettei suorasta jatkosta tunnu olevan
aiheellista puhua. Tästä valosta alkaakin näyttää siltä, että Ankka vailla
menneisyyttä -tarina toi mukanaan sellaisen markkinaraon, johon päätettiin
iskeä kiinni. ”Bisnes on bisnestä,” kuten Kuuno Kaakkuri sanoo.
Puhutaanpas vielä tietysti itse tuosta sarjasta, jonka
vuoksi tämä opus ylipäätään on olemassa eli Ankasta vailla menneisyyttä! Aki
Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä -elokuvan pohjalta käsikirjoituksen on
laatinut Kari Korhonen ja piirtäjänä on Giorgio Cavazzano. Lähtökohdat ovat
kieltämättä kutkuttavat. Onneksi sarjakuvaa on lähdetty toteuttamaan siihen
tyyliin, jolla Cavazzanon klassisissa elokuvaversioinneissakin on toimittu eikä
nuoremman polven taiteilijoiden tavoin, josta ikävä esimerkki kirjassa saatiin.
Elokuvan juoni on siirretty ankalliseen maailmaan ja hahmot korvattu
Disney-hahmoilla. Ankka- ja hiiriuniversumien sekoittaminen on aina mukavaa ja
tässä se on perusteltu ratkaisu.
Huumori tarinassa jää ehkä vähemmälle kuin odottaisi.
Korhonen on käsikirjoituksessaan valinnut elokuvalle enemmän uskollisen,
vakavamman tien. Sekin toimii, mutta johtaako se siihen, että tarina muistetaan
jatkossakin juuri Kaurismäen elokuvan Ankka-versiona eikä laisinkaan tarinan
itsensä saavuttamista ansioista? Se jää vielä nähtäväksi, mutta näillä
merkeillä veikkaan harmillisesti ensimmäistä.
Oli sisällön puolesta miten oli, Ankka vailla menneisyyttä
on kiintoisa sarjakuvatapaus, josta pitääkin pitää meteliä. Syyt kovakantisen
kirjan laatimiselle tarinan johdosta ovat ymmärrettävät. Tällaisia tilaisuuksia
ei joka päivä vastaan tule ja tietysti niistä kannattaa ottaa kiinni. Se on
jokaisen itsensä päätettävissä, haluaako tällaista menettelyä tukea. Silloin
kannattaa yksinkertaisesti kysyä, haittaako kokonaisuuden hajanaisuus ja muun
sisällön heikkous niin paljon, ettei merkittävän sarjakuvatapauksen saadakseen
halua pulittaa kovakantisen teoksen hintaa.
Ankka vailla menneisyyttä on Elävän kuvan taian
jalanjäljissä hyvään konseptiin ja kunnioituksella kasattu teos. Sarjakuvia
ryydittävät mainiot pikku haastattelutuokiot ja vertailevat otokset sarjakuvan
ja elokuvan välillä. Äkilliseen tilaisuuteen tarttuminen aiheuttaa kuitenkin
sen, ettei kirjan sisältö ole loppuun asti mietittyä ja siksi kokonaisuus jää
häilyvään tilaan. Puitteet sarjakuvalle ovat hyvät laadukkaan painatuksen ja
värityksen myötä, mutta läpi kirjan paistava kiire, huolimattomuus ja ahneus
laskevat teoksen arvokkuutta.