Sivut

perjantai 29. heinäkuuta 2011

Animoitu Slash sooloilee Disney-bändissä

Seuraava uutinen julkaistiin Soundissa:
Toista soololevyään kirjoittava kitarasuuruus Slash on kirjoittanut uuden kappaleen Disney-elokuvaan Phineas And Ferb: The Movie – Across The 2nd Dimension.

Lyhyt pätkä Kick It Up A Notch -biisistä löytyy Rolling Stonen
sivulta. Eikä kyseessä ole pelkästään musiikkinäyte vaan videopätkä esittelee animoidun Slashin osana elokuvan päähenkilöiden muodostamaa yhtyettä. [...]
Tämän täytyy olla hämmentävin Disney-uutinen vähään aikaan! Aprillipäivä meni jo, joten tämä lienee kuitenkin totisinta totta. Varsin mielenkiinnolla jään odottamaan, millainen elokuvasta lopulta tulee...

tiistai 26. heinäkuuta 2011

Ferioli jälleen Suomeen

Helsingin sarjakuvafestivaalit saa tänä vuonna kovan luokan vieraan, sillä espanjalainen César Ferioli Pelaez saapuu toistamiseen Suomeen. Festivaalit järjestetään Lasipalatsinaukiolla 16- 18. syyskuuta. Tarkempia aikatauluja ei vielä ole saatavilla, mutta ne julkaistaan toki aikanaan myös Ankkalinnakkeessa.

Ennen Feriolin saapumista on hyvä muistella hieman muutaman vuoden takaista haastattelua, jonka voit löytää täältä.

Alla Feriolin esittelyteksti, joka on poimittu Helsingin sarjakuvafestivaalien kotisivuilta.
Italialaisen isän ja espanjalaisen äidin lapsi Ferioli, koko nimeltään César Ferioli Pelaez, syntyi Espanjassa vuonna 1959. Koripallosta ja animaatioista kiinnostunut Ferioli päätyi alkuun opiskelemaan biologiaa, kunnes vuonna 1978 ryhtyi piirtäjäksi tienatakseen opiskelurahoja. Tämä tie vei mennessään; Ferioli alkoi piirtää Comicup Studiolle, Disneyn alihankkijalle, vuonna 1985.

Alkuun Ferioli ei itse tussannut omia sarjojaan, vaan sitä tehtävää on hoitanut mm. hänen vaimonsa Maria. Feriolin lahjakkuus tuli ensi kertaa esille ranskalaiselle Le journal de Mickeylle tehdyissä sarjoissa. 1980-luvun lopusta lähtien Ferioli on työskennellyt ensisijaisesti Egmontille. Hänen piirrostyyliinsä ovat vaikuttaneet mm. Daniel Branca sekä Floyd Gottfredson. Ferioli arvostaakin paljon juuri klassista Mikki Hiirtä, joka seikkailee punaisissa, kaksinappisissa housuissa. Vaikka Ferioli tunnetaan erityisesti Mikki-sarjoista, hän taitaa myös ankkojen piirtämisen yhtä hyvin. Letkeän viivan taituri Ferioli on vieraillut Suomessa kerran aikaisemmin, vuonna 2008.

sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Arvostelu: Life & Times of Don Rosa




Ohjaaja: Sebastian S. Cordes
Tuottaja: Jakob Bæk & Sebastian S. Cordes
Musiikki & valot: Jakob Bæk
Kuvaaja: Peter Andersen
Kuvausvuosi: 2009


Don Rosa lienee eittämättä yksi kautta aikain arvostetuimmista Disney-sarjakuvataiteilijoista. Hän voitti aikoinaan kaksi Will Eisner-palkintoa ("sarjakuvien Oscar"): toisen kirjastaan Roope Ankan elämä ja teot vuonna 1995, toisen parhaana huumorisarjakuvan tekijänä vuonna 1997. Disney-sarjakuvien tekijälle palkinnon saaminen on lähes mahdoton tehtävä – eihän Yhdysvalloissa lueta tai arvosteta Disney-sarjakuvia läheskään samalla tavalla kuin esimerkiksi vanhalla mantereella. Pelkkä ehdokkuus on jo sinänsä upea suoritus – mutta entäpä palkinnon voittaminen peräti kahdesti! Don Rosassa selvästi on jotain sellaista, mistä muut Disney-artistit voivat vain haaveilla.

Sebastian Cordes on tehnyt upeaa työtä! Hänen ohjaamansa dokumenttielokuva The Life and Times of Don Rosa (nimi viittaa Rosan merkittävimpään teokseen The Life and Times of Scrooge McDuck (Roope Ankan elämä ja teot)) esittää, kuinka kaikkien rakastama ankkataiteilija on joutunut painimaan niin masennuksen, silmäongelmien kuin Disney-yhtiönkin kanssa samalla yrittäen tyydyttää lukuisten faniensa halut lukea uusia Rosa-tarinoita. Elokuvan alku on kysymyksiä herättävä – silminnähden masentuneen oloinen Rosa liikuttuu kyyneliin kertoessaan elämästään ja yrittää sähköpostiviestein saada dokumentin tekijätiimiä unohtamaan aikeet tulla hänen kotiin kuvaamaan haastattelumateriaalia. Onko se haastatteluissa aina niin veijarimaisesti esiintynyt ja hulvattomia tarinoita loihtinut Don Rosa todella tuollainen? Ahdistunut mies, joka kokee saamansa huomion vain taakaksi?

Dokumentti on jaettu seitsemään osaan: Childhood (lapsuus), The Collector (keräilijä), The Cartoonist (sarjakuvataiteilija), The Dream (unelma), Success (menestys), Consequences (jälkiseuraukset) & Depression (masennus). Jokainen kohta käydään varsin seikkaperäisesti läpi Donin toimesta. Hänen avoimuutensa on koskettavaa – tuntuu kuin puhujana olisi aivan eri mies kuin millaisena hänet on opittu tuntemaan lehdistötilaisuuksissa ja haastatteluissa. Dokumentti on kuvattu hänen kodissaan, joten liekö tälläkin vaikutusta asiaan. Turvallinen ympäristö on luonut myös turvallisen tunnelman, myös aroista asioista on uskallettu puhua.

Don Rosa oli lapsena varsin yksinäinen. Hän ei koskaan ole kokenut olevansa sosiaalinen. Lapsena hän katsoikin paljon TV:tä ja luki siskonsa sarjakuvia, ennen kuin aloitti itsekin keräilyn. Hänen vanhempansakaan eivät Rosaa juurikaan huomioineet. Rankka – tai ainakin yksinäinen – lapsuus jätti varmasti jälkensä. Nykyisistä ystävistä on mainittava kuitenkin eräs henkilö, joka syntyi samana päivänä ja vieläpä samassa sairaalassa kuin Rosa. He tapasivat kuitenkin ensi kerran vasta lukiossa. Samalla kävi ilmi myös se, että molemmat ovat suuria sarjakuva-faneja. Sattumaako?

Vaikka Don Rosa ei ilmiselvästi osaa enää nauttia Disney-tarinoiden tekemisestä, nauttii hän tapaamisista ihailijoidensa kanssa. Hän kokee kuitenkin aina suurta henkistä kärsimystä kun häntä verrataan Carl Barksiin – varsinkin kun hänet tituleerataan Barksia paremmaksi taiteilijaksi. Rosa kasvoi lukien Barksia ja ilman Barksia hän tuskin olisi koskaan sarjakuva-alalle edes lähtenyt. Siksi vertailut suureen mestariin saavat hänet surulliseksi.

Vaikka dokumentti on varsin synkkä - värimaailmakin lienee suunniteltu synkkyyttä korostamaan -, on se silti kerrassaan erinomainen. Jopa vannoutunut ja asialleen omistautunut Don Rosa-fani voi saada uusia pieniä tiedonmurusia elokuvasta. Lisämateriaaleissakin on muutamia mielenkiintoisia poimintoja. Esimerkkeinä mainittakoon Diana Rosan (Donin isosisko) haastattelu sekä Donin muistelu Carl Barksin tapaamisesta. Elokuva kuuluu ehdottomasti jokaisen Don Rosa-diggarin hyllyyn, heti hänen kokoelmateostensa viereen.

Elokuvan voi tilata ainakin suoraan Thomas Schrøderiltä (thomas(a)forlaget-afart.dk).

Loppuun vielä eräänlainen D.U.C.K-ilonpilaaja: n. 25 minuutin kohdalla voit nähdä Don Rosan päällä Aku Ankka- paidan.

lauantai 23. heinäkuuta 2011

Jälleen luento Don Rosasta - nyt Espoossa!

Don Rosa- asiantuntija Katja Kontturi pitää jälleen luennon, tällä kertaa Espoossa. Blogissaan Kontturi kertoo seuraavaa:
Ropecon 29.-31.7.2011 @ Espoon Dipoli

Tällä kertaa allekirjoittanut puhuu lauantaina klo 14-15 Klondyke-salissa aiheesta
Roope Ankka - Ankkalinnan Indiana Jones. Disneyn "erilainen" sankari Don Rosan näkökulmasta

Don Rosa on yksi suosituimmista Ankka-piirtäjistä kautta aikojen. Hänen yksityiskohtia pursuilevat piirroksensa ja uskomattomat juonenkäänteensä erottuvat edukseen muista Disney-taiteilijoista. Rosan lempihahmo, Carl Barksin luoma Roope Ankka, näyttäytyy lukijoille hieman erilaisena sankarihahmona. Rosan Roope Ankan elämä ja teot esitteli meille Roopen historian: miten ja miksi hänestä tuli sellainen kuin hän on. Mutta onko hän oikeastaan edes sankari vai se kitupiikki, jona me hänet tunnemme?
Tervetuloa kuuntelemaan.

Lisätietoja (mm. lippujen hinnat) osoitteessa www.ropecon.fi

torstai 21. heinäkuuta 2011

Talouselämä: "Rovio ohittaa Disneyn Kiinassa tänä vuonna"

Talouselämä- lehden internetsivut uutisoivat varsin mielenkiintoisesta asiasta:
Angry Birds -yhtiö Rovion markkinointijohtaja Peter Vesterbacka uskoo, että Rovio voi nousta Disneyn ohi Kiinan viihdeykköseksi jo tänä vuonna. 

”Luulen, että voimme olla johtava viihdebrändi Kiinassa vuoteen 2012 mennessä”, Vesterbacka sanoo tuoreen Forbes-lehden haastattelussa.

”Voimme siis olla Kiinassa suurempi kuin Disney”, hän täsmentää.

Tämän onnistuminen vaatii, että Angry Birds -pelejä ja muita tuotteita kehittävä Rovio pysyy tavoittelemallaan tiellä. Välietappina häämöttää, että yhtiö saavuttaa miljardin latauksen rajan ensi vuoden loppuun mennessä.
Talouselämän (25+) haastattelussa Vesterbacka totesi, että ”Disney on meille mielenkiintoinen roolimalli, koska se tekee samoja asioita kuin Rovio”. Hänen mukaansa tavoitteena on tehdä Angry Birdseistä samalla tavalla ikoninen ja pysyvä osa populaarikulttuuria kuin Disneyn animaatiohahmot ovat.
 Mielenkiinnolla jään odottamaan, miten heidän tavoitteensa toteutuvat. Jotenkin on kyllä uskomatonta ajatellakin, että suomalainen yritys voisi haastaa Disneyn viihdemarkkinoilla. Vaan niin muuttuu maailma...

sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Luento Don Rosasta Turussa

Don Rosasta väitäskirjaa tekevä Katja Kontturi kertoo blogissaan seuraavaa:  
FINNCON & ANIMECON @ Turun yliopisto 15.-17.7.2011
Sunnuntaina klo 15-17 Kauppakorkean salissa Xoth allekirjoittanut puhuu aiheesta
Mistä maailman rikkain ankka uneksii? Unimaailma Don Rosan sarjakuvassa "The Dream of a Lifetime"

Maailman tunnetuimpiin ja suosituimpiin Disney-taiteilijoihin kuuluva ankka-piirtäjä Don Rosa on luonut eräänlaisen fantasiamaailman, joka siirtää Disneyn sarjakuvakerronnan aivan uusille urille. Paljon ennen Inceptionia Karhukopla tunkeutui Roopen uniin Pelle Pelottoman keksimällä vekottimella. Mitä tästä seurasi ja miten unen logiikka toimii? Entä voiko unta pitää omana fantasiamaailmanaan?
 Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy, joten kaikki kynnelle kykenevät seuraamaan!

Syksyllä taas uusi Aku Ankka- lautapeli

Tacticin sivuilta lainattua:
KAUPOISSA SYKSYLLÄ 2011!
Aku Ankka 60v. juhlapainos

Aku Ankka-lehti täyttää kuusikymmentä vuotta, ja juhlavuoden kunniaksi Tactic julkaisee tälle suositulle Ankkalinnan sankarille omistetun juhlapelin! Kyseessä on numeroitu keräilyharvinaisuus, joka on myynnissä vain rajoitetun ajan
.
Huhut kertovat myös, että jokaisen paketin sisältä löytyy yksi vanha, alkuperäinen Aku Ankka-lehti. Vanhimmat lehdet ovat 1950-luvuilta, joten onnekkaimmat voivat saada lautapelin mukana todellisen keräilyharvinaisuudenkin.