Hae tästä blogista

torstai 21. heinäkuuta 2011

Talouselämä: "Rovio ohittaa Disneyn Kiinassa tänä vuonna"

Talouselämä- lehden internetsivut uutisoivat varsin mielenkiintoisesta asiasta:
Angry Birds -yhtiö Rovion markkinointijohtaja Peter Vesterbacka uskoo, että Rovio voi nousta Disneyn ohi Kiinan viihdeykköseksi jo tänä vuonna. 

”Luulen, että voimme olla johtava viihdebrändi Kiinassa vuoteen 2012 mennessä”, Vesterbacka sanoo tuoreen Forbes-lehden haastattelussa.

”Voimme siis olla Kiinassa suurempi kuin Disney”, hän täsmentää.

Tämän onnistuminen vaatii, että Angry Birds -pelejä ja muita tuotteita kehittävä Rovio pysyy tavoittelemallaan tiellä. Välietappina häämöttää, että yhtiö saavuttaa miljardin latauksen rajan ensi vuoden loppuun mennessä.
Talouselämän (25+) haastattelussa Vesterbacka totesi, että ”Disney on meille mielenkiintoinen roolimalli, koska se tekee samoja asioita kuin Rovio”. Hänen mukaansa tavoitteena on tehdä Angry Birdseistä samalla tavalla ikoninen ja pysyvä osa populaarikulttuuria kuin Disneyn animaatiohahmot ovat.
 Mielenkiinnolla jään odottamaan, miten heidän tavoitteensa toteutuvat. Jotenkin on kyllä uskomatonta ajatellakin, että suomalainen yritys voisi haastaa Disneyn viihdemarkkinoilla. Vaan niin muuttuu maailma...

3 kommenttia:

NoJopas kirjoitti...

Sama uutinen tuli luettua ja paria kohtaa jäin vähän miettimään:

"Disney on meille mielenkiintoinen roolimalli, koska se tekee samoja asioita kuin Rovio”

"tavoitteena on tehdä Angry Birdseistä samalla tavalla ikoninen ja pysyvä osa populaarikulttuuria kuin Disneyn animaatiohahmot ovat"

Tuota viimeistä saa kyllä yrittää, mutta en usko että onnistuu. Angry Birdsia kyllä yritetään laajentaa jos johonkin suuntaan, elokuvaankin, mutta jotenkin nurinkuriselta ja väkinäiseltä homma tuntuu. Hauskat on hahmot ja tyyli, mutta onko niissä tarpeeksi syvyyttä niin laajaksi jutuksi mitä tässä yritetään?

Ankkalinnake kirjoitti...

Hyviä pointteja! Itse voisin kuvitella, että Angry Birdsillä on mahdollisuuksia tulla samanlaiseksi hahmoksi kuin esimerkiksi Hello Kitty. Hello Kittyhan on tietyllä tavalla sekä ikoninen että mahdollisesti myös pysyvä osa populaarikulttuuria. Mutta syvyyttä hahmolla ei liene nimeksikään. Ja vaikka hahmo onkin ikoninen, ei sitä oikein voi verrata Disneyn hahmoihin - varsinkaan näihin klassisimpiin.

Toinen hyvä esimerkki voisi olla Super Mario. Tätä puoltaa myöskin se, että Angry Birdsin tapaan sekin on (alunperin) peli. Kyllähän Mariokin on monenmoisissa tapauksissa ollut mukana, mutta senkin suosio on varmasti hiipunut vuosien aikana - tai ainakaan se ei ole kasvanut niin paljon, että hahmoa sen kummemmin enää pelien ulkopuolella nähtäisiin.

NoJopas kirjoitti...

Totta, Hello Kitty ja Super Mario sopivat tässä tapauksessa paljon paremmin!